Streamingen avbryts/stoppas - Iphone-appen

När jag lyssnar på appen, avbryts streamingen efter ca 5 minuter. Vad kan vara orsaken till det? Problemet uppstod igår. Det spelar ingen roll om jag är uppkopplade via Wifi eller streamar direkt.

Kommentarer

  • Samma för mig 😔 i 2 dagar ungefär och ominstallerat appen hjälpte ej
  • Ominstallerade den igår utan förbättring. Fixade det sig för dig efter 2 dagar, Maggie?
  • Tack för att ni hjälper oss med detta!

    Ni som får problemet i appen Sveriges Radio Play för Iphone eller för Android:
    Se om det går bättre att lyssna via vår hemsida, som också fungerar i mobiler. Här hittar ni alla kanaler:
    sverigesradio.se/kanaler

    Jag ber om ursäkt över att ni inte fick svar under gårdagen. Jag har tagit på mig att felsöka detta och började göra så under onsdagen, då vi hade kanske tre eller fyra felrapporter från lyssnare samt lika många från kolleger. Problembeskrivningarna då gav mig intrycket att det inte fanns något allvarligt problem. Uppenbarligen var den bilden fel.

    Igår var jag på min pappas begravning. Jag hann dock se era felrapporter på morgonen och rapporterade vidare att felet var allvarligare än vad jag hade trott till ett par nyckelpersoner innan jag loggade ut. Felsökningen fortsatte alltså - men min kollega Karolina (utvecklare), som en normal dag hinner besvara supportfrågor även om jag är borta, hann helt enkelt inte besvara alla frågor samtidigt som hon felsökte.

    Vi behöver kartlägga era fel. Mitt intryck är att majoriteten av er som har problem använder vår app för Iphone, men är det den allra senaste 20.4.1(som inte släppts till alla än), eller en äldre 20.3.8?

    Jag ska läsa igenom vad ni skriver ordentligt. Några av er har ju uppenbarligen liknande fel även på andra plattformar, men ni som får felet på någon annan plattform än i Iphone-appen, får gärna berätta vilken.

    Ni som har problem med hackande ljud och att innehåll verkar tappas bort, men har det när ni lyssnar i efterhand på ett specifikt avsnitt, får gärna förtydliga detta, eftersom det i så fall är ett annat fel som vi behöver undersöka separat.
    Annika Webbmaster
  • Tack för att ni tar tag i problemet. Var finner jag versionen jag har laddat ner?
  • Versionen syns under Min sida, längst ned i vyn Inställningar och hjälp.

    Vi tror inte att felet beror på den senaste versionen, men har för säkerhets skull bromsat utrullningen av denna. Den har hittills nått 10 procent av våra Ios-lyssnare.
    Annika Webbmaster
  • Har senaste versionen och den hackar oxå tyvärr 😔
  • Och ja jag har IPhone
  • Det fungerar via safari men hackar fortfarande via appen
  • Tack!

    Bra att det fungerar via Safari hos dig Maggie.

    Båda:
    En del lyssnare har problem även med hemsidan, men i lägre grad än i appen. Om det börjar hacka även via hemsidan, så hör av er, för det finns massor av sätt att ni kan ta del av våra ljudströmmar på.
    Annika Webbmaster
  • Samma problem med hackning för mig både P1 och P4. . Började för två dar sedan.

  • Hej jag skickade en fråga oxå kring störningarna via appen dag vid 13 tiden .
    Fick följande svar av Nils Lindström produktägare SR appen.
    *Hej Christer
    Vi har just nu kända problem med uppspelning. Vi felsöker för att hitta källan..

    PS Nu har det varit störningsfritt i ca 1 timme här iaf:) utan att det hackar.
    Trevlig Fredag

  • Här hackade det under hela presskonferensen. Och fortsätter.
  • Hej Åsa och Christer Bo!

