"Nedladdade program" förbrukar mobildata (Huawei Honor 8)

Hej.
Jag brukar ladda ner program, via wifi, varje dag för att lyssna när jag går ut med hunden ett par timmar. Den senaste tiden har jag förbrukat massor med data och nu har jag kunnat konstatera att om jag stänger av mobildata så kan jag inte lyssna på det nerladdade programmet.
Ikväll valde jag Plånboken som trots att jag hade laddat ner det, förbrukade 32MB på 40 minuters lyssnande.
Vad är det för mening med att ladda ner ett program om man ändå måste vara uppkopplad?
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Hans!

    Cirka 32 MB på 40 minuter stämmer rätt väl med en "strömmad poddfil", så din misstanke om att appen spelar upp direkt från vår server trots att filen är nedladdad låter korrekt. Och så ska det förstås inte fungera, så vi måste förstå vad det är som händer!

    1. Varifrån startar du avsnittet? Från "Nedladdat", "Program du följer" eller någon annan del av appen?
    2. Testa att slå över telefonen i flygplansläge! (Om du får besked om att du inte kan använda appen fullt ut, så klicka på okej!) Kan du lyssna på nedladdade avsnitt? Om inte, får du något felmeddelande?
    3. Vad är det för mobil?
    4. Minns du när du först märkte felet
    Svara på det du kan, så hoppas jag att vi får en bättre förståelse för vad som händer! Tack för att du rapporterade in detta! Ifall det är något vi bör ändra, så vill vi förstås göra det.
    Annika Webbmaster
  • Hej.
    Vid test nu kan jag se en pil uppe till vänster som symboliserar att den laddar ner och sedan kan jag se programmet under Nerladdat men där står det "Laddar ner" men det händer inget och det står 0 KB nerladdat.

    Jag har startat om telefonen som är en Honor 8, utan resultat.
    Den har Android 7.0
    Det är möjligt att det aldrig gått att ladda ner från SR men jag har trott att jag lyssnat offline eftersom jag startat programmen under "Nerladdat"

    Att datamängden blivit större nu beror förmodligen på att jag mest lyssnar på Spotify som är nerladdat och att jag den senaste tiden lyssnat på P1 pga. valdebatten.

    Jag laddade just ner ett 38 min långt program från Acast, det tog 8 sekunder och det går alldeles utmärkt att avlyssna i flygplansläge.

    Bild 1

     Bild 2

  • Ok, tills vi får ordning på detta, kan du kanske använda Acast även för att ladda hem våra program? Jag vill inte att du förbrukar mer data i onödan än vad du redan har gjort!

    Metadata som raderas
    Det du beskriver låter som ett problem jag träffat på förr och beror troligen på att din telefon rensar bort data på ett alltför aggressivt vis. Ljudfilerna laddas ned som de ska. I samband med att detta sker, skapas en temp-fil med information om vilka avsnitt som har laddats hem. Vi tror att denna fil raderas innan denna meta-data skrivits in i appen, vilket gör att appen inte känner av dessa filer som färdigladdade.

    Huaweis automatiska optimering
    Richard, som hade en Huawei Honor 8, skrev:
    Jag ser att det laddar ner till 100 procent men det står ändå "laddar ner" på filen under fliken "Nedladdat". När jag inte är uppkopplad med wifi eller mobilnätet så kan jag inte spela upp det nedladdade.
    Problem med att nedladdade program måste laddas om

    I Huawei finns en funktion som kallas Optimera systemet, som rensar bort data telefonen inte tycker att användaren behöver. Jag misstänkte att det var den rensningen som skapade problemet och bad Richard att antingen ställa in att systemet aldrig ska optimeras automatiskt, eller att undanta Sveriges Radio Play helt.

    Det löste problemet Jag hoppas att det löser problemet även för dig!

    Men, som sagt, tills du vet säkert att appen spelar upp de nedladdade filerna och inte streamar dem, är det bäst att använda en annan app. Hör av dig ifall det är svårt att hitta något av våra program i Acast-appen.

    Även om felet hos dig förhoppningsvis försvinner genom att du ändrar en inställning, behöver vi på Sveriges Radio "skydda vår metadata" bättre för att andra lyssnare inte ska drabbas av detta.

    Återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Det finns inget "Optimera systemet" men jag följde länken till Richards problem "Inställningar -> Batteri -> Stäng appar efter skärmlåsning" och tog bort stängningen och då fungerar det.
    Det märkliga är bara att under nerladdningen stänger ju inte skärmen då det bara tar 5-10 sekunder men det står ändå "Laddar ner" och det går inte att spela.
    Om jag tar bort stängningen men stänger igen efter nerladdning så fungerar ändå uppspelningen trots att jag stänger skärmen och det står "nerladdat".
    Så felet kan knappast ligga i appen.
    Jag har 73 appar som stänger efter skärmlåsning och det förklarar också varför jag inte får får någon signal när någon skypar mig.
    Däremot hade jag 46 som inte stängde och som absolut inte behövde vara på.
    Man lär sig något nytt varje dag och jag som betraktar mig som teknisk kunnig.
    Bästa svaret
  • Tack för den beskrivningen!

    Så bra att Richard hade förtydligat! Jag lär mig också något nytt varje dag. Det är ju snarare så att appen aldrig inte lyckas spara data korrekt - inte att data sparas men omgående raderas (som jag trodde)!

    Jag har nog varit lite för nöjd med min egen förklaring och inte tagit till mig att det är en batteri-inställning som löser problemet. Även om "skärmlåsning" ingår i namnet, så verkar den inställningen snarare påverka vad en app har rätt att göra i bakgrunden. Du fick ju samma fel även med skärmen igång ...

    Nästa gång någon med Huawei-enhet och nedladdnings-bekymmer skriver hit, ger jag bättre tips direkt. Jag ser även till att Honor och Huawei finns med i rubriken på den här tråden, samt markerar ditt svar ovan som "bästa svar", så att andra drabbade lättare kan finna lösningen!

    Vi på Sveriges Radio behöver helt klart se över detta. Om det finns någon möjlighet att direkt hamna bland de appar som inte stängs, är det förstås önskvärt!

    Även om det inte spelar speciellt stor roll för de flesta lyssnare ifall felet beror på data som raderas eller på data som aldrig lagras, är det ju helt centralt för vår möjlighet att lösa problemet. Så hur trist det än är att du har haft det fel du har haft, så har du hjälpt oss en bit på vägen mot att lösa problemet. Tack för det!

    Bra att du löste ett Skype-mysterium på samma gång, och hittade ett par appar där det kan vara vettigt att ändra denna inställning.
    Annika Webbmaster