Aviseringsmeddelande om VMA går inte att trycka på

När jag får avisering om viktigt meddelande till allmänheten via appen, går det inte att trycka på det för att få mer information. Då kommer jag bara till en sida där det står att det inte är tillgängligt längre. Betyder det att faran är över, att meddelandet inte finns kvar, eller att det helt enkelt är en bugg? Ska man inte kunna trycka på meddelandet för att få mer information om det? Se bifogad skärmbild.

Bifogad fil:

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej!
    Kan bekräfta att jag har samma problem (och haft det sedan jag installerade appen för några månader sedan). Det förefaller som det är en bugg eftersom det står att meddelandet inte är aktuellt direkt när det kommer. Jag har direkt gått in på svt.se där jag kunnat få bekräftat att det finns ett viktigt meddelande till allmänheten just nu och även se vad det är för meddelande. I detta fall rörde det sig om branden i konsthögskolan. Att det direkt står i appen att meddelandet inte är aktuellt är alltså uppenbart felaktigt. Hoppas någon kan åtgärda detta. Självklart måste man ju också kunna få mer information om händelsen.

  • Skönt att man inte är ensam med det här felet, och jag kan bekräfta att man får upp meddelandet sekunder efter notisen kommit, och i det här fallet kom notisen långt innan mailet från sos alarm kom, så händelsen var i allra högsta grad aktuell..

    Vet inte vad för enhet ni har men jag har en LG g5 med Android 6.0.1 och har upplevt problemet vid fler VMAn.

  • Tack för att ni anmälde detta!

    Vi felsöker. Detta är allvarligt.

    Vi återkommer med mer information när jag har hunnit titta närmare på de (relativt få) felanmälningar som vi har fått in. En av dessa felanmälningar är från en kollega, vilket underlättar vårt felsökande.

    Alla ni har Android 6.0.1, men era telefoner är av olika modell (om den information jag som moderator i forumet kan se stämmer).

    Nils: Galaxy S6 SM
    Tomas: Galaxy S5
    Johan: LG G5 Android 6.0.1

    Mitt intryck är att det blivit så här på alla VMA vi skickat ut (väl 3-4 stycken?).

    Rätta mig på den punkten ifall någon av er klickat på notifieringen och faktiskt kunnat ta del av ett meddelande!

    Som sagt, vi återkommer!

    Annika Webbmaster
  • Kollegan har för övrigt också Android 6.0.1.

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Min telefonmodell stämmer och ja, det har varit så på alla meddelanden att dom är "ej aktuella" direkt när dom kommer och inte går att klicka på .

  • Tack!

    Den gemensamma nämnaren med Android 6.0.1 verkar ha försvunnit. Sara, som först rapporterade in detta, ser ut att sitta på Android 5.1.1.

    Bra att avfärda det spåret.

    Annika Webbmaster
  • Hej
    Samma för mig. Klickar på vma-pushen och inget händer. Startar appen och får upp förstasidan med tips om extrasändning i P4-sporten. Som inte handlar om brand på Skeppsholmen. Söker på vma och viktigt meddelande men får inga vettiga träffar.
    Xperia Z5, Android 6.0.1
    /Sven

  • Tack!

    VMA-meddelandena kommer inte att ha någon direkt koppling till fliken extrasändningar. I allmänhet sänder vi ju VMA i den eller de berörda lokala P4-kanalerna.

    Förutom det väldigt allvarliga felet att VMA-puffen omgående leder dig till en sida där det står att VMA:t inte är aktuellt, är det du beskriver ett förväntat beteende. (Där vi säkert kan förbättra och förtydliga en hel del, men det absolut viktigaste här är att förstå varför det blir fel hos några av våra lyssnare!)

