Kan inte lyssna live på Firefox 57 - buffrar (Bitdefender free)

Hej!

Sedan Firefox (PC, Win 10) uppdaterades igår till ver. 57 så kan jag inte lyssna live på webbsidan längre. Spelaren stannar på "Buffrar" och kommer inte vidare. Så småningom kommer meddelandet "Det tog för lång tid att hämta ljudet, prova igen."

Jag har startat om browsern ett par gånger och raderat alla cookies. Efter att ha läst en liknande gammal fråga här inne har jag även testat ett par kanaler jag aldrig lyssnat till tidigare med samma resultat. Har inga problem med nätanslutningen (kan streama t.ex. YouTube) och kan lyssna live om jag byter browser till Microsoft Edge.
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Instämmer med Åke.

    Har också provat med alla tre kvalitetsinställningarna, stannar på buffrar. Sak samma i felsäkert läge (utan tillägg som kan strula till det).

    Men, det gäller "bara" live. Tar jag ett program från arkivet, om så bara 5 minuter gammalt, så fungerar det direkt.

    Som benchmark testade jag nyss Danmarks radio (dr.dk/radio) och det fungerar ju direkt också. Liksom radio.nrk.no från Norge.

    Hoppas ni har någon som kan felsöka och se vart det behöver justeras för att fungera. Testat bara med Firefox v 57 som är den senaste.
  • Tack för att ni snabbt rapporterade in detta - och för att ni testat flera av de saker jag skulle ha bett er testa (i synnerhet kvalitetssänkning, i och med att många lyssnare haft problem i FF 56, där det fungerar bättre på lägre kvalitet).

    Blir det någon skillnad mellan https och http i början av adressen när ni besöker oss?

    Kan ni lyssna direkt på MP3-länkarna här (bör öppnas i ett externt spelarprogram, som VLC, Itunes eller Windows Media Player?
    MP3-länkar som M3U (192 kbps)

    Om inte, vad händer?

    Återkom! När två lyssnare oberoende av varandra får samma fel i samband med en uppdatering, är det ju något som verkligen inte fungerar som det ska med vårt innehåll och den nya tekniken. Ju snabbare vi kan förstå vad, desto bättre...

    Förutom att lyssna i annan webbläsare, skulle jag gissa att ni fortfarande kan lyssna i Firefox, men från https://tunein.com/ ...
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Ingen skillnad mellan http och https.

    Jag kan inte lyssna på länkarna, i VLC händer det ingenting alls och i Windows eget "Groove Music" får jag ett felmeddelande som säger att

    First, add this playlist to your music collection.
    The item is missing or we can't get to it.
    0x800700A1

    Jag testade med länkarna på ​MDRs hemsida​​​ eftersom jag bor i tyskland med precis samma resultat. Däremot kan jag spela upp t.ex. ​BBC 5 live​​​ lika problemfritt som jag tidigare kunde spela era streams.
  • Åke är snabbast han :-) Men har du möjligen Bitdefender som AV också? Se nedan.

    Jag finns i Frankrike skall jag kanske lägga till, så ännu en lyssnare utomlands ifrån. Chrome & Edge funkar bra vill jag också lägga till, så det är nog inte förbindelsen i sig som krånglar. Har kollat på två olika PC också, det är dock samma Win 10 och läsarversioner, men olika hårdvara....återkommer till det för jag hittade något medan jag skrev ned det här!

    http eller https gör ingen skillnad, exakt samma beteende på alla tre läsare. Chrome & Edge ok, FF icke.

    Länkarna:
    Groove Music ger samma meddelande som Åke noterar, verkar vara att den inte kan läsa playlist?

    VLC - nu börjar det bli intressant - den går inte heller. Verkar inte reagera alls, och den har fungerat tidigare, det vet jag. Har kvar de gamla länkarna i en playlist, men det händer lika lite där. Med ett par undantag, ogg-länkar där spelaren ger felmeddelande att de inte finns längre. Men det finns en separat tråd om det :-)

    Nu startar jag upp Screamer radio-appen som inte använts på ett slag och den går inte heller. Därefter plockar jag upp Antivirus för att se om det möjligen larmar, men nej. Provar ändå med att stänga av Bitdefender och då lossnar det...

