Lagra program på micro-sd kort i androidtelefon?

Hej !

Finns det något sätt att få eran app att verkligen lagra radioprogram på MicroSD-kortet på min telefon ? Den verkar tro att den gör det, men i verkligheten hamnar allt på mobilens interna flashminne.

Kommentarer

  • Hej Johan!
    Det finns inget sätt att styra var det nedladdade materialet hamnar. Inställningarna görs i så fall i din mobil, men från vårt håll vill vi inte styra var appen sparar innehållet.

  • Skulle ni kunna uppdatera programvaran så att det går att styra? Jag vet att skeppen versioner har sparat på Sd-kortet medan den nuvarande sparar på det interna minnet, något som föga förvånande snabbt äter upp detta.

  • Hej Mikael!
    Jag skickar med det som ett önskemål till utvecklarna!

  • Hej

    Jag lägger oxå en röst på detta!
    Jag har bara 8Gb (varav mycket går till androidsystemet själv) "inbyggt", men mångdubbelt på externt SD-kort.
    Poddarna hamnar tyvärr på inbyggda minnet:(
    Många andra android appar tillåter tom att man flyttar programmet själv till SD-kort (tex svt-play). Om man fixar detta kanske appen automagiskt lagar poddarna på SD-kortet.

    Jag noterade att appen faktiskt skapar en mapp "files/pods" på externa kortet, men den väljer ändå mitt minimala inbyggda minne. Jag försökte oxå manuellt flytta filerna från internt minne till externa "files/pods", men appen verkade inte förstå att läsa där:(

    mvh klas

  • Hej Klas!
    Jag har rapporterat in det här till utvecklarna. Jag kan inte svara på om det här kommer i en kommande version, men nu vet vi iallafall att det är efterfrågat. Tack för att du hörde av dig, och vill förbättra appen!

  • Hej
    Detta är viktigt för mig med. Nu har det gått 3 månader. Kom igen, detta fixar ni snabbt! Uppdatera med stöd för lagring på sdkort!

  • Hej Kristian!
    Jag har tyvärr inget nytt besked angående det här. Men vi har i alla fall med det på våra listor över saker vi kollar på tillsammans med utvecklarna.

  • Hej igen,

    Nu har ni hunnit uppdatera appen för Android igen men fortfarande inget stöd för lagring på SD-kort. Varför? Är detta något ni kommer att ta ordna eller inte?
    Vore bra att få ett mer definitivt svar än bara "det finns med på listan". Vi behöver ju veta OM ni kommer göra nåt åt det eller om man måste byta app.

    Mvh,

    Kristian

  • Hej igen Kristian!
    Jag svarade på samma fråga nyligen längst ner i denna tråd:
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/hur-sparar...
    Vi har så mycket på gång så det är inte mer precist än så än att det SKA göras men hinns inte med i vår.
    Du får gärna tipsa om den andra appen du tänkte byta till så kanske vi kan få tips, för detta kan göras på en mängd olika sätt. Tips på appar ni gillar tas tacksamt emot!

  • Hej igen.
    Skönt att höra att ni SKA fixa det. :-)
    Det är så synd för det är det som gör att appen som annars är super inte går att använda fullt ut.
    Den jag har kollat på heter: Podcast Republic eller Podkicker.
    Båda ska ha möjlighet att spara till SD kort, inte testat än.

    Hoppas ni kan lösa detta snart!

    Mvh,

    Kristian

  • Ok, tack för tipset! Jag skickar med det till utvecklarna 😀

  • Jag har också saknat denna funktion länge. Filerna passar fint på extern lagring men stör övrig funktionalitet där de lägger sig nu.

  • Vi har rapporterat in det här till utvecklarna. Just nu har jag svårt att säga när vi kommer ha tid att kolla på det. Men vi har noterat att det är fler som önskar den här funktionen.

  • Detta är något också jag saknar och längtar efter. Min smarta telefon, som tyvärr inte är så smart, klagar på att diskutrymmet är fullt efter att jag hämtat en massa trevliga SR-program.

    En annan lustig detalj är att appen för tillfället visar felaktig storlek på det totala utrymmet av nedladdade avsnitt. Vet inte vad det beror på, men jag har 2,82 GB enligt en manuell kontroll. Bifogar en screenshot på detta.

    Bifogad fil:

  • Hej Pär och ni som tidigare skrivit i tråden!

    Appen fungerar så att den sparar filer MP3-filer på det externa minneskortet, om det finns ett sådant. Det är alltså där poddfilerna hamnar.

    Men sedan en tid tillbaka erbjuder vi även tidsbegränsad nedladdning av program som tidigare inte varit nedladdningsbara, som Elektroniskt i P2. De avsnitten laddas hem inuti själva appen, det vill säga på telefonens egen lagringsyta.

    Även om de ska raderas automatiskt efter en tid, så kan det bli "trångt" om du laddar hem många, långa program i högsta kvalitet. Jag skulle tro att det är det som får din telefon att klaga.

    Om det även är detta som är förklaringen till de olika värdena på hur mycket du laddat ned, vet jag inte. 1 232 252 KB ≈ 1 200 MB (eller ungefär 14 timmar och 40 minuters lyssning på högsta kvalitet, 22 timmar på mellankvalitet eller 44 timmar på lägsta). Jag ber utvecklarna att försöka förklara om den siffran visar all nedladdning, eller enbart de program som lagras permanent.

    För förklaring till vilken datamängd som går åt vid olika kvalitet se här:
    Med vilken hastighet streamar Sveriges Radio?

    Obs att kvalitetsvalet enbart är aktuellt för de program som raderas efter 30 dagar. De andra programmen är alltid i 128 kbps. (Eller nästan alltid, det finns enstaka väldigt gamla filer i lägre kvalitet än så.)

    Annika Webbmaster
  • Jag laddade nyss ned senaste avsnittet av Språket för stt testa.Trots att jag har ett rejält tilltaget externt minneskort med gott om plats, så la sig mp3-filen på storage/sdcard0/Android/data/se.sr.android/files/pods - alltså inte på storage/sdcard1-nånting.

  • Tack!

    Menar du avsnittet "Vad gör sniglar..." från igår? (Avsnittet från 12 augusti är nämligen ett program som kommer att raderas och jag vill vara säker på att jag förstår rätt här!)

    Annika Webbmaster
  • Och en annan fråga:
    Hur går det med andra saker du laddar hem, till exempel om du sparar en bild från nätet? Lägger sig den på storage/sdcard1-nånting utan att du gör någon speciell inställning?

    Annika Webbmaster
  • Alltså, detta funkar inte för mig heller. Mina avsnitt av Christer och Morgan rapporterar hamnar också på samma ställer som Anders Liljegren skrev... Varför kan ni inte bara göra så att man får välja vart man vill spara filerna? Det KAN inte vara så svårt. Allt jag vanligtvis laddar hem från t.ex Chrome kan jag välja vart det hamnar eller så hamnar det i en i appen förvald mapp.

    Men ni har väl inte ändrat nåt i appen vad jag förstår av uppdateringarna, så problemet kvarstår väl precis som innan Annika, eller har era tekniker/programmerare försökt lösa problemet?

  • Och en rättelse

    Det är AAC-format på de ljud som enbart lagras lokalt, vilket ger andra siffror än vad jag skrev:
    ungefär 14 timmar och 40 minuters lyssning på högsta kvalitet, 22 timmar på mellankvalitet eller 44 timmar på lägsta

    Rätt ska vara:
    ungefär 14 timmar och 40 minuters lyssning på högsta kvalitet, 29 timmar och 20 minuter på mellankvalitet eller 88 timmar på lägsta

    Annika Webbmaster
  • Testade ladda ner en bild, hamnar faktiskt på Storage/emulated/0/... Dvs. på telefonminnet per automatik. Dvs. samma ställe som SRappen lägger ljudfilerna... Men Annika, kommer ni att lösa detta eller trodde ni det var löst?

    /Kristian

  • Kristian, är det Christer och Morgan rapporterar med eller utan musik du laddat hem?

    Jag vet inte när vi ändrade lagringen så att appen i första hand ska välja externt minneskort om sådant finns, men det ska vara ändrat sedan flera månader tillbaka.

