VMA i mina valda områden

Hej,

Vore trevligt om VMA notiser som skickades ut vore kopplade geografiskt till den P4 kanal jag har valt för övriga nyheter.

T.ex. det VMA som skickades ut nyss som gäller Ånge påverkar inte mig 80 mil bort.

Om det blir aktuellt så fundera inte en sekund på att låsa till gps, erbjud kanske det som en möjlighet. Men sikta på att täcka upp geografiska områden via val jag som användare kan göra istället.

Kommentarer

  • Hej
    Tack för ditt inlägg. Jag funderar då så här:
    Det är ändå relativt få viktiga meddeladen till allmänheten som går ut. T.ex. i semestertider kanske du råkar vara just i Ånge när det händer? Kanske man inte heller ändrar P4-kanaler i Play vartefter man färdas genom landet?
    Mvh
  • Ja, jo, å andra sidan så har det flesta  semester 4 av 52 veckor.

    Tycker det skulle vara en galet trevlig funktion om det gick att välja bort det som inte är relevant.

    Notiserna i mobilen börjar liksom tappa i värde eftersom det är så galet många som vill att deras appar ska få störa med all möjlig både relevant och orelevant information.

    Jag förstår "du kanske inte är hemma" synen på det hela. Men vill man att appens notiser inte ska tappa sitt värde hos mottagaren så är det något man bör reflektera över.

    Jag kommer iaf. Att stänga av VMA notiser framöver.

    Tack för mig!
  • Hej
    Självklart för jag vidare dina synpunkter till projektledningen för reflektion.
    Och visst behöver man kunna styra vilka appar som får skicka notiser.
    Oroväckande om du vill stänga av VMA-notiserna just. Kan ju vara nog så viktiga någon gång.
    Mvh
  • Jag håller med Henrik. VMA-notiser kommer nu så ofta att jag stängt av dem. Det bör vara valbart om man vill ha alla eller bara regionalt. Om du är bekymrad över att folk reser och har "fel" lokalradiokanal inställd så använd i stället enhetens lokalisering och larma bara ut sådant som är i låt oss säga 15-20 mils radie kring aktuell position. Är ni riktigt smarta kan dessutom appen använda lokaliseringen till att förstå när man är på resande fot och då utöka avståndet till kanske 50 mils radie i just den huvudriktning man färdas. Det går att göra hur intelligent som helst om man bara vill. Med tillgång till lokalisering kan det dessutom vara valbart om man vill ett fast lokalradioval eller om även det skall styras av aktuell position. Jag kan gärna vara med och betatesta om ni behöver fler till det.
  • Hej Pelle! bra synpunkter och bra tips! tack! 😀
    jag ser till att app-utvecklarna får ta del av detta.
  • Låt Appen ta del av mobilens GPS-position, även när ej öppen, så är problemet löst. Funkar på iPhone iaf, troligen även Android.
  • Hej Jonas
    Precis, det är ju det optimala. Jag vet helt ärligt inte om detta är något vi kommer kolla på, men önskemålet är framfört! 😀
  • Håller med tidigare. Jag upplever att det blivit allt fler "viktigt meddelande"-utskick i appen. Och nästan alltid rör det någon del av landet långt bort från där jag befinner mig. Så ge en möjlighet att sortera bort meddelanden som inte är relevanta baserat på nuvarande eller senast kända position!
  • Vi har pratat med app-teamet som förstår problemet.

    Med FM-kanalerna sänder vi VMA-meddelanden även över sändare som inte når drabbade områden, för att öka möjligheten att nå de personer som inte lyssnar på radio. Om jag hör att det finns giftig rök i Brunflo, så försäkrar jag mig om att min kompis som bor där får veta det. Det kan rädda liv.

    Men det finns en viktig skillnad mellan FM och appen. VMA-aviseringarna i appen är en frivillig tjänst, och om aviseringarna kommer för ofta och ständigt upplevs som irrelevanta, kommer många lyssnare att stänga av tjänsten helt. Vi kan därför behöva hantera VMA i appen på annat vis än i FM.

