Väckarklocka - telefonens alarm startar när jag stänger av appens alarm

När jag stänger av klockradion (efter att den väckt mig) börjar i stället en vanlig larmsignal att låta och den går inte att stänga av. Jag måste starta om telefonen. Jag har en Androidtelefon.

Kommentarer

  • Hej. Så ska alarmet inte bete sig. Tack för att du rapporterar in problemet. För att underlätta vår felsökning hoppas jag att du kan svara på dessa frågor:

    Vilken version av appen har du?
    Vad har du för telefon?

    Hälsningar,
    App-teamet
  • Hej! Jag har version 20.5.2 (5606) av appen och telefonen är en Samsung Galaxy A40. Mvh, Emma
  • Tack för snabbt svar. Vi kommer skriva ett ärende kring denna buggen. Kan dock inte ge ett svar just nu när fixen kan släppas till allmänheten.

    Jag har en fråga till: vilket operativsystem har du? Android 9 eller 10?

    Hälsningar,
    App-teamet
  • Jag har Android 10.
    Tack!
  • Märkte du problemet nu i veckan? I så fall kom det kanske i samband med att du uppgraderade till den senaste versionen av appen ...
    Annika Webbmaster
  • Nej, det har varit så tidigare också. Jag har inte använt funktionen på ett tag, så jag minns inte om det har funkat ett tag eller om det varit så här hela tiden. Jag hade en Iphone förut och den funkade det på.
  • Ok, då är det något annat fel.

    Hur gör du när du stänger av klockradion? Trycker du på paus-symbolen på en notis på låsskärmen? Sveper du bort notisen? Eller är det själva appen du är inne i och pauserar?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi har en teori om vad som kan vara problemet ... Kan du vara väldigt snabb?

    Om "klockradion" av någon anledning inte går igång, till exempel för att din nätverksförbindelse gått ned under natten så att ljudströmmen inte går att nå, så ska ett vanligt alarm triggas. Troligen kräver appen att ett visst antal sekunder (jag vet tyvärr inte exakt tid) av den kanal du har valt ska spelas upp, innan den räknar det som "en lyckad uppspelning". Om du är väldigt snabb med att slå av ljudet, kanske appen tolkar det som att kanalen inte har spelats upp korrekt.

    Kan det vara förklaringen? Om du vet med dig att felet uppstått även när du vet att du inte varit så snabb med att slå av kanalen, så är detta förstås inte förklaringen, men annars tycker jag att det låter rimligt!
    Annika Webbmaster
  • Tack för att ni försöker lösa problemet! Detta kan dock inte vara förklaringen i mitt fall för jag lyssnar i princip alltid i minst 15 minuter (t ex på Morgonekot) innan jag stänger av. Och problemet kvarstår, jag testade igen häromdagen.
  • Tack, då stryker vi den teorin.

    Jag frågade en av Android-utvecklarna om hon hade något annat ess i rockärmen, och hon svarade:
    Vi får ha rådslag här och se om vi kan komma på något bra. Jag noterade dock att Emma inte svarat på hur hon stänger av larmet, det skulle ju göra det lite lättare att testa åtminstone om vi vet precis hur hon gör, så vi inte råkar missa hennes scenario.
    Själv har jag inte heller någon het teori, men eftersom många udda problem, både när det gäller ljud-appar och med rena väckarklocke-appar, beror på att appen "dödas" när den hamnar i bakgrunden, vill jag att vi utesluter den orsaken.

    Testa alltså om detta hjälper:
    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad

    Starta om mobilen, så att förändringen verkligen slår igenom.

    (Obs att den inställningen skyddar även mot en del saker som inte har med batteriet att göra, så den kan vara bra att testa även om du har laddaren i mobilen där felet visar sig.)

    Gick beskrivningen att följa? Om inte (eller om fel ljud fortsätter att förstöra morgon-rutinerna även efter förändringen) så hör av dig!
    Annika Webbmaster
  • Jag har samma fel. Samsung S10, Android 10

    Här av er om ni vill så kan jag testa eller felsöka någon teori.