    Kan ni lyssna utan dessa hack via sverigesradio.se/kanaler  ?
    Annika Webbmaster
  • Jag klickade över och testade via webben och det funkade den korta stund 5-6 min jag körde, Nu gick jag över i appen igen , SR P4 Sto verkar fungera ... to be continued

  • Hej! Har detta problem både via appen i iPhone och iPad och när jag lyssnar via Apple TV. Ibland hoppas sändningen framåt flera sekunder, ibland hoppar den bakåt så att man hör om samma sak två gånger.
  • Hej! Lite osäker om den här tråden gäller samma problem som mitt, men skriver här då det handlar om hack/hopp iPhone-appen (20.4.1) och har pågått max sedan jag fick den nya versionen. Mitt problem gäller vid efteruppspelning av direktsändning, där ljudet plötsligt hoppar framåt i sändningen. Tidsangivelsen ändras inte, och det går inte att bara backa igen utan jag verkar behöva starta om appen för att kunna fortsätta där jag var. Det tycks hända varje gång jag pausar, men även ibland när jag lyssnar utan att pausa.
  • Bo Christer:
    testade via webben och det funkade den korta stund 5-6 min jag körde
    Bra, då har du en reserv-lyssning om felet återkommer.

    M:
    Din beskrivning är väldigt tydlig, och orsaken till felet är att "ljudsnuttar" kommer till dig i fel ordning. Vi tror att vi har hittat varför det blir fel i appen, men jag vet inte om den förbättring vi snickrar på kommer att åtgärda problemet även i Apple-tv.

    För Apple-tv borde MyTuners-app fungera bättre än vår egen, tills felet är löst. Där ligger våra kanaler i ett annat format:
    MyTuner Radio: App för Apple-TV

    Rebecka:
    Jag håller med dig, det låter som om det kan finnas koppling till detta fel, men kan vara "något mer". Jag (och många lyssnare) har problem att återgå till Direkt-läget, men det hade vi även innan version 20.4.1.
    jag verkar behöva starta om appen för att kunna fortsätta där jag var.
    Se om det hjälper att bara ladda om kanalen under "direkt" i appens nederkant ... Eller att sätta sovtimer (om du är okej med att appen avslutas inom två timmar). För "mitt fel" hjälper det.
    Annika Webbmaster
  • Appen har tidigare aldrig krånglat men sista 2 veckorna krånglat hela tiden. Måste vara nån bug i systemet. Har kollat o uppgraderat min fiber, inget fel på den. Går utmärkt att streama tex Spotify, inga avbrott.
  • Hej!

    Vill bara bidrag med ytterligare en felanmälan av liknande problem: uppspelningen via appen (både live och streammad) hackar, hoppar och stannar. Jag använder också bluetooth-högtalare (JBL Flip 4). Jag ska prova att lyssna via sverigesradio.se/kanaler och återkommer om problemet fortsätter
  • Hej,

    Jag är en trogen SR-lyssnare och jag lärde mig mycket svenska genom att lyssnar på olika program på P1. De senaste dagarna upplevde jag samma problemet som ovan, det stoppade och hackade. Jag har en Iphone 8 med SR play.

    Hälsningar,
    Genkai

  • Hej igen!

    I fredags, runt klockan 20.20 på kvällen, gjorde vi en förändring som tog bort större delen av den här typen av fel. Felet beror på att ni i vissa lägen får en del av ljudströmmen som fastnat i en cache-lagring någonstans på vägen, så att ni ibland alltså fick ljud som ni redan hade hört fem sekunder tidigare och ibland hoppade framåt i ljudströmmen.

    Det är förstås inte meningen att direktströmmar ska bära sig åt så, och den stora felkällan har vi åtgärdat, men vi ser - och många av er hör - att fel återstår.

    Det finns ett par andra ställen där ni inte får så uppdaterat innehåll som de är meningen att ni ska få, och vi ska självfallet lösa det!

    Jag hoppas och tror att många av er märker att det nu fungerar betydligt bättre än i torsdags och fredags.