    Om den ändringen sedan inte fungerar på alla enheter, är det förstås något vi behöver se över.

    Men innan vi ser över det, vill jag förstå:
    1) att det verkligen är ett fel, och inte dålig information om skillnaden mellan program "med eller utan musik" (vilket är en sanning med modifikation, för Språket från 12 augusti är helt utan musik, men ändå inte ett som lagras permanent)
    2) om detta är specifikt för vår app, eller om telefonen lagrar andra filer på samma vis

    När jag har fått de sakerna klart för mig, så ska jag självfallet ta reda på vad som är gemensamt för er som drabbats. Om det är någon speciell telefonmodell eller vissa typer av minneskort som detta gäller.

    Annika Webbmaster
  • Jag kan säga att det rör christer och morgan rapporterar, hela tråden handlar bara om hur program i er app lagras. INTE de som laddas ner via sr.se.

    1). Förstår inte riktigt vad du menar med dålig information? Skriv då den informationen så vi förstår om det nu är en sådan. Det är bara program utan musik som jag har testat.

    2) Telefonen tycks lagra alla filer på samma vis (det gör nog alla Android telefoner) i mitt fall en Samsung galaxy S4mini. De hamnar som sagt på Storage/emulated/0... dvs. telefonminnet (inte extSD).

    Hoppas ni kan lösa detta snart. Vi har ju efterfrågat det i ca ett år! Och om ni gör om detta så det ska funka så bör ni kanske meddela i denna tråd.

    /Kristian

  • Testade ladda ner en bild, hamnar faktiskt på Storage/emulated/0/... Dvs. på telefonminnet per automatik. Dvs. samma ställe som SRappen lägger ljudfilerna...

    Ok, då har vi kommit vidare!

    Appen ska alltså lagra de filer som "laddas hem permanent" på den lagringsyta som är inställd i telefonen. Övriga ska lagras inne i appen.

    Vad har du för telefon? Det kanske finns någon inställning i den där du kan reglera var nedladdade filer ska landa?

    Det går inte att manuellt styra mer exakt vad de nedladdade filerna lagras. Appen är utvecklad med avsikten att det ska vara enkelt att lyssna, inte som ett sätt att lagra filer. Där finns det många andra program som är bättre och ger dig störe flexibilitet. Här finns några tips:
    Sökes: Bra Podcast app (Swedroid)

    Annika Webbmaster
  • Obs, vi skriver ungefär samtidigt, så att jag frågar vad du har för telefon trots att du just berättat det, beror inte på att jag struntar i att läsa, utan att vi postade samtidigt...

    Och om ni gör om detta så det ska funka så bör ni kanske meddela i denna tråd.

    Jag repeterar:
    Jag vet inte när vi ändrade lagringen så att appen i första hand ska välja externt minneskort om sådant finns, men det ska vara ändrat sedan flera månader tillbaka.

    Och jag ska självfallet ta reda på när detta skedde!

    Förstår inte riktigt vad du menar med dålig information? Skriv då den informationen så vi förstår om det nu är en sådan. Det är bara program utan musik som jag har testat.

    Det jag var ute och for efter är att det är olika teknisk lösning beroende på om det är program som lagras permanent eller sådana som raderas efter 30 dagar. De förra ska lagras på minneskort, de andra enbart inne i appen.

    Jag återkommer kring om det finns något du kan göra för att påverka telefonens generella lagring (jag tror tvärt emot dig att de flesta Android-enheter brukar ha den satt till externt minneskort om sådant finns - men jag vill verkligen kolla upp detta!) eftersom det är den som reglerar var appens filer hamnar.

    Tack för snabb och viktig återkoppling!

    Annika Webbmaster
  • På frågan om vilket avsnitt av Språket det var, så vsr det det om vad sniglar gör..
    Alla nedladdningar hamnar på "sdcard0" - som ju egentligen inte är SD-kortet.

  • Jag laddar i allmänhet bara ned program utan musik. Väljer detta för t.ex. sommarprogrammen och vetenskapsprogrammen innehåller inte något STIM-reglerat såvitt jag förstår.

  • Jag upplever samma problem som många andra här. Samtliga nedladdade program hamnar på telefonens minne istället för på SD-kortet. De program jag har laddat ned är en blandning av tidsbegränsade och icke tidsbegränsade program, exempelvis Musikguiden i P3: Rock, Elektroniskt i P2, P3 dokumentär och Vetandets värld. Samtliga avsnitt placeras på telefonens interna minne.

    Det jag skrev om tidigare, att minneutrymmet visas felaktigt, är att den mängd minne som appen påstår sig använda för nedladdade avsnitt anges som ett negativt tal. Efter att jag bifogade skärmdumpen ovan, där minnesmängden visades som -1232252 KB, har jag tagit bort några färdiglyssnade avsnitt av P3 Dokumentär och nu visar appen -16271152 KB. Det negativa talet har alltså blivit lägre. Min spontana tanke var att det kan röra sig om någon form av overflow, men jag vet förstås inte hur koden bakom ser ut.

    Min enhet är en Samsung Galaxy S4 GT-I9505 med Android 5.0.1.

  • Pär, jag missade helt att det var ett minustecken där! Tack för att du påpekade detta.

    Överhuvudtaget har jag kollat runt här i forumet och sett många felanmälningar som tar upp att den där siffran är missvisande, men ditt exempel är det tydligaste, så jag ser till att det når våra utvecklare.

    Nedladdning till externt kort
    Alla ni i denna tråd har Samsungenheter, och frågan är om detta problem hänger ihop med att Samsung har ett internt minneskort, och att appen lägger sig (och nedladdade filer) där snarare än på det externa kortet. Att flytta själva appen till önskat kort, brukar kunna lösa detta.

    Är appen inte flyttbar?
    Hjälp mig att förstå hur det ser ut hos er, för jag har trott att detta är löst!

    Gå in under telefonens / surfplattans Inställningar och välj Appar. Svep åt sidan för att komma till fliken Flyttbar. Under Flyttbar hittar du alla applikationer som kan överföras till minneskortet. Är Sveriges Radio Play inte en av dessa?

    I så fall måste vi ta reda på varför och se vad vi kan göra för att förbättra detta!

    Annika Webbmaster
  • Anders, tack! Då vet jag att det är program som verkligen ska kunna laddas hem "på riktigt" 😀

    Annika Webbmaster
  • För min del (Xperia V) ligger appen "På SD-kort". Den är alltså flyttbar i den bemärkelsen. Filerna laddas dock ned på sdcard0 - dvs det interna minnet.

  • På min Samsung (som är överväldigande majoriteten av android telefonerna) så kan jag inte flytta över den till SD kortet utan att använda Root appar. Men i vilket fall så sparar den filerna i internminnet, inte SD kortet. Så problemet är nog inte löst tyvärr.

    min samsungtelefon (S4 mini i9192) tillåter inte att man byter standardmapp för nedladdade filer, tror majoriteten av samsungs enheter har samma inställning.

    Ang. att man inte ska kunna välja plats att spara filerna i appen för att "appen inte är till för att lagra filer utan det ska vara enkelt" så förstår jag inte argumentet. att ha alternativet gör det väl inte svårare?

  • Tack för återkoppling!

    Anders, ligger själva appen på "sdcard0"? Går den i så fall att flytta till det externa? Eller hamnar de nedladdade filerna på "sdcard0", trots att själva appen redan ligger på ett externt kort?

    Jag vet inte varför jag fick för mig att "alla ni i denna tråd har Samsungenheter". Bra att du rättade till det missförståndet!

    Kristian, tack!

    Vi behöver dels se över detta igen rejält, så att det blir som vi har tänkt.

    När det gäller din fråga om hur mycket komplexiteten skulle öka (både för användare och appen som sådan) är jag inte rätt person att svara. Men en viktig aspekt av detta är att vårt argument om att appen inte är ett fillagringssystem kan behöva omvärderas.

    Om många besökare vill använda appen för att ladda hem filer och spara program i större utsträckning än vad den är avsedd för, så kanske vi behöver ta hänsyn till det, snarare än att säga "aja baja, så är denna app inte tänkt att användas".

