Kortare avbrott i sändningen av SR:s kanaler på webben

Inte sällan förekommer olika tekniska fel på sr.se. En ny typ uppstod för några dagar sedan: vid webblyssning av SR:s olika kanaler upphör ljudet en kort stund (någon eller några få sekunder) med ojämna mellanrum (någon eller några minuter). Avbrotten är tillräckligt långa för att man ska förlora sammanhanget i sändningen, t ex en nyhetssändning. Jag använder Safari i min Mac Pro. (Inga liknande avbrott sker vid annan användning av samma webbläsarprogram och dator, såsom svt.se och TV4.se. Tacksam om felet kan åtgärdas snarast.

Kommentarer

  • Hej
    Vi hade problem med några strömmar fredag morgon och igen lördag morgon, men det är åtgärdat - har du fortfarande problem med avbrott?

    mvh
  • Ja, felet kvarstår i denna stund.
  • Blir det någon skillnad om du byter vilken kvalité du lyssnar på?

    mvh
  • Jag har aldrig ändrat lyssningskvaliteten och vet heller inte hur man gör det. Alla mina inställningar har varit oförändrade och problemet med avbrott fanns inte före de senaste ca fem dagarna.
  • Vi håller ögonen på det - det syns inget uppenbart fel (som i fredags), och det är inga fler som hört av sig om det.

    mvh
  • Felet kvarstår oförändrat, ännu i detta ögonblick.
  • Jag har nu försökt att lyssna till Ekots 9-sänding på webben, men hela tiden avbryts ljudet i sändningen någon eller några sekunder med någon eller någon minuts mellanrum, ibland till och med flera gånger per minut. Det är omöjligt att få sammanhang i en sådan sändning. Att lyssna och titta på sändningar från exempelvis SVT och TV4 går utmärkt utan några som helst avbrott. Det måste allts vara något fel hos SR, som jag förutsätter att ni åtgärdar snarast. Felet har pågått i någon vecka och har inte förekommit tidigare.
  • Hej
    Jag lyssnade hemma via dator igår, och via telefon nu på morgonen och fick tyvärr inga problem nu heller.
    Om du fäller ut spelaren (klicka på den vita nedåtpilen till höger) - vilken ljudkvalité står det att du använder?
    Blir det skillnad om du byter?

    Använder du något antivirus, brandvägg eller annat säkerhetsprogram som kan ha uppdaterats?

    mvh
  • Efter att jag ändrat inställningen från automatisk till begränsad ljudkvalitet är avbrotten numera glesare, men de förekommer fortfarande med några minuters mellanrum.
    Jag använder inte antivirusprogram, brandvägg eller något annat säkerhetsprogram, varmed heller ingen uppdatering därav har orsakat att felet uppstod för någon vecka sedan.
    Uppenbart finns något fel i ert system, och man ska rimligen inte behöva övergå till en sämre ljudkvalitet för att över huvud taget kunna lyssna till allt ljud i en sändning.
  • Hej A!

    Uppenbart finns något fel i ert system, och man ska rimligen inte behöva övergå till en sämre ljudkvalitet för att över huvud taget kunna lyssna till allt ljud i en sändning.

    Du har rätt i att du inte borde behöva sänka kvaliteten för att kunna ta del av våra sändningar, men ser inget som tyder på att det uppenbart är fel på våra system.

    Fel hos oss förekommer nu och då (senast för en vecka sedan), men när så sker, så hör många lyssnare av sig. Eftersom du är ensam om att rapportera in detta problem, är mitt intryck att det fungerar i vår ände - men att det någonstans på vägen blir fel.

    Låt oss hjälpas åt med felsökningen! Se om du får samma fel ifall du använder en annan webbläsare, eller öppnar ett privat surffönster i Safari:
    Surfa privat i Safari på datorn
    Annika Webbmaster
  • Jag har nu testat med ett ”privat surffönster” i Safari och felet uppstår även då.

    Vidare har jag provat att i stället använda Firefox, och så här långt har jag inte fått något avbrott alls där.

    Vi kan därmed rimligen utesluta att det är något fel i min internetuppkoppling.

