Nedladdade program behöver laddas om

Hej,
Jag använder "Nedladdat" tjänsten mycket. Super Bra tjänst. Men den senaste tiden får jag påfallande ofta ladda om program för att kunna lyssna. Jag reser mycket och det är inte alltid jag kan ladda om programmen under min resa. Skulle det vara möjligt att tekniskt åtgärda detta från er sida? Jag använder er app på en iPhone. För övrigt är appen riktigt bra o användare vänlig.

Hälsningar,
Håkan Svedung

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Håkan!

    Detta vill vi undersöka närmare.

    Försvunnet även från appen?
    Först vill jag försäkra mig om att jag har förstått problemet korrekt. Det avsnitt du inte kan lyssna på nedladdat finns alltså fortfarande tillgängligt i appen och går att lyssna på eller ladda hem på nytt (om du bara har tillgång till uppkoppling)?

    Om detta inte går, så är det egentligen inget fel. Att nedladdade musikprogram försvinner efter ett tag, är nämligen som appen är tänkt att fungera. Om du som lyssnare inte ser tydligt att den typen av innehåll är tidsbegränsat, är det förstås ett förbättringsområde i sig!

    Kvar i appen, men inte nedladdat?
    Om avsnittet fortfarande finns åtkomligt i appen, men det avsnitt du laddat hem inte återfinns eller inte fungerar, så har vi en teori om vad som kan ha vållat problemet. Detta är dock ett problem som borde drabba väldigt få avsnitt, och att du råkat på detta vid flera tillfällen måste vi ändå reda ut så fall. Kanske uppstår detta "randfall" oftare än vad vi har förstått?

    För att veta om denna teori stämmer eller inte måste vi veta vilka avsnitt som drabbats. Hoppas att du minns det! Även om du inte minns exakt vilket avsnitt, så är det till stor hjälp att veta vilken programserie det kan ha varit, om det alltså var t ex Spanarna eller P3 Dokumentär.

    Återkom och berätta mer om felet med exempel på drabbade program, så att vi kan se över vad som behöver förbättras för att minska risken för framtida problem.

    Tack för att du vill hjälpa oss att förbättra appen!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    De nedladdade programmet försvinner inte från appen och det "ser ut som om" avsnitten ligger kvar under "Nedladdat". men när jag försöker spela upp programmet visas "Vi kan inte hitta ljudfilen". Jag vet också att programmen tas bort efter vissa dagar och det står tydligt vid det nedladdade programmet.

    Programmen det gäller är "Nyheter från Vetenskapsradion P1", "Nyheter P4 Halland och Nyheter P4 Malmöhus" dessa program kan jag ladda ner och sen om jag försöker spela upp dom bara några minuter senare ombeds jag att ladda ner dem igen. Program som det händer "ibland" med, men mer frekvent än vad det har varit är "P4 Extra", "Ekot P1" och "Plånboken P1".

    Hoppas att det går att göra något åt detta eran app är suverän, jag använder den varje dag. Tack på för hand för hjälpen.

    Hälsningar,
    Håkan Svedung
  • Hej!
    Först vill jag tacka för en bra tjänst. Men jag har samma problem som Håkan beskriver. Jag har en android telefon. Jag ser att det laddar ner till 100 procent men det står ändå "laddar ner" på filen under fliken "Nedladdat". När jag inte är uppkopplad med wifi eller mobilnätet så kan jag inte spela upp det nedladdade.
    Program jag lyssnar på.
    P3 dokumentär
    Morgonpasset
    P3 historia
    m.m
    Mvh Richard
  • Har samma bekymmer med mina nedladdade program på Androiden från P3 dokumentär.
    Att den bara står och tänker men aldrig startar programmet när man är offline
  • Att nedladdade program inte beter sig som förväntat, är (som jag bedömer det) det allvarligaste problemet med Android-appen just nu. Med Ios, som Håkan har, är det däremot verkligen inget jag känner igen ...

