Onormalt hög dataförbrukning vid radiolyssning i app

Hej!
Jag köpte i feb. -18 en ny Sony telefon utan FM-radio. De första 3-4 månaderna som jag lyssnade på radio via SR-appen hade jag en dataförbrukning på ca 25 Mb/timme. Någon gång i juni/juli ökade plötsligt förbrukningen till ca 90-95 Mb/timme. Jag har appen inställd på den lägsta kvalitén, "lite". Kan ni ge en förklaring till detta?
Bästa hälsningar
Lars-Erik

Kommentarer

  • Hej Lars-Erik!

    Jag vill också hitta förklaring själv, för det låter ju väldigt konstigt att förbrukningen närmast fyrdubblats! Förbrukningen överstiger till och med lyssning i högsta kvalitet, där en timmes lyssning ger en dataförbrukning på 88 MB:
    Med vilken kvalitet strömmar Sveriges Radio?

    Nu gäller siffrorna på den sidan endast själva ljudströmmen. I appen laddas även några bilder, information om avsnitt och en del annat, så 90-95 MB är inte orimligt för en timmes lyssning i högsta kvalitet.

    Gå för säkerhets skull in under Min sida i appens nederkant, välj Inställningar och hjälp och Datamängd. Och ändra! Även om du redan har "Lite" valt, så vill jag att du först ändrar till "Lagom" och därefter återställer till "Lite", för om appen av någon anledning har läst av denna inställning felaktigt, så borde en sådan manöver kunna få den att läsa in detta på nytt.

    Lyssnar du endast direkt på en kanal (som en ersättning för FM-radio känns det naturligt), eller lyssnar du även på avsnitt i efterhand? Laddar du i så fall hem programmen eller lyssnar du utan att ladda hem innan?

    Svara på det du kan, för detta vill vi självfallet reda ut!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Tack för snabbt svar.
    Jag provade tidigare att ändra inställningen av kvalité men utan resultat. Jag har även läst in appen på nytt men med samma resultat.
    Jag har nu, sedan jag fått ditt svar, testat med 2 olika räknare och dom ger snarlikt resultat. Jag har också kollat att lyssna med wifi men det "kostar" lika mycket data där.
    Jag har talat med Sony service och dom säger att det inte är något fel på/med telefonen.
    Bästa hälsningar
    Lars-Erik
  • Sorry!
    Jag glömde säga att jag lyssnar endast på radio direkt, inga hemtagningar etc.
    /Lars-Erik
  • Tack, vi vill verkligen förstå varför det går åt mer data nu än vad det gjorde för mindre än ett halvår sedan.

    Vilken Sony-modell är det? Och vad är det för version av Android på den?

    En del Sony-modeller har en funktion som heter Smart Cleaner:
    Smart Cleaner automatically shuts down infrequently used applications that are still running in the background and occupying the RAM. It also provides free memory in the ROM, by continuously cleaning unnecessary or temporary cache data.
    Maintaining your Xperia X device inside and out (se under mellanrubriken Memory)

    Den funktionen kanske rensar bort data som vår app anser sig behöva och därför får ladda hem på nytt, vilket i så fall skulle kunna leda till ökad dataförbrukning!

    Stäng av den Smart Cleaner eller skapa ett undantag för vår app och se om det blir någon skillnad:
    Settings> Storage & Memory > Smart Cleaner

    Hoppas att detta går att följa - och att det är överdrivet städande från Smart Cleaner som ligger bakom problemet!

    Varför detta rensande är i bästa fall onödigt och i ofta rent skadligt, tycker beskrivs på ett begripligt sätt här:
    ”Rensa mobilen”-appar är en dålig idé (surfa.se)

    Hör av dig och berätta om du hade Smart Cleaner påslaget och om det i så fall blev någon skillnad att stänga av funktionen!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    En annan lyssnare, Rolf, rapporterar in samma sak som du:
    Det verkar som om bandbredden i play appen inte sänder på bandbredd lite trots att jag har valt lite. Märkte det efter en uppdatering för en eller två månader sedan.
    Undrar om det går att fixa och hoppas på återkoppling.

    ​​Bandbredd i SR Play appen​​​​​​

    Vi ser självfallet över vad det är som skett.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Rolf som har rapporterat in liknande problem har en Sony Xperia Z med Android 5.1.1. Vet du om det är samma modell du har?
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har en Sony XZ1 Compact med Android  Oreo 8.0.0.
    Hälsningar
    Lars-Erik
  • Hej igen!
    Jag gjorde nu en simpel test med hustruns Sony Z3 Compact som har android 6.0.1 . Den verkar ha "normal" data förbrukning på ca 8 MB på 20 min????
    /Lars-Erik
  • Bra att det verkar fungera som det ska hos din hustru!

    Xperia X-serien (som XZ Compact) har den där Smart Cleaner-funktionen som jag skrev om förra veckan och som jag misstänkte kan vara "boven i dramat". Din hustrus Z3 tror jag däremot inte har den ...

    Se om den funktionen spelar någon roll för detta fel! Stäng av Smart Cleaner, så ser vi om dataförbrukningen sjunker!
    Settings> Storage & Memory > Smart Cleaner

    Hoppas att det går att följa, trots att jag inte hittat vad inställningen heter på svenska. (Kanske Inställningar, Lagring & Minne och Smart rensning?)

    Om den redan var avslagen så kan det finnas andra inställningar som vi behöver titta på!
    Annika Webbmaster
  • En fråga till:
    Har både du och din hustru senaste versionen av appen?