    Eftersom Safari fungerar felfritt när jag strömmar exempelvis från SVT och TV4, så förefaller det vara sr.se som inte riktigt kommer överens med Safari. Jag vill minnas att det för ett par år sedan var ett annat fel med lyssningen på sr.se som också kunde ringas in till kompabiltetsproblem med en viss webbläsare men som sedan kunde åtgärdas.
  • Firefox: så här långt har jag inte fått något avbrott alls
    Bra, hoppas att det är okej att använda Firefox tills vi förstått vad som är fel!

    Nu felsöker vi vidare.

    Vi kan därmed rimligen utesluta att det är något fel i min internetuppkoppling.
    Mer än så! Vi kan även utesluta många fel som har med datorn i sig att göra.

    Eftersom /.../ så förefaller det vara sr.se som inte riktigt kommer överens med Safari.
    Jag håller med med reservationen "i Safari hos dig". Det är nämligen inte något generellt Safari-problem. Det hade kunnat bero på något tilläggsprogram till Safari, men då hade felet försvunnit i ett privat surffönster.

    Att det fungerar bättre med begränsad kvalitet, är en viktig ledtråd! De val som finns för ljudkvalitet vid direktsändning är automatisk och begränsad. I den automatiska sänks kvaliteten - utan att du som lyssnare behöver göra något - om detta behövs av tekniska skäl. Av någon anledning fungerar dock inte detta som förväntat hos dig.

    Valet "begränsad" finns framförallt för att en lyssnare som visserligen rent tekniskt kan använda hög kvalitet inte ska behöva ta emot onödigt mycket data om det blir dyrare eller inte är önskvärt av andra skäl.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Jag har testat hemma hos mig över helgen, och det har (tyvärr) fungerat bra.
    Nu har både min egen dator och den Mac jag har tillgång till här Mojave, alltså den senaste versionen av MacOS.
    Vilken version är det du använder? Och vilken version av Safari?

    mvh
  • De versioner jag har är följande:
    MacOS Version 10.10.5
    Safari Version 10.1.2 (10603.3.8)
    Men inget har ändrats sedan allt fungerade fram till för en dryg vecka sedan.
  • Hej
    Har du fortfarande avbrott?
    Vi har försökt med samma versioner här och har bara lyckats återskapa det när vi har begränsat uppkopplingshastigheten väldigt mycket - vilket är väntat.

    Om du fortfarande har problem, hur är det om du försöker lyssna på ljudet direkt via
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/132-hi-aac.m3u ?

    mvh
  • Ja, det förekommer fortfarande avbrott.
    Det intressanta är att jag sedan vi sist hade kontakt, så har jag (av en helt annan anledning) installerat om hela systemet (Mac OS) i min dator. Och problemet med avbrott när jag lyssnar på sr.se kvarstår, medan jag fortfarande inte har några avbrott när jag tittar på svtplay.se och tv4.se
    När jag nu provlyssnar ca 10 minuter via den länk du bifogat, så har det inte varit något avbrott.
    Min slutsats blir bekräftad att det är något fel i SR:s webbplats och lyssningsfunktionen där
  • Har ni kommit närmare lösningen på problemet med frekventa avbrott när man lyssnar på radio via sr.se i Safari?

    Jag har alltså till och med installerat ett nytt system (Mac OS) och felet kvarstår. Med Firefox fungerar det däremot utmärkt, liksom att även i Safari titta på svtplay.se och tv4.se.

    Det verkar alltså vara Safari och SR:s webbradio som inte fungerar ihop. Men problemet uppstod först för ett par eller några få månader sedan, och dessförinnan var det aldrig något problem. Den senaste tiden har frekvensen i avbrotten ökat, och nu är det bara korta stunder som det går att lyssna innan ett nytt avbrott kommer.

    Även om jag tillfälligt kan använda Firefox i stället för min ordinarie webbläsare just för att lyssna på radio, så bör ju felet lösas så att även Macvärldens lyssnar kan ta del av SR utan störningar.
  • Hej
    Nu har vi precis fått in en liknande felrapport - och kan återskapa det själva - men Firefox 70, vilken precis kom ut.
    Är det FF 70 du har, eller är det en äldre version?

    mvh
  • Nu har ni nog missuppfattat problemet. Det är Safari som inte fungerar med sr.se (Därför har jag tillfälligt fått gå över till Firefox, som fungerar, och det är Firefox 70 jag använder.)

