Funktionen "Gå till direktsändning" har slutat fungera i SR Play för IOS

Hej,

I den senaste uppdateringen verkar niha fixat att om man tidigare har lyssnat på direktsändning och sedan väljer att spela direktsändning via t.ex."Direktsändning" -> "Spela P1" så kommer man nu verkligen till direktsändning istället för att man tidigare fortsatte där man senast pausat.
Däremot verkar "Gå till direktsändning" ha slutat fungera. Den funkar varken med eller utan VoiceOver.

Kommentarer

  • Tack, det läggs till listan över saker vi behöver åtgärda.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Instämmer, detta är jättestörigt! Jag skulle t ex nu 07.22 lyssna på nyheterna från 7.00 och sedan framåt. Går då till ikonen Direkt längst ner på skärmen, och väljer den blå Lyssna direkt. Då kom jag in i sändningen från jag vet inte när, men ngn gång mycket tidigt i morse/natt. I ”sändningsvyn” valde jag då Direktsändning ”med liten pil”, över spelreglagen, och det funkar inte. Istället måste jag klicka mig fram ”ett avsnitt” i taget med ”framåtpilen”, säkert 20 klick innan jag hamnade där jag ville....
  • Att knappen "Gå till direktsändning" inte svarar är en bugg som återstår att lösa. Det går att aktivera knappen genom att ställa in sovtimern, märkte jag igår. App-utvecklarna förklarade att det berodde på att sidan då laddas om.

    Nästa gång detta sker, så byt kanal och återgå sen till den kanal du vill lyssna på, så ska direkt-sändningen fungera. Om det är okej att appen tystnar efter en viss tid (två timmar eller mindre) så kan du använda mitt sovtimer-knep. Tryck på "månen" nere i högra hörnet för att aktivera sovtimern, därefter kan du återkomma till direkt-läge.

    Att du hamnar så långt efter direktsändningen är också ett fel som jag ser till att app-utvecklarna kikar på, eftersom jag själv inte kan bedöma om det är en del av samma problem eller är två separata buggar.

    Tack för tydlig beskrivning!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Vad har hänt med alla problem med direktsändning i SR Play för IOS?
    Fortfarande idag så behöer jag ofta klicka två gånger på Direksändning (på Start-sidan eller Direkt-sidan) för att kommatill direktsändning. Första klicket börjar ofta spela direktsändning från tidigare och för att hoppa till nuvarande direktsändnign så måste man klicka ytterligare en gång.
  • Varje gång jag får en pushnotis om att Ekot sänder direkt och jag klickar på notisen för att lyssna till den direktsändning ni just skickat en notis om.
    Vad händer? Jo allt man hör är ett ständigt tjat om att det här är ekots webkanal det är här vi sänder vid stora händelser bla bla !!
    Detta upprepas i all oändlighet, fastän direktsändning redan har börjat!

  • Lennart,
    Jag upplever exakt samma sak. Lösningen är att gå in på "Direkt" (andra valet längst ner i appen) och klicka igång extrasändningen igen. Då hoppar spelaren fram till direktsändning.

    Samma sak om man klickar på att lyssna på direktsändning på någon kanal så måste man ofta klicka två gånger. En gång för att spelningen ska starta och en gång till för att vara säker på att man lyssnar direkt.

    Annika på SR, kan du kolla varför detta fortfarande inte är fixat.
    7 veckor sedan jag rapporterade detta. Jag stör mig på detta flera gånger varje dag.
  • Hej allesamman!

    Jag tror att vi egentligen har fått in ett par olika problem som rör direktlyssningen i denna tråd.

    Under slutet av april hade vi allvarliga problem med live-strömmarna. Här kan ni läsa några av alla felanmälningar om detta. Grundproblemet låg utanför Iphone-appen, men just den appen var känsligare än de flesta andra plattformar som använder samma ljudströmmar.

    Vid den typen av "stora fel som drabbar många" får utvecklarna släppa det mesta och felsöka, och även vi som svarar i supportforumet hamnar på efterkälken, så vi har helt enkelt inte hunnit svara er.

    Informationen i spelaren stämmer inte

    Det lite ovanligare problemet att appens informationen om det program som sänds inte stämmer, alltså det vi kan se på Michaels skärmbild ovan (där jag gissar att det du faktiskt hörde var Ekonomiekot som sändes i P1 vid den tiden) har i sig inget med det utbredda problemet att göra, men under felsökningen av "det stora problemet", såg utvecklarna varför det ibland blir som hos dig, och har löst det "bakom kulisserna".

    Det kommer att lösa sig med nästa version av appen, men när vi försiktigt smyger ut den, vet jag tyvärr inte än.

    Lösningen när det blir fel, är att starta om kanalen, antingen från appens startvy, eller från "Direkt" i appens nedekant.

    Direktknappen svarar inte

    Utvecklarna var osäkra på om det problem Christian och Åsa (samt även jag själv) har, också är löst, eftersom de inte har kunnat återskapa detta själva. Jag ska försöka kolla upp detta närmare, men rent spontant tror jag att detta är en del av samma fel, och blir förvånad om det kvarstår i nästa version av appen.

    Notis leder inte till direktsändningen

    Det Lennart skriver om, att notisen inte leder till direktsändningen, utan till "ett ständigt tjat om att det här är ekots webkanal" är troligen också en del av samma fel. Man hamnar inte direkt i strömmen, utan vid en tidigare tidpunkt. Om detta är felet, hjälper Christians tips:
    Lösningen är att gå in på "Direkt" (andra valet längst ner i appen) och klicka igång extrasändningen igen. Då hoppar spelaren fram till direktsändning.
    Det finns dock ett annat scenario när det kan bli "tjat om Ekots webbkanal" istället för sändning, och det är om du får notisen för sent. Om du vid 15-tiden får en notis om Folkhälsomyndighetens ca 40 minuter långa presskonferens, en presskonferens som började klockan 14, så kommer du ju in först när konferensen är över. I det läget kan du istället backa i ljudströmmen, för att hamna rätt, men vi behöver förstås ta reda på varför du inte får notisen direkt när vi skickar den.

    På den här sidan hittar du tablån för våra extrasändningar, och du kan jämföra med tiden du fått notisen.

    Är det en försening på notiserna så hör av dig, så får vi i så fall ta reda på vad som gör att dessa inte kommer ut så snabbt som de borde!
    Annika Webbmaster
  • Idag släpper vi version 20.5.1 av appen och jag hoppas att de problem som rör "rätt position i direktströmmen"därmed äntligen ska vara över.

    Denna nya version kommer inte till alla lyssnare på en gång, så det kan ta några dagar innan den kommer till er via automatisk uppdatering. Ni kan dock manuellt uppdatera till denna version:
    Leta upp Sveriges Radio Play i AppStore. När du kommer till vyn där det finns en knapp "Öppna", ska du inte trycka på den, utan där jag markerat, så kommer du till en vy där du kan välja att uppdatera:

    Annika Webbmaster
  • Om något av felen ni skriver om i denna tråd kvarstår även i version 20.5.1, så är vi förstås tacksamma över hjälp att ringa in dem!
    Annika Webbmaster