    Annika Webbmaster
  • När jag får notiser och klickar på dem så leds jag till appen, precis som när jag går in där för att lyssna på någonting. Där finns ingenting om något viktigt meddelande, det ser bara ut som vanligt. Jag har letat om jag måste gå in någonstans för att hitta informationen, men inte hittat det. Varje gång har jag sökt på SVT och det har visat sig finnas ett meddelande. Så tajmingen är rätt, men själva meddelandet är borta.

  • Jag har Sony experia V och det står att Android är version 4.3.

  • Tack!

    Det ska finnas ett meddelande (alternativt ett meddelande om att detta nu är inaktuellt) om det är en Viktigt meddelande-notifikation. Om det däremot är en notifikation om att "vi sänder direkt från ...", alltså en extrainsatt nyhetssändning, så kan du komma in bland appens extrasändningar.

    Har du den senaste versionen av appen?

    Annika Webbmaster
  • Förlåt att svaret dröjt och tack för att du följde upp!

    Vi jobbar vidare för att lösa detta. Andra lyssnare som har problemet ger samma bild som du av att det kvarstår.

    Tack ock lov är ju VMA inget vi behöver skicka så ofta, men det gör också att det är svårare att felsöka. Om ni framöver får något test-VMA, så är det för att vi felsöker kring just denna bugg.

    Alla:
    Kan ni testa att slå av alla appens pushnotiser, starta om telefonen och sedan slå på de pushnotiser ni är intresserade av igen?

    Det är i alla fall värt att testa "supportens vanligaste tips". Det är så vanligt att jag nästan ber om ursäkt för att jag rekommenderar det, men att vi supportmänniskor ofta tipsar om omstarter, beror på att detta ofta är effektivt. Funkar på allt från skenande torktumlare till svårstartade kopieringsapparater ... Men om det kan påverka VMA-pushar vet vi inte förrän ni har testat - och vi har haft nästa VMA.

    Tack på förhand om ni tar er tid att göra den manövern!

    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har inte haft möjlighet att trycka på VMA aviseringen förrän nu, >2h efter att det pushades ut. Jag har dock medvetet låtit det ligga kvar där uppe för att titta på det sen.

    Vad som händer för mig nu är att appen kraschar. När den startade om, kom jag till startsidan och inte till VMA meddelandet.

    Aviseringen som jag tryckte på är också borta, så nu kan jag varken titta på aviseringen eller få fatt i meddelandet i appen.

    Jag använder Samsung Galaxy S6.

    Hälsningar Nils

  • Ok, tack för den rapporten, som är ytterligare en variant av problem med VMA.

    Jag framför detta till apputvecklarna. Ett gammalt VMA ska leda till en röd sida där det står en text i stil med "Meddelandet Viktigt meddelande till allmänheten i Kävlinge, i Skåne län är inte aktuellt längre."

    VMA:t i fråga löd:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Kävlinge, i Skåne län.

    Det brinner i en industribyggnad i Kävlinge.

    Räddningsledaren uppmanar de som känner obehag av röken att hålla sig inomhus och stänga fönster, dörrar och ventilation.

    För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Malmöhus.

    Hos P4 Malmöhus finns det uppdaterad information om händelsen:
    Faran över i Kävlinge

    Annika Webbmaster
  • Om jag sammanfattar de fel vi nu känner till:

    • Den röda sidan om att meddelandet inte är aktuellt träder in för snabbt, vilket är illa eftersom det medför en falsk trygghet. I några felanmälningar kan vi dock inte utesluta att faran verkligen var över, vilket leder till nästa punkt:
    • Äldre VMA finns kvar sökbara på vår hemsida. Det gör det svårt att bedöma om ett VMA är aktuellt eller inte (även om datumet finns, så kan lyssnare missa detta). Är inte ett tekniskt problem utan handlar om våra arbetsmetoder - men är viktigt att åtgärda.
    • Johan, som tidigare hade felet med att "inte längre aktuellt" visades i förtid, får numera istället ingen "mellansida" alls vid klick på VMA-notis, utan appen öppnas med det senast lyssnade. Det är dock osäkert ifall det alltid blir så, eller om detta sker vid inaktuella VMA:n. (Dagens VMA skickades klockan 11.52 och avpublicerades redan fem minuter därefter.) Egen tråd om det felet finns numera här: VMA-push öppnar Play i vanligt läge (Android)
    • Nils hamnade inte heller på den önskade "mellansidan" med besked om att meddelandet inte längre är aktuellt. Appen kraschade.

    Har jag missat något väsentligt i denna felbeskrivning, så hör av er. Våra VMA ska vara så pålitliga som det bara går. Vi nöjer oss inte innan dess!

    Annika Webbmaster
  • Nu med VMA om branden på sopstation i Malmö fick jag samma problem som förut (första inlägget).

    När jag klickar på push aviseringen i aviseringsfältet, kommer jag till sidan som säger att meddelandet inte längre finns.

  • Jag klickade på dagens VMA om branden vid Sysavs avfallsanläggning några sekunder efter att den pushats och kom direkt till den röda sidan om att VMA:t inte var aktuellt längre.

    Telefon: Huawei Honor 8
    Android 6.0 (Huaweis build B131)

  • VMA:t som skickades igår angående lastbilsbranden i Mora fungerade som det skulle för mig.
    Jag tror det är första gången som jag inte direkt blir skickad till "inte aktuellt längre"-sidan. Så om ni har fixat något med meddelandena så verkar det som att det har haft avsedd effekt, åtminstone för mig.

  • Tyvärr funkade inte VMA för lastbilsbranden för mig. Jag kom till samma sida som förut.

    (Off topic, men i just det VMA stod det inte utförligt i push meddelandet om var i Sverige branden var, så det blev inte så informativt att läsa det i telefonen att det brann nånstans.)

  • Hej!
    Meddelandet igår fungerade inte för mig. Däremot fungerade meddelandet innan (vilket kan vara det första som fungerat för mig).

  • Hej igen!

    Kollade igenom mina skärmdumpar och kan verifiera att VMA:t ang. sysavs avfallsanläggning I Malmö var det första VMA:t som funkade för mig (se bifogad bild) . Däremot fungerade alltså inte det efterföljare VMA:t som utfärdades 2017-01-05 (se bifogad bild).

    Bifogade filer:
    https://kundo.se/site_media/attachment/forum_88...

  • Hej alla!

    Tack för att ni dokumenterar när det blir fel och att det undantagsviss även blivit rätt. Helt klart är vi ännu inte i mål, det vill säga att pushnotiserna är så pass pålitliga att ni aldrig ska behöva dubbelkolla vad det är för ett VMA och att det är aktuellt. Vi arbetar vidare!

    Bra också att vi får veta sådant som är mer redaktionellt än tekniskt. Att den geografiska angivelsen är viktig och inte framgick i fallet med Mora-branden måste vi förstås också ta till oss.

    Annika Webbmaster
  • Det plingade nyss till om ett VMA som jag tryckte på ett par sekunder efter. Telefonen var aktiv i min hand när detta hände, men när jag tryckte stog det att meddelandet inte längre var aktuellt.

    Huawei Honor 8 med Android 6.0. SR Play är skyddad i telefonens energiinställningar och får köras i bakgrunden.

    Bifogad fil:

  • Samma fel igen med inaktuellt meddelande. Dessutom stod det inte VAR i Sverige man måste koka vattnet.

    Tämligen värdelös information som pushas ut via appen när det varken är informativt eller inte fungerar att läsa mer om.

    Håller med Tomas ovan om att denna bugg bör prioriteras nu.

    /Nils

    Bifogad fil:

  • Det förra meddelandet fungerade för mig, men dagens skickade mig direkt till inaktuelltsidan igen.

  • Hej och förlåt sent svar!

    Tomas hade en intressant fundering:
    Det är ju faktiskt intressant att veta vad meddelandet var även om det är inaktuellt. Nu finns det inget sätt att se gamla meddelanden över huvud taget

    (2017-02-22 Detta är nu flyttat till en annan tråd)

    Nja, som jag skrev tidigare i denna tråd finns det en tanke med att de viktiga meddelanden som är inaktuella inte heller bör gå att läsa. Vi vill inte riskera att någon tar ett gammalt VMA som skarpt.

    Det är illa nog att vi idag har problem med att skarpa VMA:n felaktigt framstår som överspelade hos vissa besökare. Att den buggen skapar förvirring ska vi lösa, inte försöka avhjälpa genom att introducera fler osäkerhetsfaktorer.

    Fortfarande är det våra lokala P4-kanaler som är den viktigaste källan till information vid olyckor och andra kriser, så om ni får en push-notis om ett VMA där ni befinner er, är det en god idé att lyssna på den P4-kanalen (och att besöka kanalens webbsida) för att få senaste informationen om händelsen.

    I dagsläget fungerar pushnotiserna om VMA för de allra flesta - men det duger inte. Dessa måste funka för alla våra lyssnare!

    Bra att veta är att det finns möjlighet att ta emot VMA:n som telefonmeddelanden och via SMS (det senare om användaren har ett abonnemang registrerat hos en mobiloperatör och en gatuadress kopplat till abonnemanget).

    Läs mer om detta här:
    SOS Alarm: Viktigt meddelande till allmänheten via telefon
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Ny release för Android (4.2.2) går upp under eftermiddagen/kvällen.

    Förbättringar innefattar:
     - Förbättringar till funktionen "Viktigt Meddelande till Allmänheten”
    - Åtgärdat krascher på vissa tablets från Lenovo
     - Visar låtinfo vid direktsändning
     - Spelarnotisen ligger kvar i 30s efter att annan app tar ljudfokus
     - Storspelarens layout fungerar bättre på små enheter
     - Andra mindre fixar

    Jag hoppas och tror att VMA-funktionen från och med denna version av appen kommer att bli betydligt bättre. Ser ni konstigheter, så vill vi att ni hjälper oss lika bra som hittills med att rapportera in dem, för en så viktig funktion måste vara pålitlig!
    Annika Webbmaster
  • Kan inte aktivera VMA slog av det under en tid då det också aktiverade skitnödiga direktsändningar ifrån Radio Stockholm.
    Hur går debuggingarbetet?
    Kör Samsung S6.
  • Hej!

    Vi hoppas och tror att detta ska vara löst med version 4.2.2, men först när vi har haft ett VMA kan vi bedöma det.

    I morse (för några lyssnare redan igår) kom version 4.3.0. Har du den versionen?

    Gå in under Inställningar & Hjälp, bocka i Tillåt Pushnotiser och Viktigt meddelande till allmänheten. Om du får lokala pushnotiser mot din vilja, så bocka först i att du vill ha lokala nyhetshändelser (annars kan du inte nå Stockholm), leta sedan upp P4 Stockholm och ta bort den markeringen.

    Därefter ska du endast ha Tillåt Pushnotiser och Viktigt meddelande till allmänheten ibockat, alltså det du vill ha.

    Hoppas att det gick att följa min beskrivning. Hör av dig annars!
    Annika Webbmaster
  • Infoga bild var det jag skulle välja...

  • Samma problem för mig

  • Öppnade VMA två timmar efter det publicerades och så hängde sig appen och sen kunde jag inte då tag på det igen.
    /Niks
  • VMA borde vara en av denna skattefinsierade verksamhets viktigaste uppgifter. Tråkigt när det inte verkar så högt prioriterat.
  • Jag måste faktiskt försvara teamet bakom appen här L, jobbar själv inom IT och när man inte har bra reproducerbara cases är det extremt svårt att testa och få det rätt. För en majoritet av användarna funkar det ju, men inte för oss här i tråden, och att det inte går sönder i utvecklarnas egna miljöer gör det inte lättare, men framförallt så måste man ju vänta på att det ska hända något för att kunna testa. Det finns många stora hinder här och jag är väldigt skeptisk till att ovilja att åtgärda felet är ett av dom.