    Vår målsättning är att finnas där publiken finns och att möta lyssnarnas behov. Här finns ett behov vi idag är dåliga på att möta. Tack för att ni tjatat och envisats med att det borde vara annorlunda än idag. Jag lovar att ta med mig era argument och höra hur vi bäst går vidare.

    Trevlig helg!

    Annika Webbmaster
  • Jag har inte kollat var den ligger - den ligger på sd-kort. Det är det enda valet jag kan göra om jag inte skall leka hacker.

  • jag har flyttat min till SD-kort genom Root och då sparar den ändå filerna i internminnet.

  • Hej !

    Eftersom jag startade den här tråden, så ville jag bara säga att jag löste mina problem redan för ett år sedan genom att manuellt ladda ner MP3 filerna till min dator och sedan föra över de till mobilen. Fungerar med de programmen jag lyssnar på.

  • Syftet med appen jämfört med en annan podcast app än väl att allt är samlat och kan laddas ner direkt. Dumt att man ska behöva ta omvägen via datorn. Då borde SR lägga ner appen och bara köra hemsidan för i så fall fyller den inget syfte...

  • En tanke slog mig: Vill minnas att min Samsungplatta med kikat - nu lollipop, inte tillät nedladdning från min NAS på SD-kort. Appar kanske inte tillåts lagra mer än i internminne utan vidare. Min telefon har 4.3 men nånstans runt den releasen kan det ha kommit en begränsning.

  • Sant Anders men det fungerar ju för andra appar t.ex. standard kamera appen.

  • Ja-och medskickade appar (Samsungs egna) verkar ha behörighet.
    Griper efter halmstrån och korn av sanning...

  • Hej alla i denna tråd!
    Det här är viktiga frågor och vi ska samla ihop detta och diskutera frågorna med våra utvecklare, förhoppningsvis denna vecka.

  • FYI, på min samsungplatta med android 5.0.2, kan jag inte ens välja att flytta appen till SD-kort.

  • Jag byter till appen Pocket Cast där jag kan styra till Sdkortet. Program med musik får jag köra via SRs app.

  • Lena det låter ju jätteosmidigt. Laddar du ner programmen via hemsidan då? I så fall har du ju inte mycket anväbdning av sr appen.

  • Hej Kristian.
    I den appen får du leta reda på SRs program och välja dem som favoriter. Nya avsnitt kommer upp mycket tydligt och du kan välja när på dygnet de ska laddas och hur många avsnitt som ska sparas. Resten raderas automatiskt.
    Appen är på engelska.

  • Bra tips!

    Pocket Casts laddar du hem här (kostar cirka 25 kronor)

    För att inte ägna mig åt otillbörligt gynnande, vill jag betona att det finns många appar som gör liknande sak. Här finns tips på fem appar för Android som också hanterar podcasts (en av dessa är Pocket Casts):
    5 of the Best Podcast Managers Available for Android on Google Play

    Hur dessa fungerar och vilken möjlighet man har att själv styra var filerna landar, vet jag inte. Eftersom "ladda hem filer" med mer eller mindre automatik är denna typ av appars huvuduppgift, utgår jag från att det är flexibelt på ett helt annat vis än i Sveriges Radio Play.

    Annika Webbmaster
  • Jag går in på hemsidan med mobilen och laddar ner mp3. Då kan man lägga filen var man vill. (Med Samsung).

  • Men vi betalar pengar via skatt till SR som gör en app som inte motsvarar de krav vi har och istället för att ordna detta så rekommenderar ni oss att köpa andra appar som gör samma sak? Public service my ass? Varför ska SR ha fn app om ni ändå ska rekommendera oss att välja en annan? Detta r inget litet problem som vissa har utan väldigt många. Varför löser ni det inte bara? Ta bort en deltävling på melodifestivalen så har ni pengar nog att anställ någon för detta... ursäkta språket men vilket hav av bortförklaringar, trams!

    Och nu var det väl längesen ni pratade med era utvevklare om detta? Vad har hänt? Löser ni detta?

  • Har Samsung S5 och det går inte att flytta appen till sd kortet.
    Poddarna hamnar i lurens internminne.

  • Hej!
    Appen kommer även fortsättningsvis att installeras och ligga på telefonens interna minne. Vi har bedömt det som att risken till olika fel ökar om appen kan ligga på ett externt kort.
    Vill man ladda ner och lägga filer på externa kort så funkar det att göra som Helena skriver ovan, att gå via sajten. Vår app är tänkt som en lyssningsapp mer än en lagringsapp av ljudfiler.

  • Det är tur att det finns andra appar som motsvarar förväntningarna.

  • Det är synd att det beslutats att lägga ned utvecklingen av detta kundönskemål. Lyssningsapp/Lagringsapp - Det tär ganska rejält på surfpotten om man skall ladda ned/lyssna ad-hoc. Detta vill man helst göra när man har tillgång till wifi.
    Ganska stor lagringsvolym blir det också om man rustar sig inför en semesterresa tex.
    Vidare tror jag att många med mig vill använda sin favoritspelare när man lyssnar. Den som aktiveras när man ansluter headset:et.
    För att söka och ladda ned program funkar appen ypperligt.
    En inställning där man specar mapp för nedladdade filer borde väl gå att ordna?!

  • Hej Anders, nej tyvärr så finns inget sådant inplanerat vad gäller SD-kort/internt minne.

  • Instämmer i att det är synd och tråkigt att detta önskemål inte hörsammas. För mig är detta det primära sättet att använda SR-appen, en till två gånger i veckan kollar jag igenom "Favoriter" efter nya avsnitt för att ladda ned de jag finner intressanta. All lyssning sker i efterhand och jag laddar ned avsnitt för att kunna hålla koll på sända avsnitt jag ej hunnit lyssna på. Listan i "Favoriter" skulle annars snabbt bli svår att överblicka.

  • Jag håller med Pär ovan och jag är övertygad om att majoriteten av era användare har liknande sätt att använda appen. (dvs att spara och lyssna senare)

    Om jag vill lyssna live så sätter jag på radion hemma eller i bilen och har då inte ngn användning för appen .Om jag befinner mig någon stands där jag inte har tillgång till radio så använder jag SR appen och laddar hem.(ofta utomlands eller där jag inte har tillgång till 3g-4g eller wifi (då kan man ju inte ändå streama)

    Ni borde kanske göra en liten undersökning om hur folk avänder appen så ni kan tjäna majoriteten av era användare . Denna tråd ligger ju bland toppen så det borde ju vara bevis nog på att ni har många användare som saknar denna elementära funktion.

    Om någon annan här är duktig programmerare och kan fixa detta inofficiellt så hör av dig, Med eller utan root.

  • Instämmer med alla föregående inlägg. Självklart laddar jag ner. Min mobilsinternminne är nu fullt inget hamnar på det andra kortet. Detta resulterar i att jag slutar lyssna på SRs program. Har en Samsung lur.

  • Hej!
    Tyvärr är det så att det svar jag gav ovan gäller fortfarande. Om det i framtiden ändå skulle ändras så skriver vi om det på vår utvecklingsblogg, där vi skriver om förändringar och nya releaser både på sajten och i våra appar:
    http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?pro...

  • Vad jag förstått så verkar detta bero på Android 5:s policy att hantera externa minneskort. Operativet väljer automatiskt att appar och innehåll sparas på det interna minnet. Värdelöst om man frågar mig! Men har visst med säkerhet och rättigheter till mappar att göra.

    Mvh. Gunnar

  • Hej Gunnar!
    Det kan absolut hända mycket i framtida versioner av Android. Vi får följa utveckligen.

  • Hej!
    Upplever samma problem som ovan och önskar också möjligheten att styra vart hämtade program lagras och sedan spelas upp ifrån (OT: vill också kunna göra en playlist genom att köa flera program. Kör nu med VLC för att kunna göra detta...)
    Mvh Anders

  • Hej och förlåt att svaret dröjt!

    Båda dina önskemål är ni många som önskar er, även om önskemålet om flexibel lagring av naturliga skäl är kopplat till telefoner där det interna minnet ofta förstärks med minneskort.

