Uppspelning stoppas: Samsung

Jag har en rätt ny samsung tablet, lyssnar jämt på p1. Men idag på god morgon världen så slutar sändningen plötsligt, nu 5ggr, trycker på p1 direktappen i gen, då kommer sändningen igång för att stängas igen. Irriterande förstås. Är det nån inställning jag har eller vad. Tacksam för hjälp

Björn Molander Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Björn!

    Om felet fortsatt, så kanske en inställning i din platta har ändrats (vilket kan ske utan att du själv gjort det, i samband med någon uppdatering från Samsung).

    Testa detta:
    1. Inställningar
    2. Enhetsvård (kallades Enhetsunderhållning till och med Android 8)
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändning
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill "av-optimera".
    8. Leta upp vår app och se till att den inte är optimerad
    9. Starta om plattan så att förändringen verkligen slår igenom
    Gick det att följa? Om inte (eller om felet fortsätter även efter förändringen och omstart) så hör av dig!
    Annika Webbmaster
  • Det är samma för mej Björn,
    verkar inte vara några användbara tips från Annika
    DAG EVERTSSON
  • Hej Dag!

    Jag bad Björn att återkomma om tipset inte gick att följa, eller om felet fortsatte trots förändringen. Eftersom han inte har återkommit på över en månad, så tror jag att mitt tips var användbart - för hans fel!

    Eftersom du tycker att det verkar som ett oanvändbart tips, Dag, så utgår jag från att du försökte följa det och att det antingen inte gick att följa eller inte hjälpte dig.

    Om tipset inte gick att följa på Android
    Samma inställning finns på alla nyare Android-enheter, men ser lite olika ut. Det tips Björn fick gäller specifikt för de flesta (men inte alla) Samsung-modeller, så om du inte kunde följa det, kan det bero på att du har en annan Android-enhet än Björn.

    Om du berättar vilken telefon eller surfplatta du har, så kan vi förhoppningsvis ge en beskrivning som fungerar för dig, annars är detta en "standard-inställning" som fungerar på flera olika modeller:
    • Tryck på Inställningar > Batteri
    • Tryck på "trepunkts-menyn" och välj Undantag för energisparande. En lista över appar som inte är optimerade visas. 
    • Välj istället Alla appar och se till att Play-appen inte är optimerad
    • Starta om telefonen, så att inställningen "slår igenom"
    Om inte heller den inställningen gick att följa, eller inte hjälper, så återkom!

    Har inte Android
    Om du har samma problem som Björn, men dessa uppträder på en Iphone eller i din dator är det ju precis samma problem, men ett helt annat fel. Och då är ju tipsen för en Samsung-telefon hel oanvändbara, på samma sätt som en manual för gräsklipparen är oanvändbar om du har en motorsåg - även om båda har samma problem med att inte starta i fuktigt väder.

    Berätta mer om ditt fel i så fall! Hur länge har det pågått och vad är det för manick du har dem på?

    Om tipset gick att följa, men inte hjälpte
    Återkom, för då finns det lite fler saker att undersöka. Berätta då:
    1. Är det samma problem oavsett om du lyssnar på en kanal eller i efterhand på ett program?
    2. Är det någon skillnad mellan wifi och mobilnät?
    3. Använder du hörlurar eller externa högtalare?
    4. Med sladd eller med Bluetooth i så fall?
    5. Får du samma fel utan dessa?
    Återkom! Och utgå helst inte från att de råd vi ger är oanvändbara. Den kunskap jag och mina kolleger har om hur våra appar och webbtjänster fungerar på olika typer av telefoner, datorer och andra manicker bygger på lång erfarenhet och seriös felsökning.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    rent principiellt tycker jag att så viktiga appar som Public Service-appar inte ska vara beroende av en sådan detalj som ifall batterioptimering är på eller av.

    Jag har lyssnat på P1 på Sveriges Radio Play i snitt 6 timmar per dag på min Samsung S6 Andoid mobil under c:a 5 år och bara upplevt stopp av uppspelning under den senaste månaden utan att jag själv har gjort någon förändring av inställningarna på min mobil. Någon extern förändring måste ha gjorts.

    Jag har kollat min mobil och den hade mycket riktigt Optimerad Batterianvändning på Sveriges Radio Play som jag nu har ändrat.