    Och tyvärr rätt svårt att lösa, eftersom det förmodligen handlar om ett stort antal olika faktorer. Det gör att jag i kristallkulan ser att det framöver kommer att komma flera uppdateringar av appen där det står att vi löst nedladdningsproblem, men att varje sådan förbättring kommer troligen endast att hjälpa en delmängd av er som drabbas ... Det positiva är att varje sådan förbättring också gör att de fel som återstår blir lättare att förstå, för just nu är mönstret rätt grumligt. Och förr eller senare har vi verkligen löst just era problem!

    Laddar ned
    En förbättring som nyligen gjorts, är det Richard skriver om, nämligen att avsnitt där det uppstått problem så att nedladdningen aldrig fullbordats, nu tydligt visas som "Laddar ned". (Jag återkommer till Richards iakttagelser sen!)

    Tidigare har sådana avsnitt kunnat se ut att vara nedladdade, fastän filen inte landat rätt i telefonen. Nu är det tydligare att appen inte lyckats (t ex för att appens eller telefonens inställningar inte ger tillåtelse att ladda hem avsnitt med mobildata, och att wifi fanns när nedladdningen inleddes, men sedan försvann innan processen var klar, eller för att det avsnitt som man börjat ladda hem av någon anledning har tagits bort från servern innan man laddat klart).

    Meningen är att appen ska fortsätta att försöka ladda hem avsnittet, men om en sådan ofullständig nedladdning inte har slutförts inom en vecka, raderas den del av avsnittet som har laddats ned.

    Och med tydligare indikation på att något är galet, kan vi förhoppningsvis också förstå fel bättre och se mönster!

    Håkan:
    Tack för förtydligande! Programmen i ditt exempel är delvis sådana som försvinner (lokala nyheter t ex) och delvis sådana som inte gör det (Plånboken t ex). Att felet uppstår direkt, endast någon minut efter att du redan har laddat hem det, gör dock att jag helt stryker att det handlar om avsnitt som fallit för tidsgränsen.

    Testa att göra en hård omstart så här:
    • På iPhone X, iPhone 8 eller iPhone 8 Plus: Tryck och släpp snabbt volymhöjningsknappen. Tryck på och släpp snabbt volymsänkningsknappen. Därefter håller du ned sidoknappen tills du ser Apple-logotypen.
    • På iPhone 7 eller iPhone 7 Plus: Tryck på och håll ned sidoknappen och volymsänkningsknappen under minst tio sekunder tills Apple-logotypen visas.
    • På iPhone 6s och tidigare, iPad eller iPod touch: Håll ned hemknappen och den övre knappen (eller sidoknappen) samtidigt i minst tio sekunder tills Apple-logotypen visas.
    Om felet kvarstår efter det skulle jag testa att avinstallera appen, starta om telefonen och sedan ladda hem Play-appen på nytt från grunden.

    Richard:
    Blir det så med alla program, eller fungerar några som förväntat? Om detta varierar, undrar jag ifall det är större risk att felet uppstår om du försöker ladda hem flera avsnitt åt gången, än om du laddar hem dem ett och ett ...?

    Bra att du tydligt skrev att det ser ut att ladda till hundra procent, men ändå inte "tycker sig vara nedladdat". Detta borde vara till stor hjälp för app-utvecklarna. Jag får intryck av att själva filhämtningen fungerar utan problem, men att det sedan kommer ett "obligatoriskt moment" (t ex att när en fil laddats hem, ska katalogen med nedladdade filer alltid uppdateras) som inte fungerar. Om det beror på en bugg i appen eller på något annat, vet jag inte. Oavsett vilket, är det förstås något vi som arbetar med appen behöver förstå och lösa - eller hjälpa dig att lösa!

    Vad har du för telefon?

    Jonas:
    Är det konsekvent så här, eller fungerar vissa avsnitt men inte andra? Blir det samma fel även i flygplansläge, eller blir det någon skillnad då, t ex ett tydligare felmeddelande?

    Vad har du för telefon eller surfplatta?
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Telefon modell:
    Huawei honor 8
    Android version 7.0
    Återkom om det är mer data ni behöver.

    Jag upplever att problemet alltid är där, det är inte beroende av program eller avsnitt. Ingen skillnad om jag laddar flera avsnitt eller ett avsnitt. Jag öppnade upp alla rättigheter som appen ville ha men problemet kvarstår.