    Och eftersom jag tyvärr inte har några positiva nyheter om något av dessa önskemål, är det just andra appar, till exempel VLC, som jag ser som den bästa lösningen på problemet idag.

    VLC är trevlig på många vis! En fantastisk spelare som kan hantera alla möjliga ljud- och videoformat.

    Jag vill även passa på att tipsa om att det finns appar som mer specifikt hanterar podd, där det går att prenumerera på avsnitt av programserier och som är mer flexibla än vår egen app i var du väljer att filerna ska lagras. Här finns tips på podcast-appar för Android, där flera fungerar för att bygga spellistor med nedladdade avsnitt:
    The Verge: The best podcast app for Android

    (Och här finns motsvarande för Ios, även om just denna tråd inte rör Ios, eftersom frågan om flexibel lagring kopplad till Android:
    The Verge: The best podcast app for the iPhone)

    Tack för att du berättade vad du vill förbättra i Sveriges Radio Play, och tråkigt att jag inte har ett bättre svar.

    Trevlig helg!

    Annika Webbmaster
  • Jag hade en äldre samsung telefon innan (modell gt-5360)med Android 2.nånting, och väldigt lite intern't lagringsutrymme. Alla nedladdade poddar lagrades på externa sd kortet.

    Nu blev jag tvungen att modernisera mig och skaffa en ny telefon (motorla) med Android 5.1.1 och nu lägger sig poddarna i det interna minnet. Detta trots att programmet faktiskt kräver rättighet till det externa sd kortet vid installation.

    Och ur ett förenklat användarperspektiv, det skulle räcka med en kryssruta om man lagra filerna internt eller externt. Hur skulle detta kunna förvirra användare?
    Och programmet i sig behöver inte i sig flyttas för att detta ska fungera.
    Min standard kamera app som följde med telefonen klarar av detta alldeles utmärkt med foton och filmer)

    (Och bara för att kolla efter att ha läst i tråden, en pod som jag jag laddade ner tidigare (tankesmedjans best of jonatan unge, när han sltade på tankesmedjan) på den gamla telefon och då hamnade externt hamnar på den nya internt.

  • Jag lägger en röst på detta med!
    Vill gärna välja målmapp (Rot/Podcasts i mitt fall)
    Känns löjligt att få flytta (och därmed ha 2 kopior) filer varje gång man ska lyssna på en pod via t.ex. Sonos.
    Jag vill inte ha ytterligare en app för att lösa detta.

    Mvh Rasmus

  • Att använda en annan app för lyssning fungerar väl inte om det är "skyddat"/tidsbegränsat material. Jag förvånas över att det skall vara så besvärligt att ordna en funktion där man kan välja lagringsmapp - på SD-kortet.

  • Hej och förlåt det sena svaret!

    Thomas, du har rätt, det är nog inget jättestort pedagogiskt problem, utan ligger mer på att det är komplicerat tekniskt.

    Alla:
    Jag vet inte hur mycket ni själva har märkt av, eller har läst, om "nedladdningsbuggen"? Den är äntligen är löst och har visat sig bestå av tre olika buggar:

    • en där vissa avsnitt inte synts under nedladdat (löst i version 3.7.3 av appen)
    • en på Android 5, där nedladdade avsnitt efter ett tag bytt sökväg och därmed inte gått att vare sig lyssna på eller radera i appen (löst i version 3.7.4)
    • en där nedladdade avsnitt ser ut att fungera fullt normalt, men om en lyssnare har raderat avsnitt, så har dessa endast raderats från appens vy, inte från lagringsytan i telefonen. Även avsnitt som skulle ha autoraderats har legat kvar på telefonen och tagit utrymme, utan att synas i appen (löst i version 3.7.4)

    Alla illa på olika vis.

    De besökare som har drabbats av "raderingsbuggen", kan alltså ha fått telefonen fylld av avsnitt som de trott att de raderat för länge sedan, inte ser och inte kan lyssna på. Några av er som har fått problem med att appen tar mycket av er interna lagring, kanske har haft denna bugg?

    Med en uppgradering till 3.7.4 går avsnitt att radera som vanligt, men våra historiskt felmarkerade filer ligger ännu kvar, och "räknaren" som talar om hur mycket som finns nedladdat kommer att visa fel framöver också, se Pärs tydliga exempel högre upp i tråden.

    Enklaste sättet att åtgärda detta är att helt avinstallera vår app och installera om den från grunden, men om det endast är lagringsyta som ska frigöras och "räknaren" inte spelar någon roll, går det även att leta upp filer genom filhanteraren och radera dem manuellt. (Självfallet är det bäst om vi från Sveriges Radios sida kan radera de filer som lyssnare trott att de raderat, så jag hoppas att vi kan få ut det i en framtida version, i synnerhet eftersom många lyssnare som drabbats inte kommer att se vad som är fel, utan bara se att de inte kan spara fler foton för att minnet är fullt!)

    Rasmus: önskemålet är noterat.

    Som Anders skrev, är de avsnitt som endast får laddas hem "inom appen" (de tidsbegränsade) inte möjliga att ladda hem via andra tjänster än appen. Å andra sidan är jag rätt säker på att just de avsnitten skulle undantas även om vi skulle lägga utvecklingsresurser på mer flexibel nedladdning framöver. Vilket inte är aktuellt nu. Vi har haft svårt att få till en bra nedladdningsfunktion även utan att komplicera det med valfri lagringsplats och de rättade versionerna har inte varit ute så länge att jag vågar blåsa "faran över" än.

    Några av er har laddat hem både sådana avsnitt som raderas automatiskt (musikprogram t ex) och sådana som ska behållas tills ni själva väljer att radera dem. Kan ni se om dessa läggs på samma yta? Hos Robert här, är det olika:
    Lagring av nedladdade ljudfiler i telefonen

    Annika Webbmaster
  • I den senaste versionen verkar filerna lagras i ett format/filnamn som inte detekteras av min favoritmusikspelare (poweramp). När jag upptäckte problemet i telefonen, testade jag i plattan med ok resultat men när jag uppdaterade den erfor jag samma problem i den. Vad har hänt? Möjligen har det bäring på det problem ni luftat nyligen?!
    Hävdar f.ö, återigen, med en dåres envishet, att man borde kunna spara (ej upphovsrättsskyddade) mp3-filer varhelst man gitter enligt en path man anger i preferences e.dyl.

  • Jag kan inte mer än att starkt hålla med Anders Liljegren!
    Snälla, ge oss denna möjlighet.

  • Tack för medhållet Rasmus.
    Stångat pannan tillräckligt blodig för tillfället.

  • Inget generellt svar på problemet, men för er som har rootade telefoner så kan man använda appen FolderMount för att mounta tex extSdcard/Android/data/se.sr.android/files/pods till sdcard/Android/data/se.sr.android/files/pods. Dvs filer som appen tror den spara internt sparas på minneskortet istället.

  • Jag har också drabbats av denna lagringsbugg! Jag måste kalla den bugg för det är för mig obegripligt (har utvecklat mjukvara sedan 1970-talet) att en utvecklare med en dåres envishet kan fortsätta att påstå att ett program som detta inte av tekniska skäl kan välja lagringsplats för sina data bland tillgängliga masslagringsenheter!
    Det finns massor av appar för android som använder SD-kortet för lagring ifall man konfigurerar dem för detta, bara ett exempel är Orux Maps som jag använder vid vandringsturer i Alperna tex. De off-line kartor som denna app använder sig av är i multi-GB-storlek och hela appen hade varit helt oanvändbar om den inte kunde lagra data på SD-kortet. Men det kan den och funkar gör den också ute i naturen långt från allt vad mobiltäckning heter.

    Så sluta att upprepa att det är ett tekniskt problem och tala om vad det egentligen handlar om!
    Jag använder SR-appen som jag tror de flesta gör och det innebär att jag lagrar program, som tex Vetenskapens värld, för att kunna lyssna när jag är ute och reser eller inte har WiFi-anslutning osv. Med de begränsade datamängder man kör med numera i mobilabonnemangen är det ju uteslutet att streama programmen när man inte är på WiFi.
    Min Samsung Galaxy S4Mini har 8GB internminne och 64 GB SD-card med 50+ GB ledigt. Internminnet är fyllt med appar och liknande samt 1 GB nedladdat från SR-appen, vilket gör att jag inte längre kan ens uppdatera WhatsApp pga för lite tillgängligt minne!!!!!