    Mvh
  • Emma:
    Som du ser har även Magnus detta fel. Han beskrev felet här, men eftersom det lät exakt som ditt fel, bad jag honom "flytta över hit":
    Väckarklockan börjar pipa efter att jag stängt av den

    Hur har det gått gör dig? Testade du min "av-optimering" och hade den någon som helst effekt på felet?

    Har du annars sett något mönster som kan hjälpa oss att förstå detta?

    Vi är fortfarande intresserade av att veta "hur" du stänger av appen, om det är på låsskärmen, i själva appen eller någon annan stans!

    Magnus:
    Bra att du skrev även här och dessutom kompletterade med att även du har Samsung Galaxy (annan modell än Emma) med Android 10!

    Även för dig vill jag veta två saker:
    1. Hur stoppar du ljudet på morgonen?
    2. Hjälper det att "av-optimera" appen (se beskrivning ovan - och om den inte går att följa, hör av dig!)
    Båda
    Jag hör med Android.-utvecklarna om de har kommit vidare!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Ursäkta min tystnad - jag kom av mig lite efter senaste försöket.😊 Nu har jag testat att ”av-optimera” appen och det gör ingen skillnad. Jag stänger av/pausar i själva appen eller på låsskärmen, men i båda fallen går ringsignalen igång.
  • Hej Annika och Emma,

    1. Android har en funktion där man kan stänga av alla pågående program. Jag använder den och då stoppas larmet.SR appen avslutas då, eller i alla fall väckarklockan.

    Andra trådar att dra i:

    - Om jag lyssnar på radio i telefonen med SR appen och väljer att stänga alla appar på samma sätt så avslutas _inte_ SR appen, den fortsätter att låta. Så har det varit alltid tror jag. Det går att stänga av radion genom att öppna appen igen och välja att trycka på pausknappen. Men appen borde ha stängts av när man använder funktionen för att stoppa alla appar. Relaterat fel?

    - När väckarklockan startat och spelar radio, om jag då pausar radion så startar väckarklockans ring signal. Om jag startar radion igenom genom pausknappen så upphör signalen och radion börjar spela igen. Går att upprepa i oändlighet.

    - Jag funderade också på varifrån kommandot att starta signalen kommer ifrån? Tidigare vill jag minnas att det fanns ett val att välja radio eller väckarklock-signal, men jag minns kanske fel? Jag kan inte hitta något sådant val nu i alla fall. Kan en lösning vara att man skapar ett val där man kan styra valet att lyssna på radio eller signal från väckarklockan? Om inte annat kanske det ger en bättre utgångspunkt att programmatiskt kolla om signalen är påslagen eller inte?

    2. Jag har tidigare haft ett fel på väckarklockan i samband med att Android 10 lanserades som jag varit i kontakt med er om. Lösningen som ni rekommenderade då var just att inte optimera batteriet. Den inställningen har jag kvar. Såg också att bakgrundsanvändning inte var tillåtet och "utgråat". Vet inte varför det är så och minns inte om det är någon inställning jag gjorde i samband med förra problemet. Kan det ha betydelse (Se bild nedan)?

  • Hej igen,

    När jag tänker efter så var nog lösningen på förra problemet att just inte tillåta begränsning av bakgrundsaktiviteten. Så att det valet är "utgråat" är nog helt i sin ordning.

    Mvh
  • Hej!
    Nu har jag testat om jag kan stänga av klockradion genom  stäng allt-funktionen (som man kommer åt via de tre lodräta strecken längst ned till vänster på skärmen), men det funkar inte heller utan larmet går igång då också och går inte att stänga av på annat sätt än att starta om mobilen. Finns det något annat sätt att stänga alla appar?/Emma
  • Hej igen Emma!

    Tråkigt att det fortfarande är problem, men bra att vi vet att det inte är någon skillnad mellan om du pauserar på låsskärmen eller inne i appen.

