Uppspelning stoppas: Samsung

Jag har en rätt ny samsung tablet, lyssnar jämt på p1. Men idag på god morgon världen så slutar sändningen plötsligt, nu 5ggr, trycker på p1 direktappen i gen, då kommer sändningen igång för att stängas igen. Irriterande förstås. Är det nån inställning jag har eller vad. Tacksam för hjälp

Kommentarer

  • Hej Björn!

    Om felet fortsatt, så kanske en inställning i din platta har ändrats (vilket kan ske utan att du själv gjort det, i samband med någon uppdatering från Samsung).

    Testa detta:
    1. Inställningar
    2. Enhetsvård (kallades Enhetsunderhållning till och med Android 8)
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändning
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill "av-optimera".
    8. Leta upp vår app och se till att den inte är optimerad
    9. Starta om plattan så att förändringen verkligen slår igenom
    Gick det att följa? Om inte (eller om felet fortsätter även efter förändringen och omstart) så hör av dig!
    Annika Webbmaster
  • Det är samma för mej Björn,
    verkar inte vara några användbara tips från Annika
  • Hej Dag!

    Jag bad Björn att återkomma om tipset inte gick att följa, eller om felet fortsatte trots förändringen. Eftersom han inte har återkommit på över en månad, så tror jag att mitt tips var användbart - för hans fel!

    Eftersom du tycker att det verkar som ett oanvändbart tips, Dag, så utgår jag från att du försökte följa det och att det antingen inte gick att följa eller inte hjälpte dig.

    Om tipset inte gick att följa på Android
    Samma inställning finns på alla nyare Android-enheter, men ser lite olika ut. Det tips Björn fick gäller specifikt för de flesta (men inte alla) Samsung-modeller, så om du inte kunde följa det, kan det bero på att du har en annan Android-enhet än Björn.

    Om du berättar vilken telefon eller surfplatta du har, så kan vi förhoppningsvis ge en beskrivning som fungerar för dig, annars är detta en "standard-inställning" som fungerar på flera olika modeller:
    • Tryck på Inställningar > Batteri
    • Tryck på "trepunkts-menyn" och välj Undantag för energisparande. En lista över appar som inte är optimerade visas.
    • Välj istället Alla appar och se till att Play-appen inte är optimerad
    • Starta om telefonen, så att inställningen "slår igenom"
    Om inte heller den inställningen gick att följa, eller inte hjälper, så återkom!

    Har inte Android
    Om du har samma problem som Björn, men dessa uppträder på en Iphone eller i din dator är det ju precis samma problem, men ett helt annat fel. Och då är ju tipsen för en Samsung-telefon hel oanvändbara, på samma sätt som en manual för gräsklipparen är oanvändbar om du har en motorsåg - även om båda har samma problem med att inte starta i fuktigt väder.

    Berätta mer om ditt fel i så fall! Hur länge har det pågått och vad är det för manick du har dem på?

    Om tipset gick att följa, men inte hjälpte
    Återkom, för då finns det lite fler saker att undersöka. Berätta då:
    1. Är det samma problem oavsett om du lyssnar på en kanal eller i efterhand på ett program?
    2. Är det någon skillnad mellan wifi och mobilnät?
    3. Använder du hörlurar eller externa högtalare?
    4. Med sladd eller med Bluetooth i så fall?
    5. Får du samma fel utan dessa?
    Återkom! Och utgå helst inte från att de råd vi ger är oanvändbara. Den kunskap jag och mina kolleger har om hur våra appar och webbtjänster fungerar på olika typer av telefoner, datorer och andra manicker bygger på lång erfarenhet och seriös felsökning.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    rent principiellt tycker jag att så viktiga appar som Public Service-appar inte ska vara beroende av en sådan detalj som ifall batterioptimering är på eller av.

    Jag har lyssnat på P1 på Sveriges Radio Play i snitt 6 timmar per dag på min Samsung S6 Andoid mobil under c:a 5 år och bara upplevt stopp av uppspelning under den senaste månaden utan att jag själv har gjort någon förändring av inställningarna på min mobil. Någon extern förändring måste ha gjorts.

    Jag har kollat min mobil och den hade mycket riktigt Optimerad Batterianvändning på Sveriges Radio Play som jag nu har ändrat.

    Jag återkommer ifall det inte hjälper och jag tycker du ska ta upp frågan om man överhuvudtaget ska tillåta optimerad batterianvändning på Public Service-appar.

