Kan ej lyssna på nedladdade avsnitt, Play för Android

Hej,

Jag har senaste versionen i android och upplever igen ett problem jag haft i samtliga versioner. Jag laddar ner avsnitt som jag vill lyssna på utan att vara uppkopplad. De finns under nedladdat och ser ut att vara fullständiga. Ändå när jag vill lyssna på dem fungerar det inte. Det säger att uppkoppling saknas. Och sen händer inget mer än att det sveper fram och tillbaka som att den försöker ladda ner. Jag har flera ggr raderat appen och laddat ner den på nytt men problemet återkommer ständigt.

Kommentarer

  • Hej
    Det här ska förstås fungera men det finns tydligen en del problem. Har du lust och möjlighet att beskriva lite mer i detalj hur du gör. Varifrån laddar du ner? Var i appen står du när du försöker lyssna? Om du t.ex. står på programmets sida och det är där det krånglar kanske det fungerar under vyn Nerladdat? Allt detta för att ringa in problemet bättre.
    Mvh
  • Jag har laddat ner ifrån appen under respektive program. Sedan lyssnar jag ifrån nedladdat.
  • Tack
    Våra utvecklare är informerade. En fråga: Om du står kvar på programseriens sida i appen och klickar på det program du laddat ner där. Och sedan, via trepunktmenyn, väljer
    Spela (nedladdad).  Blir det samma resultat?
    Det vore bra med ett konkret exempel på programavsnitt som beter sig så här.
    Mvh
  • Hej jag har samma problem, laddar ned Nordegren och Epstein för att lyssna på när jag flyger, men det funkar bara en stund sedan får jag samma problem som Daniel beskriver. Det funkar inte i flygläge
     Det fungerade tidigare men inte nu sedan några månader. Nedladdade podar från Acast fungerar utmärkt. Jag lyssnar även när jag är ute och går och har märkt en markant ökad dataförbrukning. Det är som jag streamar fastän jag lyssnar på nedladdade avsnitt. När jag sedan vill ta bort ett nedladdat avsnitt så får jag frågan om jag vill avbryta nedladdningen. Weird!
  • Hej! Jag har samma  problem sedan några månader. Jag laddar ner. Sommar avsnittet påstås vara nedladat. Men den visas som svartvit istället för som tidigare i färg. Det står nedladdat men den kan inte spelas upp. Jag har en Samsung Note 4. Före sommaren 2017 fungerade det utmärkt!

  • Jag tror att jag vet hur ni slipper problemet!

    Viktig data raderas automatiskt
    Felet beror troligen på att era telefoner rensar bort data på ett alltför aggressivt vis. Ljudfilerna laddas ned som de ska. I samband med att detta sker, skapas en temp-fil med information om vilka avsnitt som har laddats hem. Vi tror att det är denna fil som raderas innan denna viktiga meta-data skrivits in i appen, vilket gör att appen inte känner av dessa filer som färdigladdade.

    I den senaste versionen av appen märks det tydligare, eftersom avsnitt nu fortsätter att markeras som "laddar ner" tills processen är helt klar.

    Huawei
    Richard, som har en Huawei Honor 8 med Android 7 skrev:
    Jag ser att det laddar ner till 100 procent men det står ändå "laddar ner" på filen under fliken "Nedladdat". När jag inte är uppkopplad med wifi eller mobilnätet så kan jag inte spela upp det nedladdade.
    Problem med att nedladdade program måste laddas om

    I Huawei finns en funktion som kallas Optimera systemet, som rensar bort data den inte tycker att användaren behöver. Jag misstänkte att det var den som skapade problemet och bad Richard att antingen ställa in att systemet aldrig ska optimeras automatiskt, eller att undanta Sveriges Radio Play helt.

    Det löste problemet!

    Sony Xperia
    På Sony Xperia finns en liknande funktion som heter Smart Cleaner, som med största sannolikhet ger samma fel.

    Samsung
    Även Samsung har en liknande funktion, som heter Smart Manager. Där finns en funktion för att rensa data, men om den endast rensar "på kommando", eller kan vara inställd så att den rensar data utan att du ber om det, vet jag inte ännu.

    Den bör aldrig användas ...
    Galaxy S6 owners: here's a feature you should never use (Android Pit)

    Henning:
    Jag försöker gärna hjälpa dig att se hur detta ska ställas in i din Samsung Note 4.