    Jag återkommer ifall det inte hjälper och jag tycker du ska ta upp frågan om man överhuvudtaget ska tillåta optimerad batterianvändning på Public Service-appar.

    Vänligen
    Dag Evertsson


    Dag Evertsson
  • Så bra att du tog dig tid att kolla, trots att du var skeptisk! Eftersom appen var optimerad och du nu har slagit av det, har jag stort hopp om att du nu slipper problemet!

    Alla som tillverkar appar som ska fungera även i bakgrunden (som väckarklockor, stegräknare och ljudböcker) har detta problem. Optimeringen slås omärkligt på i bakgrunden, troligen vid en system-uppdatering, och det är otydligt för dig och andra Samsung-användare att vår app plötsligt börjat dödas av operativsystemet. Till och med lyssnare som tidigare aktivt har ställt in att appen inte ska optimeras, kan plötsligt se den inställningen "överkörd".

    Bra att du tog dig tid att söka efter en lösning, och synd att du gick en månad och trodde att det var fel på appen!

    Du har rätt i att det borde gå att skydda appen bättre, men varken vi själva eller andra apptillverkare har hittat ett sådant sätt. De appar som finns förinstallerade i mobilen (som Spotify på vissa Samsung-enheter), verkar ha ett skydd och slipper optimering, men den särbehandlingen kan vi inte få. Mindre apputvecklare försöker hjälpa våra användare och varandra att hitta de inställningar som gäller på olika telefonmodeller - för det ändras hela tiden - till exempel genom denna sajt:
    Don't kill my app! 

    Hör av dig om problemet trots allt inte försvunnit. Annars hoppas jag att du kan fortsätta att lyssna på P1 utan större tekniska problem i ytterligare fem år! (Och om det blir andra problem, så vet du att jag och mina kolleger  vill hjälpa dig.)
    Annika Webbmaster
  • Lovade ju att återkomma, och här är svaret:
    "Fungerer icke"
    Jag får fortfarande stopp i uppspelningar, men inte riktigt så ofta nu som förut.
    -- Dag
    Dag Evertsson
  • PS
    uppspelningen av Anders Tegnell på Sommar blev avbruten både på min mobil och min dator igår och gick inte att starta om förrän efter en kvart, måste ha varit något lokalt hos SR !?
    DS

    Dag Evertsson
  • Hej Dag.

    Annika (webbmaster) som svarat tidigare är på semester nu, så vi har tyvärr inte samma möjlighet att felsöka ditt problem just nu.

    Vilken version av appen har du? Vi har under detta år kommit med versioner som generellt har haft mindre uppspelningsproblem.

    / App-teamet
    App-teamet
  • Jag har tidigare haft Version 20.5.4
    men har nu uppgraderat till 20.6.3 som verkar vara den senaste

    Borde man inte få nått meddelande om att nya versioner finns tillgängliga ?

    -- Dag
    Dag Evertsson
  • Efter 10 minuter med den nya versionen stoppades uppspelningen igen.

    Min mobil är Samsung S6 med Android-version 7.0 och verkar inte finnas någon senare.

    -- Dag
    Dag Evertsson
  • Hej igen Dag!

    Jag är tillbaka från semestern nu, och hoppas kunna hjälpa dig!

    Kan du se efter om appen fortfarande är "av-optimerad"? Som jag skrev tidigare har lyssnare som tidigare aktivt ställt in att appen inte ska optimeras sett den inställningen "överkörd", så detta är det första jag skulle kolla upp.

    Återkom och berätta om det kan ha varit så pass enkelt!
    Annika Webbmaster
  • Välkommen tillbaka, det var en kort semester.

    Speciellt enkelt är det väl inte om jag varje dag ska behöva kolla om nån uppdatering har släckt mina inställningar på SverigesRadio.

    .....

    Din instruktion funkar inte längre, kan du skicka en ny som funkar på senaste version av Android på Samsung S6 ....U6ERF6

    Väldigt jobbigt att vi i båda ändar ska vara helt beroende av "främmande makt".

    -- Dag
    Dag Evertsson
  • Tack! Jag ämnar ha mer semester i augusti ...

    Testa detta:
    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhållning 
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändning
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill "av-optimera".
    8. Leta upp vår app och se till att den inte är optimerad
    9. Starta om telefonen så att förändringen verkligen slår igenom
    Gick det att följa?
    Annika Webbmaster
  • Gick mycket bra att följa.

