Appen drar mobildata trots nedladdad fil (Samsung Xcover)

Jag har en Samsung Xcover 4. När jag bu laddar ner ett program (USA-podden) för att lyssna utan att dra mobildata funkar det inte. Dvs appen hämtar inte ljudet från den nedladdade filen, utan "direktsänder" med mobildata. Mycket irriterande eftersom jag har begränsat med data och upptäckte detta först efter att appen har tuggat i sig många MB...

Kommentarer

  • Hej Jonas och så bra att du kontaktade oss!

    Detta är, självfallet, inte som det är tänkt att fungera.

    Försvunnen metadata
    Vi har fått in ett par felanmälningar om samma sak och bilden av varför det blir problem hos en del lyssnare håller på att klarna. Troligen laddas själva ljudfilen ned som den ska, men den metadata som hör till filen raderas av någon anledning innan appen hunnit läsa in den, så appen känner inte av att nedladdningen är komplett.

    Någon inställning eller app som städar telefonen?
    Den värsta skurken när det gäller nedladdningsproblem är inbyggda funktioner i som raderar tempfiler och annan data för att frigöra RAM-minne (vilket är dumt, RAM-minne ska nämligen användas!) och utrymme utan att lyssnaren har bett om det.

    I din telefon borde detta dock inte vara orsaken till problemen, eftersom motsvarande funktion i Samsung (Smart manager) inte gör sånt i bakgrunden (hoppas jag!), utan först om du ber den att rensa data. Och den ska du inte be den, se här:
    Galaxy S6 owners: here's a feature you should never use

    Samma fel kan även uppstå med "städa mobilen-appar" (CCleaner, Clean master med flera). Om du har någon sådan app, så gör ett undantag för Sveriges Radio Play.

    Fast mitt ärliga råd är att avinstallera den typen av appar helt. Här tycker jag att surfa.se förklarar begripligt varför program som rensar data är i bästa fall onödiga och ofta rent skadliga på Android:
    ”Rensa mobilen”-appar är en dålig idé (surfa.se)

    Kan detta förklara vad som skett?
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för svar, men nej, det löser inte problemet (eftersom jag inte använder något cache cleaner-program).

    Tacksam för nya förslag och åtgärder.

    /Jonas
  • Ok, bra att vi kan utesluta någon programvara du själv installerat!

    Smart Manager
    I så fall misstänker jag att det är Smart Managers Programenergisparläge som ställer till det och stänger ned vår app innan den hinner registrera filerna korrekt.

    Gå in under batteri-inställningar under Smart Manager och gör undantag så att vår Play-app inte optimeras.

    Enhetsunderhåll

    Även under de vanliga batteriinställningarna som är Androids, inte Samsungs, finns det en inställning som skulle kunna spela in:
    Inställningar -> Enhetsunderhåll -> Batteri. Det ska det finnas ett Energisparläge, som ska vara Av, inte Mellan eller Max.

    Kan du hitta det? Jag är lite osäker på hur det ser ut på just din telefon och om det inte går att hitta, så letar jag rätt på en manual och ger tydligare anvisning. Nu beskrev jag hur det ser ut på en annan Samsung-lur jag kikat på.

    Om du av något skäl inte vill ha detta inställt på Av, så ska du kunna göra undantag för appar som inte ska påverkas av Energisparläget. Vår app måste undantas där.

    Återkom och berätta hur det går! Ju bättre vi förstår vilka typer av problem som hänger samman med olika inställningar, desto större möjlighet har vi att (i bästa fall) förbättra appen så att viktiga funktioner skyddas bättre från den här typen av optimering, och om detta inte är möjligt vill vi kunna ge bra och begripliga råd snabbare till andra lyssnare.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Nu verkar problemet löst. Jag lade till Play-appen som oövervakat program under Enhetsunderhåll - Batteri. Sen rullade det nedladdade programavsnittet på, utan nätverk. Märkligt dock att jag inte var tvungen att ladda ner filen igen, vilket väl egentligen borde behövts om det är "kringdata" till själva ljudfilen som har saknats (läste nåt om det i en liknande tråd hos er).

    Smart manager verkar saknas på min telefon (?) och batterispar var redan av, så inget av de spåren innehöll alltså lösningen.

    Tack för hjälpen! (Men ni får gärna försöka svara på det där om ljudfilens kringdata också.)