    Vincent och Genkai:
    Har ni testat om det går bättre att streama från sverigesradio.se/kanaler istället för via appen Sveriges Radio Play, som jag har tipsat om på flera ställen i tråden?

    Kalle-2:
    Om felet drabbar även efterhandslyssningen, är det troligen ett annat fel, eller en kombination av detta fel och ytterligare något fel. Gäller det alltså Iphone-appen? Fungerar det bättre via sverigesradio.se?

    Markus fel är allvarligt, men något annat än det tråden handlar om, så det felsöker vi separat:
    Anrop till Sveriges Radio sänker routerns nätverk
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika,
    Mitt problem kvarstår i Appen. Det fungerar bra att streama direkt via Sverigesradio.se.
    Vänligen informera när Appen fungerar som vanligt igen.
  • Bra att sajten fungerar hos dig, Jan.

    Vi försöker återkoppla hur det går.
    Annika Webbmaster
  • Testade det o det fungerade utmärkt. Nu verkar det även som att appen är back in buisiness
  • Jag håller tummarna för att du har rätt, men senast jag hörde från app-teamet och andra berörda kolleger, så felsökte de för fula muggar.

    Jag vågar alltså inte blåsa signalen för "faran över" än ...
    Annika Webbmaster
  • Jag har samma problem som beskrivs ovan och det har pågått ca 4-5 dagar. Det hackar/tystnar när jag lyssnar direktsändning på SR-appen. Efter ngn minut är ljudet tillbaka igen men då har jag missat vad som sagts däremellan. Idag har problemet återkommit ungefär var 15:e minut.
  • Idag fungerar inte appen, uppkoppling via nätet fungerar bättre men även här var det tillbaka hopp
  • Just nu verkar appen inte må bra.
    Hopp i ljudet, direktsändning ger inte direkt utan annat program och ofta tyst i ett antal sekunder.
    Håller med andra som kommentera

    Funkar via hemsidan men appen är - när det funkar - överlägsen
    Har IPhone 11 med senaste iOS
  • Fyller på här, har samma problem. Har iphone 8. Bara direktsändning, samma hackande oberoende av wifi eller via mobilsurf. Bara testat i appen. Upplevt även idag.
  • Tack!

    Något som är lite märkligt med detta fel är att ni som rapporterar in det ofta har väldigt stora problem, men av olika skäl har jag intrycket att en del lyssnare inte drabbas alls.

    Jag misstänker därför att felet kräver någon faktor till, en faktor som gör att alla lyssnare inte drabbas. (Felet är vårt ansvar att lösa, även om det skulle drabba exempelvis lyssnare med en en viss operatör, så att jag tror på "en gemensam faktor" hos er, är inte ett sätt att skjuta skulden på någon annan.) Jag misstänker att felet kan vara geografiskt avgränsat och drabbar lyssnare i vissa regioner. En region där jag sett att många har felet är Stockholms län.

    Om vi ser att det även drabbar lyssnare i Flen, Flyinge, Florens och Flakaträsk, så skrotar vi förstås denna teori - men om det verkar finnas specifika "geografiska kluster", är det förstås intressant för felsökningen!

    Alltså:
    Var i världen befinner ni er?
    Annika Webbmaster
  • Stockholm
  • Kungsbacka
  • Stockholm
  • Tack!

    Jag har frågat detsamma i ett par andra trådar, och är nu övertygad om att felet har stor geografisk spridning.

    Vi uppskattar att ni hjälper oss att förstå detta.

    OBS att ni ju är många med detta fel, så om just du inte hinner svara på någon av våra frågor, så kan du lita på att vi får in svar från andra. Känna alltså ingen press på att svara - men hojta till om vi verkar dra slutsatser som inte stämmer med hur felet visar sig hos just dig! Till exempel vill jag att den som har detta fel på andra plattformar Ios ska vara tydlig med det, eftersom en hackande Android-app kan vara ett annat fel som vi kanske kan lösa snabbare ...