    Dessutom kollade jag just och fann till min förvåning denna skillnad:
    Antal nedladdade program i appen: 15 st
    Antal mp3-filer i internminnets mapp 40 st (dessutom 2 st filer med ändelse html5desktop)
    Det verkar som om nedladdade program kan raderas från appens meny men att filerna stannar kvar och tar plats på disken!

    Jag provade också att med den inbyggda FileManager-appen kopiera alla filerna från internminnet till SD-kortet där en mapp med samma namn finns men är tom.
    Det gick alldeles utmärkt, vilket bevisar att det inte verkar vara någon blockering av själva filhanteringen!

    SKÄRPNING Sveriges Radio!
    För vilka är appen till? Utvecklarna (för brödfödan tex) eller för SR:s publik?

  • Som framgått av tidigare inlägg har jag samma upplevelse och erfarenheter av appen som Bo Berglund.
    Inom IT har jag ingen erfarenhet av utveckling i Android men väl i andra miljöer i snart 40 år. Det är med den bakgrunden jag stridit i frågan. T.v. tackar jag för SR:s tips om fungerande appar.

  • Hej igen!

    (Bo har fått ungefär samma svar i en annan tråd)

    Inte tänkt för nedladdning
    Vi har aldrig utvecklat en bra app för nedladdning. Sveriges Radio Play är skapad för att lyssna på ett enkelt vis. Sedan finns nedladdning som en service för att kunna lyssna även om man inte vill eller kan koppla upp sig (t ex för att spara mobildata), men det är inte en funktion som vi har tänkt att besökare ska använda för att ladda hem filer för andra syften än att lyssna i appen, utan syftet är mer "ladda ned hemma över wifi, lyssna på tåget eller när jag är på landet utan att behöva förbruka hela surfpotten".

    Bugg
    Men även med detta sätt att "ladda hem för husbehov", har det blivit problem, som beror på att vi har dragits med en bugg där filer inte raderats från telefonen, trots att de har sett ut att raderas från appen. Buggen är åtgärdad sedan version 3.7.4, men många lyssnare har fortfarande sina telefoner och surfplattor fyllda av filer som ni har raderat ut appen, utan att de har försvunnit på riktigt. Vi kommer förstås att försöka åtgärda detta problem, nu när buggen som ligger bakom detta är löst.

    Lyssnare är kreativa
    Men, självfallet är världen aldrig som man tänkt sig. Finns det kreativa sätt att använda en funktion som vi utvecklat för ett syfte, så kommer våra lyssnare förstås att använda den för att fylla andra behov! Ni är därför rätt många som använder appen för att ladda hem filer och spara / flytta dessa på ett sätt som appen egentligen aldrig har haft ett bra stöd för.

    Att filerna får konstiga filnamn är inte ett problem om man lyssnar i appen (vilket är vårt syfte med appen), utan först när man använder appen för att ladda hem filer och lyssna på med andra spelare ... Och det är det klart att man kan göra, men där finns det andra programvaror som är långt bättre än vår app (inklusive att ladda hem via Chrome eller Firefox för Android på http://sverigesradio.se/).

    Jag tar den här länken igen (hoppas att du fann någon bra app, Anders):
    The Verge: The best podcast app for Android

    MP3-ändelsen?
    Vi kommer inte att lägga tillbaka MP3-suffixet. Ni kan manuellt skriva in det själva, eller till och med testa att öppna med VLC eller liknande spelare utan att lägga dit .mp3, men det är en enormt krånglig väg. Ni som vill ladda hem poddar och ha en bra flexibilitet, borde skaffa en app som är byggd för det.

    Nu blir det långsökt
    Att klaga på att appen är så dålig på att lagra filer flexibelt, är lite som att klaga på att det är svårt att skära limpa med en osthyvel (och att den nya modellen av osthyvel har blivit ännu sämre på att skära bröd).

    Det är okej att fortsätta att ladda hem filer med vår app, på samma vis som det är okej att skära bröd med osthyveln. Men på samma vis som osthyveln är byggd för något annat och inte kommer att bli lika vass på att skära bröd som en brödkniv är, kommer Sveriges Radio Play att fortsätta att vara en app som är byggd för lyssning, och kommer aldrig att bli lika bra på att hantera podd som en app som är byggd för det ändamålet.

    Om ni prioriterar att ha få hushållsredskap på matbordet eller få appar i telefonen, är det okej. Men jag rekommenderar er som vill ha en bra och flexibel nedladdning av våra mp3-filer att använda en annan app.

    Trevlig helg!

    Annika Webbmaster
  • Osthyvel och bröd?
    Vi vill kanske hyvla flera limpor samtidigt med er osthyvel. 😀

    Problemet kvarstår ju att vi inte kan lyssna i appen.
    Många Android telefoner är utformade för att lagra på minneskortet, inte på den "lilla" interna måldisken.
    Vi kan alltså inte utnyttja er funktion med att lyssna offline på flera avsnitt samtidigt, om man t.ex. ska ut och resa en längre period.
    Citat:
    "utan syftet är mer "ladda ned hemma över wifi, lyssna på tåget eller när jag är på landet utan att behöva förbruka hela surfpotten"."
    Slut citat.

  • Jag vill börja med att tacka för svar i frågan, men vill tillägga att det är tråkigt att ansvariga på SR är väldigt defensiva i frågan. Nu vet jag förstås inte vem eller vilka det är som väljer att inte förstå vad önskemålet här handlar om. Är det projektledare utvecklare på Isotop eller någon annan på SR som bestämmer vad lyssnarna önskar se för funktionalitet i appen? Är det för dyrt att implementera nya funktioner?

    Hur som helst, vad jag och de flesta andra i den här tråden önskar är INTE att SR Play ska vara någon form av nedladdningshanterare av Sveriges Radios podcasts. Det som önskas är att få möjligheten att ändra nedladdningsplats för SR Plays nedladdade avsnitt, från det interna telefonminnet till sitt externa minneskort. Det är inte ens fråga om att få möjlighet att ange sökväg till någon viss katalog på minneskortet, utan endast att det just lagras på minneskortet. Detta med anledning av det begränsade lagringsutrymme som finns på många telefonmodeller. Om man vill "lyssna på tåget eller när jag är på landet", så vill man kunna ha några timmars podcastavsnitt och då tar det mycket lagringsutrymme i anspråk.

    Det är alltså ingen "osthyvel" vi vill åt. En enkel kryssruta att markera under "Inställningar & hjälp" skulle duga gott, med texten "Spara nedladdade avsnitt på minneskort".

  • Exakt,
    det är för att använda appen som det är tänkt att den skall användas för offline-lyssning som man behöver kunna ställa in lagringsplatsen till det extra micro-SD-kort som har ordentligt med plats.
    Det jag och andra skrivit angående filnamn etc är bara för att vi i frustration försökt att lista ut hur SR tänkt med denna funktion. Men det är aldrig meningen att omvandla denna app till en generell podcast-hanterare! Vi vill nog alla ha den täta kopplingen till SR och de kanaler som där tillhandahålles inklusive direktlyssning när vi är på ett WiFi-nät.
    Jag provade den pod-app som fick högst betyg på The Verge (Pocket Casts) och den är ju avsevärt sämre för lyssnande på SR. Tex så MÅSTE man ladda ner avsnitten innan man kan lyssna, streaming verkar inte finnas.
    Men spara på micro-SD-kortet klarar den av galant!

    Jag föredrar SRPlay om det inte vore för lagringsplatsen!

    Snälla SR:
    Ge oss en checkbox för detta!
    Sen kan ni gömma filerna djupt ner i filträdet och ge dem vilka namn ni vill, spelar ingen roll så länge de funkar i SRPlay!

  • Håller helt med Pär.

