Streamingen avbryts/stoppas - Iphone-appen
När jag lyssnar på appen, avbryts streamingen efter ca 5 minuter. Vad kan vara orsaken till det? Problemet uppstod igår. Det spelar ingen roll om jag är uppkopplade via Wifi eller streamar direkt.
Följ inlägget
0
följare
Ni som får problemet i appen Sveriges Radio Play för Iphone eller för Android:
Se om det går bättre att lyssna via vår hemsida, som också fungerar i mobiler. Här hittar ni alla kanaler:
sverigesradio.se/kanaler
Jag ber om ursäkt över att ni inte fick svar under gårdagen. Jag har tagit på mig att felsöka detta och började göra så under onsdagen, då vi hade kanske tre eller fyra felrapporter från lyssnare samt lika många från kolleger. Problembeskrivningarna då gav mig intrycket att det inte fanns något allvarligt problem. Uppenbarligen var den bilden fel.
Igår var jag på min pappas begravning. Jag hann dock se era felrapporter på morgonen och rapporterade vidare att felet var allvarligare än vad jag hade trott till ett par nyckelpersoner innan jag loggade ut. Felsökningen fortsatte alltså - men min kollega Karolina (utvecklare), som en normal dag hinner besvara supportfrågor även om jag är borta, hann helt enkelt inte besvara alla frågor samtidigt som hon felsökte.
Vi behöver kartlägga era fel. Mitt intryck är att majoriteten av er som har problem använder vår app för Iphone, men är det den allra senaste 20.4.1(som inte släppts till alla än), eller en äldre 20.3.8?
Jag ska läsa igenom vad ni skriver ordentligt. Några av er har ju uppenbarligen liknande fel även på andra plattformar, men ni som får felet på någon annan plattform än i Iphone-appen, får gärna berätta vilken.
Ni som har problem med hackande ljud och att innehåll verkar tappas bort, men har det när ni lyssnar i efterhand på ett specifikt avsnitt, får gärna förtydliga detta, eftersom det i så fall är ett annat fel som vi behöver undersöka separat.
Vi tror inte att felet beror på den senaste versionen, men har för säkerhets skull bromsat utrullningen av denna. Den har hittills nått 10 procent av våra Ios-lyssnare.
Bra att det fungerar via Safari hos dig Maggie.
Båda:
En del lyssnare har problem även med hemsidan, men i lägre grad än i appen. Om det börjar hacka även via hemsidan, så hör av er, för det finns massor av sätt att ni kan ta del av våra ljudströmmar på.
Fick följande svar av Nils Lindström produktägare SR appen.
*Hej Christer
Vi har just nu kända problem med uppspelning. Vi felsöker för att hitta källan..
PS Nu har det varit störningsfritt i ca 1 timme här iaf:) utan att det hackar.
Trevlig Fredag
Kan ni lyssna utan dessa hack via sverigesradio.se/kanaler ?
M:
Din beskrivning är väldigt tydlig, och orsaken till felet är att "ljudsnuttar" kommer till dig i fel ordning. Vi tror att vi har hittat varför det blir fel i appen, men jag vet inte om den förbättring vi snickrar på kommer att åtgärda problemet även i Apple-tv.
För Apple-tv borde MyTuners-app fungera bättre än vår egen, tills felet är löst. Där ligger våra kanaler i ett annat format:
MyTuner Radio: App för Apple-TV
Rebecka:
Jag håller med dig, det låter som om det kan finnas koppling till detta fel, men kan vara "något mer". Jag (och många lyssnare) har problem att återgå till Direkt-läget, men det hade vi även innan version 20.4.1.
Se om det hjälper att bara ladda om kanalen under "direkt" i appens nederkant ... Eller att sätta sovtimer (om du är okej med att appen avslutas inom två timmar). För "mitt fel" hjälper det. Bra, då har du en reserv-lyssning om felet återkommer.