    Nu testar jag ett annat spår ... I appen kan man ställa in vilken ljudkvalitet som används. Detta gör du under Min sida i appens nederkant -> Inställningar och hjälp -> Datamängd direktsändning

    Testa sedan om någon av kvaliteterna lite (48 kbps), lagom (96 kbps) eller mycket (192 kbps) fungerar bättre.

    Tack på förhand, ni som tar er tid att testa!
    Annika Webbmaster
  • Har provat detta tidigare med lagom och lite. Ingen skillnad.
     Lyssnar alltid  med Usb hörlurar. Kan det spela roll?
  • Tack!

    USB-hörlurar, inbyggda högtalaren eller hörlurar/högtalare via exempelvis Bluetooth verkar inte spela någon roll (mer än att det finns andra problem som drabbar vissa BT-enheter, som gör det lurigare att felsöka med dessa, som det det Gunnar har kartlagt här).
    Annika Webbmaster
  • Jag befinner mig i Bergslagen. Mina Bluetooth enheter fungerar problemfritt med andra Streaming tjänster så knappast något problem där.
  • Hej
    Kommer fr en annan tråd där ovan nämnde Gunnar är SR-teamet behjälplig.
    Har IPhone 6s. Samma problem som beskrivs här ovan med direktströmmade kanaler m synkproblem.  Hackar o hoppar bara när jag streamar direkt el tillbakaspolat. Aldrig om jag laddat ned program el på nån annan app. Sen är det väldigt olika fr dag t dag. Igår 28/4 på em nästan v 5:e min mln 14-17. Idag bara ett par ggr på samma tid.
    Jag har haft dessa problem i flera veckor, för några verkar det ha börjat förra veckan. Minns tyvärr inte om det började efter senaste uppdateringen.
    ​Visst kan man lyssna via hemsidan som nödlösning men när appen funkar som den ska är den överlägsen!
    Är det nån som haft kontakt m Apple?

  • Hej
    Fortfarande stannar appen och svårt med repetion och framspelning. Stannar bara helt plötsligt i 3-5 sekunder och hackar
    Jag har iPhoneXs och bra fart på Wifi
  • Tack alla!

    Man behöver ju inte veta i detalj hur en symaskin, mikrovågsugn eller mobil funkar för att använda den, så det kursiva kan ni hoppa över. Men för er som vill veta vad vi kikar på i felsökningen ligger det till så här:
    Direkt-strömmarna skickas ut till er som korta ljudsnuttar (drygt 6 sekunder, tror jag) och fogas sedan ihop till en ljudström. Tänk en oändlig "ljud-limpa"som skickas som enskilda skivor, för att sedan sammanfogas på nytt till en "ljud-limpa" i mobilen. Det som sker är att "ljudlimpans skivor" sätts ihop i fel ordning.

    Det som styr hur skivorna fogas samman kallas en playlist-fil. Vi loggar hur lång tid det tar för den att förändras och ibland ligger den tiden på över 7 sekunder. Det i sig är inget problem, men om Apples spelare då inte får en 404 (ett digitalt felmeddelande) så verkar den "bli förvirrad", och ibland försöka panikbyta playlist, och om de olika ljudströmmarna då inte är helt i synk, kan det innebära att ni får höra en ljudsnutt ni redan har hört, eller att ett par ljudsnuttar skippas hos er

    Är felet att play-listfilerna ibland dröjer, att det inte kommer en 404 eller att det finns osynk mellan olika ljudströmmar från oss? Eller något annat, som vi inte har tänkt på?
    Vincent:
    Tack, vi tror inte heller att Bluettoth spelar in för detta fel. Det finns oavsett uppkopplingsmetod, så vitt jag har förstått.

    Den geografiska spridningen tyder på at det inte är någon lokal del av vår ljudkedja som har osynk.

    Inga:
    Bra att du hittade in hit. Felet Gunnar har är ju lurigt likt det ni ser. Och bra att sajten fungerar bättre än appen hos dig - just nu. Att många lyssnare föredrar appen när båda fungerar korrekt, vet vi. (Vore de likvärdiga, skulle vi inte ha en app.)