    Nu tycker jag vi återgår till problemet vi har så inte tråden spårar iväg helt.
  • Alla:
    Tack för att ni rapporterade in detta snabbt!

    Detta är en ny allvarlig bugg, men nu är ni färre som drabbas. Alla har ni Android 6 och det krävdes något specifikt scenario för att felet skulle uppstå (vilka har jag inte hunnit sätta mig in i än, men det kan inte vara speciellt ovanligt, för ni är många som fick felet). Om någon av er fick detta problem på någon annan version av Android, så vill vi förstås veta det!

    Vi har en rättad version som just nu testas (så gott det låter sig göras). Jag vet inte om vi ska göra en separat release för denna, eller släppa buggfixen i samband med en redan planerad uppdatering av appen senare i veckan.

    Johan:
    Jag undrar om samma beteende upprepas vid sportens livesändningar eller lokala nyheter som jag båda stängt av?

    Nej, logiken för just VMA skiljer sig från andra push-notiser och detta fel är, på gott och ont, begränsat till VMA-pusharna. Fördelarna överväger, färre drabbas. Nackdelen är att det är väldigt svårt att återskapa felet och ringa in problem redan i testmiljön.

    L:
    Tråkigt när det inte verkar så högt prioriterat.

    Det är högt prioriterat. Jag fick detta meddelande från en av app-utvecklarna i lördags kväll (när vi båda var lediga):
    VMA-meddelandet som gick ut nu under lördagseftermiddagen verkar ha genererat ett antal krascher för Android. Jag undersöker detta, och hoppas ha en fix klar inom ett par timmar.

    Han gick alltså in under lördagkvällen för att så snabbt som möjligt förstå problemet, och det är nu löst (men inte releasat).

    Johan (igen):
    när man inte har bra reproducerbara cases är det extremt svårt att testa och få det rätt /.../ Det finns många stora hinder här och jag är väldigt skeptisk till att ovilja att åtgärda felet är ett av dom.

    Tack för en klockren sammanfattning av läget. Det är först när ett VMA går ut, som vi verkligen kan se effekten av de förändringar vi gjort. Och VMA:n kan vi förstås inte skicka ut hur som helst ...

    Nu tycker jag vi återgår till problemet vi har så inte tråden spårar iväg helt.

    Just så!

    Alla (igen):
    Vi tycker att det är väldigt tråkigt att detta fel drabbade er, när vi äntligen trodde att vi hade löst de tekniska problemen.

    Jag hoppas och tror att detta snart är historia, men att det även då kommer att återstå en del redaktionella problem för oss att lösa (som hur vi ska skriva för att det ska framgå på alla plattformar var ett visst VMA är relevant).

    Men en sak i taget. Nu löser vi detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Nu lanserar vi den buggfixade version 4.3.1 av Play-appen till tio procent av användarna (slumpvis, tyvärr kan vi inte styra så att det t ex endast går till er med Android 6), och om dessa tio procent inte rapporterar in några nya konstigheter och vi själva inte ser sådana i loggarna, så kommer den versionen att släppas på bredare front under morgondagen.

    VMA-buggen i Android 6 är åtgärdad - tror vi. Först vid nästa VMA kan vi veta detta säkert.

    Som sagt, tack för att ni berättar hur detta går (och inte går).
    Annika Webbmaster
  • Jag har uppgraderat till Android 7 sen ett par veckor tillbaka, och drabbades ändå av buggen.

