Radiospelare på skrivbordet

Hej! Jag lyssnar gärna på SR i min stora dator med bra ljud. Ibland vill jag kolla något annat på nätet. Om jag glömmer öppna ny sida bryts ljudet.
Finns det någon liten "radiospelare" som kan ligga på skrivbordet och spela radio oberoende av övrigt surfande?
En liten läcker sak, extremt lättnavigerad och gärna med volymkontroll.
Mvh
Jan Kwarnmark
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Det ska jag nog kunna hjälpa dig att hitta!

    Du skrev hit från en Mac-dator. Är det den datorn det gäller?
    Annika Webbmaster
  • Tack för snabbt svar!
    Jag har en Mac. Menar du att du ska visa på en extern mediaspelare? Så SR har ingen egen? Har inte det funnits? Mvh JanKw
  • Det stämmer att vi har haft detta, men det var ett par år sedan.

    För exempelvis Windows 10 har vi även idag en egen app som fungerar utan risk för att dina surfvanor ska stoppa ljudet, men för de flesta andra plattformar är det externt utvecklade appar och andra tjänster med vårt innehåll som gäller.

    För Mac OS X finns den här spelaren:
    Radio i menyraden

    Om du använder webbläsaren Chrome, skulle du även kunna testa denna app:
    Sveriges Radio Spelare

    Hoppas att något av dessa alternativ gör det enklare för dig att lyssna!
    Annika Webbmaster
  • Det är alltså inte vi själva som har skapat de apparna, utan oberoende utvecklare som har utvecklat dem med hjälp av vårt öppna API, en utveckling vi tycker är bra!
    Läs mer om vad vårt öppna API är
    Annika Webbmaster
  • Nu har jag köpt och installerat Radio i menyraden. (40 kr). Extremt smidig! Och Spotifyknappen är genial!
    Tyckte jag såg "Familjedelning" under installationen. Kan man man använda i fler datorer, utan att betala mer?
    Bästa svaret
  • Hoppas att du tycker att det är väl investerade pengar!

    Det verkar som om du kan använda samma app på fler enheter ifall du aktiverar Familjedelning.

    Läs mer här:
    Apples support: Ställa in Familjedelning

    Annika Webbmaster
  • PS:
    Jag har skrivit till utvecklarna som ligger bakom appen, eftersom det förstås är de som ska få läsa ditt beröm!
    Annika Webbmaster
  • Jag uppfattar "Familjedelning" som att jag ska betala allt familjen köper. Det jag vill veta är om jag kan använda denna app på två olika datorer, men bara betala för en. Bara i princip. 40 kr är inte mycket att bråka om. (Men jag tycker fortfarande att appen är bra!)
  • Ok, den saken är det ju bra om du tar upp med Apple så att de kan förtydliga!

    Vad det gäller Radio i menyraden utgår jag från att det är samma sak som med vår egen app Sveriges Radio Play för Ios:
    Upp till sex familjemedlemmar kan använda den här appen när Familjedelning är aktiverat.

    Så, ja, du ska kunna använda samma på två olika datorer.
    Annika Webbmaster
  • Yess! Jag laddade hem appen i min andra dator och när jag skulle till att "köpa" den kom det upp en fråga om jag ville ha den gratis, eftersom jag redan köpt den!
    Det var det! Tack för hjälpen!
    JanKw
    PS Kanske en liten information och instruktion på SRs hemsida, om det inte är otillbörlig reklam? DS
    PPS För övrigt har jag sr.se som startsida på nätet. Skönt att slippa en massa reklam. DS
  • Hej! Den har blivit en kompis. Men varför är den försvunnen från menyraden ibland? Jag måste söka efter den i datorn och det gick i och för sig bra.
  • Hej!

    På första frågan är svaret att jag har tänkt att skriva lite om de olika "indie-appar" med vårt innehåll som jag känner till, men tyvärr inte har hunnit!

    Varför den ibland försvinner från menyraden kan jag inte svara på, men det kanske utvecklarna kan? Du når dem här:
    Kontakta Bitfield AB
    Annika Webbmaster