    Tomas:
    Tills vidare är mitt bästa tips att lyssna genom vår sajt, eller en tredjeparts-app. Här hittar du alla våra kanaler:
    sverigesradio.se/kanaler

    Alla:
    Jag upprepar att en sak jag vill ha hjälp att felsöka är om någon av kvaliteterna lite (48 kbps), lagom (96 kbps) eller mycket (192 kbps) fungerar bättre. Lotta märkte ingen skillnad, men hur är det för er andra?

    Tack på förhand, ni som tar er tid att testa!
    Annika Webbmaster
  • Jag missade att svara på Ingas fråga:
    Är det nån som haft kontakt m Apple?
    Ni behöver inte kontakta Apple. Felet ligger med största sannolikhet på vår sida, möjligen i kombination med hur just Apple hanterar den här tekniken. Om utvecklarna bedömer att Apple bör involveras, så har vi ju helt andra möjligheter att förklara problemet (utan att prata om limpor) och nå till rätt del av deras organisation.
    Annika Webbmaster
  • Jag har också detta problem! Började för en knapp vecka sedan, har senaste versionen, lyssnar via klassiska iphonelurar och befinner mig i Göteborg för det mesta men också andra delar av VGR och Halland. Tidigare har problemet bara inträffat när mobilen skiftar mellan Wi-Fi o mobilens 4G men nu händer det lite när som helst. Använder alltid appen (och det är P1 som gäller) när jag tar mig från o till jobbet, rastar hunden osv., dvs många gånger per dag. Osmidigt att behöva lyssna via länken istället. Hoppas ni hittar felet och kan rätta till det snart!
  • Har haft samma problem som andra. Appen tystnar i några sekunder, ibland längre för att sedan fortsätta i direktsändning, dvs man missar vad som sagts. Ska man hoppa tillbaka eller fram eller om har pausat ett tag så kan man hamna precis var som helst i tid. Vid ett par tillfällen har appen tystnat helt och jag varit tvungen att starta om. Tror det har varit så här minst två veckor. Jag bor i Stockholm och har en iPhone 8. Uppdaterar regelbundet.
  • Samma problem för mig sen ett par veckor tillbaka. Bor i Stockholm Årsta och har en iPhone 7.

  • Idag är det 30 april och det är avbrott hela tiden!! Så jobbigt!
    Hälsningar
    Eva Wihlborg

  • Samma bekymmer här oxå eft ca 1,5v.
    Kör via Iphone 11pro / SR appen och P4Sto på bluetooth högtalare .
    Bryts regelbundet .... 😩😩😩😩
  • Jag har samma problem som alla andra.
    Bor i Östersund och använder iPhone.
  • Jag tycker ni bör prioritera detta högre, de flesta tidningar har idag bestämt sig för webben först, sedan den tryckta tidningen.
    Ni är inte där än men det är inte okej att en app inte fungerar på över en vecka. Jag fixar detta för jag hittade hit och fick en nödlösning. Men merparten av er lyssnare i appen hittar nog inte hit.
  • Hej alla!

    Under dagen har vi gjort en uppdatering som vi själva tycker har minskat felen, men hur det ser ut i våra loggar är mindre intressant än hur det ser ut hos er.

    Så: Har det blivit bättre nu under eftermiddagen?
    Annika Webbmaster
  • Ja!
    Lyssnat på streamad P1 4 tim idag utan några fel.
  • Det fungerar bra nu. Tack!
  • Håller med
  • Funkar fortfarande. Tack!
  • Verkar fungera bra nu!
  • Håller med att det fungerar bra nu. 👍👏
  • Tack för att ni bekräftade detta!

    Vi ber om ursäkt över att felet tog så lång tid att förstå, och tackar för er hjälp att lösa det.
    Annika Webbmaster
  • Björns fråga har jag flyttat hit:
    Uppspelning stoppas: Samsung
    Annika Webbmaster
  • Funkar bra nu