Direktsändning backar och "startar om" gång på gång i Androidappen

Hej,

jag startade just Androidappen och satte igång direktsändningen av P1. Ljudet spelade som väntat i 1-2 minuter, men sedan hoppade det tillbaks och började spela från där jag startade. Sedan spelades exakt samma snutt upp igen, och började om igen.

Efter tillbakahoppen visade tidslinjen inte att något nyare ljud fanns. Det såg fortfarande ut som att det var direktsändning. Jag pillade på tidsreglaget ett par ggr, och då dök det upp en "direkt"-knapp (men fortfarande ingen ny tidslinje) och när jag tryckte på den så hoppade spelaren fram flera minuter till en tid som inte dittills indikerats som tillgänglig. Därefter funkade allt som normalt.

mvh M

Kommentarer

  • Tack för en tydlig felbeskrivning!

    Är detta senaste versionen av appen, 18.10.8.5498?

    Annika Webbmaster
  • Japp, det är det.
  • Ok.

    Det var alltså inget "pling-ljud" innan loopen (som indikerar problem med uppkoppling), utan ett diskret omtuggande av det du redan hade hört?

    Undrar om det kan ha koppling till det fel du rapporterat in tidigare:
    Paus i direktsändning trasigt om pausen är för lång och/eller nytt program börjat

    (Hur har det problemet fortskridit? Jag tipsade om att undanta appen från batterisparande och slikt, men det kanske du redan hade gjort?)

    Likheterna med ditt nya fel är inte slående, men båda handlar ju om att appen är lite vilsen i tiden och inte ger dig det ljud den borde. Bra att du skapar nya trådar när du bedömer att det är ett nytt fel eller felsymptom!

    Androidutvecklarna har fått del av detta.
    Annika Webbmaster
  • Ännu en lyssnare har nu beskrivit vad som förefaller vara samma fel:
    Samma program om och om igen

    Det är verkligen inte roligt (om än enklare att felsöka, i synnerhet om felet går att återskapa av utvecklarna).
    Annika Webbmaster
  • Det var alltså inget "pling-ljud" innan loopen (som indikerar problem med uppkoppling), utan ett diskret omtuggande av det du redan hade hört?

    Nej, jag vill minnas att det faktiskt inte var något pling denna gång. Är 95% säker.

    Undrar om det kan ha koppling till det fel du rapporterat in tidigare:
    Paus i direktsändning trasigt om pausen är för lång och/eller nytt program börjat

    (Hur har det problemet fortskridit?

    Jotack, jag märker ingen skillnad där - om pausen är för lång så återtas uppspelningen i direktsändning istället, och all info om var jag befann mig är bortkastad.
  • Om pausen är för lång så återtas uppspelningen i direktsändning istället, och all info om var jag befann mig är bortkastad.

    Just den saken är "by design", alltså vad vi genom användartester har fått intryck av att de flesta lyssnare önskar sig.

    Men nu fick jag en idé! Ditt behov av att kunna återgå till det ställe du var även om du haft en paus som varit längre än femton minuter är ju inget unikt. Tvärtom finns det många lägen där vi som lyssnar direkt kan vilja markera ett visst parti för att lyssna igen, till exempel om vetenskapsnyheterna på morgonen innehåller något jag tycker är extra spännande och vill lyssna på när jag sitter i lugn och ro på bussen, eftersom jag har svårt att ta till mig vad de egentligen säger medan mina familjemedlemmar leker gömma-nyckel med varandra.

     Att kunna lägga in en eller ett par "flaggor" vid olika tidpunkter i direktströmmen (och för all del även i långa program!) skulle ju kunna lösa både det behovet och göra det enklare att kunna återgå till en avbruten ström. Den flaggan ska då automatiskt sättas när ljudströmmen bryts - oavsett om det sker för att du pauserar avsiktligt eller till exempel får ett telefonsamtal) och finnas kvar under de tre timmar som den är relevant.

    Vad tror du om den idén?
    Annika Webbmaster
  • Hej! Kul med idéer och funktionsdiskussioner. :-)

    Flaggor eller markörer eller bokmärken vid olika tidpunkter i olika program eller sändningar skulle absolut kunna vara användbara, precis som de är i böcker eller webbläsare eller ljudinspelare/-uppspelare. Om det går att lägga till en sådan funktion utan att göra appen rörig så låter det som en bra idé. Men det känns inte som att det har med pausproblematiken att göra, mer än möjligen indirekt.

    "Paus" är en funktion som avbryter uppspelningen och ger lyssnaren möjlighet att utan åthävor återta uppspelningen från samma tidpunkt. "Stopp" är en funktion som avbryter uppspelningen, utan att behöva minnas tidpunkten.
    Om användaren (eller mobilen, vid inkommande samtal etc) försätter uppspelningen i pausläge, ska appen minnas tidpunkten och börja spela därifrån vid nästa "Play". Om inte detta sker är pausläget trasigt.
    Om pausfunktionen fungerar ett tag, och sedan inte, så är det ett inkonsekvent beteende. Det spelar ingen roll om det är 15 minuter, 3 timmar eller någon annan tid - inkonsekventa beteenden är alltid sämre än konsekventa och robusta beteenden, och gör appen opålitlig eller förvirrande - speciellt för dem som har mindre datorvana.
    Om dessutom informationen om tidpunkten kastas bort, så att inte användaren kan nå det utan att själv ha noterat det och sedan gå dit manuellt, så är det ännu värre. Den information som behövdes för att användaren ska kunna återuppta uppspelningen - den information som behövs för en fungerande pausfunktion, eller för att användaren själv ska kunna ta sig dit - är bortkastad, helt utan rimlig anledning.
    Men även med "flaggor" som sätts där en paus gjordes, så är pausfunktionen trasig om uppspelning börjar någon annanstans och användaren behöver använda flaggorna för att återta en pausad uppspelning. Paus har övergått till Stopp, utan användarens önskan.

    Jag tror att användarnas önskan att ha en trasig pausfunktion är överdriven eller feltolkad. Ni har ju redan en "DIREKT"-knapp ("flagga?") som visas när ens uppspelning sackar efter direktsändningen, så varför inte använda den? Paus är paus, play efter paus återtar uppspelningen i rätt tidpunkt, och "DIREKT"-knappen tar uppspelningen till direktsändning. Inga flaggor behövs, inga beteenden är inkonsekventa. Vad kan vara enklare eller mer välfungerande? :-)

    (Nu är vi väl förresten i fel diskussionstråd?) ;-)