Vill bara bidrag med ytterligare en felanmälan av liknande problem: uppspelningen via appen (både live och streammad) hackar, hoppar och stannar. Jag använder också bluetooth-högtalare (JBL Flip 4). Jag ska prova att lyssna via sverigesradio.se/kanaler och återkommer om problemet fortsätter
Jag är en trogen SR-lyssnare och jag lärde mig mycket svenska genom att lyssnar på olika program på P1. De senaste dagarna upplevde jag samma problemet som ovan, det stoppade och hackade. Jag har en Iphone 8 med SR play.
Hälsningar,
Genkai
I fredags, runt klockan 20.20 på kvällen, gjorde vi en förändring som tog bort större delen av den här typen av fel. Felet beror på att ni i vissa lägen får en del av ljudströmmen som fastnat i en cache-lagring någonstans på vägen, så att ni ibland alltså fick ljud som ni redan hade hört fem sekunder tidigare och ibland hoppade framåt i ljudströmmen.
Det är förstås inte meningen att direktströmmar ska bära sig åt så, och den stora felkällan har vi åtgärdat, men vi ser - och många av er hör - att fel återstår.
Det finns ett par andra ställen där ni inte får så uppdaterat innehåll som de är meningen att ni ska få, och vi ska självfallet lösa det!
Jag hoppas och tror att många av er märker att det nu fungerar betydligt bättre än i torsdags och fredags.
Vincent och Genkai:
Har ni testat om det går bättre att streama från sverigesradio.se/kanaler istället för via appen Sveriges Radio Play, som jag har tipsat om på flera ställen i tråden?
Kalle-2:
Om felet drabbar även efterhandslyssningen, är det troligen ett annat fel, eller en kombination av detta fel och ytterligare något fel. Gäller det alltså Iphone-appen? Fungerar det bättre via sverigesradio.se?
Markus fel är allvarligt, men något annat än det tråden handlar om, så det felsöker vi separat:
Anrop till Sveriges Radio sänker routerns nätverk
Mitt problem kvarstår i Appen. Det fungerar bra att streama direkt via Sverigesradio.se.
Vänligen informera när Appen fungerar som vanligt igen.
Vi försöker återkoppla hur det går.
Jag vågar alltså inte blåsa signalen för "faran över" än ...
Hopp i ljudet, direktsändning ger inte direkt utan annat program och ofta tyst i ett antal sekunder.
Håller med andra som kommentera
Funkar via hemsidan men appen är - när det funkar - överlägsen
Har IPhone 11 med senaste iOS
Något som är lite märkligt med detta fel är att ni som rapporterar in det ofta har väldigt stora problem, men av olika skäl har jag intrycket att en del lyssnare inte drabbas alls.
Jag misstänker därför att felet kräver någon faktor till, en faktor som gör att alla lyssnare inte drabbas. (Felet är vårt ansvar att lösa, även om det skulle drabba exempelvis lyssnare med en en viss operatör, så att jag tror på "en gemensam faktor" hos er, är inte ett sätt att skjuta skulden på någon annan.) Jag misstänker att felet kan vara geografiskt avgränsat och drabbar lyssnare i vissa regioner. En region där jag sett att många har felet är Stockholms län.
Om vi ser att det även drabbar lyssnare i Flen, Flyinge, Florens och Flakaträsk, så skrotar vi förstås denna teori - men om det verkar finnas specifika "geografiska kluster", är det förstås intressant för felsökningen!
Alltså:
Var i världen befinner ni er?
Jag har frågat detsamma i ett par andra trådar, och är nu övertygad om att felet har stor geografisk spridning.
Vi uppskattar att ni hjälper oss att förstå detta.
OBS att ni ju är många med detta fel, så om just du inte hinner svara på någon av våra frågor, så kan du lita på att vi får in svar från andra. Känna alltså ingen press på att svara - men hojta till om vi verkar dra slutsatser som inte stämmer med hur felet visar sig hos just dig! Till exempel vill jag att den som har detta fel på andra plattformar Ios ska vara tydlig med det, eftersom en hackande Android-app kan vara ett annat fel som vi kanske kan lösa snabbare ...