    Vänligen
    Dag Evertsson

  • Så bra att du tog dig tid att kolla, trots att du var skeptisk! Eftersom appen var optimerad och du nu har slagit av det, har jag stort hopp om att du nu slipper problemet!

    Alla som tillverkar appar som ska fungera även i bakgrunden (som väckarklockor, stegräknare och ljudböcker) har detta problem. Optimeringen slås omärkligt på i bakgrunden, troligen vid en system-uppdatering, och det är otydligt för dig och andra Samsung-användare att vår app plötsligt börjat dödas av operativsystemet. Till och med lyssnare som tidigare aktivt har ställt in att appen inte ska optimeras, kan plötsligt se den inställningen "överkörd".

    Bra att du tog dig tid att söka efter en lösning, och synd att du gick en månad och trodde att det var fel på appen!

    Du har rätt i att det borde gå att skydda appen bättre, men varken vi själva eller andra apptillverkare har hittat ett sådant sätt. De appar som finns förinstallerade i mobilen (som Spotify på vissa Samsung-enheter), verkar ha ett skydd och slipper optimering, men den särbehandlingen kan vi inte få. Mindre apputvecklare försöker hjälpa våra användare och varandra att hitta de inställningar som gäller på olika telefonmodeller - för det ändras hela tiden - till exempel genom denna sajt:
    Don't kill my app!

    Hör av dig om problemet trots allt inte försvunnit. Annars hoppas jag att du kan fortsätta att lyssna på P1 utan större tekniska problem i ytterligare fem år! (Och om det blir andra problem, så vet du att jag och mina kolleger  vill hjälpa dig.)
    Annika Webbmaster
  • Lovade ju att återkomma, och här är svaret:
    "Fungerer icke"
    Jag får fortfarande stopp i uppspelningar, men inte riktigt så ofta nu som förut.
    -- Dag
  • PS
    uppspelningen av Anders Tegnell på Sommar blev avbruten både på min mobil och min dator igår och gick inte att starta om förrän efter en kvart, måste ha varit något lokalt hos SR !?
    DS

  • Hej Dag.

    Annika (webbmaster) som svarat tidigare är på semester nu, så vi har tyvärr inte samma möjlighet att felsöka ditt problem just nu.

    Vilken version av appen har du? Vi har under detta år kommit med versioner som generellt har haft mindre uppspelningsproblem.

    / App-teamet
  • Jag har tidigare haft Version 20.5.4
    men har nu uppgraderat till 20.6.3 som verkar vara den senaste

    Borde man inte få nått meddelande om att nya versioner finns tillgängliga ?

    -- Dag
  • Efter 10 minuter med den nya versionen stoppades uppspelningen igen.

    Min mobil är Samsung S6 med Android-version 7.0 och verkar inte finnas någon senare.

    -- Dag
  • Hej igen Dag!

    Jag är tillbaka från semestern nu, och hoppas kunna hjälpa dig!

    Kan du se efter om appen fortfarande är "av-optimerad"? Som jag skrev tidigare har lyssnare som tidigare aktivt ställt in att appen inte ska optimeras sett den inställningen "överkörd", så detta är det första jag skulle kolla upp.

    Återkom och berätta om det kan ha varit så pass enkelt!
    Annika Webbmaster
  • Välkommen tillbaka, det var en kort semester.

    Speciellt enkelt är det väl inte om jag varje dag ska behöva kolla om nån uppdatering har släckt mina inställningar på SverigesRadio.

    .....

    Din instruktion funkar inte längre, kan du skicka en ny som funkar på senaste version av Android på Samsung S6 ....U6ERF6

    Väldigt jobbigt att vi i båda ändar ska vara helt beroende av "främmande makt".

    -- Dag
  • Tack! Jag ämnar ha mer semester i augusti ...

    Testa detta:
    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhållning
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändning
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill "av-optimera".
    8. Leta upp vår app och se till att den inte är optimerad
    9. Starta om telefonen så att förändringen verkligen slår igenom
    Gick det att följa?
    Annika Webbmaster
  • Gick mycket bra att följa.

    Sveriges Radio Play är precis som förut INTE OPTIMERAD.

    -- Dag
  • Bra att det gick att följa, men trist att det inte hjälpte!