    Sveriges Radio Play är precis som förut INTE OPTIMERAD.

    -- Dag
    Dag Evertsson
  • Bra att det gick att följa, men trist att det inte hjälpte!

    Vi felsöker vidare. Kan problemet inträffa när du går över från wifi till mobilnätet? Jag vet att detta varit ett problem på Samsung Galaxy S10, och Samsung kanske hade infört samma "finess" (läs problem) på S6 när problemen hos dig uppstod?
    Problem vid byte från wifi till mobildata (Samsung Galaxy s10)

    Nu är det endast den ena av de två herrar som skrev i den tråden som har återkommit och bekräftat att detta var problemet, men den inställning som hjälpte honom är denna, tyvärr med engelsk beskrivning.
    Settings > Connections > Press and hold on your wifi network > More settings (three dots) > Advanced > Enable Switch to mobile data
    Hoppas att det är lätt hitta motsvarande på svenska. Hittar du inte detta i S6, kanske den inställningen inte finns där, och då får vi förstås felsöka vidare!
    Annika Webbmaster
  • Jag vill nog inte göra "Enable switch to mobile data", känns liksom ovärt att betala pengar när man sitter hemma med ett mycket stabilt o snabbt fiber-WiFi.

    Stoppet inträffade igår igen vid 11:50-tiden utan att jag rörde nått på mobilen, jag tänkte "skit i det då" och hade den tyst, men sen efter 30 minuter gick den plötsligt igång igen av sej själv, åter utan någon åtgärd från min sida, känns ganska mysko.

    -- Dag

    PS
    jag tror att problemet är likadant för både herrar och damer :))
    DS
    Dag Evertsson
  • jag tror att problemet är likadant för både herrar och damer 😀 
    Det tror jag med.

    ... sitter hemma med ett mycket stabilt o snabbt fiber-WiFi 
    Som jag skrev, var detta ett fel som uppstår när man rör sig från wifi till mobilnätet (och som innebär att appen inte använder mobilnätet när den tappar uppkopplingen). För dig, som är uppkopplad med stabilt wifi, är detta alltså inte aktuellt.

    Då har vi uteslutit en felkälla och fortsätter. Fast nu får du ge mig lite mer information om "hur du lyssnar" och vad som sker när felet uppstår:
    • Är det främst på "det vi sänder i P1 just nu" du lyssnar, eller brukar du även lyssna i efterhand på program vi sänt tidigare?
    • Om du lyssnar på båda sätten, inträffar felet även vid efterhandslyssning?
    • Hur lång tid brukar du kunna lyssna innan avbrottet sker?
    • Om du återtar lyssningen efter ett avbrott, är det då problemfritt ett längre tag, eller kommer det strax ett nytt avbrott?
    • Hör du någon form av missljud innan problemet
    • Hur startar du ljudet? (Från låsskärmen, inne i appen med "den blå P1-fyrkanten på startsidan, inne i appen med playknappen på spelaren nedtill eller något annat ...?)
    • Lyssnar du i princip alltid hemifrån, eller lyssnar du även när du är ute på promenader eller liknande?
    • Om du lyssnar på andra ställen än i hemmet - har du då märkt av detta fel?
    • Har du hörlurar eller externa högtalare inkopplade? Med "tråd", Bluetooth eller någon annan teknik?
    Svara på det du kan, så får jag en bättre bild av vad som behöver undersökas närmre!
    Annika Webbmaster
  • Svar:

    1) Nästan alltid direkt
    2) Har för tunt underlag
    3) Har ingen statistik
    4) Problemfritt ett längre tag
    5) Nej
    6) Blå fyrkanten
    7) Övervägande hemifrån på fast plats
    8) Har för tunt underlag
    9) Alltid direkt i telefon

    I genomsnitt insträffar stoppet c:a en gång per dag.
    Inget jättestort problem men väldigt störande ändå för det kan lätt ta en timma innan man upptäcker att radion har tystnat när man håller på med annat.

    -- Dag
    Dag Evertsson
  • Hej
    Det blev för komplicerat visa instruktioner hittade jag inte i inställningarna . Är nog för gammal.
    Så gjorde det jag kan. Avinstallerade SR appen, i installerade om. Så nu funkar allt som det ska
    / Björn
    Björn Molander

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.