Saxofonsolot i Baker Street: Var har vi hört det?

Hej kära Sveriges Radio.
 onsdag 15 juli 2015 kl 20.16 skapades en artikel som ni hade som rubrik "Mysteriet med saxofonen - vilken serie spelas Baker Street i?!". Ni använde er även utav hashtaggen: #BAKERSTREETGATE

Nu är det som så att vi sitter ett helt gäng på jobb och funderar på exakt samma sak, vi alla känner igen den från en väldigt gammal TV-Serie (Saxofonintrot då alltså) och vi undrar om ni kom fram till ett svar till slut eller är det torka hos er också?

Vi har lyssnat igenom hur mycket som helst men kan alltså inte komma fram till vilken serie detta introt fanns med i.

Uppskattar verkligen om ni har ett svar på denna fråga och kan återkoppla till oss!

Med vänliga hälsningar,

Emil

Kommentarer

  • Hej Emil!

    Detta forum är främst till för att lösa problem med våra webbtjänster, så din fråga ligger lite utanför våra egentliga uppgifter. Om vi kan, försöker vi självfallet svara på annat också, eller leta upp vem som kan svara. Vi gör alltså ett försök!

    Som ett första steg hör vi med kollegerna på Musikguiden i P3, om de fick någon klarhet under #bakerstreetgate:
    Mysteriet med saxofonen - vilken serie spelas Baker Street i?!

    Jag undrar även om ni har sett den lista med "appearances in other media" som finns hos Wikipedia?
    Baker Street (song): Appearances in other media

    Jag byter rubriken för att öka möjligheten för att någon som känner till detta ska hitta hit 😉

    Tack för ett nytt mysterium ... Själv tycker jag absolut att det låter som något jag sett mer än en gång. Polisserie? Tidigt 1980-tal?

    /Webbmaster-Annika

    PS:
    Vi hade för några veckor sedan ett liknande mysterium, fastän det den gången handlade om en låt som lyssnaren (och flera kolleger) kände igen från radio-sammanhang:
    Rhapsody in Blue: signaturmelodi i vilket program?

    Den gången lyckades vi lösa mysteriet (delar av låten användes som bakgrund när Kaj Kindvall läste upp vilka lyssnare som vunnit presentkort i programmet Poporama). Jag hoppas att vi lyckas lika bra denna gång!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Tack för ditt svar och jag beklagar att det kom till fel forum, tog bara första bästa då jag var ivrig i att försöka hitta svar 😀

    Vi har kollat igenom denna lista ett par gånger men blev inte så mycket klokare, flera kollegor (inklusive jag) vill komma fram till att det en intro-låt till en Svensk Serie och därför hittar vi inte denna i listan från Wikipedia.
    Vi kommer också fram till att det är runt 1980 - 1990 någon gång men mysteriet fortsätter.

    Hade varit väldigt uppskattat om du kan höra med kollegorna på P3 och se om någon utav dessa kan komma ihåg detta mysterium, tänk om dom har klurat ut detta men har glömt, då återskapar vi bara mysteriumet till dem 😀

    Med vänliga hälsningar,

    Emil
  • Hm ... Svår-googlat ifall det är svenskt.

    Miami Vice, inte ledmotiv men ofta förekommande enligt denna sajt:
    answears.com: What was gerry rafferty's Baker Street a theme song for?

    En kollega säger annars "kan det inte vara att den var en så pass stor hit och så episkt att det känns som om man exponerats för den i någon serie"?

    Ytterligare en teori (inspirerad av Rhapsody in Blue-fallet), är att detta solo återkommit i slut-vinjetten eller under någon återkommande programpunkt i ett svenskt program, typ när programmets gäst presenteras. (Nu ser jag till och med ett sådant scenario framför mig, hur en gäst - eller programledare? - går in till detta stycke i en studio med publik, och att publikljud vävs in i låten. Fast det beror säkert på livlig fantasi snarare än en äkta minnesbild ...)

    Så, vad tror ni om Miami Vice-spåret respektive de alternativa förklaringarna?
    Annika Webbmaster
  • Hej Emil!
    Kul att du hör av dig! Men jag är mindre glad över att du rivit upp detta mysterium för mig igen när jag precis hade förträngt det 😀

    Vi kom faktiskt aldrig fram till något. Vi fick massor av tips och lade ner en hel del research i frågan, men vi fick aldrig något svar på frågan. Det är ännu ett mysterium.

    Min personliga teori är att låten inte varit intro någonstans utan att det bara är något hjärnspöke som tagit sig in hos väldigt många.

    OM ni kommer på det här framöver så får ni jättegärna höra av er. Vi alla behöver ett avslut på detta!

    /Gustav, digital redaktör på Musikguiden i P3
  • Har sett detta mysterium dyka upp på fler forum. Det verkar vara en återkommande melodislinga i Miami vice...
  • Tack för att du berättade detta! Intressant att den här typen av frågor lite då och då får nytt liv ...

    Det verkar vara en återkommande melodislinga i Miami vice...

    Skönt, för det är den förklaring jag har tänkt mig är den rätta.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster