Rubriken i Viktigt Meddelande till Allmänheten borde börja med ort/plats som berörs

Hej!
Får pushnotiser om VMA från SR:s app - men måste klicka på länken för att få reda på VART detta gäller. Mitt förslag är att börja med namnet på platsen som berörs och därefter kan resten av texten komma.
99 gånger av 100 är det inte nåt som är akut nära mig - men man vill inte missa den 100:e gången 😀

Kommentarer

  • Hej Johan!

    Förutom att snabbare kunna se var ett VMA är aktuellt, har vi fått många önskemål om att på olika vis kunna styra vilka VMA:n appen ska ta emot:
    VMA i mina valda områden

    Det förslaget är något jag tagit upp med berörda parter, men vet ännu inte om och i så fall hur och när det kan komma att genomföras.

    Ditt förslag är ju betydligt enklare att genomföra.

    Dessa push-notiser för VMA är strikt mallade och ska idag utformas så här:
    a. Rubrik: "Viktigt meddelande till allmänheten i Kalmar" (eller vilken ort det nu berör)
    b. Ingress: "Viktigt meddelande till allmänheten i Kalmar"
    Denna upprepning beror på att vissa telefoner inte visar rubriken
    c. Länk till en artikel med mer information

    Ser du inte ortnamnet i rubrik och ingress alls, utan bara "Viktigt meddelande till allmänh..." eller liknande? Det vore värdefullt att ha en bild av hur det ser ut hos dig. Om du har möjlighet, får du gärna skicka en skärmdump vid nästa VMA! Annars, berätta vad det rör sig om för telefon, så försöker vi ta reda på hur många tecken som går att se i en push-notis hos dig.
    Annika Webbmaster
  • Hej.
    Jag har en gammal samsung A3 med lite sämre skärmupplösning än de flesta
    Här är iaf en skärmdump. Den visar två ingressrader, men jag såg bara en rad först (man har andra notiser som tar plats antar jag).

  • Tack!

    Syns det inte något mer om du dubbel-trycker på notisen, alltså öppnar notisen utan att lämna låsskärmen?

    Här skulle jag vilja kunna ställa in textstorleken, så att jag fick en något mindre rubrik (och jag ser så pass dåligt att jag brukar uppskatta stor text). Du hittar inställningar för alla notiser under Ljud och aviseringar bland Inställningar. Kanske finns det någon inställning du kan göra där för att påverka hur aviseringar visas. Alternativt går det kanske att styra genom att ställa in textstorleken, vilket borde gå att göra under Inställningar, Tillgänglighet, Teckenstorlek.

    Jag hör med våra Android-utvecklare om de har några tips på hur vi ska få aviseringar att synas bättre på telefoner som din.

    Hör av dig ifall något av de tips jag hade påverkar din förmåga att veta var ett VMA är aktuellt utan att behöva öppna appen.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag la in en önskan om att man skulle kunna trycka på notisen och komma till en websida för att få mer info.
    Jag kunde inte se att Ni hade det så förut, vilket jag upptäckt att Ni har löst! Fantastiskt!
    En annan sak som jag även upptäckt som Ni kanske även fixat är om man trycker uppe i vänstra hörnet på pushnotisen, så formateras den om så att all text syns. Den blir lite större så texten får plats!
    Helt fantastiskt ordnat!
  • Tack för den återkopplingen, Björn! Detta gör inte att problemet är borta, men gör det lite mindre besvärligt.

    Johan, kan även du få en större version av notisen? Björn har i sitt tidigare inlägg skrivit att han har en Samsung Galaxy S6, och det kan ju vara viss skillnad mellan hur det fungerar på olika modeller och versioner av Android.
    Annika Webbmaster