    /Jonas
  • Bra att "oövervakat" hjälpte!

    Androidutvecklarna kommer att göra en djupdykning i olika scenarier kring detta under nästa vecka, och då kan de förhoppningsvis ge bättre besked om vad det är som händer (och inte händer) och identifiera förbättringsområden för att "skydda" appen från vad som numera är vanliga inställningar i telefonerna.

    Själva vitsen med en app är ju att den ska vara lätt att använda, och när lyssnare behöver djupdyka i telefonens alla inställningar för att få till en vettig funktion, är det något som är fel. Att vi som arbetar med appen tycker att det är telefonerna som blivit "städgalna", spelar ingen roll. Vi måste göra allt vi kan för att anpassa appen eftersom verkligheten ser ut så här!

    Märkligt dock att jag inte var tvungen att ladda ner filen igen, vilket väl egentligen borde behövts om det är "kringdata" till själva ljudfilen som har saknats (läste nåt om det i en liknande tråd hos er).

    Väldigt viktig spaning! Jag kan tänka mig två helt olika förklaringar.

    Förklaring 1: Tempdata-modellen

    Om detta är det aktuella problemet, har dina avsnitt när det inte fungerade att lyssna off line varit markerade som "laddas ned", inte "nedladdat".

    Det är (troligen) vad som sker hos Richard i denna tråd.

    Om ljudfiler inte laddats ned och registreras korrekt (t ex för att tempfilerna raderas) kommer appen under en veckas tid att försöka "fullborda" nedladdningen. Om förändringen till Oövervakad vid Enhetsunderhåll påverkar tempfilerna, fick vår app äntligen "göra klart sitt påbörjade arbete".

    Alltså:
    Ljudfilen, som är den stora delen av en normal nedladdning, har hämtas, tempdata laddas hem - raderas - laddas hem - raderas (etc.) i en vecka. Om appen inte får använda mobildata för att ladda hem avsnitt, vilket går att reglera i appen (Min sida, Inställningar & hjälp) sker detta endast över wifi, annars kan det öka din förbrukning av mobildata. Prestanda och batteri stör det oavsett.

    Det är i sammanhanget väldigt små filer, men att de laddas och raderas, laddas och raderas är ju helt befängt och kan absolut ha påverkat din telefons prestanda, mobildata och batteri. Ett brus av onödig trafik och onödiga processer.

    Förklaring 2: "något annat problem"
    Jag vill inte låsa mig till att felet beror på just tempdata som raderas. Det kan vara någon annan "optimering" som leder till problemen, t ex att bakgrundsprocesser stängs ned och att det krävs någon form av bakgrundsprocess för att nedladdningen ska fungera.

    Oavsett vilket är det något som app-utvecklarna får kika på!

    Enhetsunderhåll, det nya Smart manager
    Jag virrade till detta. Enhetsunderhåll (Device maintenance) är i princip samma sak som det som i äldre versioner kallades Smart manager.
    About the Device Maintenance feature

    Jag lovar att vi kommer att göra vad vi kan för att förstå vad det är som sker. För vi vill att vår app ska fungera, och när du som lyssnare utgår från att en fil är nedladdad, så ska den vara det. Om den inte är det, så ska det framgå. Problem med appen kan uppstå (även om vi vill slippa dem ockkså, förstås), men de ska inte märkas när du får mobilräkningen ...

    Vår att göra-lista:
    1. Förstå problemet
    2. Lösa det
    3. Om det inte går att lösa helt, gör det tydligt att något inte funkar (som att nedladdningen inte är komplett)
    4. Tills detta funkar - ge bästa möjliga hjälp till drabbade (vilket i sig är en del av punkt 1 - vi har som du märker inte helt klart för oss hur olika inställningar slår)
    Tack för att du har hjälpt oss att förstå detta bättre. Hör gärna av dig och fråga hur det går om ett tag!
    Annika Webbmaster
  • Hm...
    Sen rullade det nedladdade programavsnittet på, utan nätverk.

    Hade du inget nätverk alls under denna process? Alltså, var telefonen i flygplansläge, all mobildata avslagen eller liknande? Det är ju högst relevant att förstå om appen kunde ladda hem en ytte-pyttig text-fil eller inte ...

    Men jag tror att app-teamet har en del liknande telefoner att återskapa detta på. Om vi inte får till det, så hör vi av oss!
    Annika Webbmaster