Nedladdade avsnitt - buggar och förslag till förbättringar

Hej!

Har en Samsung S10. Brukar ladda ner allting som jag inte lyssnar på live. På sistone har jag märkt att när jag klickar på ett nedladdat avsnitt för att lyssna, kommer det upp "spelat". D v s appen verkar tro att jag lyssnat på det tidigare. Trots att det är helt nytt, kanske något som sändes/publicerades bara för en stund sedan. Detta händer alla avsnitt om jag går in på Nedladdat och klickar på "Playknappen" som är till vänster om varje avsnitt. Detta med "spelat" syns alltså inte om jag först "klickar upp" avsnittet och sedan startar lyssning.

Dessutom, när jag lyssnar på ett avsnitt, händer det ibland att klockan inte startar trots att själva avsnittet startar. Då får jag bara trycka på pause och sedan på play, då hamnar klockan/kvarstående tid kvar rätt. Det kan alltså bli en del förvirring här när klockan inte rullar.

Under Nedladdat saknar jag även info om tid kvar på ett program - idag är det inte lätt att under Nedladdat se vilka avsnitt man börjat lyssna på, man är hänvisad till Lyssningshistorik för att se sådan info idag. I tidigare versioner har detta visats även under Nedladdat.

Sist men inte minst, skulle jag gärna vilja ha möjlighet att kunna sortera nedladdade avsnitt, t ex efter "senast sänt" eller "A-Ö".

Kommentarer

  • Hej Sara!

    Tack för att du har tagit dig tid att beskriva felen och ge oss förbättringsförslag!

    Felaktig "spelat-markering" på Nedladdat-sidan
    Detta låter som en ren bugg och den kan eventuellt redan varalöst "bakom kulisserna" (vilket jag stämmer av med Android-utvecklarna). De har nämligen löst många buggar redan i somras, som vi tyvärr inte nått ut med än.

    Av något skäl har uppdateringsmöjligheten av vår app bromsats hos Google. När vi laddar upp en ny version, sker en godkännande-process. I vanliga fall detta ta max något dygn, men då och då tar det mycket längre tid, och vi befinner oss i en sådan fas nu.

    Klock-buggen
    Detta vet jag att vi inte hade löst i förra veckan, när en annan lyssnare rapporterade in samma fel. En av apputvecklarna hade också fått samma fel, och liksom du kom hon runt det genom att pausera och starta igen.

    Jag tar reda på hur det har gått även med denna bugg.

    Nedladdat-sidan, saknar återstående tid
    Även detta tror jag tillhör det vi redan åtgärdat, som vi inte kunnat släppa publikt än - men jag dubbelkollar. (Det är lite knepigare att hålla reda på vad vi egentligen har löst och vad som återstår nu under den här långsamma godkännandeprocessen.)

    Sortering av nedladdade avsnitt
    Här gör jag det enkelt för mig och hänvisar till ett långt svar jag skrev i förra veckan om detta önskemål:
    Skulle utvecklarna kunna lägga in en plugg så man kan ordna sin nedladdade lista av program själv?

    Kortversion av detta långa svar:
    Vi har liknande tankar själva.
    Annika Webbmaster
  • Nu har jag stämt av med utvecklarna samt fått en lista över vilka förbättringar som ingick i den version av appen vi hoppas att vi snart kan få ut.

    Spelat-markeringen tror vi blir fel som en följd av att nedladdnings-sidan  inte visar hur långt man lyssnat (se nedan). Denna saknade "progress bar" (eller förloppsindikator, som "mätaren" heter på svenska) finns med i nästa version av appen. När den är på plats bör även spelat-markeringen bli korrekt. Vi försöker själva hålla koll på att även detta verkligen löser sig, men tar gärna emot hjälp. Om du ser att felet kvarstår trots att förloppsindikatorn återkommit, så vill vi veta det!

    Tidsangivelse-buggen behöver vi undersöka. Det du beskrev var inte riktigt samma som den felbeskrivning jag länkade till i mitt förra svar, för hos den andra lyssnaren följde tidsangivelsen med från det program han spelade innan.

    Troligen är dock båda felen en del av samma grundproblem, där någon "synk-parameter" inte följer med på rätt sätt. Ljudet spelas korrekt, men tiden är fel och det kan skapa förvirring. Bör förstås rättas!

    Återstående tid på nedladdat-sidan är, som jag skrev, fixat i den version som väntar på godkännande. Vi har stort hopp om att denna version snart ska få det där godkännandet.

    Sortering av nedladdat prioriterar vi upp. Den metod vi har för att sortera Min lista, bör kunna användas även för Nedladdade avsnitt i Android-appen, och eftersom det rör sig om en funktion vi redan använder, bör det kunna gå rätt enkelt att införa även för nedladdat.
    Annika Webbmaster