    Jag har Bitdefender Free v1.09.55 och den bråkar. Men alltså bara med SR och Firefox i kombination, samt då VLC och Screamer tydligen. Men inte med Chrome & Edge som går...

    Om jag stänger av AV-skyddet (Protection Shield) så kickar FF igång direkt, liksom de andra spelarna utom Groove Music som inte kan hitta sin Groove verkar det. Bitdefender ger alltså ingen indikation att den spärrat något, absolut nada.

    Nu plockar jag fram en annan PC som har samma Win 10 och FF 57 men Avira antivirus, jag brukar inte strömma radio på den, men där går det! Så hos mig blir slutsatsen att Bitdefender verkar blockera något, men tydligen bara i kombo med SR och FF eller spelare typ VLC. Skall försöka skicka en fråga till Bitdefender, ni på SR kanske skall skriva en rad om det till dem också. Märkligt att det drabbar er men inte NRK, DR, BBC eller MDR som Åke provat. Antagligen något specifikt med er tekniska lösning.

    Hälsningar //
  • Oj, här dyker det upp intressanta fynd. Jag ska kompletterar med de mönster jag kan urskilja! Och om jag har rätt, tror jag inte att du behöver kontakta Bitdefinder, för jag har på känn vad det är som spökar.

    Geografin
    Att ni sitter i Frankrike och Tyskland kan vara relevant. Vi använder ett CDN, vilket i korthet innebär att ni, i stället för att hämta innehåll direkt från våra webbservrar i Sverige, får detta från den närmaste servern i nätverket.
    IT-ord: innehållsleveransnätverk (idg.se)

    Det är möjligt att ni går mot samma "nod" i vårt CDN och att det kan ha någon påverkan på problemet - men tills vidare finns det andra observationer som är intressantare.

    Firefox och VLC använder samma ljudströmmar
    För att spela kanaler använder de flesta webbläsare och våra egna appar sedan ungefär ett år tillbaka en teknik som kallas HLS, där vi liksom portionerar ut ljudet i sekvenser. Den tekniken har många fördelar, men det som är relevant här är att brandväggar brukar "förstå vad som händer", eftersom det liknar all annan trafik.

    Vi har dock kvar den äldre tekniken med en "oändlig ljudström" i Firefox och ett par andra webbläsare (som Internet Explorer på Windows 7 och lägre), samt i de direktlänkar som ni testade och fick problem med.

    Att vissa brandväggar och antivirusprogram upplever "kontinuerliga dataströmmar" som något som bör stoppas, är känt sedan tidigare och vi har skrivit om det här:
    När du kan lyssna i efterhand, men inte direkt

    Antivirusprogram kan blockera helt eller sega ned

    Här verkar det vara tvärstopp och våra ljudströmmar blockeras helt. Med antivirusprogram kan det även uppstå lägen där ljudet visserligen släpps igenom, men att det blir avbrott och hackar. Då brukar det handla om att strömmarna liksom analyseras hela tiden innan den får gå fram, en process som av och till tar för lång tid och ljudet stoppas (men där en lägre kvalitet kan få det att fungera bättre).

    Kenth med Bitdefender
    Det du bör göra, är att lägga in sverigesradio.se som en pålitlig webbplats. Det bästa för att hålla säkerheten så hög som möjligt är att inte lägga in att allt från sverigesradio.se ska passera (även om jag lovar att vi alltid gör vårt bästa för att förbli en pålitlig webbplats!), utan att se till att just våra direktströmmar undantas. De strömmar som används har adresser som börjar https://http-live.sr.se/ eller http://http-live.sr.se/

    Här står hur du gör med Bitdefender:
    How to add antivirus exclusions (exceptions) in Bitdefender 2017

    Åkes skyddsprogram
    Om du har ett annat antivirusprogram eller brandvägg och inte hittar hur du lägger in undantag i detta, så berätta gärna vilket det gäller, så kan vi hjälpa till att läsa. (Jag har en rätt stor vana av att söka fram relevant information ur mer eller mindre snåriga manualer.)

