Poddar från Sveriges Radio spelas inte upp

Har ni någon aning om varför det inte går att ladda ner SRs poddar på iphone och ipad sedan några dagar? Varken via SRs app eller apples egen. Fungerar utmärkt med poddar från andra än SR. Samma problem på flera iphones och ipads som jag testat. Med SRs app startar aldrig programmet (se bild) och med iOS app fås felmeddelande (se bild)

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Tack för att du rapporterade in det även den här vägen och bra med bilderna. (Jag ska göra så att båda bilderna syns direkt på sidan)!

    Har du testat om felet uppstår både över wifi och mobilnätet?
    Annika Webbmaster
  • Ännu en fråga:
    Du skriver att det handlar om problem med att ladda ner SRs poddar.

    Går samma avsnitt att ta del av ifall du strömmar dem utan att först ladda ned dem? Eller är det kanske så du gjort? (Jag kan inte avgöra från bilden ifall Medierna-avsnittet är nedladdat tidigare eller ej, men i Podcaster - som jag är mindre bekant med - ser det ut att vara ett nedladdat avsnitt.)
    Annika Webbmaster
  • Testade just med Wifi borttaget och då funkade det! Konstigt.....Vet ni om någon känt problem (och lösning) till detta? Det uppstod plötsligt för några dagar sedan
  • Det går alltid att spela redan nerladdade avsnitt
  • Det handlar alltså inte om nedladdning, som jag skrev av misstag, utan när man lyssnar "direkt"
  • Tack, då har vi grunden klar för oss!
    Testade just med Wifi borttaget och då funkade det!
    Det ante mig! Jag skrev i det mejl vi du först fick svar via, men i den del av svaret som riktade sig till min kollega, att det skulle kunna ha med förändringar i vårt CDN att göra. CDN:et är en del av hur vi distribuerar ut innehållet, där vi under förra veckan bytte samarbetspartner.

    Vad har du för typ av wifi, och var bor du?

    Något i vår nya teknik blockeras troligen av din operatör. Oavsett om det är vi själva som behöver skruva på något eller operatören som behöver ändra någon inställning för att släppa igenom oss, så brukar den här typen av fel gå att rätta till när vi väl vet om dem!

    Och tack vare din felanmälan kommer det vara enklare att förstå att det blir fel och kunna sålla ut vilka fel som har med just detta att göra, så tack för det.
    Annika Webbmaster
  • En fråga till:
    Kan du lyssna direkt på exempelvis P1 i vår app över detta wifi?

    Även direktlyssningen - och avsnittens bilder - levereras över detta cdn, och du har inte fått den avsnitts-bild du borde.
    Annika Webbmaster
  • Annika Webbmaster
  • Hej Annika
    Mitt Wifi är ett mesh-nät från Asus och jag bor i Västra Frölunda i Göteborg. Det fungerar att lyssna på direktsändningen
  • Ok.

    Mesh-nät hade jag hört som begrepp, och det begreppet fick jag fylla på med lite innehåll nu!

    Asus är bara tillverkaren av hårdvaran, och det är troligen operatören som behöver få veta om felet. Jag kan "bakvägen" se vilket IP-nummer du har använt när du skrev hit, och det ser ut som om du har en operatör som heter Riksnet (numera en del av Telia). Kan det vara korrekt?

    På deras sida hänvisas supportfrågor till Halebop.

    Det ligger ju i Riksnets/Telias eget intresse (samt både titt och vårt!) att vi löser detta. Om du hinner felanmäla snabbare än vi själva, så kan du berätta att:
    • Sveriges Radio har bytt CDN-leverantör från IP Only till Telia
    • det troligen fått något säkerhetsprogram hos dem att blockera bilder och on demand-ljud, medan strömmat live-ljud (kanaler) över cdn släpps igenom
    • andra operatörer (Vimlas mobilnät exempelvis) inte har detta problem
    Jag har kontakt med två lyssnare som jag tror har samma problem, Henrik och Annika O. i denna tråd.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    En av Sveriges Radios utvecklare skrev nyss:
    Hade något (kanske inte exakt motsvarande, men ändå) mot Viaplay för ett tag sen. Funkade 4g - men inte via Wi-Fi. Omstart av routern (Asus) hjälpte till slut. Kanske värt att prova?
    Och det kan det förstås vara. Om du testar, så återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,
    jag har nu startat om mina routrar i nätverket och - vips😇 Nu funkar det.
    Kan ju vara bra att lägga ut tips om detta om fler råkar ut för samma sak.
    Tack och hej/Claes
    Bästa svaret
  • Skönt!

    Vi har redan tipsat ytterligare en lyssnare om det!

    Henrik och Annika, som hade samma fel, har också blivit av med problemet. Henrik efter omstart av routern, medan Annika skrev:
    På något vis har det löst sig utan att jag gjort något.
    Tack för återkoppling. Jag markerar ditt svar ovan som "bästa svaret", så att andra lyssnare med samma fel som läser detta snabbt ser att den manövern är värd att testa!
    Annika Webbmaster