    Mvh Richard Ås
  • Hej en gång till!
    Jag såg en sak som kan vara till nytta, när det laddat ner 100% så står det ändå "0 KB nedladdat" under fliken "nedladdat".

    /Richard
  • Tack, Richard!
    Huawei är en telefonmodell som har ett par väldigt specifika inställningar som kanske kan spela roll. (Liknande finns även i en del andra telefonmodeller.)

    I synnerhet är det en Huawei-funktion som kallas Optimera systemet, som skulle kunna ställa till det. Funktionen rensar bort data den inte tycker att du behöver. Och ibland kanske du har helt andra uppfattningar ... Jag vet inte riktigt vilka inställningar som finns här under, men inaktivera allt som går att inaktivera, är min spontana tanke!

    Alltså, låt inte telefonens optimeringssystem stänga ned och rensa bort saker, för det slöar i lindrigaste fall ned telefonen (som då starta om processer ideligen) och i värsta fall får det appar att fungera sämre - vilket skulle kunna vara vad som sker här. Om det finns någon form av schema för hur ofta systemet ska optimeras, så ställ in på "aldrig", eller undanta vår app helt. Hela funktionen tror jag personligen gör mer skada än nytta, eftersom den gör samma sak som de appar det varnas för här:
    ”Rensa mobilen”-appar är en dålig idé (surfa.se)

    Observera att jag inte alls vet att nedladdnings-problemet har någon koppling till "Optimera systemet-funktionen". Jag utesluter inte att det är en ren bugg hos oss, men det är ett spår värt att kolla upp, i och med att vi fått in betydligt färre felrapporter än de gånger det verkligen har varit problem hos oss.

    Återkom och berätta ifall detta gör någon skillnad!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Tack, det löste problemet!
    Då har man lärt sig något nytt

    Mvh Richard
    Bästa svaret
  • Wow! Det var ju lite av ett skott från höften ...

    Nu tror jag inte att det är dina nedladdade filer som har raderats (för det vore ju verkligen illa av ett rensningsprogram), utan den data vi lagrar om de nedladdade filerna. Vilket i sin tur gör att det blir svårt för appen att både spela dessa och radera dem. Det är därför möjligt att den funktion som är tänkt att frigöra utrymme, gjort att vår app fylls med filer du inte kan lyssna på eller radera ... (Bara en teori, men eftersom min förra hypotes stämde, känner jag mig just nu som värsta Huawei-experten!)

    Detta behöver vi verkligen kolla vidare på för att se ifall vi kan göra något åt problemet från vårt håll. De flesta lyssnare rapporterar troligen inte in den här typen av problem.

    Kan du se hur mycket utrymme vår app tar hos dig?

    Jonas:
    Har du Huawei, så se om samma inställning hjälper även dig. Jag tror att liknande finns även hos Sony Xperia och Samsung - samt förstås om du själv har installerat någon app som rensar data, så även om du inte har just Huawei, kan det vara liknande mekanism ...
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Jag följde dina instruktioner och "kall" startade min Iphone och laddade om SR appen på nytt. Nu fungerar allt som det ska. Stort Tack!

    Hälsningar!
    Håkan Svedung
  • Hej!
    Jag kunde inte släppa problemet. Jag ställde in att sr appen skulle optimera igen. Problemet kom tillbaka (som väntat).
    Laddade hem en pod, 0KB visas i sr appen men 36 MB visas i memory map.
    Raderade podden via sr appen, endast 7,3 KB visas i memory map. Hela tiden var optimeringen påslagen.
    Jag skickar med fyra screenshots på förfarandet, hoppas era appingenjörer har nytta av detta.
    Mvh Richard
  • Håkan:
    Skönt! Jag var rätt säker på att det skulle lösa sig med ominstallation, men det är väldigt bra att få det bekräftat, och därmed snabbare ge detta råd om någon annan Iphone-användare har samma fel.

    Richard:
    Tack, vi kommer att behöva grotta ned oss i detta. Jag ska i ett första skede leta upp andra Huawei-användare som rapporterat nedladdningsproblem och se om vi kan hjälpa dem, men viktigare ändå är om vi kan förhindra problemet hos alla våra lyssnare.