    Problemen med lyssning på SR med Safari kvarstår, och avbrotten har ökat både i frekvens och längd.

    Jag beskriver problemet i tidigare inlägg.
  • Hej
    Nu har vi byggt om hur vi lagrar användardata i webbläsaren eftersom den tidigare versionen börjat orsaka problem i Safari ungefär samtidigt som rapporterna om problem med lyssningen i Safari dök upp - så jag undrar om du fortfarande har problem med det?

    Och en annan fråga - när du lyssnar, får du en paus-knapp eller stopp-knapp i spelaren?

    mvh
  • Samma fel kvarstår fortfarande, dvs ständiga avbrott i sändningen då ljudet helt enkelt upphör för en längre tid.

    Förutom den detaljerade precisering av felet som jag lämnat i tidigare inlägg, så kan jag lägga till att det är bara vid SR:s direktsändningar som webbradion inte fungerar med Safari. Att lyssna i efterhand på ett program fungerar alltså.

    Genom test med en rad alternativ visar att felet inte är beroende av vare sig dator eller operativsystem utan att felet är isolerat till just SR:s direktsända webbradio i Safari.
  • Jag ska också svara på denna fråga:

    "Och en annan fråga - när du lyssnar, får du en paus-knapp eller stopp-knapp i spelaren?"

    Den knapp som visas har en symbol med två lodräta streck, som dessutom har rörliga vågor inom sig.
  • Det var synd, då får vi fortsätta leta efter felet.

    mvh
  • Det är nu 2 månader sedan jag anmälde ett fel som innebär att det inte går att lyssna på direktsända radiosändningar på sr.se i webbläsaren Safari. Men felet är ännu inte åtgärdat. Är inte SR mer intresserat av att behålla sina lyssnare?

    Felet är konstaterat oberoende av OS och dator. Problemet har inte funnits före augusti/september. Sändningar som inte är direktsända fungerar utan problem. Det är heller inga problem att lyssna och titta på strömmade direktsändningar från exempelvis SVT och TV4. Direktsändningar från SR fungerar i andra webbläsare, såsom Firefox i samma dator och med samma OS.

    Problemet är alltså väl inringat till ett fel när SR:s direktsändningar transformeras via Safari. Det borde vara både enkelt och och angeläget för SR att åtgärda.

    En privat medieaktör skulle aldrig låta sina kunder vara avstängda från sändningar i två månader. Detta är endast möjligt för en skattefinansierad verksamhet som är helt oberoende av och okänslig för sina avnämare.
  • Hej
    Vi har suttit och felsökt detta hela eftermiddagen, och tyvärr så har vi inte kunnat återskapa det på den Mac vi har, eller via olika Macar hos Browserstack.
    Det blir ett hack någon gång ibland, men inte så att det stör lyssningen.
    Ingen som har Mac privat har heller kunnat återskapa det.
    Det är ju dock ett par till personer som har rapporterat in samma problem med Safari här på Kundo.)

    Har du möjlighet att testa en annan uppkoppling, till exempel genom att använda mobiltelefondata?

    mvh
  • Det kan ju knappast vara internetuppkopplingen som det är fel på, eftersom det fungerar utan problem med det som är icke direktsänt på sr.se samt betydligt mer krävande direktsändningar från t ex SVT och TV4 och därtill fungerar med annan webbläsare, allt med samma uppkoppling.

    Jag har dock testat även med annan uppkoppling, både Comhems fasta bredband och Telias mobila bredband, och felet är detsamma.
  • Hej
    Kan du testa via denna sida och se om det fungerar bättre?
    http://mini.sr.se/

    mvh
  • Nu har jag lyssnat via denna länk en längre stund och hittills har det varit utan avbrott.
  • Problemet kvarstår oförändrat, tre och en halv månad efter att jag anmälde felet!