Nu testar jag ett annat spår ... I appen kan man ställa in vilken ljudkvalitet som används. Detta gör du under Min sida i appens nederkant -> Inställningar och hjälp -> Datamängd direktsändning
Testa sedan om någon av kvaliteterna lite (48 kbps), lagom (96 kbps) eller mycket (192 kbps) fungerar bättre.
Tack på förhand, ni som tar er tid att testa!
Lyssnar alltid med Usb hörlurar. Kan det spela roll?
USB-hörlurar, inbyggda högtalaren eller hörlurar/högtalare via exempelvis Bluetooth verkar inte spela någon roll (mer än att det finns andra problem som drabbar vissa BT-enheter, som gör det lurigare att felsöka med dessa, som det det Gunnar har kartlagt här).
Kommer fr en annan tråd där ovan nämnde Gunnar är SR-teamet behjälplig.
Har IPhone 6s. Samma problem som beskrivs här ovan med direktströmmade kanaler m synkproblem. Hackar o hoppar bara när jag streamar direkt el tillbakaspolat. Aldrig om jag laddat ned program el på nån annan app. Sen är det väldigt olika fr dag t dag. Igår 28/4 på em nästan v 5:e min mln 14-17. Idag bara ett par ggr på samma tid.
Jag har haft dessa problem i flera veckor, för några verkar det ha börjat förra veckan. Minns tyvärr inte om det började efter senaste uppdateringen.
Visst kan man lyssna via hemsidan som nödlösning men när appen funkar som den ska är den överlägsen!
Är det nån som haft kontakt m Apple?
Fortfarande stannar appen och svårt med repetion och framspelning. Stannar bara helt plötsligt i 3-5 sekunder och hackar
Jag har iPhoneXs och bra fart på Wifi
Man behöver ju inte veta i detalj hur en symaskin, mikrovågsugn eller mobil funkar för att använda den, så det kursiva kan ni hoppa över. Men för er som vill veta vad vi kikar på i felsökningen ligger det till så här: Vincent:
Tack, vi tror inte heller att Bluettoth spelar in för detta fel. Det finns oavsett uppkopplingsmetod, så vitt jag har förstått.
Den geografiska spridningen tyder på at det inte är någon lokal del av vår ljudkedja som har osynk.
Inga:
Bra att du hittade in hit. Felet Gunnar har är ju lurigt likt det ni ser. Och bra att sajten fungerar bättre än appen hos dig - just nu. Att många lyssnare föredrar appen när båda fungerar korrekt, vet vi. (Vore de likvärdiga, skulle vi inte ha en app.)
Tomas:
Tills vidare är mitt bästa tips att lyssna genom vår sajt, eller en tredjeparts-app. Här hittar du alla våra kanaler:
sverigesradio.se/kanaler
Alla:
Jag upprepar att en sak jag vill ha hjälp att felsöka är om någon av kvaliteterna lite (48 kbps), lagom (96 kbps) eller mycket (192 kbps) fungerar bättre. Lotta märkte ingen skillnad, men hur är det för er andra?
Tack på förhand, ni som tar er tid att testa!
Hälsningar
Eva Wihlborg
Kör via Iphone 11pro / SR appen och P4Sto på bluetooth högtalare .
Bryts regelbundet .... 😩😩😩😩
Bor i Östersund och använder iPhone.
Ni är inte där än men det är inte okej att en app inte fungerar på över en vecka. Jag fixar detta för jag hittade hit och fick en nödlösning. Men merparten av er lyssnare i appen hittar nog inte hit.
Under dagen har vi gjort en uppdatering som vi själva tycker har minskat felen, men hur det ser ut i våra loggar är mindre intressant än hur det ser ut hos er.
Så: Har det blivit bättre nu under eftermiddagen?
Lyssnat på streamad P1 4 tim idag utan några fel.
Vi ber om ursäkt över att felet tog så lång tid att förstå, och tackar för er hjälp att lösa det.
Uppspelning stoppas: Samsung