Lost in the blåst från början 80-tal

Hej,
Jag tror det gjordes två radioprogram i P3 i början av 80-talet som hette "Lost in the blåst". Det handlade om låtar som inte tagit sig in på listorna - men som borde ha gjort det eftersom de var så bra. Finns det några låtlistor från de programmen som jag kan få ta del av? Jag försöker hitta fram till en kanonlåt som jag inte har namn eller artist på, men som jag vet var med i något av de programmen.
Please help!
Vänlig hälsning,
Henning

Kommentarer

  • Vilket bra program-namn!

    Vad minns du av låten?
    Detta är visserligen ett forum för support på våra webbtjänster, men vi webbmastrar gillar musikgåtor, som den vi hade här:
    Saxofonsolot i Baker Street: Var har vi hört det?
    (Ingen lösning, men en stark teori.)

    Och här:
    Rhapsody in Blue: signaturmelodi i vilket program?
    (Poporama kom vi fram till, men det tog ett tag!)

    Fyra program
    När det gäller Lost in the Blåst, så sändes programmet mycket riktigt i två delar, men för att försvåra sökningen så skedde detta dels i januari 1982, när bortglömda låtar från 1981-års utgivning lyftes fram, och sedan gjordes samma sak 1983, med musik från 1982. Det finns alltså totalt fyra avsnitt att lyssna igenom, avsnitt som är tillgängliga hos Svensk Mediedatabas om du
    • studerar eller forskar på högskolenivå
    • är författare eller journalist
    • gör research inför konstnärlig verksamhet
    • behöver förbereda undervisning eller föredrag (lärare, föredragshållare).

    Se här:
    Sökning på Lost in the blåst, radioprogram (Svensk Mediedatabas)

    Jan-Olov och Kaj
    Programledare för samtliga delar var Jan-Olov Andersson och programmet producerades i Norrköping. Jag hörde mig för med min kollega musik-experten Micke Cederberg i Norrköping. Han började själv hos oss först 1994, men han skulle som av en händelse träffa Kaj Kindvall i kväll. Kaj samarbetade med Jan-Olov vid flera tillfällen, och om han inte gjorde det med just dessa program, så kanske han ändå kan tipsa om vem som annars kan ha gjort det - och om det finns kvar låtlistor någonstans ...

    Jag skriver till Jan-Olof Andersson som numera recenserar film i Aftonbladet, och hör om han vet var vi bör söka efter låtlistorna. Vi får se hur långt detta leder.

    Berätta som sagt mer om låten, så kanske vi ändå kan lösa gåtan, även om vi inte kan finna låtlistor (och du inte har möjlighet att lyssna igenom de program som finns hos Svensk Mediedatabas)!

    Spännande!
    Annika Webbmaster
  • Wow, vilket engagerat svar Annika, trots att det uppenbart var lite fel forum att fråga i. Vad kul, tack för det!

    När jag lyssnar på min egen lilla "bandspelare" i huvudet så tror jag att refrängen startar med "say you will" och avslutas med "baby tonight". Och efter "baby tonight" kommer en slinga som jag tror spelas på en akustisk gitarrs mörkaste sträng - alltså E-strängen. Den mörka gitarrsträngen minns jag som ett slags tema i låten. Låten är rätt originell i jämförelse med mycket av det som spelades då. Men det är svårt att klassa den. Den är i mina öron inte synt, inte rock och inte direkt pop. Kanske kan den kallas för en känslosam och på sina ställen lite svulstig new age-låt.

    NU vet du precis vilken låt det är! Skulle inte tro det, men jag är ändå otroligt tacksam för allt du iscensatt för min skull. Bara att du nämnde namnet Jan-Olov Andersson var kanon. Jag hade glömt bort vad han hette. Nå, vi får se om han ger någon ledtråd. Under tiden försöker jag med mediadatabasen. Man kanske kan ljuga ihop nåt om författeri/föredrag - så att man får access ;-)

    Tack och hej från

    Henning
  • Man kanske kan ljuga ihop nåt om författeri/föredrag ...

    Det där läste jag aldrig!

    Du får löpa linan ut och skriva en bok om låten. Eller jakten på låten. Och Sveriges Radios trevliga webb-support ska utgöra ett eget kapitel.

    "Baby Tonight" är i min hjärna intimt förknippat med Bob Dylans I'll Be Your Baby Tonight. Men det är väl näppeligen en intressant cover på den vi letar efter ...

    Eller? Maureen Tucker, Velvet Undergrounds trummis, gav ut en skiva i början av 80-talet med en cover på låten.

    https://youtu.be/dIGnqSbm7Ww

    Märklig version. Fruktansvärt falskt, men på ett charmigt vis. (Fast fel låt. Verkligen inte svulstig new age.)
    Annika Webbmaster