Roxcore internetradio, SR via Tunein: "load failed"

Inlägget skrevs ursprungligen som ett svar i denna tråd:
Problem med internetradio via Tunein (på Allplay, Qualcomm)

Hej!
Hoppas det här kan rädda mig också. Jag har en Roxcore internetradio från Kjell (23-485) genom vilken jag bara kan lyssna på spotify, tidal eller tunein. Tune-in kommer jag åt genom Kjells app "Stream by Roxcore". Jag kan inte lägga in egna länkar. Precis som andra kan jag inte längre lyssna på sveriges radio. Jag får felmeddelande "load failed" när jag försöker starta nån av era strömmar via deras app.
Hoppas att det här kan råda bot på mitt problem också!!
Hälsningar,
Martin

Kommentarer

  • Hej!

    För att andra lyssnare med Roxcore (som kan ha fått samma fel) lättare ska kunna hitta detta, gjorde jag ett nytt inlägg av din kommentar.

    Jag sammanfattar därför de tips som låg i tråden om liknande Allplay-problem, men ifall de tipsen inte hjälper, kan det finnas andra lösningar som passar Roxcore.

    För dem var det endast en av våra ljudströmmar som gav problem:
    192 kbps AAC (fungerar) 96 kbps AAC (fungerar) 192 kbps MP3 (fungerar inte) 32 kbps AAC (fungerar) 32 kbps MP3 (fungerar)
    Lyssnaren Mats beskriver hur han ändrade detta i en Gramofon:
    Då jag valt P1 står den bara och försöker. Då klickar man så P1 tar upp hela skärmen. Uppe i högra hörnet finns då tre prickar bakom vilka man kan "choose stream". Den stod på MP3. Efter att ha valt AAC fungerar allt!
    För deras anläggning fanns även alternativet att hämta ljudströmmen från en helt annan källa (Airable istället för Tunein), men i och med att den ljudkällan inte finns i din app, är det inte en metod som fungerar hos dig.

    När uppstod problemet hos dig? Hittar du ett sätt att byta ljudström?
    Annika Webbmaster
  • Tack för återkoppling!
    I Stream - Roxcores app - har jag tyvärr inga möjligheter att välja ström. I ios-appen kan jag välja kvalitetesnivå (64kbps, 128kbps eller 320kbps), detta gör jag för hela Stream, inte bara för tunein, och oavsett vilken nivå jag väljer så funkar inte sveriges radio-strömmarna.
    Jag kan inte heller välja annat än tunein där för att strömma radio (spotify och tidal finns också, men ingen möjlighet finns att lägga till andra tjänster).
    Jag saknar också möjlighet att manuellt lägga in länk till ljudström.
    Jag har upplevt problemet de senaste månaderna. Senast jag vet att det fungerade var någon gång under vintern/våren 2020.
  • Ok.

    Eftersom du har en Ios-enhet, kan det finnas ett sätt att lyssna som fungerar bättre än Tunein, nämligen att använda vår app Sveriges Radio Play och ansluta till Roxcore-enheten med Airplay.

    Jag är dock lite osäker på vilken Roxcore-enhet det är du har, men de två som testas på denna norska tekniksajt, har stöd för Airplay:
    Test Roxcore Stream 1 & Stream 4: Billigere multiromshøyttalere skal du lete lenge etter

    Här kan du läsa mer om Airplay:
    Apple: Ljud via AirPlay

    Kan det fungera för dina behov?
    Annika Webbmaster
  • Tack!
    Jag har stream 1 och det funkade!
    Sämre funktion än idealt eftersom jag innan hade programmerat knapparna på radion till p1, p2, p3.. och radion då funkade utan mobil/padda som familjeradio. Men airplay är en bra nödlösning. I alla fall till
  • ..s barnen/någon använder paddan till spel eller annat..🙂
  • Ajdå, när paddan hamnar i barnens händer, krävs ett alternativ.

    Ett är att streama från dator eller en annan mobil enhet, och skicka över ljudet med Bluetooth. Den tekniken har lite sämre räckvidd än Airplay, men det kanske inte spelar spelar så stor roll rent praktiskt, om du därmed slipper höra spelljud från Pokemon Go ta över Roxcore varje dag ...
    Annika Webbmaster