    Förtydligande angående mitt förslag:
    Valbar målmapp:

    1. Enhetsminne:/Default appmapp
    2. Enhetsminne:/Podcasts
    3. Sdcard:/mappnamn (döp till t.ex. Podcasts)
  • Appen fungerar utmärkt för lyssning direkt OCH för att lyssna på nedladdade program. Bortsett från just detta med att kunna lagra på externt minneskort. Jag önskar en osthyvel att skära även lagrad ost med.
    Visserligen finns andra appar men SR-appen är så snubblande nära perfektion.

  • Det verkar som Android 6 är svaret på problemet, för er med ny utrustning eller sån utrustning som någonsin kommer att erbjudas uppgradering (varierar tydligen väldigt mycket mellan olika tillverkare och modeller, det är mer lönsamt för företagen att utveckla en ny telefon än att uppgradera gamla).

    För er som rootar eller modar så har väl aldrig lagringsdestinationen varit ett problem.

    Hur som helst, i Android 6 så finns det en funktion som omvandlar sd kort till intern lagring. ( med den lilla nackdelen att det är svårt läsa sd kortet efteråt, i andra enheter, åtminstone om man krypterar telefonen ). Ja, eller åtminstone, den partitionen som hanterar användardata kan flyttas till sd kortet. Programpartitionen förblir liten.

    Men program behöver inte längre ha stöd för sd kort, det hamnar där ändå.

  • Hej igen!

    Mina knasiga analogier med osthyvlar och brödknivar fungerade på ett vis. Det är ett "helt adekvat" önskemål ("en osthyvel att skära även lagrad ost med") ni vill ha. Det vill säga möjlighet att kunna ladda ned en begränsad mängd avsnitt för att lyssna på i appen ...

    Jag blev osäker, eftersom det började handla om andra typer av lyssning.
    "I den senaste versionen verkar filerna lagras i ett format/filnamn som inte detekteras av min favoritmusikspelare (poweramp)."

    Vill ni spela våra filer utanför Play-appen, är det helt enkelt bättre att använda andra appar för nedladdning.

    Men nu håller vi oss till att ladda hem för att kunna lyssna i appen utan uppkoppling. Och det är detta som alltså inte fungerar så bra om man har 8 GB i internminne ... Men hur många timmars lyssning är det ni behöver ladda hem? Fem timmar? Tjugofem? Fem timmars lyssning innebär 280 MB, ungefär 3,5 procent av det totala internminnet. Ni som har haft 2,8 GB lyssning nedladdat har haft 50 timmars lyssning, vilket antingen beror på buggen som gjorde att ni inte blev av med filer ni trodde att ni raderat, eller på att ni använt appen på ett sådant vis att det vore bättre med en annan app än Sveriges Radio Play

    Berätta och motivera varför ni tror att en viss mängd behövs. Att det finns en massa ledigt utrymme på SD-kortet är inte en motivering, utan jag vill ha bra exempel på hur mycket utrymme som är rimligt för olika scenarier. Och sedan vill jag veta vad det är för telefon och operativsystem där detta är ett problem. Uppenbarligen fungerar det ju på vissa enheter, som Thomas gamla telefon med Android 2.nånting ...

    Jag sammanställer det så att projektledaren* får en tydlig beskrivning om behovet och där vi har möjlighet att själva testa hur det blir på olika appar. Om det är rimliga behov och vår app inte fungerar för att uppfylla dessa, överlåter jag sedan till andra att avgöra.

    Tack för att ni är tydliga!

    * Det stämmer Pär, det är projektledaren som prioriterar, med hänsyn till våra övergripande mål, vilka buggar som behöver lösas och en hel del annat.

    Annika Webbmaster
  • Jag har en Samsung Galaxy S4Mini med 8 GB internminne.
    Minnet används för närvarande på följande sätt enligt telefonens minnesrapport:
    1) Android system - 2.6 GB
    2) Appar mm - 3.6 GB
    3) Cachedata - 0.1 GB
    4) Diverse filer - 0.6 GB
    5) Tillgängligt utrymme - 1.1 GB

    När jag började delta i denna tråd var tillgängligt utrymme c:a 0.4 GB och då hade jag SR-play-filer uppgående till 0.9 GB varav de flesta var såna här kvarlämnade filer som man inte kunde se annat än i file manager.
    I detta läge kunde jag inte ens installera uppdateringar av vissa appar (tex WhatsApp) pga för lite minne i telefonen.
    Så mellan då och nu har jag förutom att jag raderat bort de kvarlämnade filerna från SRplay också avinstallerat ett antal appar för att skapa mera utrymme. Tex SRplay avinstallerades och installerades tillbaka. Då försvann alla nerladdade filerna.

    Därefter har jag laddat ner ett antal "Språket" och "USA-valpodden" mm som totalt utgör 9 filer och 255 MB. Jag har summerat deras speltid till strax under 5 timmar.
    Dvs 56 MB/timme programtid.

    Tillgängligt utrymme är gränsfall numera för att installera några nya appar.

    Dvs dina procentsiffror är något missvisande för 2.6GB går bort för Android och sen finns där appar som Samsung har skickat med bland de 3.6GB som används för appar. Dessa kan man inte avinstallera alls. Dvs totalt för egna appar och data finns kanske 4 GB.

    Det är ganska självskrivet att en app som hanterar stora datamängder skall lagra dessa på SD-kort ifall det finns för där är allt utrymme tillgängligt och det är lätt att utvidga till större om så erfordras.

  • Av enhetsminnet knaprar Android-systemet några GB. Vissa appar går inte att flytta till SD-kort och de som kan flyttas lägger ändå beslag på en del av enhetsminnet, I en telefon med 8 GB enhetsminne (Sony M4 Aqua) och måttligt med appar visade sig det tillgängliga, återstående minnet bli 1 GB. Detta skall fördelas på "SR-filer" och annat som, av en eller annan anledning, hamnar i enhetsminnet.
    Anta att man på sin höstsemester i grekiska ö-världen skulle vilja lyssna ikapp ett antal "Sommar" (en bunt att välja och vraka bland när man väl är där). En mapp med 25 st (utan musik) tar drygt en halv GB. Skulle man vilja ha programmen MED musik, kan man väl f.ö bara lyssna i SR-appen?! Rätta mig gärna om jag misstagit mig på den punkten.

  • Tack båda för snabba och tydliga exempel, och det viktiga påpekandet att en stor del av dessa 8 GB är låsta! Här tycker jag att det är lite märkligt att det ingår ett antal förinstallerade appar, så kallat bloatware (appar ni inte efterfrågat och inte kan ta bort på ett enkelt vis), på denna begränsade lagringsyta, men det är ju en fråga för Samsung och Sony.

    Jag tar upp era exempel med projektledaren för Sveriges Radio Play.

    Bo:
    Det stämmer bra att en timmes nedladdade program "utan musik" motsvarar 56 MB.

    Anders:
    Med musik är det enbart meningen att du ska kunna lyssna i appen och under en begränsad tid, det stämmer. Avsnitt av Sommar & Vinter i P1 med musik hade raderats den 15 september (30 dagar efter sista avsnittet för säsongen). Så om den där höstveckan inföll i mitten av september, hade det kunnat bli helt tomt ...

    Avsnitt med musik blir förstås längre i tid, och borde därmed medföra mer datamängd. Fast med musik finns det olika kvalitet, så den som laddar hem ett dylikt avsnitt i lägsta kvalitet, får fyra timmars lyssning på de 56 MB som går åt för en timma av Sommar & Vinter i P1 utan musik. Med mellan-kvaliteten motsvarar dessa 56 MB en timme och tjugo minuter och med högsta kvaliteten motsvarar det 30 minuter. (Hoppas att jag har räknat rätt nu!)

    Att ladda hem 25 avsnitt för att kunna botanisera, tycker jag är ett typiskt tillfälle där det, med en telefon som denna, är betydligt bättre att ladda hem avsnitten utan musik via hemsidan till det där externa kortet.

    Båda:
    Här har vi skrivit mer om vilka kvaliteter vi använder och vad det innebär för datamängd:
    Med vilken kvalitet strömmar Sveriges Radio?

    Detta är rörigt! I allmänhet ska ni som lyssnare inte behöva fundera över vilka format eller kvaliteter som används i olika sammanhang, men här, där utrymmet är en bristvara, kan det ju bli väldigt stor skillnad ...

