Rhapsody in Blue: signaturmelodi i vilket program?

Hej. Jag vill minnas att Rhapsody in Blue i Walter Murphys version var signaturmelodi till nåt program (topplistor?) men minnet sviker. Kan ni hjälpa mig, månntro?
Låter så här:
https://www.youtube.com/watch?v=wmNBqqBI02Q

Med förhoppning om att äntligen bringa klarhet i detta!
Mvh
Carina Månsson

Kommentarer

  • Hej Carina!

    Jag och ett par kolleger har försökt få klarhet, men hittills inte lyckats. Några av oss, dock inte jag själv, säger att de delar din association till "signatur-melodi", men databaserna för Sveriges Radios innehåll ger inget napp.

    Kan det ha varit i tv? Eller ett annat programbolag (Radio Nord, BBC, NRK, studentradio ...)? Vilken tid skulle du grovt gissa på?

    Jag ska kasta ut lite trådar till ytterligare ett par kolleger som har väldigt god kunskap om allt möjligt radio-relaterat, och se ifall någon av dem har någon aning.

    Tills vidare får du ett program att lyssna på som handlar om när jazz och klassisk musik smälte samman. Per Feltzin, som skapat det programmet, hälsar att han känner igen men tyvärr inte kan koppla ihop Murphy-versionen med något visst program:
    Gershwins Rhapsody in Blue - ett experiment inom modern musik

    Om du löser detta innan oss, så berätta! Vi är många som har blivit nyfikna ...
    Annika Webbmaster
  • https://www.youtube.com/watch?v=Lr-oNIZeZDk

    Stycket har använts i filmer och reklam... Kan det vara något sådant som spökar?
    https://en.wikipedia.org/wiki/Rhapsody_in_Blue#In_popular_culture
    Annika Webbmaster
  • Hej igen
    Kul att ni engagerar er så! Jag har slängt ut krokar åt alla möjliga håll, bl a till min egen syster som en gång i tiden spelade in den på ett sk blandband åt mig och det måste ha varit på sent 70-tal eller tidigt 80-tal. Men tyvärr kom hon inte ihåg det...Jag är däremot ändå rätt säker på att det ska ha varit just ett radioprogram från förmodligen 70-talet som den förekom och jag kommer särskilt ihåg att det var så kul att hon lyckats spela in den åt mig (på den tiden fanns ju inte dagens möjligheter att hitta "udda" musik på nätet) och det var blandat med allsköns pop från den tiden. Vi får forska vidare på varsitt håll för på nåt sätt måste jag försöka få fram svaret - kan inte släppa det! (Jag knåpar ihop en "pop-gisslista med just div signaturer). På återhörande
    //Carina
  • Eftersom Murphys version av låten är från 1977, kan vi utesluta första delen av 70-talet, men sent 70-tal eller tidigt 80-tal låter fullt rimligt!
    Annika Webbmaster
  • Flera kolleger säger saker i stil med "Visst har den varit signatur! Men vilket program var det???"

    Fortsättning följer.
    Annika Webbmaster
  • Jag väntar med spänning och stor förhoppning! Jag har frågat massor som säger detsamma: en signatur men vilken? Har ni kontakt med tv-folk också? Jonas Fohlin är ju med och gör program om 60-talet och om jag inte är helt borta i minnet så var han tillsammans med min syrra som har spelat in det där bandet åt mig vid den tiden. Och han var jättebra på musik vill jag minnas. Tänk om han kanske skulle kunna veta? Nu slänger jag som sagt ut krokar åt alla möjliga håll. //Carina
  • Vi på webbsupporten för Sveriges Radio har ingen direkt kontakt med SVT i jobbet, men delar matsal och sådant, och flera av oss känner ju kollegerna i grannhuset.

    Du bör kunna nå honom på jonas.fohlin@svt.se
    Annika Webbmaster
  • En hjälpsam kollega får Jacob Dahlin-associationer.

    Kan det vara ett spår?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen
    Jag kastade mig direkt på att kolla intron från olika säsonger av Jakobs Stege, men tyvärr. - det var en annan signatur. Jag är helt fascinerad hur ni engagerar er! Den här frågan har verkligen svällt. Tack för mailadressen till Jonas, han har redan svarat. Inte heller han visste men han kollar vidare också. Följetongen fortsätter. //Carina
  • Jacob har ju gjort en hel del annat, t ex Galaxen i radio ...
    Annika Webbmaster
  • Sorry, annan låt även där. Det är ju märkligt det här att det är så många (även flera bekanta, kollegor m fl.) som direkt får en igenkänning på signaturen men inte kan placera den. Är jag helt ute och cyklar eller? Om det skulle vara nåt från TV så fanns det ju inte så mycket kanaler då så där borde man hittat nåt om det var nåt sånt.Nu försöker jag med lite nya sökningar på YouTube, kan bara inte släppa det...Suck.
    //Carina
  • Tänker mig att det skulle ha kunnat ingå i något teve-program, typ Spanarna på Hill Street eller något. Fast något jag inte följde, i och med att jag inte får denna igenkänning.

    Teve-teorins svaghet är att din syster nog inte satt med bandaren framför en teve-serie, utan vid radion.

    För övrigt har både Stefan Wermelin och L-G Nilsson (tidigare legendariska musikläggare) fått lyssna - och de har ingen aning. Vet dock inte om delar känslan av att det har varit regelbundet återkommande.

    En teori är att det kan vara en vinjett inuti ett program, typ att det spelats upp innan "veckans topplista" i ett musikprogram.

    Annika Webbmaster
  • Hej
    Via en musikintresserad grupp på Facebook kom svaret. Som jag nu också verifierat genom att lyssna i vår interna arkiv. Upptaktstonerna, ihopklippta med passagen från 10 till 26 sekunder in i låten, användes som bakgrund när Kaj Kindvall läste upp vilka lyssnare som vunnit presentkort i programmet Poporama, som efterträdde programmet Tio i topp och följdes av Tracks.Tack för den tankenöten.
    Mvh
  • You have made my day! Gud så glad jag blir! Och det du skriver är precis det som fanns i mitt huvud. Musikavsnittet en bit in och sen kunde jag nästan svära på att det var Kaj Kindvalls röst. Jag har suttitit i timtal och letat på Google och Youtube på signaturer, vinjetter, jinglar o dyl på alla musikprogram jag kommit på eller typ "radioprogram 80-tal" men det har alltid varit nån annan låt.  Även Poporama. Skulle ha lyssnat igenom ett helt program förstår jag nu, men när en annan låt stod omnämnd som signatur så letade jag vidare. Du och dina kollegor mfl ska ha ett STORT TACK för att ni engagerat er så (Annika har varit väldigt effektiv och mailat mig många gånger med tips). Tänk att man kan fastna och snöa in så kapitalt på nåt som jag gjort. Men det är väl just för att man egentligen känner igen det så väl och hört det så ofta. Det ska bli roligt nu att maila runt till alla övriga som jag terroriserat med denna fråga och få meddela att ni löst min fråga.
    Än en gång, Jättetack!.//Carina
  • Åh, så kul att gåtan fick en lösning!

    Annika Webbmaster
  • Ja, eller hur! Än en gång, stort tack. Du har varit väldigt engagerad i min stora världsfråga. Nu kan jag sova på nätterna igen.
    Kramar från Carina