    Varför just nu?
    Det jag inte begriper är varför felet dykt upp just nu. Kan Bitdefender ha uppdaterats? Eller har vi (kanske just på den nod som ni i Västeuropa hämtar ljudströmmar från) gjort någon förändring som gör att våra ljudströmmar verkar "skummare än vanligt" (som något certifikat som inte är korrekt uppdaterat)?

    Har uppdateringen av Firefox över huvud taget med detta att göra? I samband med förra uppdateringen till 56 rapporterade många lyssnare in problem med avbrott och buffring, där lägre kvalitet avhjälpte. För minst en av dessa lyssnare var Bitdefender inblandat.

    Jag kikar i de felanmälningar vi har fått som handlar om Firefox 56 och ser ifall det kan finnas fler lyssnare där med Bitdefender (eller annat säkerhetsprogram), som kan ha nytta av den utomordentliga felsökning som ni gjort här.

    Tack. Berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Börjar med att tacka för fantastisk support! 😀

    Jag använder också Bitdefender, och problemet ligger uppenbarligen där. Jag fick problem med en annan sida (webbutik) där deras "inloggade" sidor blockerades av felmeddelandet "Secure Connection Failed". Bitdefender verkar vara bekanta för att blockera https-sidor men jag har konstigt nog inga som helst problem med andra sidor som Facebook, Hotmail eller till och med internetbanking. Tyvärr saknas alla möjligheter till inställningar i gratisversionen så det går inte att stänga av SSL-skanning som rekommenderas på en massa sidor när man har sådana problem.

    Hur som helst så hjälper därför tyvärr inte dina "tricks" heller eftersom funktionerna du beskriver bara finns tillgängliga i de köpversionerna av Bitdefender. I gratisversionen finns inga inställningar överhuvudtaget. Undantag kan (vad jag förstår) endast göras de gånger då Bitdefender meddelar att det just har blockerat en sida. Då finns valet att ange sidan som ett undantag, men i appen kan jag bara läsa undantagen, inte lägga till några manuellt.

    Den stora frågan är naturligtvis varför det här bara gäller Firefox om problemet ligger hos Bitdefender. Jag har ju inga problem att lyssna om jag byter till Edge. (Däremot hade jag samma problem med Edge med webbutiken ovan.)

    Jag är lika fundersam som du över varför det här dyker upp just nu. Jag lyssnar vanligtvis med en webbradio i köket, men just lördagar brukar jag lyssna och lösa melodikrysset via datorn, så det är alltså bara en gång i veckan. Å andra sidan så har jag kört så här i flera månader sedan jag installerade Bitdefender så det enda som jag vet om som har ändrats är uppdateringen av FF. Sen kan det naturligtvis vara så att även Bitdefender eller något annat har uppdaterats automatiskt under tiden. Samtidigt är det ju bara med Firefox som vi har problem, både Edge och Chrome fungerar, så det är ju inte omöjligt att det är just något de har ändrat på i uppdateringen som ger en konflikt med Bitdefender.
  • Jag testade för övrigt även att använda en anonymitetsserver (VPN) med svensk IP-adress och får samma problem där, så om jag förstår allt rätt så borde det utesluta att det är geografin som är problemet. Samtidigt så borde det finnas många lyssnare inom Sverige som använder kombinationen Firefox och Bitdefender, och då måste de ju ha samma problem...
  • Varför inte Chrome eller Edge?
    Den stora frågan är naturligtvis varför det här bara gäller Firefox om problemet ligger hos Bitdefender. Jag har ju inga problem att lyssna om jag byter till Edge. (Däremot hade jag samma problem med Edge med webbutiken ovan.)

    Det mysteriet kan jag förklara! Som jag skrev ovan använder de flesta webbläsare (som Chrome och Edge) en nyare teknik, som inte ger samma problem med säkerhetsprogram.

