Paus funkar inte i webbspelaren i Android

Hej

jag har kunnat pausa från headsetet, mitt bluetooth headset, när jag lyssnat via webbspelare i Android.
Jag har testat både Chrome och Firefox men ingen av dem reagerar på paus-tryck.
Det fungerar OK när man pausar på sidan eller via notifikationen.

Jag vet att appen också finns, men jag tycker webbspelaren buffrar bättre än appen. Särskilt om man tappat kontakten, radioskugga, då hoppar webbspelaren ofta igång själv igen. Medan appen kräver att jag själv går in och startar igen.

Appen tar paus-tryck, pss som även tex Spotify.

Kommentarer

  • Även om det är två skilda ämnen, så bakar jag ihop den här frågan med ett annat problem som du rapporterat in:
    Hej
    I den nya spelaren finns ingen "hoppa till början"-knapp.
    Jag brukade ibland hoppa bakåt ifall jag missat starten av programmet, eller ifall jag ville höra förra nyhetssändningen så kunde jag hoppa åter några ggr.
    Saknar hoppa till början knappen

    Visst uppstod båda dessa problem samtidigt?
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Det var från webbsidan jag körde i mobiltelefonens webbläsare. Testade både Chrome och Firefox. Där finns hoppa-till-början-knappen.

    Vad det gäller pausa så var det också från webbläsare i mobilen. Testar precis med Chrome och kör "direkt". Får även upp notifikationsverktyget, med paus-knapp. Men det går inte att pausa från lurarna. Bara handgripligen i webbappen eller i notifikationsfältet.

    I Android appen så finns inte hoppa-till-början-knappen, bara 15sekunder-bakåt/framåt. Det var nog här jag saknade hoppa-till-början-knappen.
    Trycker jag på paus på headsetet så funkar det.

    Om jag använder Spotify, via deras webbspelare, open.spotify.com. Så fungerar inte heller paus-knappen. Jag undrar om det är relaterat till att Chrome blivit uppdaterad och numera inte släpper igenom paus-trycket.

    /micke
  • Intressant att Spotify har fått liknande fel. Vet du om det har fungerat bättre förut? När?
    Jag undrar om det är relaterat till att Chrome blivit uppdaterad och numera inte släpper igenom paus-trycket.
    Annars har vi själva genomfört en del kodförändringar, och kan ha introducerat buggar som vi förstås i så fall vill åtgärda.

    Ytterligare ett fel som jag misstänker är relaterat till de fel du beskrivit, är det John nyss rapporterade in:
    Kan inte återuppta pausad direktsändning i Chrome eller Edge.
    Annika Webbmaster
  • Hej, iofs så trycker Spotify väldigt hårt på att man ska använda deras app istället för att gå via deras webbspelare. Antar att det är lättare att supporta en mer likriktad användarskara.
  • jag har kunnat pausa från headsetet, mitt bluetooth headset, när jag lyssnat via webbspelare i Android.
    Gäller detta både direkt på en kanal och när du lyssnar på enskilda avsnitt?

    I Android appen så finns inte hoppa-till-början-knappen, bara 15sekunder-bakåt/framåt. Det var nog här jag saknade hoppa-till-början-knappen.
    Den finns i Ios (där det även går att backa smidigare i direktströmmen genom att "svepa bakåt", på samma vis som i spellistorna (exempelvis toppnyheter).

    Jag tror att det stämmer att vi inte har den i Android, och i så fall är det ett förbättringsområde vi vet om (även om jag mer tänkt på att sidosvepet inte funkar, och inte har reflekterat över backa till början-knappen). Du kan backa till ett inslags start genom att dra markören på tidslinjen, och när du är i början av ett "programblock" kan du sen nå föregående program genom att backa ytterligare 15 sekunder med den knappen.

    Jag jobbar hemifrån utan tillgång till en Android, så jag vill bara stämma av med utvecklarna att det är så här det ser ut, och ingen bugg!

    Oavsett vilket, så är det inte relaterat till konstigheterna i spelaren på webben ...
    Annika Webbmaster
  • De delar som rör appen felsöker vi vidare i den tråd där du först skrev om det, så håller vi oss helt till hur sajten sverigesrado.se funkar (i synnerhet på Android) här.
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Jag testade nyss i Chrome, Firefox och till sist Opera, webbläsare i Android.
    Varken Chrome/Firefox kunde hantera Paus-knappen från headset.
    Men från Opera gick det bra att pausa med headset.
    Så det är någon skillnad.

    När det gäller vilka knappar som syns i webbspelaren så verkar det vara lite olika i de olika webbläsarna. I Chrome är inte spola-fram-15s-knappen aktiv. Men är aktiv både i Firefox och Opera.

    Jag provade även läget "webbplats i datorläge" (heter nog lite olika i de olika webbläsarna). Men det gör ingen skillnad. Visar inte mer eller färre knappar.
  • Hej igen!

    Jag provade även läget "webbplats i datorläge" (heter nog lite olika i de olika webbläsarna). Men det gör ingen skillnad. Visar inte mer eller färre knappar.
    Det spelar störst roll om för hemsidor som har "två olika versioner av samma sajt", där enhetens user agent avgör vilken version man får. Hos oss är det i grunden samma sajt som anpassar sig efter hur bred sidan är.

    User agent avgör dock även vilken variant du får av spelaren när du lyssnar direkt på våra kanaler, eftersom det finns ett fåtal webbläsare som inte klarar av HLS, som vi levererar kanalerna i till de allra allra flesta. I de webbläsare som saknar stöd för HLS går det inte att pausera, backa eller spola i direktströmmen, och om du lyssnar direkt, kommer således femtonsekunders-knappar att saknas.

    Här är det en windows-dator (smala fönster, så det ser ut ungefär som på mobiler) med två olika versioner av samma spelare. Den vänstra är versionen där jag inte kan pausera, backa eller spola (här Internet Explorer), medan den högra är versionen där jag kan det (här Chrome).

    Den vänstra får alltså "fallback-spelaren" medan den högra får den vanliga när vi lyssnar direkt. Först med spelaren ihop-fälld, där du inte ser någon större skillnad:

    Här är samma spelare i utfällt läge, och nu finns det flera skillnader (delvis för att jag ligger lite efter direktläget i den högra spelaren):

    Däremot sker efterhandslyssningen med samma spelare, så även i utfällt läge ser vi samma funktioner:

    Jag testade nyss i Chrome, Firefox och till sist Opera, webbläsare i Android.
    Varken Chrome/Firefox kunde hantera Paus-knappen från headset.
    Men från Opera gick det bra att pausa med headset.
    Så det är någon skillnad.
    När det gäller vilka knappar som syns i webbspelaren så verkar det vara lite olika i de olika webbläsarna. I Chrome är inte spola-fram-15s-knappen aktiv.
    Var det jämförbart innehåll, så att skillnaden inte beror på att du lyssnade direkt på P1 i Chrome och Firefox, och på ett avsnitt av P3 Dokumentär i Opera? Var stora spelaren utfälld eller var det den lilla du kikade på?

    Och var det verkligen Chrome som inte fick knapparna? Jag skulle kunna tänka mig att Firefox och Opera på mobiler tillhör de få webbläsare som har sämre stöd för HLS och alltså kan få fallback-spelaren, medan Chrome på Android inte har några problem.

    Skicka gärna skärmbilder på hur det ser ut hos dig!
    Annika Webbmaster