    Det är väl nu dags att Sveriges Radio kopplar in extern sakkunskap för att åtgärda det fel som gör att direktsändningar via webben inte går att lyssna till i den mycket vanliga webbläsaren Safari.
  • Hej
    Eftersom detta inte gäller alla som använder Safari, och vi inte kan återskapa det på någon Mac vi har tillgång till, så är lösningen just nu att lyssna via http://mini.sr.se/ .
    Vi har pratat om att kanske lägga till ett val av ström i spelaren så att man kan välja typen mini använder i fall man har problem med HLS, men det är något som i dagsläget ligger väldigt långt ner i prioriteringen.

    mvh
  • För skattefinansierad public service med en årlig totalbudget på 7 miljarder kronor kan det självfallet inte vara tillräckligt att bara en del av den stora Apple-världens Safari-användare kan lyssna på Sveriges Radio!

    Detta har fungerat ända fram till i augusti, och jag kan utan problem lyssna på andra länders public service-radio, såsom NRK, DR och BBC, liksom på SVT, TV4, Netflix m m.

    Det måste vara det ultimata underbetyget för Sveriges Radio att dels inte på 3,5 månader kunnat lösa ett så angeläget problem som att lyssnare inte kan ta del av just SR:s men väl alla andra medieföretags sändningar, dels sedan kapitulera med motiveringen att en lösning "ligger väldigt långt ner i prioriteringen".
  • Hm ... Jag inser att vi nog inte har kollat om Safaris inställning för auto-uppspelning kan bidra till problemet! Här visar vi hur du ändrar det:
    Inget ljud i Safari 11 på Mac

    Visserligen yttrar sig felet hos dig annorlunda (hackar, inte helt tyst), och du har en äldre version av Safari, men att vi inte har kunnat återskapa ditt fel och att ni som drabbas verkar vara väldigt få, gör att det troligen handlar om en lokal inställning och detta är en av de inställningar som är viktigast att se över.

    Bara en del av Safari-användarna kan lyssna
    ... kan det självfallet inte vara tillräckligt att bara en del av den stora Apple-världens Safari-användare kan lyssna på Sveriges Radio!

    Självfallet är vår målsättning att alla ska kunna ta del av våra kanaler på valfri plattform, men samtidigt är det inte försvarbart att lägga resurser på att felsöka vidare om den del som drabbas är väldigt liten.

    Ni som är drabbade torde röra sig om någon promille av Safarianvändarna. Ni som rapporterat in felet är betydligt färre än de lyssnare som hörde av sig när det var problem med den ovanliga kombinationen av Firefox och gratisversionen av antivirusprogrammet Bitdefender för något år sedan.

    Den del av Safarianvändarna som kan lyssna utan de hack du erfar är alltså troligen högre än 99,95 procent. Vi är inte nöjda med att det finns en liten del som har problem, men vi kan inte felsöka aktivt för er skull.

    Andra sätt att lyssna
    ... lyssnare inte kan ta del av just SR:s men väl alla andra medieföretags sändningar

    Men så är det ju inte. Du kan ta del av våra sändningar genom Firefox, Chrome, Opera eller någon annan webbläsare. Du kan lyssna genom våra direktlänkar till kanalerna som du kan spela i en oherrans massa olika mediaspelare. Du kan lyssna via mini.sr.se. Däremot kan du inte lyssna med från hemsidan i din favoritwebbläsare. Det är tråkigt att det inte går, men det är stor skillnad mot att inte kunna ta del av våra sändningar. Eller hur?

    Och för att hjälpa dig att, trots detta problem, kunna lyssna på ett sätt som passar dig, så listar jag lite olika sätt som du kan ta del av sändningarna (om nu tipset om att tillåta auto-uppspelning, som jag länkade till i början av detta inlägg, inte hjälper). Direktlänkar och andra webbläsare har du ju redan fått tips om, men om du har frågor om det, så återkom!

    Lyssna i Safari från annan sida än sverigesradio.se
    Du kan förstås surfa runt på hemsidan som vanligt i en flik och spela upp kanalen från en annan sajt i en egen flik. Vi har tipsat om mini.sr.se, men om du vill hitta alternativ så finns det fler sajter, som tunein.com och mytuner-radio.com .

    En Mac-app
    Du kan annars välja att lyssna på oss genom en app som du kan köpa i Mac App Store. Senast jag kollade så kostade den 50 kronor, tror jag:
    Radio i menyraden

    Andra lyssnare har gillat den. Det är alltså inte vi själva som har skapat den appen, utan oberoende utvecklare som har utvecklat den med hjälp av vårt öppna API, en utveckling vi tycker är bra!
    Läs mer om vad vårt öppna API är

    Hoppas i första hand att mitt tips om Safaris inställningar kan lösa problemet, och annars att du uppskattar de tips jag gav på alternativa sätt att lyssna, och kan finna ett som passar dig

    Jag hoppas också att du får lite större förståelse för hur vi väljer att prioritera!

