Paus i direktsändning trasigt om pausen är för lång och/eller nytt program börjat

Hej,

jag pausar ofta i direktsändningar (ja, ni gör ju reklam för att man kan göra det numera - och det är en alldeles lysande funktion!) men ofta fortsätter programmet inte spela när jag trycker play igen. Då har ett nytt program börjat, och av någon anledning så är funktionen trasig.

Något ni känner till?

Det hela är både störigt och oförlåtligt: informationen om var jag var någonstans är bortkastad. Man får aldrig förstöra information som behövs för att utföra den önskade och förväntade funktionen - detta är en av de få heliga regler som finns i dagens samhälle! :-)

(Google Nexus 5X, androidappen)

Kommentarer

  • Hej Mattias!

    Jag vill ta reda på var det blir fel så att vi kan lösa det, för det här är ju inte som det är tänkt att vara. När du lyssnar direkt och ljudet avbryts (manuellt, eller för att du får ett samtal) ska appen egentligen hantera pauseringen/stoppet så här:
    • är avbrottet kortare än 15 minuter tolkas det som en paus, och när du återkommer till appen, fortsätter du där du var i lyssningen
    • är avbrottet 15 minuter eller längre tolkas det som ett vanligt stopp. Ljudströmmen ska, när du återkommer till appen, spela upp det som sänds ut just då, inte det som sändes när du slutade lyssna
    Jag skulle tro att ditt fel uppstår vid uppehåll som är längre än 15 minuter, för vi har ett fel som gör att appen felaktigt tolkar även sådana som "paus", men inte kan hantera det bra. I synnerhet inte om denna "paus" varat i mer än tre timmar, för då försöker appen spela upp en tidpunkt som den inte kan nå och det blir krascher och elände, men även med uppehåll som är kortare än tre timmar och längre än femton minuter blir det konstigt (men kraschar inte och med ett kanalbyte hamnar man rätt i tiden).

    Här är en av flera trådar om problemet:
    Appen laggar och låser sig

    Jag har en misstanke om att felet är kopplat till en batterisparande funktion i nyare Anderoid. Testa gärna om detta påverkar problemet:
    1. Tryck på Inställningar > Batteri
    2. Tryck på "trepunkts-menyn" och välj Undantag för energisparande. En lista över appar som inte är optimerade visas.
    3. Välj Appar och se till att Sveriges Radio Play inte är optimerad

    Tack för att du rapporterade in detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    • är avbrottet 15 minuter eller längre tolkas det som ett vanligt stopp. Ljudströmmen ska, när du återkommer till appen, spela upp det som sänds ut just då, inte det som sändes när du slutade lyssna

    Det är antagligen precis detta beteende jag anmärker på. Jag anser att även en sådan lång paus är en paus och bör bete sig därefter. Åtminstone om man inte traskat runt till andra ställen i appen. Jag har iallafall aldrig velat att uppspelningen hoppar till det som sänds just nu - skulle jag vilja det så skulle jag trycka på den där direktsändningsknappen.

    Det händer ju att man lyssnar på radio och plötsligt blir upptagen med något, och vill återuppta lyssningen sedan. Att en pausfunktion då uppträder inkonsekvent är inte hjälpsamt.

    (Jag gillar verkligen att kunna spola och pausa i direktsändningar, det har tagit radiolyssningen till en helt ny dimension!) :-)

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.