Serier i appen - lyssna i en följd

Hej!
Gnäll: Jag började söka hjälp här men kroknade på upplägget att vi som användare ska skrolla runt bland vilsna frågor. Eftersom frågorna inte fick svar som löser hela problemet, utan mer skapar nya frågor.Har mejlats med lyssnarservice som inte kan något om webben/appen eller dess funktioner utan hänvisar hit.
Fråga 1: Kan ni tänkar er att lägga upp en tydlig "fråga och svar gällande X", istället för att vi ska skrolla igenom andras snarlika men ändå inte frågor och delmängdssvar? Det torde ju finnas en tydlig topp-tio lista med frågor ni får från lyssnar. Eller bygger hela ert upplägg på en glad vilja att ingå i ett forum med er?

Jag lyssnar ofta via appen och så fort det är serier blir det stökigt att hitta nästa avsnitt. Det känns tråkigt och irriterande. Ser i något svar att er app saknar "den funktionen" och att det verkar krävas en aktiv handlig där jag ska lägga serien i "min lista".Fråga 2: har ni en plan för att förbättra seriefunktionen och börja likna strömmade serier där nästa avsnitt börjar direkt efter?

Ledsen att jag låter grinig men SR sitter på Sveriges bästa innehåll men inte Sveriges bästa app. Hoppas ni orkar se min snälla fråga genom gnället.

Kommentarer

  • Hej och förlåt sent svar.

    Med så konstruktiv kritik är det inte frågan om gnäll.

    Frågor och svar
    Kan ni tänkar er att lägga upp en tydlig "fråga och svar gällande X", istället för att vi ska skrolla igenom andras snarlika men ändå inte frågor och delmängdssvar?
    Ja, det kan vi absolut tänka oss! Varje åtgärd som kan hjälpa lyssnare att själva lösa problem, och därmed göra att vi kan lägga tid på att felsöka unika problem eller förklara nya funktioner bättre, är förstås väl investerad tid. Vi och kollegerna på Lyssnaservice kommer att bygga om en hel del framöver, och en målsättning är att återkommande frågor ska få en enklare struktur.
    Det torde ju finnas en tydlig topp-tio lista med frågor ni får från lyssnare.
    Japp, men den är föränderlig beroende på vilka plattformar som har störst problem för tillfället. Därutöver finns förstås återkommande frågor i stil med den du ställde, som inte hänger samman med tillfälliga problem eller nya versioner av operativsystem etc.

    Och där ligger inte din fråga med bland topp-tio, men däremot kanske den finns med i 50-i-topp ...
    Eller bygger hela ert upplägg på en glad vilja att ingå i ett forum med er?
    Upplägget här bygger på att lyssnare antingen ska kunna ställa egna frågor och komma med förslag, eller bli hjälpta av vad andra lyssnare frågat. Det senare fungerar bättre på väldigt specifika frågor, exempelvis vid fel som uppträder på en viss plattform. Med en fråga som din, där lyssnare tenderar att formulera sig väldigt olika kring ett likartat behov, blir det svårare att snabbt hitta rätt. Vi gör vad vi kan för att försöka formulera rubrikerna så att det ska framgå vad som besvaras - men skulle behöva lägga mer tid på det.

    Bättre stöd för serier i appen!
    När det gäller den här funktionen har det, tills nu, funnits ett kort svar:
    "Funktionen saknas"

    Och det är ju ett så tråkigt svar att jag brukar beskriva hur man kan lösa behovet istället, där jag då hänvisar till hemsidan, som en längre tid har haft ett bättre stöd för att spela upp avsnitt som hör i hop i rätt ordning.

    Men nyligen, så nyss att jag först i helgen har hunnit testa det själv, har det smugit sig ut en lösning i appen. Än så länge endast på Iphone, men det kommer även till Android i näst-nästa uppdatering.

    Detta är första gången jag skriver om det, och jag har ännu inte riktigt fått kläm på bästa sättet att hitta till funktionen. Mitt intryck är att det är svårt att hitta till den och att förstå vad den gör och att vi behöver fila på gränssnittet för att det ska bli begripligt.

    Däremot är själva handhavandet inte bökigt som det verkar när jag spaltar upp det i en punktlista. När du väl fått till det och vet i vilket läge du ska klicka på en text respektive en bild, kommer du inte behöva en manual för att starta en befintlig spellista.

    I mitt exempel väljer jag radioföljetongen Ett annat liv av och med Per Olov Enquist.

    1. Leta upp ett avsnitt av denna följetong genom att söka på Per Olov under Sök program
    2. Tryck på texten som hör till ett avsnitt för att gå in på detta avsnitts sida. (Trycker du istället på bilden, kommer ljudet att spelas upp, men inte som en del av en lista.)
    3. Skrolla nedåt, förbi "hitta liknande lyssning" tills du ser rubriken Per Olov Enquist
    4. Tryck på Visa alla för att komma in i själva spellistan
    5. Starta från önskat avsnitt genom att trycka på detta avsnitts bild. (Trycker du på texten som hör till kommer du in på just detta avsnitt och lämnar spellistan) Avsnitten nedanför kommer sedan att spelas upp i en följd.
    Hör av dig om du inte får det att funka!

