Kvallspasset med musik

Hej. För kanske 6 veckor sedan kunde man lyssna på Kvällspasset som 'vanligt' med musik. Nu hittar jag bara avsnitten utan musik alltså som pod avsnitt. Hur får jag tillbaka musiken?

Tack på förhand
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Jonas!

    Var är det du kikar? Vår hemsida eller någon av våra appar? På vilken plattform?

    Om du väljer att lyssna via hemsidan (funkar även via mobila plattformar) kan du hitta båda versionerna:
    https://sverigesradio.se/kvallspassetip4

    Versionen med musik kallas där "AAC", medan versionen utan musik kallas "MP3". Finns det endast en länk, är denna troligen med musik (AAC), och redaktionen har missat att lägga ut den nedklippta versionen.
    Annika Webbmaster
  • Hej jag anvander Sveriges Radio Play appen på Android. (har alltid använt samma app). Och alla val på appen är utan musik...

  • Finns det ingen valmöjlighet om du trycker på "trepunktsmenyn"? Se min gulmarkering:

    Annika Webbmaster
  • Hej, nej tyvärr så kan jag inte byta till musiken. Jag vet att förut i mars iaf så fanns det med och utan musik. Med musik brukade finnas i cirka 30 dagar men nu är den helt borta.

    Bifogar screenshot från när jag trycker på 3 punkts menyn.

    Tack!

  • Varför kan man inte välja om man vill lyssna på musik på ett program i efterhand, det funka i förra veckan men inte nu. Jag har appen.
  • Sten Erlings kommentar har vi flyttat hit:
    Önskemelodi, Kvällspasset
    Annika Webbmaster
  • Hej Jonas och Annelie!

    Nu ska ni äntligen få en förklaring till vad det är som har hänt - och hur ni kan göra för att lyssna med musik!

    Redaktionen väljer huvudljud
    När våra program erbjuds i två versioner, måste redaktionen bestämma vilken av dessa som är "huvudljud" och vilket som är "kompletterande".

    Förstahandsvalet går alltid att nå i Android-appen, men möjligheten att välja version finns tyvärr bara om det är musikversionen som är huvudljud, som Morgonpasset i P3, Melodikrysset och Karlavagnen. Om ni går in under ett aktuellt avsnitt där, där alltså musiken ännu finns kvar, kan ni alltså välja format. (Däremot saknas valet även där på vissa plattformar.)

    Andra program, som vissa avsnitt av Verkligheten i P3, Ligga med P3 och numera även Kvällspasset finns i båda formaten, men har den musiklösa podden som huvudljud. Av tekniska skäl kan ni inte välja annat än huvudljudet på dessa avsnitt om ni lyssnar i appen Sveriges Radio Play för Android.

    Kvällspasset har bytt huvudljud
    Det som hände när problemet uppstod är att redaktionen har valt att ha podden, inte versionen med musik, som sitt huvudformat. För Kvällspasset är podden inte samma sak som det vi hör i FM (alltså versionen med musik).

    Podden innehåller alltid extramaterial som spelas in före och efter den vanliga sändningen. Trots att musiken klipps bort, kan därmed den musiklösa versionen vara längre än den med musik, som här:
    Skadad av ett djur II

    Lyssna med musiken kvar - via sajten
    Det finns två olika sätt ni med Android kan lyssna på Kvällspasset med musik. Enklast är att göra det jag tipsade om redan den 1 juni:
    Om du väljer att lyssna via hemsidan (funkar även via mobila plattformar) kan du hitta båda versionerna:
    https://sverigesradio.se/kvallspassetip4

    Ni når avsnittet via appens trepunktsmeny:

    Sidan ni då kommer till, kan se ut så här. Välj AAC-versionen:

    Lyssna i appen - innan podden finns på plats
    Om ni verkligen vill lyssna i just appen, så kan ni troligen nå versionen med musik under en kort tid varje kväll. Versionen med musik finns tillgänglig från cirka 18.55, medan den utan musik vanligen dyker upp klockan 19.45-20.15.

    Det gör att det en period endast finns versionen med musik att lyssna på, och då är det den vi erbjuder även i appen! Om ni går in i appen klockan 19-19.30, borde ni alltså kunna lyssna med musik den vägen.

    Hoppas att ni har nytta av svaret.

    Annika Webbmaster
  • Annelie, jag missade att säga att det verkar som om flera P3-program (däribland Verkligheten i P3) den senaste tiden har valt att endast erbjuda podden utan musik.

    Om du har frågor om det, så kontakta det program det gäller!
    Annika Webbmaster
  • Wow vilket utförligt svar - uppskattas verkligen - tack för det. Synd att dom tyckte att pod materialet var bättre än radioversionen men men jag förstår!!!