    Vi felsöker vidare. Kan problemet inträffa när du går över från wifi till mobilnätet? Jag vet att detta varit ett problem på Samsung Galaxy S10, och Samsung kanske hade infört samma "finess" (läs problem) på S6 när problemen hos dig uppstod?
    Problem vid byte från wifi till mobildata (Samsung Galaxy s10)

    Nu är det endast den ena av de två herrar som skrev i den tråden som har återkommit och bekräftat att detta var problemet, men den inställning som hjälpte honom är denna, tyvärr med engelsk beskrivning.
    Settings > Connections > Press and hold on your wifi network > More settings (three dots) > Advanced > Enable Switch to mobile data
    Hoppas att det är lätt hitta motsvarande på svenska. Hittar du inte detta i S6, kanske den inställningen inte finns där, och då får vi förstås felsöka vidare!
    Annika Webbmaster
  • Jag vill nog inte göra "Enable switch to mobile data", känns liksom ovärt att betala pengar när man sitter hemma med ett mycket stabilt o snabbt fiber-WiFi.

    Stoppet inträffade igår igen vid 11:50-tiden utan att jag rörde nått på mobilen, jag tänkte "skit i det då" och hade den tyst, men sen efter 30 minuter gick den plötsligt igång igen av sej själv, åter utan någon åtgärd från min sida, känns ganska mysko.

    -- Dag

    PS
    jag tror att problemet är likadant för både herrar och damer :))
    DS
  • jag tror att problemet är likadant för både herrar och damer 😀
    Det tror jag med.

    ... sitter hemma med ett mycket stabilt o snabbt fiber-WiFi
    Som jag skrev, var detta ett fel som uppstår när man rör sig från wifi till mobilnätet (och som innebär att appen inte använder mobilnätet när den tappar uppkopplingen). För dig, som är uppkopplad med stabilt wifi, är detta alltså inte aktuellt.

    Då har vi uteslutit en felkälla och fortsätter. Fast nu får du ge mig lite mer information om "hur du lyssnar" och vad som sker när felet uppstår:
    • Är det främst på "det vi sänder i P1 just nu" du lyssnar, eller brukar du även lyssna i efterhand på program vi sänt tidigare?
    • Om du lyssnar på båda sätten, inträffar felet även vid efterhandslyssning?
    • Hur lång tid brukar du kunna lyssna innan avbrottet sker?
    • Om du återtar lyssningen efter ett avbrott, är det då problemfritt ett längre tag, eller kommer det strax ett nytt avbrott?
    • Hör du någon form av missljud innan problemet
    • Hur startar du ljudet? (Från låsskärmen, inne i appen med "den blå P1-fyrkanten på startsidan, inne i appen med playknappen på spelaren nedtill eller något annat ...?)
    • Lyssnar du i princip alltid hemifrån, eller lyssnar du även när du är ute på promenader eller liknande?
    • Om du lyssnar på andra ställen än i hemmet - har du då märkt av detta fel?
    • Har du hörlurar eller externa högtalare inkopplade? Med "tråd", Bluetooth eller någon annan teknik?
    Svara på det du kan, så får jag en bättre bild av vad som behöver undersökas närmre!
    Annika Webbmaster
  • Svar:

    1) Nästan alltid direkt
    2) Har för tunt underlag
    3) Har ingen statistik
    4) Problemfritt ett längre tag
    5) Nej
    6) Blå fyrkanten
    7) Övervägande hemifrån på fast plats
    8) Har för tunt underlag
    9) Alltid direkt i telefon

    I genomsnitt insträffar stoppet c:a en gång per dag.
    Inget jättestort problem men väldigt störande ändå för det kan lätt ta en timma innan man upptäcker att radion har tystnat när man håller på med annat.

    -- Dag
  • Hej
    Det blev för komplicerat visa instruktioner hittade jag inte i inställningarna . Är nog för gammal.
    Så gjorde det jag kan. Avinstallerade SR appen, i installerade om. Så nu funkar allt som det ska
    / Björn
  • Jag har avinstallerat appen, startat om mobilen och installerat Sveriges Radio Play version 20.7.1 men lik förb. så stoppar den uppspelningen tex vid 55% laddning återstående.
    -- Dag
  • Hej!

    Är tillbaka från "semestern del 2" först idag, så du har fått vänta på respons, Björn.

    Din lösning är ett så kallat Alexander-hugg. "Ominstallation" samt "omstart" kan lösa allt från kopieringsapparater som inte startar till problem med torktumlare - och appar!

