Kvalité beroende på uppkoppling

Hej!
Jag föreslår att ni kompletterar era inställningar i appen så att jag kan välja att vid Wifi-uppkoppling streama live i en kvalité och vid enbart klassisk mobil datatrafik streama i en annan.

Förslagsvis sätter ni ett tröskelvärde när telefon byter mellan uppkopplingstyperna så att det krävs x antal sekunders Wifi före bytet av kvalité för att undvika massor av hopp när man ex passerar grannens Wifi (som man har lösenordet till) till fots.

Med hopp om feedback
Ps
Glöm inte ikonen i notification-fältet!

Kommentarer

  • Hej!

    Jag visste att jag hade sett detta förslag tidigare, och här hittade jag det.
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/installnin...

    Det svar jag fick från utvecklarna då (vilket vi missade att skriva till Niklas som också önskade sig detta - jag svarar honom nu!) var:
    I och med att det nu går att ändra ljudkvaliteten i stora spelaren, har vi gjort det mycket enklare. Så länge stannar vi vid det.

    Du kan alltså snabbt och enkelt byta kvalitet medan du lyssnar. Klicka på den lilla spelaren så att en större spelare fälls ut. Nederst i den vyn står vilken kvalitet du använder och genom att klicka på den informationen så byter du. Hoppas att du förstod hur jag menar!

    Jag tycker dock fortfarande att det vore bra om vi lyssnare kunde ställa in detta på det vis du beskriver och för fram ditt önskemål till utvecklarna.

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre!

    Annika Webbmaster
  • Idag går människor mellan Wifi och mobildata-trafik flera gånger om dagen. Att möjliggöra olika kvalitéer beroende på uppkopplingstyp bör vara en mycket uppskattad och välfungerande funktion menar jag.

  • Hej Andreas!
    Jag tar med detta önskemål till våra utvecklare idag!

  • Det finns flera sätt att kunna välja kvalitet vid olika slags uppkoppling och är beroende av vilket ljudformat vi väljer i framtiden. Det här är något vi diskuterar och just nu har jag inget bestämt svar på denna fråga. Men det är en viktig fråga och ett bra förslag.

  • Jesper, vad händer på den här fronten? Har du någon uppdatering nu?

  • Hej!

    Tack för att du följer upp detta! Jag svarar istället för Jesper, eftersom jag pratade med app-utvecklare och projektledare om detta i förra veckan.

    Uppdelningen idag är märklig
    Vi är alla överens om att den uppdelning vi har idag mer beror på att den var lätt att bygga än på att lyssnarna blir hjälpta av den. Och det är ju inte så vi vill utforma våra appar. Det är självfallet lyssnarnas behov som ska styra!

    Ny teknik med adaptiva strömmar
    I och med att vi framöver kommer att införa ny teknik, som egentligen är en ny teknik för direktlyssning, men även kommer att göra att vi kan lyssna på direktströmmar i efterhand, så att gränserna mellan dessa tekniker kommer att luckras upp, behöver vi se över detta.

    Med denna nya teknik kommer även "adaptive streaming" som gör att vi skickar ut bästa möjliga ljudström. Om mottagningsförhållandena är sämre, så kommer ljudkvaliteten att sänkas utan att vi som lyssnar behöver göra några inställningar. Bra, förstås, för det löser en del av problemet med att behöva ändra inställningar mellan wifi och mobilnät, nämligen om man har sämre uppkoppling över mobilnätet.

    En övre gräns behövs
    Fast många lyssnare har en bra mobiluppkoppling, men begränsningar i mobildata, och vill inte sänka kvaliteten för att slippa buffringsproblem, utan för att inte förbruka hela surfpotten. Där behöver vi skapa en bra möjlighet för lyssnaren att sätta ett tak. När vi pratade om detta, försäkrade jag mig om att de tänker på att ni är flera som vill ha olika inställningar för wifi och mobilnätet, och det känner de till och kommer att kika på. Möjligheten att sätta en övre gräns kommer att finnas med från start, men om det dessutom kommer att ha olika tak för olika uppkoppling, vet vi inte ännu. Jag tror att det handlar om hur pass komplicerad den tjänsten är rent tekniskt.

    Vi ska träffa utvecklarna i eftermiddag igen, och om vi då vet något mer, så skriver vi om det!

    Förändringarna i ljudströmmarna hoppas jag kommer strax innan sommaren.

    Annika Webbmaster
  • Låter som en vettig utvecklingsplan. Tack för ordentlig och seriös återkoppling!

  • Tack!

    Det var en sak jag vill förtydliga efter att ha pratat med projektledaren, nämligen att de nya ljudströmmarna som vi arbetar med på sikt kommer att leda till att vi får adaptiva strömmar och att det ska gå att pausera och backa i direktlyssningen, men tågordningen på dessa förändringar är inte fastställd ännu.

    Så vi kanske släpper pausera och backa innan sommaren, medan det dröjer längre med det adaptiva. Eller tvärtom.

    (Vi webbmastrar kommer under hela utvecklingsprocessen att vara tydliga med att adaptiva strömmar kräver att lyssnare enkelt kan sätta en egen begränsning, så att den delen inte tappas bort.)

    Annika Webbmaster
  • Och att, om möjligt, taket kan sättas separat för wifi och mobil lyssning. Om jag får göra ett sista inspel.

  • Den tar vi också med, helt klart.

    Nummer ett är att en begränsning behövs, men när vi pratar om hur den utformas, så är det ett starkt önskemål om den kan vara så pass flexibel att den kan vara olika för wifi och mobilnät.

    Det är relevant. Om det är direkt eller i efterhand, är inte relevant alls i sammanhanget.

    Annika Webbmaster
  • Ser fram emot att kunna ställa in kvalitet utifrån typ av uppkoppling!

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.