    I Firefox och ett fåtal andra webbläsare (Internet Explorer på Windows 7 är den vanligaste) används en äldre teknik, samma som vi har i direktlänkarna. Förmodligen blockaras alla våra liknande strömmar (vilket är anledningen till att det inte fungerar i VLC och att Groove Music hintar om att de inte kan nå innehållet).

    Synd att Bitdefender var så oflexibla. Lyssnaren som hade problem förut, har skrivit:
    Jag har gett upp med Bitdefender Free och kör nu
    Avast Free.

    Jag kan inte detta område alls, men förmedlar det tipset!
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Samtidigt så borde det finnas många lyssnare inom Sverige som använder kombinationen Firefox och Bitdefender, och då måste de ju ha samma problem...

    Absolut! Och möjligen Bitdefender + Internet Explorer på Windows 7 (samma ljudströmmar). För att dessa lyssnare enklare ska hitta hit, har jag lagt till "Bitdefender free" i rubriken.

    Kul att du är nöjd med supporten!
    Annika Webbmaster
  • Progressrapport:
    Samma problem med Tune-in, nästan. Tune-in fungerar dock inte i Chrome heller.

    Har anmält till Tune-in och Bitdefender support. Bitdefender jobbar på det och släppte en uppdatering idag, tyvärr så funkar det inte här ändå.

    Om Annika vill skicka några rader på engelska som beskriver dina teorier så lägger jag gärna till det i deras öppna ärende. Jag kan, om det är ok med dig, be dem kontakta dig på ngn email också? Skicka till min email som jag lagt in i svaret.

    Hälsningar och tack för det stora engagemanget!
  • Oj, det verkar som om mitt stora engagemang tog slut där ...

    Hur gick det, ska vi spotta i nävarna och hjälpa till på något vis, eller har det löst sig?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika och Gott Nytt År,

    Jag måste medge att jag tröttnade och bytte ut Bitdefender när jag inte hörde mer från någon. Kör Kaspersky (trots ryktena) som nyligen släppt en fri version som passar vår "radiodator" fint eftersom den är ganska lätt och saktar inte ner datorn. Inga problem detekterade.

    Mvh
  • Hej och Gott Nytt År!

    Jag gör samma sak fast tvärtom. Eftersom det bara är en gång i veckan som jag lyssnar på SR live på datorn (annars lyssnar jag via en internetradio) så använder jag Edge istället för Firefox för att lyssna just då.

    Det verkar konstigt nog bara vara kombinationen Bitdefender och Firefox som blir problem.

    Mvh
  • Hej!

    Två olika lösningar som båfda gör att ni kan lyssna 😀

    Skillnaden mellan Firefox och Edge har jag försökt förklara i ett svar den 21 nov:
    /.../ Som jag skrev ovan använder de flesta webbläsare (som Chrome och Edge) en nyare teknik, som inte ger samma problem med säkerhetsprogram.

    I Firefox och ett fåtal andra webbläsare (Internet Explorer på Windows 7 är den vanligaste) används en äldre teknik, samma som vi har i direktlänkarna. Förmodligen blockaras alla våra liknande strömmar (vilket är anledningen till att det inte fungerar i VLC och att Groove Music hintar om att de inte kan nå innehållet).
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Främst till Åke som fortfarande använder Bitdefender, men Kenth verkar nyfiken och får naturligtvis också kolla på detta om du vill (och inte har avinstallerat Bitdefender):

    Har ni möjlighet att testa att lyssna på P4 Plus i Firefox med Bitdefender aktivt?

    Något skiljer P4 Plus från t ex P1 och P4 Halland
    Jag försöker förstå varför lyssnare med en viss Pioneer-modell får problem med alla Sveriges Radio-kanaler utom just P4 Plus och en nyhetskanal från Ekot.

    P4 Plus och Ekot-kanalen är "nyare" än övriga kanaler, och min hypotes är att vi har gjort något bra med dem som vi har missat att göra på de kanaler som idag fått säkerhetsproblem på vissa plattformar.