    Hej igen Dag!

    Hur menar du med 55% laddning återstående? Du lyssnar ju främst på det vi sänder i P1. Där är det ju en kontinuerlig ljudström, som det inte finns någon början eller slut på. Menar du att avbrotten kan ske mitt i ett program?
    Annika Webbmaster
  • 55% av mobilens laddning återstod vid senaste tillfället.
  • Efter en halvtimma kom ett nytt avbrott, vad är detta ...
  • 55% av mobilens laddning återstod

    Då förstår jag. Det jag till att börja med misstänkte var felet, en batterisparande funktion i Samsungs eget system, slår till även när batteriet är helt laddat, men jag tror inte längre att det är däri felet ligger - för då skulle du troligen få avbrotten oftare än nu.

    När jag misstänkte det felet hade du skrivit att du hade samma fel som Björn, vilket nog inte stämmer. De avbrott han rapporterade in skedde mycket mer frekvent, medan de för dig i normala fall uppträder kanske någon gång per dag och utan någon regelbundenhet som kan kasta ljus över vad som sker, så det är bra att du beskrev det tydligare sen.

    Tyvärr vet jag fortfarande inte vad som kan vara problemet.

    I och med att du främst lyssnar direkt på P1, finns det många andra appar och webbtjänster du kan använda, som kanske fungerar bättre än Play-appen för dig.

    Testa gärna att lyssna med mobilens vanliga webbläsare från vår hemsida sverigesradio.se samt från sajten för enklare mobiler, mini.sr.se I den vanliga sajten är själva ljudströmmen, rent tekniskt, väldigt lik strömmen i Play-appen, medan mini-varianten har en annan teknisk lösning.

    Det vore intressant att se om du an lyssna avbrottsfritt via någon av dessa sidor eller om det blir liknande avbrott även där. Om det blir avbrott, kanske du rent av får någon typ av felmeddelande som kan hjälpa oss att förstå vad det är som händer - och därmed bidrar till att vi löser problemet med appen.

    På bilderna nedan har jag markerat var du startar P1 på respektive webbsida. Hoppas att du kan ta dig tid att testa att lyssna de vägarna och att du inte tycker att dessa tjänster är så mycket krångligare att använd än vad det är att lyssna på P1 med appen!

    Vanliga sverigesradio.se:

    Den enklare mini.sr.se:

    Annika Webbmaster
  • Jag har lyssnat en del via webben och har aldrig fått några avbrott där, men kanske inte tillräckligt länge för att ha någon bra statistik
    Jag vill dock ha datorn till annat bl.a. att stundtals lyssna på musik parallellt med P1.

  • PS
    jag menade inte att jag har haft samma fel som någon annan, bara att jag har samma fel som förut trots ominstallation
    DS
  • 1)  Jag menade inte att du ska lyssna med datorn, utan med webbläsaren i mobilen. Jag tror att ikonen ser ut så här:

    2) När du först skrev hit i juni, skrev du:

    Det är samma för mej Björn
    Men den tydligare beskrivning jag fick i juli, tyder på att det inte är samma fel.

    Jag ville mest förklara hur jag resonerar i och med att jag först utgick från att det var en batterisparande funktion som var problemet hos dig, och nu menar att det inte är där skon klämmer.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    nu har jag provat att lyssna på P1 på sverigesradio.se på mobilen ett par dagar och det blir avbrott där också, men där verkar utsändningen ibland kunna återhämtas efter ett par sekunders avbrott.

    När jag har lyssnat på datorn har jag aldrig upplevt något avbrott, men där har jag ingen riktigt bra statistik.

    Jag befarar att svaret blir att jag inte kan lyssna på P1 på en så OOTROLIGT gammal mobil som en Samsung S6 men det hoppas jag verkligen inte 😀 Mobilen har Android 7.0 med 3.10.61-...

    -- Dag

  • Jag är sällan den som säger att det inte går att lyssna med en viss mobil. Mitt jobb brukar snarare vara att ta reda på hur  man ska kunna lyssna på ett så enkelt vis som möjligt även i äldre enheter 😀

    Här tror jag att du kan behöva strypa den datamängd din telefon behöver processa. Gå in under Min sida i appens nederkant. Välj Inställningar och hjälp och leta upp Datamängd. Under Direktsändning bör du ha valet Lite (kanske heter Begränsad i Android-appen?).

