Väckarklockan fungerar inte om man har Android 9 och telefonen är låst

Hej,
Väckarklockan fungerar inte om man har Android 9 och telefonen är låst. Jag har det på min nya Samsung s10 och rapporterade först felet till dem. De svarade att det inte är deras fel utan att app-tillverkarna behöver uppgradera sin programvara. Är det något som ni planerar att göra?
Mvh
Magnus

Kommentarer

  • Förlåt, jag skrev nyss svar till en annan lyssnare (om ett mycket mindre allvarligt problem).

    Det svaret har jag nu flyttat till rätt fråga ...!
    Annika Webbmaster
  • Här kommer ett bättre svar till dig!

    Jag tror att det är Samsungs aggressiva sätt att döda appar i bakgrunden som spökar. Här tipsas om ett par viktiga inställningar som du behöver ändra för att skydda appar som ska kunna fungera även i bakgrunden.

    Jag hoppas att det går att följa även om din telefon har svenska som språk:
    Don't kill my app: Samsung

    Och, förstås, att det hjälper! Hör av dig och berätta hur det går. Det finns ett par andra inställningar som du kanske också behöver ändra, men vi börjar i den här änden.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    - Jag har kontrollerat så att alternativet "Sätt denna app i viloläge omedelbart när den inte används" är AV för SR Play appen.
    - Jag har också inaktiverat "sätt oanvända appar i viloläge".
    - Jag har stängt av funktionen Adaptivt batteri
    - Kontrollerat så att SR Play appen inte finns med bland de appar som aldrig får köras i viloläge.
    Tyvärr fungerar inte väckarklockan ändå.
    Jag har inga fler inställningar att ändra på som jag kan se. Kan ni titta lite till på detta och eller ringa Samsung och lösa problemet? Det är synd om er väckarklocka inte är användbar.
    Mvh
    /Magnus

  • Tack.

    Trist att det inte vill sig ... Men eftersom väckarklockan fungerar på andra telefoner (även med Android 9), så fortsätter jag att undersöka om det är någon inställning hos dig som påverkar detta.

    Gå in under Inställningar > Aviseringar till en lista över de appar som har möjlighet att skicka notifikationer till din telefon. Se hur inställningen ser ut för vår Play-app och om det finns något du kan göra för att höja prioriteringen på  väckarklockans notis!

    Energisparläge: allmän och särskild
    Hjälpen här utgår från hur det ser ut på en annan Samsung-modell. Om det inte går att följa, vill jag veta det, så att jag kan skriva mer skräddarsytt för din lur!

    Allmän Android-inställning: Optimering
    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhåll
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändn.
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill "av-optimera".
    8. Leta upp vår app och se till att den inte är optimerad
    Specifik Samsung-inställning: Appenergiövervakning
    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhåll
    3. Batteriet
    4. Appenergiövervakning (slå av helt, eller gör ett undantag för vår app)
    Om du behöver göra en ändring i någon av dessa inställningar, så starta för säkerhets skull om telefonen efteråt. Någon lyssnare har nämligen sagt att detta har hjälpt mot deras problem (dock annat än väckning), men först efter en omstart!

    En annan lyssnare med liknande problem
    Jag skrev att väckarklockan fungerar hos andra, men vill vara tydlig med att vi har stött på ytterligare en lyssnare, Ronnie, med problem på Android 9 och Samsung. (I samma tråd skriver även Ragnar med en Nokia-telefon som också är ökänd för att döda appar i bakgrunden).

    Ronnie beskrev felet så här:
    Har inte lyckats lösa mitt senaste problem med att väckarklockan inte går igång på morgonen. Det som är lite märkligt är att det inte alltid är så, ibland går den igång, ibland inte. Lite trist när man måste ha en backupväckarklocka igång varje natt ifall appens väckarklocka inte går igång.

    Påminner detta om ditt fel, eller har det aldrig fungerat hos dig sedan uppgradering av operativsystemet?

    Jag hör med Ronnie hur det har gått, samt om han kan ha haft mobilen på laddning de gånger väckningen faktiskt har fungerat ...

    Tack för att du berättade att de åtgärder jag föreslog inte påverkat felet. Vi behöver förstå detta bättre och om möjligt skydda appen bättre, annars snabbare hjälpa lyssnare att hitta rätt i djungeln av inställningar!

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Hur har det gått?

    Ronnie, som tidigare hade problem med väckarklockan på Samsung med Android 9, har nu svarat:
    Jag har faktiskt inte haft några bekymmer med väckarklockan sen ett bra tag tillbaka, radion startar som den ska varje morgon. Jag har som vana att starta väckarklockan, därefter stänga appen, innan jag låser telefonen och ställer den i min laddningsdocka. Har sedan tidigare ställt in i mobilen att appen inte ska påverkas av energispararfunktioner.

    Hoppas att även du kan använda väckningsfunktionen utan problem!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Jag skrev ett svar här som jag inte kan se. Försvann det eller väntar det på godkännande för publicering?
  • Jag ser inte röken av det och vi har ingen förhandsmoderering i detta forum ...

    Däremot har jag själv, på ett annat Kundo-forum där jag inte är "inloggad administratör" missat att kryssa i rutan vid "Jag har tagit del av policyn för personuppgifter och innehåll.", varvid mitt svar aldrig skickades in. Kanske är det samma sak som hände dig?

    Hoppas att du kan ta dig tid att skriva igen!
    Annika Webbmaster
  • Annika,

    Tack för ditt tålamod 😀

    En omstart gjorde susen och väckarklockan ser nu ut att fungera igen. Jättebra!

    Men det är fortfarande så att om jag startar SR appen och väljer att lyssna på de senaste toppnyheterna och stänger locket på mitt skal (låser telefonen) efter att jag satt igång lyssningen så bryts det efter ett kort tag. Jag får intrycket att appen cachar en liten bit och när det är slut stannar uppspelningen.

    Navigeringsbeskrivningen ovan är inte helt överensstämmande med en Samsung S10. Jag har hittat en del av det du beskriver men inte allt. Problemet är att, vad jag förstår, så kan det vara inställningar för Aviseringar, för Appen eller för Batteriet, och det finns flera inställningar på varje. Eller en kombination av dessa. Jag vet inte heller hur hierarkin mellan dessa ser ut.

    Om du har möjlighet att hitta en uppdaterad navigationsbeskrivning å de inställningar som du ser att jag bör felsöka med så är jag tacksam.

    Mvh
    /Magnus
  • Skönt att väckarklockan fungerar! Och svårt att veta vilken av alla inställningar - eller om det var omstarten i sig - som gjorde susen.

    Problemet är att, vad jag förstår, så kan det vara inställningar för Aviseringar, för Appen eller för Batteriet, och det finns flera inställningar på varje. Eller en kombination av dessa.

    Därtill kommer eventuella inställningar för att spara mobildata. Och de inställningar som ger sig ut för att "städa bort onödig data", och raderar en del temp-filer som appen inte alls tycker är onödiga, utan tvärtom behöver för att hålla reda på om en fil är nedladdad eller inte:
    Surfa.se: ”Rensa mobilen”-appar är en dålig idé

    Att i smyg radera app-data för att frigöra RAM-minne är så feltänkt att jag får lite höjd puls om jag tänker på det. Så det tänker jag inte mer på. Hos Samsung sker detta tack ock lov inte per automatik i grundläget, så det är framförallt batteri-inställningar som brukar ställa till det. Även där är det ju fel tänkt. Om du behöver starta om en app och därmed tänder skärmen igen etc så går det ju mer data än om den får tuffa på ostört.

    Jag vet inte heller hur hierarkin mellan dessa ser ut

    Problemet är att inte heller jag kunnat komma fram till vilken eller vilka inställningar som kör över de andra. Senast en lyssnare återkopplade från Samsungs support, verkade mina kolleger på den sidan inte ens veta att det fanns ett par olika batteri-inställningar, men hittar du rätt i supportdjungeln där, kanske de kan klara ut detta!

    Den inställning som heter Batterioptimering (där du ska in under en trepunktsmeny och av-optimera) är på "operativsystems-nivå" och jag har fått intrycket att om en app skyddas där, kan de andra batterisparande delarna inte tvångsavsluta appen. Vid problem där sändningen bryts efter en viss tid i bakgrunden, hjälper alltid (?) den inställningen, men för väckarklocke-bekymmer kan det vara något annat.

    Att Toppnyheterna och andra listor beter sig underligt är ett fel vi själva kunnat återskapa och arbetar för att lösa. Det kan finnas koppling till inställningar som begränsar vad en app får göra i bakgrunden. I den typen av listor behöver ju appen göra nya anrop och "göra lite grejer" och någon av alla möjliga och omöjliga inställningar (den som i en version av Samsung heter app-energiövervakning, månne?) kanske medför så att en app visserligen får köras i bakgrunden, men om telefonen märker av ökad aktivitet, så sätter den stopp. Kanske.

    Om du har möjlighet att hitta en uppdaterad navigationsbeskrivning å de inställningar som du ser att jag bör felsöka med så är jag tacksam.

    Jag är alldeles för osäker på vilken av de olika inställningarna som är viktigast och om några av dem bara är olika vägar att nå samma mål. Ifall du har någon specifik inställning som du vill ha hjälp att finna kan jag lägga tid på att försöka hitta den (jag vill ju lära mig mer!), men jag kommer att få googla mig fram och är kanske ett onödigt mellansteg.

    Om du hittar något som får topplistan att funka bättre, så hojta till!

    Trevlig helg och tack för återkopplingen!
    Annika Webbmaster