    Vissa internationellt stora appar, som Spotify, är undantagna från denna aggressiva optimering – men tyvärr får vi mindre app-skapare inte samma behandling.

    Nåväl, att ha förstått att automatisk radering av data är en del av problemet, är ett enormt steg på vägen mot att lösa det!
    Annika Webbmaster
  • Richard:
    Om du har tid och möjlighet, så skulle det vara väldigt uppskattat ifall du berättar hur du ändrade optimerings-inställningen!

    Martin i denna tråd verkar ha samma fel som du. Han har Huawei Honor 8 med Android 7 och kan inte hitta var inställningen finns. I en bruksanvisning har jag sett att det bör vara under Telefonhanteraren, men vilka inställningsmöjligheter som egentligen finns där, är jag osäker på.

    Jag är också nyfiken på ifall du har märkt andra förbättringar (och eventuella försämringar) sedan du inaktiverade denna inställning ... Påverkas dataförbrukning och batteriåtgång? Startar appar snabbare? Och har problemen med vår app helt upphört, eller finns det konstigheter kvar?

    Tack på förhand för hjälp att hjälpa andra lyssnare!
    Annika Webbmaster
  • Mitt problem har löst sig nu på semestern. Gissar att den dåliga och varierande wifi uppkoppling i olika länder varit boven som inte slutfört nedladdningarna ordentligt, men de har  ändå hamnat i nedladdat mappen.

    Men nu kan jag tydligt se vilka som är nerladdade efter uppdateringen ni påpekade om tidigare i forumet

    Tack ska ni ha
    //Jonas

  • Skönt att höra!

    Om problemet trots allt återkommer, så hör av dig igen.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Vilken inställning:
    Inställningar->Batteri->Stäng appar efter skärmlåsning.

    Där väljer man att SR appen inte ska stänga av vid skärmlåsning. Problemet försvinner för mig när jag gör så.

    Jag har inte kunnat se att den drar mer data eller batteri, men jag har heller inte kollat före och efter. Jag har inte märkt någon annan förändring över huvud taget varken till det bättre eller sämre, appen fungerar väldigt bra nu.

    Mvh
    Richard
  • Tack, och extra tack för att du svarade direkt i tråden där Martin hade problem!
    Annika Webbmaster
  • Jag har samma problem. Jag laddar frekvent ner morgonpassets poddar och jag måste ansluta till internet för att kunna starta programmet som jag ska lyssna på, detta har hänt upprepade gånger. Sedan så kan en pod som jag lyssnar på stanna och behöva ladda då jag är ansluten till internet. Den nedladdade podden beter sig då inte som just "nedladdad" utan som stömmande media vilket jag inte haft problem med i tidigare versioner av appen. En anledning till att jag laddar ner program är juh att undvika störande avbrott.
    Jag använder android OnePlus 3t.
  • Hej Astrid!

    Att appen behöver koppla upp sig mot nätet för att du ska kunna lyssna på nedladdat innehåll, är ett tecken på att något i telefonens inställningar behöver ändras.

    Det verkar som om appen inte får ha kvar all data den behöver, så att ljudfiler som laddas hem inte hinner registreras korrekt. Kanske telefonen stänger ned processer i bakgrunden, vilket i så fall har att göra med någon inställning för att spara batteri, spara mobildata eller att frigöra minne.

    Här börjar jag med batteri-inställningarna och två tips jag hittade här:
    OnePlus-forum: App Killer!

    Settings => battery => click on the 3 vertical dots on the top right corner of the screen => Manage power-hungry apps => turn OFF

    Bra råd. Här tycker jag att surfa.se förklarar begripligt varför program som rensar data är i bästa fall onödiga och ofta rent skadliga på Android:
    ”Rensa mobilen”-appar är en dålig idé (surfa.se)

    Settings => battery => click on the 3 vertical dots on the top right corner of the screen => Aggressive doze mode => selectively exclude the apps you wish to whitelist

    Om du har något sådant aggressive doze-mode, så undanta vår app.