    Ursäkta min tystnad - jag kom av mig lite efter senaste försöket.
    Du har rapporterat in felet, vilket är det viktigaste! Det är vårt ansvar att lösa det! Vi är väldigt tacksamma för den hjälp vi får, i synnerhet när vi inte själva kan återskapa ett fel, men om ni tröttnar på alla frågor jag ställer, så har ni ingen som helst skyldighet att svara 😀

    Nu har jag testat /.../ ..går inte att stänga av på annat sätt än att starta om mobilen. Finns det något annat sätt att stänga alla appar?
    Oj, hoppas att Erik gör på ett annat vis och att hans metod fungerar även för dig!

    Erik:
    Är det samma ställe som Emma beskrev du använder för att stänga alla appar?
    Jag har tidigare haft ett fel på väckarklockan
    Det kollar vi upp! Som administratör i forumet har jag stora möjligheter att hitta tillbaka till de senaste två årens trådar, om jag bara vet att jag bör leta upp dem 😀

    Var det denna tråd (trots Android 9)?
    Väckarklockan fungerar inte om man har Android 9 och telefonen är låst

    Det är en lång tråd, och jag tror (efter skumläsning och lite ur minnet) att det var otydligt vilken av de förändringar du gjorde som löste det, men jag ska kika närmre och se om något i den får kugghjulen i skallen att röra sig!

    Intressant observation att "stäng alla appar" inte påverkar ljudet från appen. Troligen skulle inte heller "tvinga stopp" på den skärmbild du delade påverka ljudet.

    Grejen är att appen på ett sätt mer håller rätt på vad det är du spelar, startar ljud och stoppar dem, men sedan spelas de upp med telefonens inbyggda spelare. Så appen kan avslutas utan att det påverkar ljudet. Eh ... Tror jag i alla fall. Jag kollar med Android-experten!
    Annika Webbmaster
  • Erik, om "gamla tråden":
    Det är ju lite olika natur på de två felen. Idag fungerar väckarklockan som den ska - men kan inte stängas av på ett vettigt vis, vilket åtminstone skulle få mig att undvika att använda den alls!

    Det förra problemet gällde att den inte startade (och väl inte heller drog igång reserv-ljudet som ska gå igång om larmet fallerar, något som eventuellt sker hos er nu - men vid fel tillfälle).

    Båda:
    Än så länge vet jag inte om felet uppkom med någon förändring vi själva gjorde eller om det kom med något Samsung ändrade. Om det drabbar andra appar ökar förstås möjligheten att någon har en lösning!

    Det vore bra, både för felsökning och för att behålla den trevliga vanan att vakna till er vanliga radiokanal, att testa en alternativ klockradio-app med våra kanaler. TuneIn och MyTuner är två såna appar med "all världens kanaler". En tredje är denna indie-app som endast har vårt innehåll:
    Lyssna - på Sveriges Radio

    Fördelen med att testa de större drakarna, är att det garanterat finns någon tråd på webben om detta problem, om även dessa drabbas. Och om de inte drabbas är det ju också bra! Vi vill hellre att ni lyssnar på vårt innehåll i en annan app, än att ni inte lyssnar alls.

    (Jag tror att de tre appar jag tipsade om ska finnas som gratis-version.)
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Nu har jag testat alla föreslagna inställningar i de olika trådarna efter bästa förmåga och nu har jag fått det att funka!

    Jag hade tidigare inställningen att inte tillåta aviseringar, eftersom jag inte vill bli störd av en massa pling i mobilen, men nu har jag tillåtit aviseringar och då går det att stänga av klockradion utan att larmet går igång! Jag får alltså upp en avisering där jag kan välja Stäng av eller Lyssna vidare och båda funkar utan att larmsignalen går igång. (Jag utgår från att även Snooza fungerar.)
    😊
    mvh
    Emma
  • WOW!

    Så bra att vi fick veta det.
    Annika Webbmaster