    Annika Webbmaster
  • Vill bara tydliggöra vad jag skrev tidigare, detta är ett strukturellt problem i Android 5:
    "Vad jag förstått så verkar detta bero på Android 5:s policy att hantera externa minneskort. Operativet väljer automatiskt att appar och innehåll sparas på det interna minnet. Värdelöst om man frågar mig! Men har visst med säkerhet och rättigheter till mappar att göra."

    Man kan tänka att givetvis vill Google ha ett operativ som verkar så stabilt och snabbt som möjligt (det blir det inte om kunden stoppar i ett gammalt SD-kort som denne lagrar appar på), annars får de skulden att mobilen upplevs långsam.
    Sedan vill givetvis telefontillverkarna att deras mobiler ska verka snabba så de vill inte heller ha långsamma SD-kort. Givetvis vill de helst också att kunden byter upp sig till en dyrare mobil med större internt minne = dyrare! Båda parter har även säkert snackat ihop sig ;).

    Vi kommer nog att få leva med detta i framtiden, men jag hoppas att Thomas har rätt att detta kanske ändras iom Android 6, men jag har inte stort hopp.

    Tack för ordet.

    Mvh. Gunnar

  • Tilläggas kan kanske att även om man inte lägger apparna på SD-kortet (vilket kan påverka responsiviteten om det är ett dåligt kort) så borde alla appar få lägga sina användardata där.

    Det finns ju möjlighet för detta redan, i rotmappen Android så finns undermappen data och därunder har min telefon undermappar för:
    pocketcasts, kindle, chrome,email,vending,skyportal, flightaware, flightradar24, magazines, gms, googlequicksearchbox, music, videos, youtube, sthlmtraveling, videoplayer, mediaserver, skype, DSfile, viaplay, flipboard, andftp, yatse, firefox, speedtest, riktigavykort, seb, srplay (några till finns...)
    Tillsammans innehåller dessa mappar 225 MB datafiler, vilket är OK på SD-kortet.
    Det mesta av dessa filer är för appen PocketCasts som laddat ner SR-material och USA-nyheter.

    Jag har dessutom själv skapat en datamapp (utanför /Android) för OruxMaps där jag lagrat vandringskartor som används av appen. Dessa är tillsammans 6.3GB, vilket alltså hade gjort appen oanvändbar ifall man var tvungen att ha app-data på internminnet.
    Exemplen kan göras flera...

  • Frågan gäller om man skall kunna lagra avsnitt på SD-kortet eller inte.
    Hur mycket man vill lagra, liksom när man tänker lyssna, är upp till var och en. Endera finns funktionen eller inte.

  • Endera finns funktionen eller inte.

    Och den finns ju inte. Så då blir det endera utvecklar Sveriges Radio funktionen eller inte.

    Förstå behovet
    Och att lägga våra utvecklingsresurser rätt kräver att vi förstår att detta fyller ett behov.

    Att då få tydliga exempel på hur liten den tillgängliga lagringsytan är i många telefoner och att på ett ungefär fundera över vad "vanlig användning av Sveriges Radio Play" egentligen kräver för utrymme, gör det ju tydligt att det finns ett behov.

    Förstå omfattningen av problemet
    Att behovet finns är inte det enda som styr. Det finns till exempel ett behov av en ordentlig Play-app för Windows Phone, men trots att vi förstår det behovet, har vi valt att inte lägga resurser på detta idag. Andelen lyssnare med den plattformen är så liten att det vore slöseri med våra licenspengar.

    Nu är det förstås inte jämförbart att utveckla och underhålla en app för en helt ny plattform mot att ändra lagringsmodellen i en befintlig app, men principen om att det är mer motiverat att lägga resurserna där det är många som har nytta av dem, är densamma.

    Så att kartlägga hur stor del av Androidanvändarna som har ett påtaglit problem med begränsat enhetsminne, är därför viktigt. Är det en av tio? En av hundra? Sådant påverkar våra beslut.

    Förstå hur behovet ser ut framöver
    Hur till exempel Android 6 påverkar detta behov, är i högsta grad relevant. Även om det löser problemet för några, är det inte alla enheter som kommer att kunna uppgraderas. Hur ser utrullningsplanerna ut där?

    Min sammanfattning till bland andra projektledaren för Sveriges Radio Play
    (med länkar hit som förtydligar behovet)
    Det finns lyssnare som har telefoner med 8 GB internminne. För dem blir det svårt att använda appen på ett sådant vis som vi har byggt den för. (Det handlar alltså inte om lyssnare som laddar ned en massa och önskar sig att appen vore ett poddcasting-program.)

    /.../ Jag tycker att dessa lyssnare har helt rimliga behov som vår app inte svarar mot idag. Vad tycker ni? Jag vill att vi ser över hur stor del av våra användare som har detta behov och vad vi tror om utvecklingen framöver.

    Annika Webbmaster
  • Sveriges Radio utvecklar inte funktionen - så då blir det väl "KOMMER Sveriges Radio att utveckla funktionen eller inte". Att funktionen inte finns är jag väl medveten om. Har deltagit i detta forum i två år.
    Önskar härmed att bli borttagen från maillistan.

  • Att funktionen inte finns är jag väl medveten om.

    Jag hoppas verkligen att du inte tolkade det som att jag trodde att du inte visste hur det ligger till med funktionen. Du har gång på gång visat att du har god insikt i hur det fungerar (eller inte fungerar, i detta fall).

    Dina inlägg har varit väldigt konstruktiva, men jag förstår att det känns lite hopplöst att få ungefär samma typ av svar hela tiden.

    Du kan klicka på länken som finns med i mejlet du får, Sluta följa inlägg, så får du inga aviseringar när någon skrivit i denna tråd. Hör av dig om det inte fungerar.

    Tack för ditt engagemang!

    Annika Webbmaster
  • hade också gärna kunnat lagra avsnitten på det externa minnet!

  • Hej igen.

    Snälla.
    Detta kan väl inte vara så svårt att lösa?

    Uppenbarligen är intresset stort.

    Skulle uppskatta om SR kan ta åt sig dessa önskemål och lösa det här för oss.

    Inga fler mejeri- och husgerådsliknelser.

    Tack.

    Mvh Rasmus

  • Önskemålen är noterade, både det viktiga om hur ni vill att appen ska fungera, och att långsökta liknelser om husgeråd och mejeriprodukter bör undvikas.

    I det här fallet tyckte jag att liknelsen hjälpte mig att bena ut skillnaden mellan sådant som försvårar appens syfte (behovet av att kunna ladda ned en handfull avsnitt) och förändringar som blivit försämringar i sammanhang som appen aldrig varit byggd för (filändelser som inte finns med). Detta hade förstås gått att klargöra utan att involvera husgeråd ...

    Annika Webbmaster
  • Bara för att klargöra:
    Jag har utvecklat både elektronik och mjukvara sedan mitten på 1970-talet och jag kan inte för mitt liv förstå varför en sån här sak som var på telefonens lagringsenheter en applikation lagrar sina data skall resultera i en så här lång inflammerad debatt. Det verkar ju som om vissa tror att det är en genomgripande och näst intill omöjlig uppgift, som kommer att ta många manmånader att genomföra!
    I verkligheten är det så att i de flesta program finns det en inställning som anger var någonstans lagringen skall göras. Antingen är denna publikt synlig eller också är den gömd för användarna. I vilket fall så blir det så att så fort denna inställning ändras så lagras data på det nya stället.
    I det här fallet är alltså problemet för programmeraren att lägga till en dialog i "inställningar" där man kan ange var man skall lagra någonstans. Tex "Inbyggt minne" eller "SD-kortminne".
    Beroende på vilket val användaren gör så modifieras den inbyggda inställningen så att den önskade lagringsenheten används.
    KLART!
    Det behövs INGET mera.
    Och det tar högst ett par timmar att göra (inklusive dialogen).

  • Bo Berglund:
    Tack för denna väldigt väsentliga information!

  • Hej igen,

    Jag kan meddela att igår släppte Spotify en ny version av sin Android-app som möjliggör att man kan välja lagringsplats inifrån appen! Äntligen! Det går alltså att lösa om man vill även till Android 5...