    Tack igen,

    Jonas
  • Hej!
    Jag brukar lyssna på Kvällspasset i SR-appen för Android och har tidigare också kunnat välja mellan med/utan musik. Det gick sedan därefter över till att bara gå att lyssna på podden, som ni skriver ovan. Nu, sedan den här veckan, går det dock bara att lyssna med musik. Jag, som vill lyssna på podden, undrar således om/när valmöjligheten att välja version kommer att komma tillbaka till appen? Det var så smidigt när man kunde välja i appen vilken version man skulle när man skulle ladda ned.

    Hälsningar,
    Sofie
  • Det var märkligt!

    Kan du ha kommit in i den tidslucka när endast musikversionen var publicerad? Alltså det jag tipsade om den 28 augusti.

    Testa fredagens Kvällspasset nu och se om du kan välja version!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Tack för svar. Har provat med flera olika avsnitt vid flera olika tillfällen, senast just nu, och det går fortfarande inte.

    Hälsningar,
    Sofie
  • Ok. Lyssnar du över wifi? Testa att slå av det och se om det funkar bättre med mobilnätet!

    I så fall har du nog samma fel som Claes här, där en förändring hos oss ledde till att våra poddar blockerats:
    Poddar från Sveriges Radio spelas inte upp

    Omstart av routern (routrarna) är i så fall det trick som hjälper. Claes skrev:
    jag har nu startat om mina routrar i nätverket och - vips😇 Nu funkar det.
    Hör av dig om det inte hjälper, för i så fall behöver vi felsöka vidare.
    Annika Webbmaster
  • Om jag startar programmet med wifi avstängt så startar poddversionen. Försöker jag ladda ned (med wifi avstängt) så startar musikversionen. Jag får helt enkelt inte ladda ner och inte lyssna via wifi så kommer jag åt podden 🤔😉
  • Visst läste du hela mitt svar?

    Omstart av routern (routrarna) är i så fall det trick som hjälper
    Annika Webbmaster
  • Tack, jag såg det. Kan inte testa det förrän jag är hemma ikväll dock.
  • Så bra.

    Jag var orolig för att du skulle fortsätta att använda en lite krånglig metod, trots att det förmodligen finns en enkel lösning 😀
    Annika Webbmaster
  • Hej igen Jonas och Annelie med Android!

    Jag märkte nyss, när jag felsökte ett annat program, att det numera verkar gå att nå musikversionen av Kvällspasset genom att långpressa på Play-knappen alternativt att trycka på trepunktsmenyn.

    Jag vet tyvärr inte om detta gäller alla versioner av Android, men testa gärna om det fungerar hos er!
    Annika Webbmaster
  • Snacka om vad häpen jag blev när det funkade! Så bra! Höll som sagt fingret på avsnittet och kunde välja att spela musik. Är på Android 10 bara fyi. TACK!!!
    Bästa svaret
  • Bra att det funkar!

    Jag har nu tagit reda på mer. I och med att det verkar vara åtgärdat sen ett tag tillbaka behöver vi ta reda på hur det kunde åtgärdas utan att jag förstått det. I och med att ni är några som verkligen velat få till funktionen, hade vi förstås velat berätta om det så snart det funkade som önskat.

    (Än bättre hade det förstås varit om det är tydligt i appen när det finns två varianter av samma avsnitt och hur du som lyssnare i så fall väljer. Just nu är denna finess en hemlig funktion för lyssnare som tagit sig tid att fråga om den - under förutsättning att webbmastern lyckas återkoppla!)
    Annika Webbmaster
  • Och jag har lite samma fråga. Jag lyssnar alltid på datorn, och där hittar inte jag var en kan lyssna på hela radioversionen med musik. Är det också redaktionen som väljer om det ska finnas som alternativ, eller är det jag som inte ser var den finns?

  • Är det också redaktionen som väljer om det ska finnas som alternativ, eller är det jag som inte ser var den finns?
    Kanske en kombination? Redaktionen väljer två saker:
    1. Om versionerna kallas med musik - utan musik, eller AAC - MP3
    2. Vilken av versionerna som är "förstahands-version"
    Kvällspasset i P4 har valt AAC-MP3 med MP3 (motsvarar utan musik) i första hand, kanske på grund av en bugg som påverkade musik-varianten.

    Eftersom alternativet AAC och MP3 inte säger de flesta av våra lyssnarna så mycket, rekommenderar jag alla redaktioner där musiken är en skillnad att välja "med musik" / "utan musik", medan exempelvis Ekot, som också har två varianter som i princip är likadana och där skillnaden beror på att det finns olika tekniska fördelar med de två formaten, bör ha AAC - MP3.

    Jag hör av mig till Kvällspasset i P4 och rekommenderar att de byter, men tills de gjort det (eller om det finns skäl jag nte känner till för det val de gjort), så är det AAC-versionen som motsvarar med musik.

    Ibland är den versionen lite längre och ibland lite kortare än den utan musik:

    Annika Webbmaster