    Och då är frågan hur man bör styra vilka VMA som ska nå vem ... Dels skulle man, rent tekniskt, kunna göra val i appen. Nackdelen är att det skulle bli ytterst få lyssnare som kommer ihåg att ändra detta när de reser ... (För att inte tala om när deras anhöriga reser.)

    Ett annat sätt att reglera det, vore att geolokalisera mobilen. En nackdel med det alternativet, är att positioneringstjänster drar mycket batteri. Där kanske det skulle gå att ställa in hur ofta man geolokaliserar, så att jag som reser sällan kanske stämmer av en gång om dygnet medan en tågkonduktör får stämma av två gånger i timmen eller så?

    Dessutom är det inte säkert att min geografiska position stämmer med mina "intressen". Om jag bor i Malmö men min mormor bor i Sundsvall, så kan det ju vara bra att se även Sundsvallstrakten, så en kombination mellan en positioneringstjänst och att även kunna välja till vissa områden, kanske vore det bästa?

    SOS Alarms egna SMS är inställda på att nå mobiler i vissa områden, och vi borde kunna göra på det viset också. Jag ser hellre att vi når färre, men med relevant information, än att folk stänger av tjänsten helt:
    SOS Alarm om Viktigt meddelande via sms

    Jag ser till att detta når de kolleger som, tillsammans med berörda myndigheter, arbetar med VMA.
    Annika Webbmaster
  • Ja ett val av fasta områden (med alla områden valda som standard så är det som idag) med möjlighet att välja till geolokalisering med valbar uppdateringsfrekvens vore perfekt. Då är det oförändrat för de som tycker att det är bra som det är men vi som vill kan finjustera och börja använda VMA igen.
  • Uppdatering:
    Vi fick åter önskemålet om att se till att det går att styra över vilka VMA man tar emot. Cilla B levererar skarp (och i mitt tycke roligt formulerad) kritik, som ni kan läsa i sin helhet här:
    Sluta spamma VMA om varenda jävla villabrand i Sverige

    Sammanfattning av mitt svar till henne (och en liten uppdateringför er):
    Vi håller på att undersöka detta. Det finns inget juridiskt hinder, men den föreslagna förändringen av VMA-pushar kräver tid och pengar. Nyttan av mer riktade VMA:n behöver därför vägas mot andra förbättringsförslag.

    Ungefär där är vi alltså. Förslaget är inte bortslarvat.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Det verkar som att det inte blir någon förändring i VMA
    Jag känner att det inte så kul att få VMA sent på kvällen eller på natten att det brinner i Oskarshamn när jag ligger och sover i Stockholm,

  • Det är viktigt att ni kopplar VMA-tjänsten via appen till mobilens platsinformation på samma sätt som SOS Alarm. Nu senaste dagar massor med VMA'n som ej berör mig i Stockholm. Denna mängd falsk information gör mer skada än nytta. Man blir immun eller stänger av funktionen ! !
  • Tack alla för bra förslag och synpunkter. Så här mitt i juli har vi inte möjlighet till större förändringar men jag tar med detta till utvecklarna.
  • Inte alla är bekväma med att lämna ut platsinformation alternativt att man vill spara på batteri så bäst är att göra det valbart, så som jag föreslog för ett drygt år sedan.
  • Jesper, ingen kräver förändringar nu i juli men du sade faktiskt att du tog detta till utvecklarna redan den 10 juli förra året och sedan dess har det varit ganska många månader som inte heter juli. Kommer du att säga samma sak igen om ett år?
  • Pelle, jag har tagit med detta till utvecklarna som förslag till förbättring. Sen har annat prioriterats före. Därför tar jag med detta till utvecklarna igen, så får vi se om det kan prioriteras om!
    När vi skriver att vi tar med det som förbättringsförslag till utvecklarna så gör vi verkligen det också. Men vi som svarar här på forumet prioriterar och utvecklar inte appen.

  • Jesper, jag reagerade på att du sade att ni inte kan göra förändringar i Juli. Det är förvisso fullt förståeligt men känns inte så relevant när önskemålet är långt mer än ett år gammalt och redan framfört då. Nu var du i stället ärlig och säger det många av oss redan insett, att ni har prioriterat annat. Då vet även nytillkomna läget och kan anpassa sina förväntningar och sin användning av appen.