    Mvh. Gunnar

  • Självklart går det att lösa och till detta behöver man knappast varken Spotifys mantal eller kompetens.

    Om det är trögt och tar emot att genomföra användarnas önskemål så finns ju alltid alternativt att öppna källkoden. Då skulle användarna själva kunna implementera denna funktion och mer!

  • Och det tar högst ett par timmar att göra (inklusive dialogen).

    Jag ska be utvecklarna om en bättre förklaring än den jag ger nu om vad en sådan förändring medför för tekniska utmaningar. De har berättat detta för mig tidigare, men det var ett tag sedan.

    En sak som jag minns är att det behövs en logik för hur appen fungerar ifall det SD-kort som avsnitten har lagrats på inte går att nå (till exempel har bytts ut).

    Förslaget med öppen källkod tycker jag personligen är tilltalande och hör vilka hinder som finns (juridiskt och i övrigt).

    Idag har vi ett öppet API och det har starkt bidragit till flera bra tjänster. För Android finns till exempel appen Lyssna och tablå-appen SR.nu, som båda har sin grund i att lyssnare använt vårt API för att skap de tjänster de själva har velat ha.

    När det gäller en ber flexibel nedladdning så har vi aldrig sagt att det är en näst intill omöjlig uppgift, för det vore lögn. Däremot har jag skrivit att vi har haft många buggar kopplade till just nedladdning även utan att blanda in olika lagringsplats på olika telefoner. Nu har nedladdningsbuggarna minskat.

    Det finns ett rätt brett mellanskikt mellan flera mannamånader och högst ett par timmar, och det är i det skiktet "möjlighet att ladda ned till SD-kort" återfinns.

    Vi har en lång lista med förbättringsförslag som är fullkomligt rimliga, men som vi inte har muskler nog att genomföra nu, för att andra saker har prioriterats högre. Flexibel lagring är ett av dessa. Andra helt motiverade önskemål som än så länge är just önskemål, är spelkö och att inställningarna för ljudkvalitet ska bli bättre.

    Som sagt, jag ska be utvecklarna förklara vad det är som gör en dylik förändring mer komplicerad än att bocka i en kryssruta i koden! Återkommer.

    Annika Webbmaster
  • Som sagt, jag ska be utvecklarna förklara vad det är som gör en dylik förändring mer komplicerad än att bocka i en kryssruta i koden! Återkommer.

    Och hur vi ser på öppen källkod!

    Trevlig helg

    Annika Webbmaster
  • Hej och förlåt att jag missade att jag skulle återkomma!

    Vad är det svåra?
    Det svåra handlar just om att det krävs mer saker än att möjliggöra att spara på SD-kort. Det behövs hantering av de fall där en sådan inställningen är vald men kortet inte går att nå, hur appen ska hålla reda på vilka filer som är nedladdade om SD-kortet byts ut och liknande scenarier.

    Men det stämmer att detta inte är något jättekomplext.

    Öppen källkod?
    Dels finns det lite praktiska problem. I appen ingår några tredjeparts komponenter som vi köpt, som vi inte får lägga ut koden till rent juridiskt.

    Sedan finns det en säkerhetsaspekt, som jag inte förstod fullt ut, men som är viktig. Det handlar både om åtkomst till våra system och säkerheten för lyssnare. Öppen kod underlättar enormt ifall någon vill skapa skadlig programvara som ser ut att vara från oss. Android-användare ger idag vår app väldigt stora rättigheter (vilket vi helst skulle slippa behöva ha). En skadlig app skulle kunna utnyttja vår trovärdighet och få reda på vem användarna talar i telefon med, till exempel.

    Dessutom skulle vi behöva utveckla bra sätt att kommunicera med de utvecklare som vill hjälpa oss att förbättra appen. Vi märker detta när det gäller vårt öppna API, att en del önskemål och kloka tankar som dyker upp där tyvärr inte landar "rätt hos oss".

    Alla dessa problem skulle kanske vara överkomliga om vi verkligen trodde att det skulle gagna våra lyssnare för att utvecklingen skulle bli snabbare, bättre, billigare eller säkrare. Idag ser vi dock inga övertygande skäl att så helt byta projektmodell för Play-appen, men det kanske förändras. Öppen källkod kanske kan bli något vi använder i andra projekt, om inte annat för att bättre förstå vilka fördelar som finns och vilka svårigheter det medför!

    Androidappen är för övrigt ett öppet projekt från början, som drevs av signaturen JDS här:
    Ponuls SR Player for Android (Swedroid)

    Med tiden tog vi över hans app, men det är den som ligger till grund för den app vi har idag, se här:
    Sveriges Radios Androidspelare (Swedroid)

    Andra öppna projekt har inte slagit lika väl ut:
    Sveriges Radio Play för Windows Phone 7.5

    Tack för att du tog upp ämnet, Pär!

    Annika Webbmaster
  • Jag är på resa nu och tänkte lyssna på ett antal program jag laddat ner i appen.
    Men när jag var på planet så ville den inte ens starta för det saknades Internet-förbindelse!
    Skrev ett inlägg om detta här:
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/varfor-kra...
    Det jag gjort tidigare som del av denna diskussion var att uppdatera till den senaste versionen av appen och nu kan man alltså inte lyssna på nedladdat material längre...
    Varför gör ni så här? Det verkar ju som om ena handen inte vet vad den andra gör?
    Att lyssna på nedladdat material är alltså numera inte ens möjligt så diskussionen i denna tråd verkar vara ganska irrelevant numera.

  • Självfallet ska det gå att lyssna även utan uppkoppling. Att detta inte gick är en bugg, och det är tråkigt att du drabbades.

    Frågor som rör den buggen håller vi i din andra tråd:
    Varför krävs Internet för att starta SRPlay?

    Tack för att du rapporterade in buggen!

    Annika Webbmaster
  • Ja trist att det inte lagras på sd kortet, intern minnet är ju pyttelitet mot sd kortets!
    Hoppas det går att göra på nått vis?
    Annars en jättebra app.
    Mvh Jens

  • Tack och förlåt att svaret dröjt.

    Det finns inget nytt att svara. Jag har en lista med de önskemål från lyssnarna som jag tycker är mest angelägna att vi löser (eller ger bra argument till varför vi inte löser), och som ännu inte är med bland det jag vet att vi kommer att ta hand om.

    Listan är tre poster kort och enbart styrd av lyssnarnytta, vilket innebär att den är frikopplad från Sveriges Radios strategiska mål, budget, juridik, andra IT-projekt och annat som de kolleger som verkligen bestämmer behöver ta hänsyn till. Som plan för vad vi verkligen ska genomföra, är den därför värdelös.

    Utan inbördes ordning är detta de tre saker jag vill att Sveriges Radio förbättrar när det gäller webbtjänster och appar:

    • Flexibel lagring av nedladdade avsnitt i Play-appen (de avsnitt som inte autoraderas)
    • Möjlighet till någon form av spelkö i både app och på sverigesradio.se
    • Kvalitetssäkring och tydliga strategier för hur vårt innehåll fungerar på de plattformar som vi inte äger själva (som Tunein)

    Så jag tycker att ni har rätt. Flexibel lagring vore bättre, vilket jag argumenterar för internt. Eller, nu argumenterar jag i första hand för att vi ska ta reda på hur stor del av app-användarna som har telefoner där det interna minnet är i storleksordningen 8 GB.

    Jag vet vad app-utvecklarna har gjort sedan denna tråd startade för två år sedan och jag vet vad de kommer att göra de närmaste månaderna, och jag tycker att det är bra och viktiga saker. Jag lovar inte att de kommer att ta hand om detta problem, för det är många andra viktiga saker som behöver lösas.

    Men jag lovar att vi webbmastrar ser till att denna fråga inte är glömd.

    Annika Webbmaster
  • Fick ladda ner en annan app för att kunna få podden till SD-kortet. Det var trist om det inte fungerade för 2 år sedan - idag är det katastrof!

  • Vilken app valde du?

  • Valde denna app
    https://play.google.com/store/apps/details?id=c...

    Kunde sedan under inställningar välja SDkortet:
    Settings->Other->Choose Data Folder (det är nästan längst ned)