    Daniel och Cecilia:
    Har ni någon av de drabbade telefonmodellerna? Om inte, så undrar jag dels vad ni har för telefoner, och dels om ni har någon separat app som rensar data på samma vis som de inbyggda Optimera systemet, Smart Cleaner och Smart Manager. I så fall så rekommenderar jag er starkt att avinstallera dessa, eller i alla fall undanta alla ljud-appar!
    ”Rensa mobilen”-appar är en dålig idé (surfa.se)

    Och vi själva?
    Nu när vi har förstått var felet ligger, behöver vi se över hur vi kan få nedladdningen att skyddas från denna typ av försvars-system. Det är dock inget vi kommer att lyckas lösa i en handvändning, så vi kommer att behöva tipsa lyssnare om den här typen av inställningar.

    Därför är det viktigt att vi får återkoppling. Hjälpte tipsen? Hur beskriver vi lättast var man ändrar inställningen i den telefon just du använder?

    Annika Webbmaster
  • Är det 'Optimera' under inställningar för 'Batteri' som avses? Det låter som att det är någon optimering av dataöverföring som menas men det är den enda 'Optimera' jag hittar.
    Jag har också märkt en ökad dataöverföring fast jag bara lyssnar nedladdat. Problemet märktes när jag uppdaterade till 5.5.1.5360 för ett tag sedan. Även problemet med ej fullbordade nedladdningar började då.
    Jag har en Honor 8.
    Mvh
    Martin
  • Hej!
    För mig löstes problemet med att avinstallera Appen och sedan installera den på nytt.
    Mvh
  • Martin:
    Här hittade jag en bruksanvisning där det står mer om Optimera Systemet:
    Instruktionsbok för Huawei Honor 8, sid 128

    Inställningen finns under Telefonhanterare. Jag hör även med Richard, den lyssnare som bekräftat att just optimeringen är inblandad, hur han ställde in detta!

    Henning:
    Bra att det hjälpte. Din felbeskrivning med den där svartvita ikonen är inte riktigt likadan som de andras, så det kan vara andra orsaker bakom det du drabbades av.

    Hör av dig igen ifall felet dyker upp på nytt!
    Annika Webbmaster
  • Martin, har du lyckats hitta rätt inställning?
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Problemet försvinner för mig när jag gör så här:

    Inställningar->Batteri->Stäng appar efter skärmlåsning.

    Där väljer man att SR appen inte ska stänga av vid skärmlåsning. Problemet försvinner för mig när jag gör så.

    Jag har en Huawei honor 8
    Android version 7.0

    Mvh Richard
  • Hej
    Jag tror det. Senaste nedladdningen fungerade bra. Datamängd har jag inte kontrollerat.

    Jag uppfattar det som att 'Optimera' och 'Batteri/stäng appar' är samma funktion.

    Jag har flyttat runt en del appar för att få skärmsidorna att visa det jag vill därför hittade jag inte det jag sökte via länken du skickade men det gick att gå via 'Inställningar'
    Mvh
    Martin
  • Tack båda två, och skönt att problemet har löst sig även för dig, Martin.

    Jag är inte helt säker på om det är olika vägar till att nå samma sak, eller om det finns en del skillnader mellan dessa inställningar. Vi har tyvärr inte hunnit sätta oss in i det än, men det kommer.

    Trevlig - och problemfri - lyssning framöver!
    Annika Webbmaster
  • Hej !
    Kan inte lyssna varken på nedladdat eller direkt i min sr-app har försökt att installera om den. men det fungerar fortfarande inte.
    Kan någon hjälpa mig.
    Catharina
  • Hej Catharina!

    Berätta gärna mer om vad som händer (och inte händer), till exempel om appen ser ut att fungera, fast utan ljud, eller om den inte ens startar ...

    Får du något felmeddelande?

    Och vad rör det sig om för surfplatta eller telefon?

    Tills vi fått ordning på detta, så hoppas jag att du kan lyssna på Sveriges Radio via hemsidan, https://sverigesradio.se
    Annika Webbmaster
  • Jag har återkommande haft detta problem, och nu är det helt kört. Android 7.0.
    Oavsett inställningar går det inte alls att spela nedladdade avsnitt.
  • Att det inte fungerar just nu, beror på att den senaste versionen, 18.11.1, som släpptes till 20 procent av lyssnarna igår, har en bugg. App-utvecklarna har identifierat orsaken och arbetar för att lösa detta.

    Det förklarar dock inte att ni haft liknande (men inte fullt lika allvarliga) problem tidigare, så jag vill fortsätta felsöka den saken om problem kvarstår när väl buggen är löst!
    Annika Webbmaster
  • Nu ska en ny, rättad version finnas i Google Play!

    Hör av er ifall ni har kvarstående problem efter att ni uppgraderat.
    Annika Webbmaster