P1 streaming har upphört

I flera år har P1 strömmats till oss med vår lilla "Gramofon". Sedan någon vecka möts vi av "failed to open stream". Många inspelsde SR-program fungerar men inte stremad.
Det fungerar på TuneIn, men inte genom Gramofomtjänsten, som på någpt sätt går genom TuneIn.

Kommentarer

  • Hej
    Vad är det för apparat ni har och hur är våra strömmar tillagda?
    Vi gjorde en del säkerhetsuppdateringar för 1-2 veckor sedan som kan vara orsaken.

    mvh
  • Qualcomm tillverkade tillsammans med Fon en liten dosa, "Gramofon" som vi dagligen använt i många år. Den kan koppla upp oss till tusentals streamande ljudtjänster på webben. Allt sköts genom ett par appar i mobilen, varav den ena är TuneIns skapelse.
  • Aha!
    Jag ser att de upphörde försäljningen 2018, så jag gissar att de inte längre gör uppdateringar.

    Finns det någon möjlighet att lägga in egna strömmar?

    mvh
  • Egna strömmar? Det vet jag inte och det är väl sändarens uppgift.
    Övriga hundratals stationer fungerar. Varför har ni valt en lösning där SR:s streamingtjänst försvinner?
  • När det gäller hur TuneIn fungerar (eller inte) så kan vi inte göra så mycket - vi har sett till att TuneIn har rätt strömmar, men vi kan ju inte påverka hur Gramofon pratar med TuneIn.
    Så om det finns en möjlighet att lägga in egna strömmar, alltså direkt till våra istället för att gå via TuneIn, så kan det kanske fungera.

    mvh
  • Det låter intressant. Hur gör man då?
  • Hej, Karolinas kollega Annika här!

    En lyssnare med en annan radio från Qualcomm, fick också problem med våra strömmar. Hon skriver:
    Har hittat en work around, och det är att spela Sveriges Radio på "airable" och skicka till Allplay, då fungerar det.
    Problem med internetradio via Tunein (på Allplay, Qualcomm)

    Om även du använder Allplay för att styra Gramofon, kanske det kan hjälpa dig?
    Gramofon + Qualcomm  AllPlay

    Annars behöver vi leta upp en bruksanvisning och se om det finns möjlighet att lägga till kanaler manuellt, som Karolina tipsade om.
    Annika Webbmaster
  • Det visade sig vara ett enkelt fel. Då jag valt P1 står den bara och försöker. Då klickar man så P1 tar upp hela skärmen. Uppe i högra hörnet finns då tre prickar bakom vilka man kan "choose stream". Den stod på MP3. Efter att ha valt AAC fungerar allt!
    Har SR slopat MP3?
  • Intressant!

    Vi har inte slopat MP3-strömmarna. Jag kan lyssna på exempelvis denna P1-ström:
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/132-hi.mp3

    Jag kommer framöver att kontakta Tunein ochse vilka länkar från oss de egentligen använder, eftersom det finns en del förbättringsområden.Jag tar då reda på om det finns någon skillnad mellan hur våra AAC- och MP3-länkar är inlagda som kan förklara ditt fel.

    Tack!
    Annika Webbmaster
  • Problemet har i alla fall försvunnit för min del. Jag är glad att jag kunde finna vad som var galet i TuneIns ström.