    Hur vi som lyssnar ska veta att det finns den här typen av avsnittsgrupp för en viss programserie? Jag vet inte, men tar reda på det.

    Och tills jag vet det, ger jag exempel på olika typer av serier du kan hitta i appen:
    • Dokumentärer uppdelade i flera delar
    • Drama (olika sammanhängande serier från P1 Drama, P3 Serie, Drama för unga ...)
    • Radioföljetongen & Radionovellen
    • Sommar & Vinter i P1 grupperade på olika vis (Om ämnet djur och natur, Sommarpratare med koppling till musik etc.)
    • Historierummet i Barnradion (exempelvis Om 1900-talet eller om Vasaätten)

    Vi jobbar på att bli bättre här och det finns mycket kvar innan det blir tydligt hur man ska göra, men att funktionen är på väg, är lovande! 😀
    Annika Webbmaster
  • Annika

    Så härlig läsning! Tack för ditt strålande engagemang. Blir lite tårögd över skillnaden mot "Funktionen saknas med vänlig hälsning SR."

    Jag fick det att fungera i appen (har iPhone). Hurra. Nu har jag en smitväg som jag ska sprida till alla som sliter sitt hår i samma fråga.

    Och ser fram emot utvecklarnas trolleri, och under tiden mot en mer fast lista av de vanligaste frågorna.

    Allt gott!
    Och hoppas du får löneförhöjnin och stannar kvar hos oss som behöver SR.
  • Jag fick det att fungera i appen (har iPhone). Hurra.
    Hurra!
    Och hoppas du får löneförhöjnin och stannar kvar hos oss som behöver SR.
    Tack!

    Om löneförhöjning:
    Jag ser självfallet till att mina närmaste chefer får del av detta rimliga önskemål 😉

    Om att stanna kvar:
    Eftersom jag jobbat med support på Sveriges Radio i nitton år och uppenbarligen inte är så förändringsbenägen, är chansen/risken att jag håller mig kvar här ett bra tag till rätt stor 😀

    Och om serie-funktionen som sådan:
    Funktionen bygger på att redaktionerna lägger in avsnitten i något som kallas avsnittsgrupper. I appen syns dessa först när du är inne på det enskilda avsnittet, men på hemsidan, som även fungerar mobilen, syns dessa som länkar under listan med avsnitt. Se exemplet från P3 Serie:

    Där ser jag dock att vi saknar serien Sviten från februari 2019, troligen för att redaktionen helt enkelt missat att skapa en avsnittsgrupp. Jag påminner dem om det!

    Du kan säkert komma att sakna den här typen av grupper då och då. Det är ju en bra funktion, men jag vet att alla kolleger helt enkelt inte känner till vad avsnittsgrupper är och hur dessa gör det lättare att lyssna i rätt ordning på avsnitt som hör i hop. Jag skickar senare idag ut information till kolleger "lite brett" om vad dessa grupper är till för.

    Om du framöver saknar den här typen av grupper där du ser att det finns ett behov, så hör av dig till redaktionen i första hand. Om de inte riktigt verkar greppa vad du är ute efter, så vänd dig till forumet, så tar jag det internt också.
    Annika Webbmaster
  • Vad är liknande lösning för Android? Och finns inte sovtimer att använda via hemsida? För att lyssna på julkalender :måste jag antingen lyssna på alla avsnitt i ett streck via Web (alltså utan att nån sovtimer slår av). Eller lyssna på ett avsnitt i taget och aktivt klicka fram nästa via app? I det senare fallet funkar ju sovtimer men det kvittar ju då avsnitten är så korta. Vill alltså lyssna på avsnitt (blir väl ca 2-3 st) tex i en halvtimme och sen slå sovtimer av. Hur göra? (även mailat support med samma fråga). Måste finnas en trivial lösning på detta som jag ej fattat.
  • Förlåt att svaret dröjt:
    Vad är liknande lösning för Android?
    Den kom med version 20.12.2, som släppts sedan du skrev hit.
    Vill alltså lyssna på avsnitt (blir väl ca 2-3 st) tex i en halvtimme och sen slå sovtimer av. Hur göra?
    Ibland kanske det inte finns någon avsnittsgrupp med det du vill lyssna på, till exempel om det inte handlar om avsnitt från samma programserie, utan två avsnitt av ett program och två från ett helt annat. Då kan du manuellt lägga in lagom många avsnitt i Min lista. Även om det förstås är enklare med listor som redan finns på plats, är det ju inte arbetskrävande att lägga fyra avsnitt av julkalendern i Min lista.

    Om det är tidsödande eller svårt, så gör du nog på ett krångligare vis än vad du behöver göra. Hojta till i så fall, så beskriver jag hur du lättare använder Min lista.

    En del av dina övriga funderingar kommer jag att svara på i den andra tråden där du skrev om samma fråga - men imorgon!
    Annika Webbmaster