    Om du redan hade den inställningen, eller om du får lika måna avbrott trots att du ändrat, så hör av dig!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    jag (kanske någon mer) behöver ett förtydligande av din senaste instruktion för det stämmer inte hos mej.

    Jag har provat sverigesradio.se i en vecka men har övergett den nu eftersom den gör avbrott i snitt en gång per timma och bara återhämtar i ungefär en gång av tre.

    Hälsningar
    En Äldre Enhet 😀
  • Vid vilken punkt tappar min beskrivning bort sig?
    1.  Gå in under Min sida i appens nederkant.
    2. Välj Inställningar och hjälp
    3. Leta upp Datamängd -> Direktsändning
    4. Välj Lite (eller Begränsad )
    Annika Webbmaster
  • Ok, nu fattade jag, man får inte vara inne på P1 (eller annan kanal) utan vara i förstugan till programmen.

    Jag hade redan Lite på alla sändningar.

    Ett tag trodde jag att det kunde ha något att göra med ... och så stoppar den igen ... att jag ofta har mobilen på laddning, men den stoppar faktiskt minst lika bra utan laddning.

    Kommentar:
    Public Service hänvisar ofta till webben och appar; ok men då måste det ju fungera.
  • Public Service hänvisar ofta till webben och appar; ok men då måste det ju fungera.
    Absolut! Och det gör det för de alla flesta lyssnare. Och för er där det är problem, gör vi vad vi kan för att lösa det.

    Hur går det att lyssna via den enklare sajten mini.sr.se?
    1. Får du något ljud på P1?
    2. Bryts även det?
    Annika Webbmaster
  • Jag får ljud på P1, får väl testa några dagar.
  • Bra! Det inns många alternativ, så det är bra att du är flexibel.
    Annika Webbmaster
  • Första stoppet kom nu, redan efter 2 timmar.

    Ljudet är väldigt vasst på mini så det skär i öronen vid skarpa ljud.
  • Tack, det är lägre kvalitet, så att ljudet låter vassare är en god observation.

    Om det blir samma typ av avbrott även på den, kommer fördelen, mindre data som ska passera i ditt nätverk och processas av telefonen, inte att kompensera för nackdelen med sämre ljud och "tråkigare gränssnitt".

    Byt tillbaka till vanliga appen eller vanliga hemsidan (om den fungerade något bättre) i så fall!
    Annika Webbmaster
  • Jag tål inte det skärande ljudet från mini, så jag har gått tillbaka till den vanliga appen.

    Min utvärdering blir:
    - mini.sr.se : har ett skärande ljud, gör avbrott, har förmåga återstarta ibland
    - sverigesradio.se : bra ljud, gör ofta avbrott, har förmåga att återstarta ibland
    - Sveriges Radio Play : bra ljud, gör ibland avbrott, har ingen förmåga att återstarta

    Slutsats:
    Tipsa utvecklarna av Play-appen om den återstartsfunktion som finns på sverigesradio.se

    -- Dag
  • Hej igen!

    Jag har stött på ett par Samsung-inställning som skulle kunna spela in vid ditt problem.

    Här gäller problemet avbrott i Spotify där en man får dessa tips av en annan Samsung-användare:
    Gå in på telefonens inställningar-> appar -> Spotify -> Batteri, se sedan till att tillåt bakgrundsaktivitet är aktiverat.
    Gå sedan tillbaka ett steg i menyn -> Mobildata se sedan till att användning av bakgrundsdata är aktiverat.

    Mannen svarade:
    Tack, det var aktiverat, men det fanns ett ytterligare alternativ som var typ tillåt bakgrundsdata trots att datasparare är aktiverad. Den verkar göra susen!
    Så här har du tre tips på vad du kan kika på (fast för Sveriges Radio Play).

    Var det någon av de inställningarna du kunde ändra, och påverkade det i så fall problemet?
    Annika Webbmaster
  • Tack !

    Har inte provat än.

    Är detta något som ställs om vid varje Android-uppdatering ?
    (isf blir det jobbigt)

    -- Dag
  • Egentligen ska den typen av val behållas, men Samsung ställer om detta "av sig självt" verkar det som, enligt denna sida:
    https://dontkillmyapp.com/samsung

    Hör gärna med Samsung vad det beror på, ifall det skett hos dig:
    Kontakta Samsung Sverige
    Annika Webbmaster