    God jul
    Annika Webbmaster
  • Tack för ditt svar!

    Nej, större förståelse för SR:s ointresse och oförmåga att tillhandahålla direktsänd radio får jag inte, utan i stället mindre.

    En marknadsutsatt verksamhet skulle aldrig ha låtit en betalande kund, som är genuint intresserad av att konsumera företagets produkter, vänta i tre och en halv månad utan att problemet blivit löst.

    Även om det SR är genuint ointresserat av om medborgare kan lyssna eller inte, så är det ju väldigt otaktisk för företaget att så tydligt demonstrera detta genom att ännu efter tre och en halv månad inte åtgärda och dessutom deklarera att saken har låg prioritet. Har det verkligen sanktion hos VD Benkö?

    Det är ju självklart att man ska kunna lyssna på SR i den ordinarie webbläsaren i en så oerhört spridd dator som en Mac. Vilket annat mediebolag skulle kapitulera inför detta och hänvisa till att kunden får skaffa annan programvara eller utrustning?

    Felet är ju mycket tydligt inringat till att gälla just SR. Inga andra leverantörer av ljud och bild har något liknande problem.

    Eftersom ni uppenbart saknar egen kompetens, har ni kontaktat Apple för att få hjälp med att identifiera och åtgärda problemet?

    Om nu felet skulle bestå i den refererade inställningen för auto-uppspelning, så är det ju ett misslyckande att inte den har testats förut, eftersom den tydligen varit känd sedan senast den 27 september.

    Jag har version 11.1.2 av Safari och har nu testat med ändring av nämnda inställning, men felet kvarstår oförändrat.

    Med tanke på att lyssningen fungerade före augusti, alla andra webbsändningar av ljud och bild fungerar, SR:s icke direktsända program fungerar, även SR:s direktsändningar fungerar med mini.se.se och felet kvarstår trots att jag har bytt operativsystem, är problemet synnerligen väl inringat och det inte kan vara någon större utmaning att åtgärda det, med litet genuint intresse för lyssnarna - och intresse av att slå vakt om anseendet för public service - och med säkerligen beredvillig hjälp från Apple.

    Det är en absurd situation där lyssnare får strida för att kunna lyssna på Sveriges Radio på samma enkla villkor som andra ljud- och bildmedier, samtidigt som lyssnarsiffrorna dalar och allt fler röster ifrågasätter public service-verksamhetens omfattning och till och med existens. Handfallenheten hos SR:s skyddade verksamhet kan få till och med mig som grundmurat övertygad försvarare av public service att börja vackla.
  • Det var tråkigt att ditt förtroende för public service påverkas av att vi inte har lyckats lösa detta.

    De kolleger som arbetar med vårt journalistiska innehåll har inte någon skuld i detta. Ansvaret för att lösa webbproblem, och även för att förklara varför vi ibland inte lyckas lösa dem (samt att hjälpa lyssnare att hitta alternativa sätt att ta de av vårt innehåll) ligger helt på mig och de kolleger som arbetar med webbtekniken.

    Vi kan inte återskapa felet. Det är ovanligt – men inte unikt för dig. De tre eller fyra lyssnare som rapporterat in vad jag tror är samma fel fick inte problem samtidigt som du, utan senare under hösten (vilket pekar mot att det orsakats av en förändrig från vår sida).
    Annika Webbmaster
  • Det är ju ganska självklart att man vill kunna ta del av SR:s sändningar (utan speciallösningar och omvägar), om man gillar public service.

    Varför har ni under de tre och en halv månaderna av misslyckad problemlösning inte sökt hjälp hos Apple, i vars webbläsare problemet uppenbarar sig?

    Det är väl just det svaga incitamentet och drivet och det svala kundintresset hos en redan finansieringssäkrad verksamhet som förklarar skillnaden mot att ett kommersiellt medieföretag knappast hade låtit sig nöja med att ge upp och förlora kunder.