    Hittills är det Pioneer X-CM66D som har konstanta problem med alla-SR-kanaler-utom-P4-Plus-och-Ekot (andra kanaler som BBC fungerar). Tillfälliga problem med samma kanaler såg vi i höstas när Telias nätverk tillfälligt fick "fel säkerhetsinställningar" och blockerade alla våra kanaler utom dessa två.

    Blir det samma mönster med Bitdefender?
    Att Bitdefender har problem med våra kanaler men inte exempelvis BBC (vilket jag påmindes om av en annan lyssnare med Bitdefender-problem) skulle kunna bero på att vi gör något litet fel med de flesta av våra kanaler. Så litet att det nästan inte märks, men leder till att ljudströmmen blockaras i just Bitdefender, Pioneer och när Telias säkerhetsinställningar "blev överdrivet hårda".

    Detta lilla fel har vi i så fall inte på de två nyaste kanalerna. Min hypotes är därför att P4 Plus inte kommer att blockeras av Bitdefender.

    Om ni har möjlighet att testa att lyssna på P4 Plus i Firefox, så är det till stor hjälp. Stämmer min hypotes, kommer vi att förstå var vi ska felsöka, till glädje för både Pioneer-användarna och er med Bitdefender. Är min hypotes felaktig, så är det förstås också bra att veta.

    P4 Plus (och Ekot sänder direkt samt övriga kanaler) finner ni här:
    https://sverigesradio.se/kanaler

    Om P4 Plus fungerar, så testa även någon av de andra kanalerna - så att vi vet att felet kvarstår för dem.

    Kan ni inte testa detta så får vi självfallet försöka återskapa blockeringen i Bitdefender själva och kartlägga, så felsökningen står och faller inte med er möjlighet att hjälpa till just nu, men jag inbillar mig att i alla fall Åke som fortfarande har Bitdefender, skulle kunna testa rätt enkelt ...

    Tack på förhand!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Glömde bort det här ett par dagar, men jag tror att jag provade P4 plus senast också. Jag testade igen nu för säkerhets skull med det är ingen skillnad mot de andra kanalerna. Spelaren stannar på "buffrar" och ger sedan meddelandet att det tog för lång tid att hämta ljudet.

    Mvh
    Åke
  • Tack för att du testade P4 Plus (och synd att min hypotes om felet inte stämde)!

    Bra att kunna stryka det från listan i alla fall.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Vi har gjort en teknisk förändring som har med http/https att göra som eventuellt skulle kunna leda till att Bitdefender inte stoppar ljudet i Firefox.

    Testa gärna (men bli inte för besviken om felet kvarstår)!
    Annika Webbmaster
  • Förändringen 10 april har fixat problemet för mig i alla fall.
  • Men så trevligt!

    Då har jag ett problem mindre att grubbla över. (Jag utgår från att det var samma grundproblem som ställde till det för alla med Bitdefender.)
    Annika Webbmaster
  • Japp. Jag kan också bekräfta att det fungerar nu. Kanon!
  • Hurra!

    Tack för den trevliga återkopplingen.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Tillbaks på ruta ett...

    Efter att ha funkat utan problem i några veckor så är nu samma problem tillbaks. Spelaren står på "buffrar" i en halv evighet och stannar sedan med meddelandet "Det tog för lång tid...".

    Gäller fortfarande bara kombon Bitdefender och Firefox. Allt fungerar problemfritt på MS Edge, och om jag stänger Bitdefender så funkar det även på Firefox.

    Har ni ändrat tillbaks något igen??
  • Vi ska inte ha ändrat något!

    Kvarstår felet även nu?
    Annika Webbmaster
  • Ja, samma fortfarande och på två datorer.

    Jag kom dock på att jag kan undvika problemet genom att lägga till www.sr.se som undantag i Bitdefender. (Dock funkar bara den adressen och inte sverigesradio.se)

    Det går alltså att lösa så i nödfall, men jag förstår inte varför det plötsligt blev problem igen.
  • Det förstår inte jag heller. Vad använder du för adress när du besöker oss?

    www.sr.se och sr.se ska båda leda vidare till https://sverigesradio.se ... Och där ska det fel vi tidigare hade, där spelaren använde sig av http-protokollet trots att den borde använda det säkrare https-protokollet, vara löst.

