Sr play appen laddar inte ner program

Sedan två veckor tillbaka kan jag inte ladda ner program från SR Play appen till min telefon. Det står att den laddar ner men det blir aldrig färdigt. Jag har en Samsung Galaxy S7. Inget problem att ladda ner andra poddar.

Kommentarer

  • Hej
    Har du den senaste versionen av appen?

    Mvh
  • Jag har version 18.8.2
  • Jag ska se om vi kan återskapa det.

    Mvh
  • Vilka inställningar har du under Datamängd/ljudkvalitet?

    Mvh
  • Var hittar jag de inställningarna?
  • Under 'Min sida' och sedan 'Inställningar och hjälp'.

    Mvh
  • Den är inställd på Lite.
  • Hej Britt!

    Jag tycker att ditt problem liknar det som drabbade Jonas här (med en annan Samsung-modell):
    Appen drar mobildata trots nedladdad fil (Samsung Xcover)

    För honom löste det sig så här:
    Jag lade till Play-appen som oövervakat program under Enhetsunderhåll - Batteri. Sen rullade det nedladdade programavsnittet på, utan nätverk.

    Hittar du den inställningen hos dig? Och hjälper det i så fall?

    Återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Har gjort som du tipsade om, men det förändrade inget. Problemet kvarstår.
  • Hej och förlåt att det har dröjt!

    På en annan telefonmodell (Huawei Honor 8) finns det en inställning som har löst liknande problem. En lyssnare skriver att han gick in på Inställningar -> Batteri -> Stäng appar efter skärmlåsning och tog bort stängningen och då fungerar det.

    Hittar du något liknande?

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr inte. Problemet återstår.
  • Ok. Vi söker vidare efter vad det kan vara som gör att appen inte "lyckas fullfölja hela nedladdningen" hos dig!

    Tills vi har fått ordning på detta vill jag tipsa om att ladda hem våra appar på annat vis. Du skrev tidigare att det inte var några problem att ladda ned andra appar. Hur laddar du hem dessa? I en mer generell poddcast-app? Testa i så fall att ladda hem även Sveriges Radio-apparna den vägen!

    Men vi behöver förstå vad det är för inställning som skapar problemet.

    Testa om denna inställning påverkar:
    • Tryck på Inställningar > Batteri
    • Tryck på "trepunkts-menyn" och välj Undantag för energisparande. En lista över appar som inte är optimerade visas.
    • Välj Appar och se till att Sveriges Radio Play inte är optimerad
    Som du märker är det verkligen inte lätt att veta vilken inställning det är som behöver ändras. De två jag tidigare bad dig testa är sådant jag sett gett effekt på just detta problem. Det här inställningen är mer övergripande, men skulle kunna påverka problemet.

    Jag försöker läsa igenom andra liknande inlägg för att se vilka andra inställningar som har påverkat detta. Men det är lurigt, när det verkar finnas ett par olika bidragande orsaker ...
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Hur har det gått? Är det fortfarande problem att ladda hem program i appen?

    Annika Webbmaster
  • Det är samma problem med Sr-appen, men det går att ladda ner program om jag använder exempelvis Podcast player. Men där får jag gå in och prenumerera på varje enskild programserie.
  • Ok!

    Som sagt tror jag att det är någon typ av inställning i din telefon som påverkar appen negativt, men att hitta vilken verkar svårt. Vill du att jag fortsätter att komma med förslag, eller är det bättre att vi hittar bästa möjliga andra sätt att ladda hem avsnitt?

    Det är ju inte alltid man vill prenumerera på en programserie för att ladda hem ett enstaka avsnitt (och jag tror egentligen inte att det ska behövas). Är det denna app du menar? Eller denna? Jag vill ta reda på hur man gör för att ladda hem enstaka avsnitt utan att prenumerera, men behöver veta vilken app jag ska undersöka ...

    Du kan annars "botanisera" bland avsnitt på det viset direkt från hemsidan sverigesradio.se och ladda hem dessa utan prenumeration.

    Det finns annars en app med enbart vårt innehåll som heter Lyssna, som kanske kan fungera för dig? Du laddar hem den gratis här:
    Lyssna - på Sveriges Radio – Appar på Google Play

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Det är den första appen. Mvh Britt
  • Ok!

    Det verkar vara en bra app om man vill ha en hög grad av automatik och ladda hem alla nya avsnitt från en viss serie, men kanske är onödigt bökig för dig som mer vill botanisera och ladda hem enskilda avsnitt.

    Jag skrev ovan att detta går att göra från vår hemsida i mobilens webbläsare, men inser att webbläsaren vid ett vanligt klick på nedladdningslänk istället spelar upp avsnittet. För att ladda hem behöver du "långtrycka" på länken där det står något i stil med Ladda ner (45 min, MP3). Sedan väljer du Ladda ned länk i det lager som öppnas.
    Ladda ned en fil - Android - Google Chrome Hjälp - Google Support

    I någon webbläsare kan det stå "spara länk", inte "ladda ned länk". Det är lite otydligt, för det går ju att tolka som att du sparar en genväg till detta ljud - inte laddar hem ljudfilen lokalt, vilket alltså är vad du gör där!

    Det här lät mer rörigt än vad det egentligen är, så fråga på om detta inte gick att följa. Jag hoppas att du den vägen kan ladda hem enskilda avsnitt av de program som du inte vill prenumerera på!

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster