Problem med SR via Tunein på Allplay från Qualcomm

Hej!
Just nu har vi upptäckt att samtliga SR-kanaler inte längre fungerar via Allplay (andra svenska radiokanaler fungerar fortfarande).
Det som inte fungerar är Sveriges Radio via TuneIn på Allplay, dvs Qualcomms hårdvara. Har testat andra svenska radiostationer som ex. Bandit, Rix megapol mfl och de fungerar. Men ingen av Sveriges Radios kanaler fungerar med TuneIn till Allplay.
Detta har alltså fungerat tidigare utan problem. Har hittat en work around, och det är att spela Sveriges Radio på "airable" och skicka till Allplay, då fungerar det.
I rådande situation kan detta vara något att känna till eftersom många behöver uppdaterad information via radion.
Hälsningar,
Sara

Kommentarer

  • Tack snälla!

    Jag kommer att ändra i rubriken så att det framgår att detta gäller Tunein (och Qualcomm), så blir det enklare för lyssnare med samma fel att hitta hit via sökmotorer.

    En annan lyssnare har beskrivit liknande fel med en Gramofon, som tillverkats av Qualcomm. Jag håller tummarna för att han har möjlighet att använda Airable, eller kan lägga in ljudströmmarna manuellt direkt från oss, utan att behöva gå via Tunein (något som går på många Internetradiomodeller, men inte på alla).
    Annika Webbmaster
  • Hej. Även jag är en Gramofon-användare (precis som Mats i den andra tråden) och jag kan förtydliga att det endast gäller mp3-strömmen i 192 kbps. Alla andra strömmar fungerar utom just den, vilket oturligt nog är den som väljs automatiskt varje gång man ska lyssna. Jag har provat med andra kanaler och det verkar som det endast är på Sveriges radios kanaler det inte fungerar.
  • Hej
    Fungerar de andra mp3-strömmarna? Eller är det bara 192 som finns inlagd?

    mvh
  • Hej. De strömmarna som finns inlagda är:

    192 kbps AAC (fungerar)96 kbps AAC (fungerar)192 kbps MP3 (fungerar inte)32 kbps AAC (fungerar)32 kbps MP3 (fungerar)
    Det är alltså endast MP3 i 192 kbps som inte fungerar.
  • Tack - då vet vi att det är de strömmarna vi ska titta på problemet hos.

    mvh
  • Hej det är inget ni tittar på har också märkt att det inte
    funkar på allplayradio 192 kbs MP3
    eller finns det nått sätt att gå runt problemet
  • Hej
    Vi har kontaktat TuneIn om att uppdatera alla länkar, och fick tillbaka ett formulär i fredags, så vi ska gå igenom det och hoppas att de uppdateringar som vi vill göra löser problemet.
  • Tills vi har fått ordning på detta, vill jag tipsa om det Patrik skriver, att det endast är en av våra ljudströmmar som ger problem:
    192 kbps AAC (fungerar) 96 kbps AAC (fungerar) 192 kbps MP3 (fungerar inte) 32 kbps AAC (fungerar) 32 kbps MP3 (fungerar)
    Lyssnaren Mats beskriver hur han ändrade detta i en Gramofon:
    Då jag valt P1 står den bara och försöker. Då klickar man så P1 tar upp hela skärmen. Uppe i högra hörnet finns då tre prickar bakom vilka man kan "choose stream". Den stod på MP3. Efter att ha valt AAC fungerar allt!
    Ett annat tips är det Sara skrev ovan:
    Har hittat en work around, och det är att spela Sveriges Radio på "airable" och skicka till Allplay, då fungerar det.
    Det är alltså en tjänst som ingår i Allplay på samma vis som exempelvis Tunein eller Spotify, se här:
    Gramofon + Qualcomm AllPlay
    Annika Webbmaster
  • Tack för info Annika. Detta borde jag kunna ha räknat ut själv, att man kan välja olika audiostreams. Nu använder jag 192 kbps AAC och det fungerar utmärkt via AllPlay.
  • Så bra!

    Vi behöver förstås ta tag i problemet ändå, men att göra det kräver att jag (eller någon kollega) sätter av lite extra tid. Och just "extra tid" har vi av olika skäl ont om ...

    Per-Erik:
    De andra i den här tråden har funnit alternativa sätt att lyssna, så jag hoppas att även du testar att antingen byta till AAC-strömmen eller att använda tjänsten Airable.
    Annika Webbmaster
  • Martins inlägg är flyttat till en egen tråd, så att andra lyssnare med Roxcore har större möjlighet att ta del av den felsökning vi behöver göra och de tips det förhoppningsvis kommer att leda till!
    Roxcore internetradio - Sveriges Radio via Tunein ger "load failed"​​​
    Annika Webbmaster
  • Vad händer sveriges radio "p" kanaler fungerar fortfarande inte med qualcomm allplay.
  • Hej Ochåäö!

    Vi hittade tyvärr aldrig någon förklaring till att en av flera ljudströmmar inte fungerar i Allplay.

    Har någon av er varit i kontakt med Qualcomms support och hört om de har någon idé om varför det inte fungerar som det borde göra?
    https://www.qualcomm.com/support

    Mitt bästa tips är fortfarande att byta ljudström till någon av de varianter som fungerar. Lyssnaren Mats beskriver hur han ändrade detta i AllPlay för P1, men det är förstås samma metod för övriga kanaler (men kanske viss skillnad mellan olika versioner av AllPlay-appen):
    Då jag valt P1 står den bara och försöker. Då klickar man så P1 tar upp hela skärmen. Uppe i högra hörnet finns då tre prickar bakom vilka man kan "choose stream". Den stod på MP3. Efter att ha valt AAC fungerar allt!
    Problemet med denna metod är att du behöver byta ljudström varje gång du lyssnar.

    Det finns ett sätt att själv lägga in en egen ljudlänk ("custom url") till en viss kanal och sedan göra den till en favorit i Tunein. När detta är gjort bör den gå att finna i AllPlay-appen. Den metoden har jag inte testat själv, men den kanske skulle kunna förenkla för er?

    Hur ni gör står här (men jag kan vid behov ge en tydligare beskrivning):
    Tunein: What is a Custom Url and where can I add it?

    Ifall ni testar den metoden, behöver ni ha direktlänkar till våra kanaler. Här är en till P3:s ljudström i ett format som bör fungera bra hos er:
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/tunein/164-hi.aac

    Motsvarande länk för P1:
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/tunein/132-hi.aac

    För P2:
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/tunein/2562-hi.aac

    P4 Plus:
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/tunein/4951-hi.aac

    För lokala P4-kanaler, se denna lista, där länkarna dock ser lite annorlunda ut än i mina exempel, i och med att de slutar med "m3u" istället för "aac". Båda versionerna ska fungera, så hör av er om endera varianten ger problem och berätta vilken kanal det är ni vill lägga in!

    Återkom gärna och berätta hur det går om du testar att lägga in en egen länk till en av våra kanaler för att enklare kunna nåden i AllPlay!
    Annika Webbmaster