    Om din telefon har en uppdaterad app där det har smugit sig in ett fel medan din hustrus äldre app-version saknar felet, så skulle det förstås också medföra att hennes förbrukning är normal medan din är hög. (I och med att det ännu endast är du och Rolf som rapporterat in problemet, har jag dock svårt att tro att det är ett generellt fel i vår app.)
    Annika Webbmaster
  • Rensningen finns under något som heter Experia Assist under Inställningar.
    Jag stängde av den i förra vecka men utan resultat betr. datamängd. Sorry, men alltid ett bra försök.
    /Lars-Erik
  • Hej igen och tack för att du testade!

    Även om det förstås är väldigt tråkigt att ytterligare en lyssnare ska ha drabbats av detta, är det bra för vår felsökning ... Och nu har även Joakim rapporterat in detta problem:
    Högre dataförbrukning

    Med största sannolikhet är det samma bakomliggande problem. Nu när ni är tre som rapporterat in samma fel, ökar möjligheten att utskilja rätt gemensamma nämnare. Sony-mobiler var inte denna nämnare. Dels har din hustrus lur inte detta problem, och dels har Joakim en Samsung Galaxy.

    Inte heller versionen av Android tycks spela in. Du har 8.0.0, Joakim har 7.1.1 och Rolf har 5.1.1.

    Så, vilken är den gemensamma nämnaren? Vilken eller vilka kanaler brukar du lyssna på - och vilken kanal var det du testade på hustruns mobil? Rätt vad det är skickar vi ut ljudströmmen med fel kvalitet på en av våra kanaler ...
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!
    Jag lyssnar huvudsakligen på P2, men jag tror inte det spelar någon roll vilken kanal jag lyssnar på. Jag gjort en snabb test med P1 och det var hög förbrukning.
    Bästa hälsningar
    Lars-Erik
  • Tack.

    Jag tror inte heller det, men vill i alla fall fråga!

    Någon gemensam nämnare bör det finnas där din telefon har något gemensamt med Ralfs och Joakims lurar, medan din hustrus telefon inte har det. Frågan är vad ...
    Annika Webbmaster
  • Varför jag noterade den höra förbrukningen är att jag lyssnar ganska frekvent på radio när jag går på promenad. Kanske andra lyssnar re inte noterar förbrukningen utan bara "gillar" vad man hör.
    /Lars-Erik
  • Så är det absolut, men ni är i alla fall tre som har hört av er, och det är vi tacksamma över.

    Vi vet inte hur många som drabbas, men vi hoppas och tror att ni är få. Vi har inte heller kunnat återskapa felet på någon av de telefoner vi har tillgång till.

    Jag har "samlat er" i en grupp (lagt en speciell "tagg" på era trådar) för att utvecklarna ska kunna hitta dem och felsöka detta som en grupp. Men just nu är bård utvecklarna och jag lite tomma på idéer kring vad vi ska felsöka. Vad kan vara den gemensamma nämnaren?

    Det är lättare att säga vad det inte är. Vi utesluter telefonmodell, Androidversion och vald kanal ...

    Suck.

    Vill du kunna lyssna med lägre förbrukning, så använd vår hemsida eller appen Lyssna. Det är inte vi själva som har skapat den appen, men innehållet är vårt!

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    I morse , under Min promenad "greps jag av en fundering". Kan det vara mobilsändarna som är olika trimmade?
    Kan olika operatörer ha betydelse? Tex jag har telia och brukar huvudsakligen lyssna i hemmakommunen Järfälla (Viksjö).
    Bästa hälsningar
    Lars-Erik
  • Alla uppslag är välkomna, men jag fick just höra från app-utvecklarna att de har lyckats återskapa felet!

    Det innebär gör att vi har kommit ett stort steg på vägen mot att lösa det. Lösningen kommer dock att bakas ihop med ett planerat framtida arbete med  "spelarkomponenten".

    Jag försöker ta reda på om det finns någon work around för er som drabbats - och hur omfattande det är. Är ni väldigt få som drabbats så är det klokt att baka samman lösningen till det planerade arbetet, hur olyckligt det än är för just er. Men ifall ni är många vill jag "eskalera" ärendet, eftersom en bugg som "slösar bort lyssnarnas mobildata i det fördolda" på ett plan är värre än en uppenbar bugg.

    Jag återkommer när jag vet mer (och skulle du inte höra något från mig innan tisdag, så påminn)!

    Tack för all hjälp så här långt.
    Annika Webbmaster
  • Det finns tyvärr inte mycket ni kan göra själva för att påverka detta. Buggen ligger hos oss - och vi arbetar med den.

    Stort tack för att du bidrog till att vi fann den!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Play version 18.10.4.5494 är nu på väg ut till 50% av användarna och buggen som gav dig och många andra fel kvalitet är åtgärdad.

    Om inga nya buggar dyker upp, släpper vi sedan versionen till alla lyssnare!
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för informationen. Ni har altså hittat ett fel. Har du en tidplan på släppet av den nya versionen? Kommer den att "uppdatera sig själv"?
    Bästa hälsningar
    Lars-Erik
  • Ja, vi hade ett fel som vi har löst, där din felanmälan i högsta grad bidragit till att vi hittade det!

    Den rättade versionen är redan släppt, men inte till alla lyssnare. Och det var bra, för den hade med sig en smärre bugg (i vissa lägen kan "kanalknapparna" på startsidan sluta fungera - men det går då att starta kanalen genom att gå via Direkt i appens nederkant). Även den buggen är rättad och en ny version (som alltså ska vara högre än 18.10.4.5494) väntar på godkännande av Google.

    Så snart vi känner oss trygga med att inga nya fel finns, kommer du alltså att kunna uppdatera appen och få den rätt ljudkvalitet för direktströmmen!
    Annika Webbmaster
  • GLIMRANDE!!!
    Tack för ditt engagemang i ärendet.
    /Lars-Erik