För kort text i beskrivning på notis

Ni har en väl fungerande app där man får de viktigaste nyheterna som en popup. Men 9 gånger av 10 så får inte texten plats i fönstret! Nyheten visas helt oviktig information så det viktiga kommer inte över huvud taget fram. När man sen klickar på appen kommer man bara till lyssnarservice där nyheten säkerligen redan är slut!
Senast såg jag något i stil med "I utredningen tycker 6 av 10" Jaha, vad är nyheten här?
Så här ser det ut i princip varje gång!
Mitt förslag är att Ni antingen gör texten om nyheten i popupen scrollande så att hela texten kan visas, alternativt att när man trycker på länken som visas i popupen, så tas man till en textsida där denna rubrik finns och en kort beskrivande text så man vet vad nyheten handlar om. Är det något oerhört viktigt som Ni annonserar ut, så blir appen ändå helt oduglig eftersom man ändå inte får information om vad det handlar om.
Som det är nu alltså, så skickas man till en sida med radio. Där bör alltså även finnas en kort beskrivande text med samma rubrik som i appen.
Detta skulle göra appen så mycket mer värdefull! Hoppas att Ni kan hitta en snar lösning på detta.
Med vänlig hälsning

/Björn Persson

Kommentarer

  • Hej
    Tack för beröm och förbättringsförslag.
    Problemet här är egentligen att olika telefoner gör olika, delvis beroende på operativsystem-version. Äldre Android visar kortade texter, vissa tillverkare har egna lösningar osv. Så även om det idag, på nyare android, kan vara tydligt med långa texter, som man kan "nypa upp" och se mer av, så kanske en användare av säg Android 4 mest bara ser “Viktigt meddelande till allmänheten i…”  som exempel.
    Det vore därför intressant att höra vilken telefon- och operativversion du använder. Och gärna en skärmbild om du har möjlighet.
    Mvh
  • Hej Janne. Tack för Ditt svar och att det även var snabbt svarat!
    Ja, att det ser olika ut på olika telefoner köper jag helt och hållet. Men därav, ännu viktigare att dessa länkar som man faktiskt trycker på, utmynnar i en sida med kort information. Där kan radion iaf starta och säga att nyheten är slut eller om man kommer in i tid, så spelas nyheten. Men man måste ändå få möjlighet att läsa om vad nyheten handlar om.
    För om det nu är så att det är olika på olika telefoner, så kommer det iaf för många personer vara som för mig, dvs att texten är helt enkelt för kort och helt utan någon vettig information.
    Jag anser inte att jag har en direkt gammal telefon när jag har en Samsung Galaxy S6 med senaste uppdatering av Android.   =)
    Tror det skulle vara enklast att lösa med att man länkas till en enkelt HTML-sida som skriver lite kort om vad det handlar om, precis som Ni på Sveriges Radio är väldigt bra på att ha korta koncisa text-nyheter på andra ställen.

    Med vänlig hälsning
    /Björn
  • Hej igen
    Ja det kanske går att lösa? Pga semestrar kan jag inte få svar kring eventuella planer i ämnet. I o m att det ofta är ljudlänkar man får i pushnotiserna kan det kanske bli komplicerat med en html-sida emellan? Men du har förstås rätt i att det är viktigt att få sammanhanget klart för sig.
    Mvh
  • Ja, så här i semestertider är det klart att det saknas folk för omedelbar åtgärd. Tycker dock att det vore en finfin tillgång till en annars mycket uppskattad snabb meddelandetjänst som jag inte vill vara utan, utan mycket hellre ser ännu bättre! Tack för svaren och trevlig sommar!
  • Hej!
    Vi är, som Janne skrev, medvetna om problemet, men jag tror att det kan vara bra att få se det med egna ögon ...

    Så här ser t ex en VMA-pushnotis ut i en Samsung A3, och genom att vi fick den bilden från en lyssnare, blir det enklare både för oss som arbetar mer tekniskt och för de kolleger som arbetar redaktionellt att verkligen förstå vilket bekymmer detta är:

    Här syns två ingressrader, men ibland visas endast en rad (kanske om man har andra notiser som tar plats).

    Ser det ut ungefär så här hos dig med? Om inte, kanske du kan skicka oss en skärmbild? På Samsung Galaxy S6 tar du en sådan genom att trycka in hemknappen och avstängningsknappen samtidigt. Bilden hamnar i galleriet som vanliga foton.

    När du skriver hit, finns det en symbol för att infoga bild. Får du inte det att fungera, kan du skicka bilden till webmaster@sverigesradio.se

    Tack för att du rapporterade in det och tack på förhand om du kan hjälpa oss att förstå hur detta ser ut hos just dig. (Ser det ut som i mitt exempel ungefär, behöver du alltså inte skicka någon bild.)

    Annika Webbmaster