    Vi börjar i den änden, så får vi se om det gör någon skillnad. Berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag har samma problem som Rikard här ovan, men hittar inte hur man stänger av optimeringen som ni beskriver. Kan någon förklara vad jag ska ändra och var?
  • Hej!

    Jag är inte helt säker på att detta är rätt inställning, men testa. Hoppas att du kan hitta motsvarande på svenska, ifall det är telefonens språk!

    1. Go to the Honor 8’s Settings
    2. Scroll down and tap on Advanced settings
    3. Tap on Battery Manager
    4. Find Protected apps and select it
    5. You can either Protect all apps or individually toggle each application to protect it from having background data restricted
    Jag hittade listan här:
    How to: Honor 8’s ‘Protected apps’ feature keeps apps running in the background

    Återkom och berätta om det var rätt inställning!
    Annika Webbmaster
  • Mitt nedladdat i appen är inte kvar sen jag var tvungen att ominstallera appen. .väldigt besviken. .😏😕😶😌 (Såg att det stod/någon skrivit ovan;) "Richard:
    Tack, vi kommer att behöva grotta ned oss i detta. Jag ska i ett första skede leta upp andra Huawei-användare som rapporterat nedladdningsproblem och se om vi kan hjälpa dem, men viktigare ändå är om vi kan förhindra problemet hos alla våra lyssnare." (Känner mig träffad då jag har Huawei och (tydl) har haft/(har) problem då allt nedladdat + ev sparat/min lista - Allt är borta sen jag avinstallerade appen och senare installerade den igen. .😏😶 ) Ok. Mvh Laila
  • Hej!

    En ominstallation gör att nedladdade avsnitt försvinner

    Om du avinstallerar appen och sedan installerar den på nytt förlorar du tyvärr alla tidigare nedladdade avsnitt, vilket inte är ett Huawei-problem utan gäller alla mobiler.

    Huawei har problem med ljud-appar
    Däremot finns det mycket som är knepigt med ljud-appar på Huawei. Kanske var det dessa problem som gjorde att du fick installera om Play-appen?

    Huawei följer inte den standard som Android bygger på och du behöver själv ändra inställningar för att en ljud-app ska fungera. Utvecklarna bakom appen VLC tröttnade på dessa problem och på nya Huawei-telefoner kan du inte ladda hem deras app på vanligt vis:
    Swedroid: VLC kan inte längre installeras från Google Play på nyare Huawei-telefoner

    Om du har problem med att din telefon stänger ned appar i bakgrunden, är det inte du som har gör fel utan din telefon som är onödigt krånglig.

    Hur fungerar vår app sedan ominstallationen?
    Har du problem med vår app, eller andra appar du vill kunna använda utan att ha skärmen på, så finns det två tips på sidan jag länkade till om VLC och Huawei:

    Första sättet är att gå till inställningarna och trycka på Batteri > Programstart och välja att hantera en app manuellt.

    Förvirrande nog går det även att ändra batteri-inställningar för appar genom att gå till det dolda alternativet Inställningar > Appar och meddelanden > Appar > Inställningar > Särskild åtkomst > Ignorera batterioptimeringar.

    Hoppas att du kan använda vår app utan problem framöver! Om inte, hör av dig, så försöker vi hjälpa dig att få ordning på inställningarna som krävs ...

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Jag får meddelandet i appen att jag måste koppla upp mig mot Internet för att lyssna på det som är nedladdat. Får inte ens fram listan utan internet. När jag laddar ner ifrån Deutsche Radio går de t o m att lyssna på ifrån musikspelaren.
    Kör på en Samsung Android 8
    Appen låser sig ofta.
    /Lars
  • Hej Lars!

    Jag tycker att ditt problem liknar det som drabbade Jonas här (med Android 7):
    Appen drar mobildata trots nedladdad fil (Samsung Xcover)

    För honom löste det sig så här:
    Jag lade till Play-appen som oövervakat program under Enhetsunderhåll - Batteri. Sen rullade det nedladdade programavsnittet på, utan nätverk.

    Hittar du den inställningen hos dig? Och hjälper det i så fall?

    Återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster