Svårt få P3 spela från röstkommando i Amazon Echo/Alexa

Hej,
Efter en tids störningar då TuneIn av någon anledning inte varit default uppspelningskanal på Amazons Echo/Alexa device (istället har iHeartRadio använts).
Nu är åter TuneIn default, men jag kan inte längre starta P3 genom röstkommando. (genom "Play Station P3"). Detta fungerade tidigare, men nu får jag bara DR P3 (som "Doctor P3"), som antagligen sorteras tidigare än P3 på TuneIn.
Någon som har ideer om hur att träna upp mina device att förstå att jag vill spela just P3? Kan manuell sökning och spelning av P3 innebära att AI på Amazon lär sig att jag troligen vill köra just det när jag kör röstkommandon också?
Och finns det någon plan från SR att genom mer unik namngivning särskilja P3 (och andra direktsända kanaler) från andra kanaler? T.ex. genom namn som "Swedish P3"?
Kör också Swedish Radio och kan då såklart få upp direktsända kanaler. Ett litet problem är dock att jag då måste tala till devicet jag vill spela upp på. Har inte funnit något sätt att be ljudet spelas upp i annat rum eller på annat device.
Mvh
Anders

Kommentarer

  • Hej!

    Jag höll på att kopiera ett svar om att testa att fråga Tunein om frekvenser, tills jag insåg att den Anders som hade liknande problem är du ...

    P3 i Sveriges Radios skill
    Ett litet problem är dock att jag då måste tala till devicet jag vill spela upp på. Har inte funnit något sätt att be ljudet spelas upp i annat rum eller på annat device.

    Detta ska gå, har jag för mig. Jag hör med de kolleger som utvecklat vårt skill!

    P3 i Tunein
    Testa dessa varianter:
    • P3 SR
    • P3 Sveriges Radio
    • P3 Swedish Radio
    • Swedish Radio P3
    • Sveriges Radio P3
    • SR P3
    • P3 vi älskar ny musik (skott från höften eftersom jag såg att denna beskrivning fanns inlagd i Tunein)
    Fungerar någon av dem?

    Hör gärna med Tuneins support om de har några tips!

    Hur lär sig Alexa?
    Kan manuell sökning och spelning av P3 innebära att AI på Amazon lär sig att jag troligen vill köra just det när jag kör röstkommandon också?

    Även här ber jag mina kolleger om hjälp i hur du får AI:n att förstå vad P3 hos dig innebär.
    Annika Webbmaster
  • Högst densamme Annika 😀 Försökte bara hålla isär frågeställningen, då det kändes som lite mycket att klämma in i en och samma tråd.
    Tack för informationen. Är på resande fot nu, men testar senare under veckan.
    /Anders
  • Hej,

    Inga av dessa fungerar. "Play Station ninety seven point one" fungerade igår, men ger mig idag härliga tyska "Radio Rockland", eftersom Amazon tydligen flyttat mig till Tyskland över natten (devicen är registrerade på korrekt fysisk address). P3 SR översätter dessutom Alexa till Channel 3 av någon anledning

    När jag söker på TuneIn finner jag inte heller några av namnen du anger - Testa själva att söka på "P3" i TuneIn på webben eller direkt i Alexa - Verkar finnas miljardvis kanaler på TuneIn som ger träff på "P3" - Finns det möjlighet att registrera alias namn för P3 som något/några av namnen du listar tror jag talstyrningen skulle bli avsevärt mer användbar och minska risken för att fel kanal väljs.
  • Testade "ninety nine point three" (frekvens för P3 Stockholm), vilket fungerade. Tror det är huvudfrekvensen ni registrerat hos TuneIn. Min lokala frekvens har dock fungerat för några månader sedan och igår - men inte längre...
  • Får du korrekt väder och annan lokal information? Vad säger Alexa om du frågar:
    – Alexa, where am I?

    Annika Webbmaster
  • Testade "ninety nine point three" (frekvens för P3 Stockholm), vilket fungerade.

    Bra att du når P3 den vägen!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Jodå - Där vet hon var jag är. Gissar att problemen kan vara kopplade till just TuneIn, där de ju hade problem några veckor tills förra veckan (tror jag det var).

    Men tycker fortfarande att med unikt namn för just live-streamad P3 skulle underlätta.
  • Jag håller med, men tror att vi behöver se över hur alla kanaler ligger inlagda hos Tunein.

    Ju fler som navigerar med rösten, desto viktigare blir det att våra kanaler är enkla att finna även på tredjepartsplattformar.
    Annika Webbmaster
  • Jag har skrivit till vår kontaktperson hos Tunein med lite frågor om hur vi kan göra det enklare att hitta rätt kanal, där "unikt alias" är en av frågorna. Du får en kopia av mitt mejl.
    Annika Webbmaster
  • Funnit en workaround: Man kan ange frekvens och kanal, så fungerar det nu på Alexa.
    Exempel: "Play ninety seven point one P3" (vilket är frekvensen för P3 här i Jönköping). Kom på det efter att ha sett att Sonos namnger kanalen på det sättet då man spelar P3 på alexa genom "play station 97,1 megahertz".

    Märkligt nog fungerar det inte med "99,3 P3". Har det lite spännande med att vissa device fungerar på 97,1 och andra med 99,3. Ingen aning varför, då alla har samma hemadress registrerad.

    Lite off topic: Har haft problem med att Alexa inte spelat upp något ljud på Sonos device med inbyggd Alexa/Google (man väljer vilken man vill köra - Jag kör Alexa). Detta har gällt både TuneIn och Spotify. Har nu gått igång och funkar igen. Vet ej om det är unikt problem för mig eller allmänt problem för fler användare.

    Är lite störande med alla små förändringar som gör att det som fungerar ena dagen plötsligt slutar fungera (Amazon Alexa, alltså).
  • Tack för att du kommer ihåg att återkoppla!

    Ett tips som en annan lyssnare gav, för "trögflörtade" kanaler hos Tunein med svenskt Google Assistant är att lägga in "Radio" innan kanalnamnet:

    Pelle:
    När jag ska spela upp p3 i google home så säger jag " OK google spela upp p3" så spelar den endast upp nyheterna på en minut. Den streamar inte kanalen P3.

    Kay:
    Säg "ok Google" "radio p3"
    Hade också problem med att spela radio, men nu säger jag alltid "radio (kanal)"

    Det kanske kan vara till hjälp även i Alexa?

    God jul!
    Annika Webbmaster
  • Med kommandot "Alexa: Radio P3" öppnas automatiskt appen/skill "Swedish Radio" som då spelar upp P3. Bra om man är i samma rum, men har inte lyckats få Swedish Radio att spela upp i annat rum. Vill kunna spela upp i huvudhögtalare i ett rum från vilket rum som helst - Och det fungerade bra tidigare, då Alexa klarade att förstå att jag ville ha SR P3 och inte "Doctor P3" (danska DR P3).