Högre dataförbrukning

Hej! Dataförbrukningen har ökat markant under den senaste månaden.
Har läst att även andra har samma problem. Jag har en Samsung telefon, appen inställd på låg kvalité.
Jag lyssnar mestadels på direktsändningar.

Kommentarer

  • Tack för att du rapporterade in detta.

    Det stämmer att ni är fler som noterat samma sak. Än så länge är ni tre personer som rapporterat det i forumet, och alla har ni haft Samsung-telefoner. Felet behöver dock inte vara kopplat till just Samsung. Tre felrapporter från samma tillverkare kan ha andras orsaker, som att Samsung är extra tydliga med att redovisa dataförbrukning ...

    Tyvärr tror vi att problemet drabbar fler lyssnare än det fåtal som hört av er, vilket gör oss extra tacksamma för den hjälp vi kan få av er. Vi har ännu inte lyckats återskapa detta själva, men med tre snarlika felanmälningar ökar möjligheten att se mönster.

    Kan du testa om dataförbrukningen minskar ifall du ändrar till mellan-kvaliteten istället, eller om det inte påverkar problemet?
    Annika Webbmaster
  • Fel av mig! De andra två som har rapporterat in detta problem hade inte alls Samsung, utan Sony, ser jag nu. Och ni har olika versioner av Android.

    Bakom kulisserna ser jag att du har Android 7.1.1 medan Rolf har 5.1.1 och Lars-Erik har 8.0.0.

    Så, den gemensamma nämnaren är vare sig telefonmodell eller Androidversion ... Vi får felsöka annat!

    Vilken eller vilka kanaler brukar du oftast lyssna på? Rätt vad det är skickar vi ut ljudströmmen där med fel kvalitet!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag lyssnar mestadels på p4 Sjuhärad.
    Jag lyssnar ca 5 timmar om dagen genom appen i jobbet, eftersom det blir många timmar så märks ju felet tydligare.
    Jag har testat skifta kvalité, ominstalera appen men det hjälper inte.
    En normal månad innan förbrukade jag ca 2-3 gb på sr appen, nu så hade jag gjort åt 5.5 gb på två veckor.
    Problemet började i aug.
  • Tack!

    Vi vet inte hur många som drabbas, men vi hoppas och tror att ni är få. Vi har inte heller kunnat återskapa felet på någon av de telefoner vi har tillgång till.

    Jag har "samlat er" i en grupp (lagt en speciell "tagg" på era trådar) för att utvecklarna ska kunna hitta er och felsöka detta som en samlad grupp. Men just nu är både utvecklarna och jag lite tomma på idéer kring vad vi ska felsöka. Vad kan vara den gemensamma nämnaren?

    Det är lättare att säga vad det inte är. Vi utesluter telefonmodell, Androidversion och vald kanal ...

    Suck.

    Vill du kunna lyssna med lägre förbrukning, så använd vår hemsida eller appen Lyssna. Det är inte vi själva som har skapat den appen, men innehållet är vårt!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag fick just höra från app-utvecklarna att de har lyckats återskapa felet. Det innebär gör att vi har kommit ett stort steg på vägen mot att lösa det. Lösningen kommer dock att bakas ihop med ett planerat framtida arbete med  "spelarkomponenten".

    Jag försöker ta reda på om det finns någon work around för er som drabbats - och hur omfattande det är. Är ni väldigt få som drabbats så är det klokt att baka samman lösningen till det planerade arbetet, hur olyckligt det än är för just er. Men ifall ni är många vill jag "eskalera" ärendet, eftersom en bugg som "slösar bort lyssnarnas mobildata i det fördolda" på ett plan är värre än en uppenbar bugg.

    Jag återkommer när jag vet mer (och skulle du inte höra något från mig innan tisdag, så påminn)!

    Tack för din hjälp så här långt.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Bra att de gick få fram problemet så de går att börja felsöka. Jag tror att det är långt många fler som har samma problem men inte upptäckt det än.
    För min del så lyssnar jag på sr genom Lyssna appen förnärvarande, där är förbrukningen normal.
    Ska bli intressant med återkoppling från er och förhoppningsvis få reda på vad problemet är. /Joakim

  • Hej igen!

    Play version 18.10.4.5494 är nu på väg ut till 50% av användarna och buggen som gav dig och många andra fel kvalitet är åtgärdad.

    Om inga nya buggar dyker upp, släpper vi sedan versionen till alla lyssnare!
    Annika Webbmaster