    Jag kollar med en kunnig kollega om hon vet vad felet kan bero på!
    Annika Webbmaster
  • Det är det som är kruxet. Jag är på sverigesradio.se eftersom jag, som du säger blir automatiskt vidareledd dit. Jag råkade bara skriva sr.se av gammal vana när jag skulle lägga till undantaget och upptäckte att det fungerade, men inte sverigesradio.se

    Kan det vara så att live-länkarna ligger under sr.se?
  • Hej
    Kan du testa att lägga till lyssna-cdn.sr.se ?

  • Hej!

    Jag testade, men det funkar inte. Jag måste lägga till hela sr.se.
  • Hej!

    Jag håller på att kika på den här frågan igen. När det gäller undantag (som jag förmodar att du fortfarande behöver i Bitdefender), så är det troligen endast adressen http-live.sr.se/ du behöver göra undantaget för.

    Om du ändrar i Bitdefender (och alltså "gör den dörr du öppnat för oss lite smalare"), så återkoppla gärna, för jag vill förstås veta om tipset hjälper!

    Varför det ens behövs är däremot något vi ännu inte vet.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen - igen!

    Vi har rättat det fel som jag tror att Bitdefender reaagerat på! Vi skickade innehåll över http där det borde ha varit över https även denna gång, men felet låg på ett annat ställe i koden. Jag håller tummarna för att det nu ska gå att lyssna utan att behöva lämna något undantag för oss i Bitdefender.

    Tack för att du hjälper oss att hitta förbättringsområden, och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Tyvärr - "No such luck." Jag tog bort mitt undantag för sr.se och då var vi tillbaks på ruta ett igen.

    Däremot så lade jag sen till länken du postade ovan istället som undantag och den funkar lika bra som sr.se.

    Trevlig helg på dig också!
  • Nämen så trist! Jag som var nästan säker på att vi hade hittat skurken ...

    Vi jobbar vidare, men som du ju märker är detta fel (som endast drabbar ett fåtal lyssnare) inte så högt prioriterat, så den hjälp vi får från er som drabbas är välkommen!

    Vid tillfälle har jag ännu ett litet test du gärna får hjälpa oss med ... När vi först kartlade felet, så konstaterade vi (eller du och Kenth, snarare) att det blev problem med Bitdefender även i VLC. Jag undrar om det fortfarande är så?

    Testa genom länkarna här:
    MP3-länkar som M3U (192 kbps)

    Bra i alla fall att det räcker att öppna en lite mindre dörr i Bitdefender för att våra kanaler ska funka!

    Tack på förhand!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Vi har hittat funktionen i Bitdefender som blockerar strömmarna, och det är Encrypted web scan.
    Vi har varit i kontakt med Bitdefender för att se om det finns någon lösning - men deras förslag är tyvärr bara att stänga av Encrypted web scan.

    Att det fungerar med NRK är för att de använder ett modernare streamingformat i Firefox  - vilket vi använder för andra webbläsare, men när vi byggde vår nuvarande spelare så fanns det dåligt stöd för den i just Firefox.

    Vi hoppas hur som helst att vi ska kunna bygga om hela spelaren senare i år, och då kommer vi att byta format i Firefox.

    Mvh
  • Hej!

    Jag missade Annikas förfrågan tidigare.

    Efter att ha haft åtskilliga linkande problem med just Bitdefender i andra sammanhang så har jag helt enkelt skrotat det och kör bara med Windows Defender och Malwarebytes.

    Jag kan alltså tyvärr inte längre hjälpa till att testa eftersom jag inte har Bitdefender installerat längre.

    Hälsningar

  • Tack för hjälpen med felsökning medans du använde det!

    Mvh
  • Hej
    Om det är någon här i tråden som fortfarande har problemte så har Bitdefender nu meddelat att det fixat buggen som orsakade det.
    Så om ni uppdaterar och ser till att ni har version 23.0.14.61 så bör det fungera.

    mvh