Skulle utvecklarna kunna lägga in en plugg så man kan ordna sin nedladdade lista av program själv?

Vi uppskattar att nedladdade avsnitt går igång efter avslut men det hade varit guld om man kunde klicka på ändra knappen och sen kunna hålla inne ett avsnitt och dra det upp eller ner så man får sin egna prioriteringsordning. Förstår att det går att göra så om man "väljer" att ladda ner i "rätt"  ordning men det är sällan man har samma prio jämt eller orken att hålla på så, när man är flitig användare.

Kommentarer

  • Vad är en plugg?
  • plug in? feature? kodlösning?
  • Ok, ja det kan ju betyda insticksprogram, men jag har inte hört det i den allmänna betydelsen. Jag tänkte att du kanske menade ett handtag eller nåt man kan dra i. Jag skulle nog kalla det att lägga till en funktion eller skapa en lösning i det här fallet ja, när det inte gäller tredjeparts-program som användaren själv kan välja att installera.

    Det låter väl som ett bra förslag annars. I "Min lista" på webbplatsen kan man flytta om posterna i listan genom dra och släpp, det kanske är något sådant du efterfrågar men i ett annat sammanhang.
    https://sverigesradio.se/minlista

  • Grymt! Du satte helt rätt ord på det. Hoppas redaktionen lyssnar.
  • Vad vi kallar det (vilket kanske handlar om hur vi rent tekniskt skulle lösa det), är mindre relevant. Det viktigaste är att vi förstår vilken funktion det är du efterlyser - och återkopplar kring hur vi ser på förslaget.

    Ett bra förslag
    Så, förslaget är bra. Det är förstås så det borde fungera. Möjligheten att sorterade nedladdade avsnitten saknas i appen idag om du lyssnar från sidan med de nedladdade avsnitten.

    Hela den vyn kommer att byggas om, men det vill vi inte göra förrän vi har gjort om det api (regler för hur appen pratar med koden, ytterst förenklat) apparna använder. Att ge apparna ett eget api är ett arbete som sker för fullt utan att ni som lyssnar har märkt något av det än - men det kommer på sikt att göra apparna bättre på många vis.

    Och när vi bygger om nedladdat-sidan, som delvis bygger på väldigt gammal kod (i synnerhet i appen för Iphone), är en ökad flexibilitet i form av sorteringsmöjlighet något jag personligen vill se, men vad just jag tycker är mindre relevant än vad app-teamet tycker, så jag har frågat dem hur de ser på saken. De har helt klart liknande tankar ...

    Olika typer av sortering - en framtidsfråga
    Vi pratade även om att det, förutom den helt fria sorteringen där vi exempelvis drar och släpper ett avsnitt, kan finnas andra metoder att sortera som också har poänger. Här var ett par vi har pratat om:
    • alfabetiskt (avsnittsnamnet eller programnamnet)
    • kronologiskt - både senaste först och äldsta först
    • omvänd ordning på markerade avsnitt, eller på alla avsnitt (vi som råkat ladda hem en följetong precis i fel ordning gillar det förslaget)
    Tvärtemot vad jag trodde, menade utvecklarna att den här typen av "sorteringsfunktioner" var mer komplexa än att sortera helt fritt, så dessa finesser ligger i så fall i en ännu dimmigare framtid.

    Berätta gärna om det är någon av dessa funktioner som ni tycker är extra intressant, trots den osäkra framtiden.

    Vad kan ni göra idag?
    Listan med nedladdade avsnitt är alltså gammal och i behov av kärlek och utvecklingstid. Den går inte att sortera.

    Däremot går det att sortera de avsnitt som ligger på Min lista i appen (liksom på webbplatsen, som Johannes skrev). När avsnitt hamnat i fel ordning under nedladdat, kan ni alltså föra över dessa till Min lista. Mer om att sortera den listan har jag skrivit här:
    Spela nästa

    Där behöver ni självfallet inte lägga in alla nedladdade avsnitt. Även om du har laddat hem 53 avsnitt av Händelser vid vatten och de ligger i oordningär det ju inte så troligt att du vill lyssna på alla avsnitten på en gång. Vanligare är kanske att vi vill vill lyssna på av fem eller sex avsnitt i rätt ordning under en tågresa. Att lägga in just dessa på Min lista tycker jag själv inte är så mycket extra jobb.

    Är det nedladdat i appen så ska avsnittet spelas upp lokalt från appen (alltså utan att kräva uppkoppling eller förbruka mobildata) även om det ligger i min lista. En bugg gör dock att detta inte har fungerat som det ska hos en del lyssnare med Android. Vi beklagar det och har rättat felet bekom kulisserna, så det ska bli rätt från och med nästa version av appen.

    Om ni har Android-appen och vill undvika att förbruka mobildata, så testa innan om det går att spela upp de nedladdade avsnitten från Min lista i flygplansläget. Går inte det, så håll ut och vänta tills vi fått ut nästa version av appen. (Den har fastnat i någon godkännande-process hos Google, så många bra uppdateringar dröjer längre än vad vi avsett.)

    Ladda ned och sortera i annan app
    Ifall ni inte kan använda Min lista (i synnerhet ni med Android som inte vill slösa bort surfpotten), så passar jag på att påminna om att väldigt pånga av våra program är vanliga poddar som ni kan ladda hem även i andra appar. Renodlade podcast-apper är oftast mycket flexibla och och erbjuder olika typer av sortering och filtrering.

    Tack för ett bra förslag och trevlig helg!
    Annika Webbmaster