Kanalers namngivning i TuneIn - "Play Station P3" fungerar inte längre i Amazon Alexa

Hej,

Kör sedan ett par år tillbaka Amazon Alexa med Sveriges Radio via TuneIn. Detta har mestadels fungerat rimligt bra, men det är lite problem med namngivningen vid röststyrning; P3 är kort och om man ger röstkommando att spela på TuneIn ("Alexa; Play Station P3 on TuneIn") kommer man få "Doctor P3", vilket är DR P3, som antagligen kommer före P3 i listan.

I veckan verkar Amazon bestämt att default radiotjänst är iHeartRadio, vilken inte alls tar SR P3 (som fungerat bra genom "Alexa; Play Station P3" tidigare). Att köra genom Swedish Radio-appen i Alexa fungerar förvisso, men jag har inte lyckats spela upp på annat device/rum än den jag talar till.

Så mitt förslag är att på något sätt utöka namnet i TuneIn till något mer unikt och som fungerar bättre med tal. SR P3 skulle kanske fungera. Måhända får man då ge kommandot "Senior P3", vilket skulle vara helt Ok och förhoppningsvis ge stabilare funktion. Alternativt "P3 Sweden", då Alexa ännu inte talar svenska.

Tacksam för återkoppling på förslag eller om någon har workaround/annat sätt att styra Amazon-devicen.

Kommentarer

  • Hej!

    Bra att du delar upp de olika frågorna i egna trådar!

    Är du i Sverige så kan du testa att be Alexa spela upp en kanal med hjälp av frekvensen. Här kan du se vilka frekvenser de olika kanalerna sänder på i olika delar av landet:
    Teracom: Frekvenstabeller radio

    Säg:
    Alexa, play the station [frekvensen] on Tunein.

    Om du bor i Göteborg hör du P3 på 99,4 MHz, alltså säger du:
    Alexa, play the station 99.4 on Tunein.

    Fast varför går det inte att spela upp med vårt eget skill på andra enheter? Har du samma problem med något annat skill?

    Förutom vårt eget skill och Tunein så finns det fler tjänster där du kan spela upp våra kanaler. En jag vet att andra lyssnare har använt sig av är Mytuner Radio
    Annika Webbmaster
  • Funkade ju bra med frekvensen till TuneIn (kan man ju utantill sedan barnsben...)

    Tror grundproblemet är att Amazon av någon anledning bytt från TuneIn till iHearRadio som default.

    Har inte haft anledning att försöka spela upp så mycket annat på andra device, men testar nu med Spotify, vilket inte fungerar heller nu. Tror det fungerat tidigare. Får se om det är mödan värt att testa MyTuner. Skriver fullt med återkoppling på uppspelningar av TuneIn som inte fungerar i Amazon-webklient... Hoppas fler gör det!
  • Blev fantastiskt nog uppringd av Amazon, som meddelade att det är problem med TuneIn som de jobbar med. Uppfattade att TuneIn även fortsättningsvis skall vara default radio-val i Alexa. De hoppades att problemen skall vara lösta inom en vecka eller två.
  • Så trevligt med tre bra saker:

    1. Metoden med frekvens fungerar
    2. Amazon och Tunein samarbetar för att lösa problem, och hyser hopp om att det snart ska fungera
    3. Amazons svar till dig som kund är betydligt bättre än den bild jag fått av deras support
    Det sista är mycket viktigt för mig och mina kolleger att tänka på. Lyssnare som kontaktar oss har sällan anledning att berätta när de fått bra support från andra aktörer, däremot om de har fått konstiga råd eller om supporten av något skäl inte fungerat i deras tidigare kontakter med ett företag.

    I synnerhet de multinationella jättarna kan vi därför förmodligen ha fått en väldigt skev bild av som anonyma "monster" som inte går att nå fram till. Att du berättade om välfungerande support från Amazon gjorde mig därför riktigt glad!
    Annika Webbmaster
  • Nu är TuneIn åter default radio-spelare i Amazon Alexa/Echo.
    Däremot går det inte längre spela upp radiostationer genom att ange frekvens. Kollade adressinställningen, och devicet jag försöker spela upp på har korrekt hemadress. Möjligen har något annat ändrats i min hemvist hos Amazon, då de i samband med mina initiala problem skickade över mig till Tyska Amazon och sedan tillbaka till USA.
  • Vad händer när du ber att få höra the station 99.4 on Tunein? Får du ingen träff eller fel träff?
    • Om fel träff, kan du försöka ta reda på vilken kanal det är?
    • Om du inte får någon träff, så testa om the station 99.4 megahertz on Tunein fungerar bättre.
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Bör i Jönköping, där P3 ligger på 97,1 MHz. Vid kommandot "play station ninety seven point one megahertz" får jag dock härliga, tyska "Rockland Radio". Trots att devicet har korrekt hemadress.
  • Jönköping? Jag har av någon anledning trott att du befinner dig i Göteborgsregionen, men inser att du inte skrivit var du är. Förmodligen är detta en sammanblandning med en annan P3-lyssnare där jag nyligen letade upp P3:s frekvens i just Gbg.

