Lagring av nedladdade ljudfiler i telefonen

De program som jag laddar ner som ljudfiler i min telefon (Sony Xperia Z3 Compact) verkar lägga sig både på minneskortet (64 GB) och på internminnet (12GB).

Att dom lägger sig på minneskortet kan jag se när jag tittar under lagring i telefonen. Men samtidigt så kan man se att telefonen säger att det inte finns några ljudfiler i internminnet. Där ligger endast själva appen som upptar ca. 17 MB samt data på appen som upptar ca 1,6MB. Trots detta varnar telefonen för att internminnet är fullt och SR-appen svarar för totalt för 11,3 GB i internminnet. (övriga appar tar nästan ingen plats alls). Provar jag med att ta bort några av de nedladdade filerna så ökar internminnet och minneskortet med lika mycket utrymme.

Varför blir det så här? Varför lägger sig de nedladdade filerna på båda ställena? Det ställer ju till stora problem eftersom vissa funktioner i telefonen slutar fungera när internminnet börjar bli fullt.

Bästa hälsningar
Robert
raderat telefonnummer

Kommentarer

  • Hej!

    I appen finns det två sorters avsnitt som du kan ladda hem. Dels sådana som du även kan ladda hem från vår hemsida och olika podd-tjänster som Itunes och Sticher. Det är de programmen som lägger sig på ditt minneskort. Dessa ska ligga kvar tills du själv raderar dem.

    Men vi har även möjlighet att ladda hem de andra avsnitten (till exempel program med musik), inne i själva appen och under en begränsad tid. Det är de avsnitten som lägger sig i internminnet. De avsnitten ska automatiskt raderas 30 dagar efter sändning. Om du tittar under Nedladdat i appen, så ska det finnas en liten klocksymbol och en text som indikerar hur lång tid som återstår innan avsnittet försvinner. Mängsden nedladdad data på internminnet ska därför inte byggas på. Program ska raderas automatiskt.

    Om du inte ser någon sådan klocka på något avsnitt, så kan du ha drabbats av en bugg som bland annat innebar att vissa avsnitt inte raderades korrekt. Buggen är rättad sedan version 3.7.4, men tyvärr har vi ännu inte rättat till de fel som uppstod innan.

    Jag vet inte ens om vi kommer att kunna rätta till det, men jag hoppas! De flesta lyssnare är nämligen inte lika bra som du på att upptäcka att något är fel, och av er som ser att det är fel är det inte alla som hör av sig och får veta vad detta beror på. Ifall vi inte kan radera dessa gamla avsnitt i en framtida version av appen, kan vi alltså ha skapat ett problem där vår app tar utrymme helt i onödan.

    Du kan redan idag åtgärda detta själv, antingen genom att, som du gjort, radera filer manuellt, eller genom att helt avinstallera appen och sedan installera om den från grunden.

    Vi beklagar självfallet detta problem, och jag är glad över att buggen äntligen är rättad!

    Tack för att du hörde av dig

    Annika Webbmaster
  • Jag har troligen gamla filer som jag laddat ner men som jag inte kan ta bort inne i appen. Var ska jag börja leta efter dessa dolda filer och hur är de namngivna? Jag har en file manager men vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Upplys mig gärna var "nedladdningsbuggen" har lämnat filer på min telefon.

  • Hej Jesper!

    Filerna ligger på olika ställen i olika telefoner, men två vanliga sökvägar tycks vara /Android/data/se.sr.android/pods respektive /Android/data/se.sr.android/files/pods

    Hoppas att detta räcker som hjälp!

    Det enklaste är annars att radera appen, starta om telefonen och sedan ladda hem appen på nytt. Då försvinner de filer där det blivit olag mellan vad appen registrerat som raderat och vad som verkligen är borta.

    Nackdelen med detta är att du dessutom raderar nedladdade filer som du kan lyssna på och att du blir av med dina favoriter. Favoriterna brukar dock vara enkla att återställa. Själv har jag, när jag hjälpt en släkting med en sådan av- och nyinstallation, tagit skärmdumpar av listan innan, och sen lagt till samma igen. (Mina egna favoriter är program som jag tycker så mycket om att jag faktiskt minns att de är just favoriter. Vilka dessa program är förändras över tid, så jag behöver inte lägga till exakt samma vid en eventuell nyinstallation.)

    Bra att du påminde mig om detta, för det bästa vore förstås att vi från Sveriges Radio kan skicka ut en version som raderar de filer som blivit felaktigt lagrade. Annars är det ju endast ni som är bra på att själva leta efter information, som löser problemet ... Vi har haft detta "rensjobb" på att-göra-listan, men jag är osäker på hur det gick med det och lyckas inte hitta ärendet på egen hand. Jag hör därför med Android-expertisen hur det egentligen gick med dessa planer ...

    Lycka till med att frigöra minne och berätta gärna hur det gick!

    Annika Webbmaster
  • Uppdatering:
    Jesper har svarat i en annan tråd.

    Filerna finns här: /sdcard/Android/data/se.sr.android/files/pods/ Där hade jag 160 filer varav väldigt få är kända av appen.

    Annika Webbmaster
  • Jag låser denna tråd! Vi fortsätter i den andra tråden om det finns något du vill följa upp!

    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.