Bandbredd i SR Play appen

Det verkar som om bandbredden i play appen inte sänder på bandbredd lite trots att jag har valt lite. Märkte det efter en uppdatering för en eller två månader sedan.
Undrar om det går att fixa och hoppas på återkoppling.
Hälsningar
Rolf

Kommentarer

  • Tack för att du rapporterade in detta!

    Vi har fått in en liknande felanmälan från Lars-Erik här:
    Dataförbrukning vid radiolyssning i app

    Hans felanmälan gäller direktlyssning på en kanal och han använder en Android-telefon. Är det direktlyssning på Android även hos dig?

    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har en Sony Xperia Z med Android 5.1.1. Jag lyssnar nästan bara på direktsända program.
    //
    Rolf
  • Tack. Även Lars-Erik, han med samma fel, har en Sony-lur (jag försöker ta reda på vilken).

    Att detta fel har rapporterats in från två Sony-användare gör att jag funderar över om det finns något i vår app som inte fungerar så bra som det borde ihop med någon funktion som är specifik för Sony Xperia.

    I många Sony-modeller finns en funktion som heter Smart Cleaner, och den höga dataförbrukningen skulle kunna vara relaterad till den funktionen. I korthet ska Smart Cleaner radera vad den anser vara "onödig data", och om den av misstag då raderar data som Play-appen behöver och därmed får ladda hem på nytt gång på gång, skulle dataförbrukningen kunna skjuta i höjden.

    Kan du se om Smart Cleaner finns installerat hos dig? Stäng i så fall av den funktionen (eller undanta vår app), så ser vi om inte dataförbrukningen sjunker!
    Settings> Storage & Memory > Smart Cleaner
    (Hoppas att det går att följa, trots att jag inte hittat vad inställningen heter på svenska. Kanske Inställningar, Lagring & Minne och Smart rensning?)

    Varför detta rensande är i bästa fall onödigt och i ofta rent skadligt, tycker jag att de beskriver på ett begripligt sätt här:
    ”Rensa mobilen”-appar är en dålig idé (surfa.se)
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Se nedan svaret från Sony support:

    Appen Smart Cleaner är inte förinstallerad i Xperia Z, utan enbart i de nyare modellerna.

    Jag har inte på egen hand installerat någon sådan app.
    Hälsningar
    Rolf
  • Hej igen!

    Även om det förstås är väldigt tråkigt att ytterligare en lyssnare ska ha drabbats av detta, är det bra för vår felsökning ... Och nu har även Joakim rapporterat in detta problem:
    Högre dataförbrukning

    Med största sannolikhet är det samma bakomliggande problem. Nu när ni är tre som rapporterat in samma fel, ökar möjligheten att utskilja rätt gemensamma nämnare. Sony-mobiler var inte denna nämnare. Joakim har en Samsung Galaxy.

    Inte heller versionen av Android tycks spela in. Du har 5.1.1, Joakim har 7.1.1 och Lars-Erik har 8.0.0.

    Så, vilken är den gemensamma nämnaren? Vilken eller vilka kanaler brukar du lyssna på? Rätt vad det är skickar vi ut ljudströmmen med fel kvalitet på en av våra kanaler ...
    Annika Webbmaster
  • Hej! Vi har inte förstått vad som skapar detta problem än, men felsöker förstås!

    Vill du kunna lyssna med lägre förbrukning, så använd vår hemsida eller appen Lyssna. Det är inte vi själva som har skapat den appen, men innehållet är vårt!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag fick just höra från app-utvecklarna att de har lyckats återskapa felet! Det innebär gör att vi har kommit ett stort steg på vägen mot att lösa det. Lösningen kommer dock att bakas ihop med ett planerat framtida arbete med  "spelarkomponenten".

    Jag försöker ta reda på om det finns någon work around för er som drabbats - och hur omfattande det är. Är ni väldigt få som drabbats så är det klokt att baka samman lösningen till det planerade arbetet, hur olyckligt det än är för just er. Men ifall ni är många vill jag "eskalera" ärendet, eftersom en bugg som "slösar bort lyssnarnas mobildata i det fördolda" på ett plan är värre än en uppenbar bugg.

    Jag återkommer när jag vet mer (och skulle du inte höra något från mig innan tisdag, så påminn)!

    Tack för din hjälp så här långt.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Det var ju bra att utvecklarna är felet på spåren.
    Jag märkte av felet i samband med en uppdatering av appen så det är nog appen det är fel på.
    Testa med att installera en version från början på året och se om felet försvinner
    //
    Rolf
  • Tack för tips.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Play version 18.10.4.5494 är nu på väg ut till 50% av användarna och buggen som gav dig och många andra fel kvalitet är åtgärdad.

    Om inga nya buggar dyker upp, släpper vi sedan versionen till alla lyssnare!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jag upplever att problemen med bandbredden kvarstår.
    Jag har valt den lägsta bandbredden men sändningen går ut på en högre bandbredd.
  • Inte bra! Tack för att du rapporterade in det.

    Är det fortfarande en direktsänd kanal?
    Annika Webbmaster
  • Ja, det är direktsänt.
    Kan du skicka en version av appen från tex januari till mig så kan jag bättre jämföra appen nu och förr?
  • Hej!
    Jobbas det på någon lösning av problemet med bandbredd?
  • Förlåt, jag ska just ha möte med app-utvecklarna och återkommer!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Vad blev det för resultat av mötet?
    Hälsningar
    Rolf
  • Tack för påminnelsen! De har fortfarande inte hunnit undersöka detta, men ska göra det.

    Om det visar sig att felet har uppstått på nytt, så kommer vi att åtgärda det.
    Annika Webbmaster