    Det fick mig att fundera över om du kanske har en IP-adress som ger sken av att du är i Tyskland. IP-adressen kan du själv ta reda på (hur vet jag dock inte på rak arm). Annars kan jag i forumet se vilken IP du haft när du kontaktat oss. Om du har skrivit hit med en dator eller mobil från samma wifi som din Sonos-enhet, kan jag kolla om det var Jönköping när det fungerade, men därefter förändrats.
    Annika Webbmaster
  • Mitt första inlägg i tråden är definitivt från IP hemma, resterande kommer lite varstans ifrån 😀 Ganska säker på att positionen inte är Tyskland - Har dock inte kollat någon tjänst om var IP fysiskt presenteras. Är inte hemma nu, men skall försöka kolla IP och se om jag kan finna någon tjänst som indikerar var jag antas befinna mig när jag kommer hem ikväll.

    Tycker dock att Alexa borde skicka med den registrerade fysisk adressen och att TuneIn baserat på det välja vilja radiostation som skall spelas. Vill minnas att det fungerar bra för P4, dvs man får lokala P4 genom att bara be "play station P4".
  • Kollat fysisk placering av IP hemma - pekar korrekt på min faktiska plats. Så alla Alexa device och min IP-adress pekar på korrekt fysisk plats.
  • Nu verkar något ha hänt i Amazon Alexa eller Tune In; Nu fungerar det åter att starta P3 med röstkommandot "Play Station P3".

    Jag får då veta att det är "Senior P3" (dvs SR P3) som spelas.

    Detta indikerar att ni nu kompletterat namnet med SR (tidigare endast P3) på Tune In. Vet inte om ni dessutom fått in information om geografiskt område, eller om det är något annat som ändrats.

    Sambon har varit upprörd över att tvingas gå in i Sonos-appen för att starta radion, istället för att bara starta med ljudkommando (hon verkade märkligt nog inte intresserad av att komma ihåg den lokala P3-frekvensen och det utökade kommandot med frekvens och kanalnamn).

    Hursom helst är jag supertacksam för att det åter fungerar! Bra jobbat!

    /Anders
  • Tack!

    Jag vet att Alexa-teamet har arbetat med att förenkla ett och annat i vår egen app. Bland annat går det att välja P4-kanal genom att ange postnummer - något som underlättar livet för Per-Ove här (där hans problem med P4 Östergötland har gjort både honom och oss frustrerade):
    Alexa och lokal P4-kanal - postnummer fungerar!

    Men att "senior-P3" (fniss) hos Tunein fungerar bättre är nog inte vår förtjänst. Däremot är det förstås glädjande för oss, så tack för att du berättade det!
    Annika Webbmaster
  • Nu har vännerna på Amazon gått bananas med sin utveckling igen (tror sedan förra helgen);
    På vissa av mina device går det inte längre säga "Play <frekvens> P3". Man måste lägga till megahertz. Andra device fuingerar som tidigare.

    Dessutom verkar "Play SR P3" och "Play P3 SR" nu fungera (vilket de aldrig gjort förr).
    Anders
  • Hej Anders!
    Det var länge sedan.

    På sätt och vis verkar cirkeln vara sluten, i och med ditt ursprungliga förslag för snart fyra år sedan:
    Så mitt förslag är att på något sätt utöka namnet i TuneIn till något mer unikt och som fungerar bättre med tal. SR P3 skulle kanske fungera.
    Frågan är om det är Amazon, Tunein eller Sonos som har förändrats ...? För visst lyssnar du på Alexa i en Sonos?

    Skönt att det har gått att lyssna på P3, även om det då och då sker förändringar i hur du ska säga. På Sonos-enheter ihop med Google assistent, har kombinationen Sonos + Tunein + Google + P3 varit omöjlig att lyssna på under en tid:
    TuneIn plays wrong radio station | Sonos Community

    Var i den kedjan felet ligger, vet jag inte, men jag har misstänkt "Tuneins strömmar för Sonos". De förändringar du nu rapporterat in skulle kunna vara en följd av att Sonos eller Tunein har skruvat på något för att lösa det problemet och att det har fått en oväntad följd på en helt plattform!

    Eller inte. Mystiskt är det ju. Bra att du hittat flera sätt att säga som fortfarande spelar P3. Om vi får frågor om det, så kan vi därmed hjälpa andra lyssnare!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Stämmer bra - Du har gott minne 😀

    Misstänker starkt Amazon och ser ett mönster av att de jobbar vidare med utveckling och verkar släppa uppdateringar lördagar. Men kan såklart även vara ngt i TuneIn som ändrats.

    Anledningen till att jag inte kör "Ask Swedish Radio..." är att jag ibland vill starta ljudet i tex badrum eller kök från annat rum. Också är man inte så lite tjurskallig...
    Anders
  • Stämmer bra - Du har gott minne 😀
    Äsch, jag fuskade lite här!

    Jag kom ihåg dig och att det var problem med P3 i Tunein där frekvensen hjälpte. Att det var på Sonos fick jag däremot hjälp att komma ihåg genom att både du och jag nämner det högre upp.

    Att jag ändå frågade beror på att jag var lite osäker på om det enbart gällde Sonos, eller om du även hade andra Alexa-enheter.

    Berätta gärna om det sker andra förändringar, för det är ju väldigt bra att vi på supporten vet vad vi ska tipsa om!
    Annika Webbmaster