    Har en Huawei Honor 8.
  • Det här var ju väldigt viktiga saker!
    Det kanske rent av är tre olika fel och i så fall är det endast ett av dessa vi har ringat in :O
    1. Äkta krascher, vilket syns tydligt i våra loggar och uteslutande har drabbat Android 6.x Det är den bugg vi har åtgärdat och är troligen det Nils beskrev så här: Öppnade VMA två timmar efter det publicerades och så hängde sig appen och sen kunde jag inte då tag på det igen.
    2. Lyssnare som hamnar på VMA-sidan i appen, men denna har ett meddelande om "0 viktiga meddelanden till allmänheten". Inrapporterat av Clas med Huawei Honor 8, Android 7 och av Tomas med (enligt information jag som administratör i forumet kan se) Samsung Galaxy S5, Android 6.0.1. Självfallet allvarligt det med. Genererar inga krasch-rapporter, men vi kanske kan leta upp Clas mer ovanliga lur i loggarna och se om det ger något ...
    3. Johans fel, där appen inte kraschar, men inte heller känner av något VMA. Den röda landnings-sidan uteblir. LG G5 med Android 7. Johan har dock fått samma fel tidigare, inrapporterat i oktober och november. Vid åtminstone ena tillfället var det helt klart ett aktuellt VMA. (LG G5 hade då ännu inte fått Android 7, så samma beteende har vi sett på olika versioner av Android, men jag är osäker på om jag sett detta på någon annan telefon än just Johans! Ska leta mer kring detta både här och på andra håll!)
    Jag frågade app-utvecklaren som åtgärdat bugg nr 1 om det finns någon möjlighet att 2 och 3 är särfall av 1, men han trodde inte det:
    Det här (nr 2) är nog snarare att appen “glömmer bort” att den fått VMA från en push, men att API:t sen säger att det inte finns några aktuella.

    Annika Webbmaster
  • L:
    Är det något av scenarierna ovan som liknar det du drabbades av? Om inte, vad hände hos dig?

    Alla (utom Nils, där det mesta pekar på att felet är det vi har en fix för):
    Kan ni hjälpa oss genom att så noga som möjligt beskriva omständigheterna kring buggen. Svara (om ni kan) på dessa frågor.
    1. Fick du VMA-notifikationen på låsskärmen, eller medan telefonen var aktiv?
    2. Var vår app igång?
    3. Tillåter du andra pushnotiser från vår app (viktiga nyhetshändelser, t ex)? Funkar i så fall dessa utan anmärkning?
    4. Har du någon funktion som raderar app-data eller frigör RAM-minne (smart manager i Samsung, Clean master, CCleaner eller liknande)?
    En annan grej ... Har ni testat att slå av och på VMA-pusharna? (Det är ju supportens äldsta trick, men jag är osäker på om jag har tipsat om detta tidigare i tråden ... Omstart kan funka på allt från mikrovågsugnar till kärnkraftverk.)
    Annika Webbmaster
  • Ps. Huawei Honor 8 har precis slagit sig in på marknaden med enorm kraft så att försöka hitta just Clas i loggarna kan bli väldans svårt, hans telefon är nog vanligare på marknaden än min är skulle jag tro.
  • 1. Troligen låsskärmen
    2.Nej
    3. Ja, det fungerar utan problem.
    4. Huawei är ganska så aggressiva på att stänga appar default. SR-Play har jag dock undantagit att den inte ska röras av såna batterisparfunktioner.
  • Hej!

    Noterar att vi är två "Tomas" så jag använder hädanefter "Tomas 2" för att öka tydligheten. Gissar att SR dock kan skilja oss åt via e-postadresserna.

    1. Medan telefonen var aktiv. Såg ikonen högst upp i statusfältet och drog ner menyn och klickade på meddelandet.
    2. Jag upptäckte VMA-meddelandet först på svt.se (innan jag fick notisen från appen). Kanske öppnade jag och stängde appen för att kontrollera om det fanns något meddelande innan jag fick notisen.
    3. Har stängt av dessa då jag tyckte att det kom för många. Pushnotiserna funkade för nyheterna och om jag minns rätt så startade radion när jag tryckte på dom.
    4. Nej, inget som jag vet rensar automatiskt.

    Appen kraschade faktiskt för mig också när jag först klickade på pushnotisen (se bilden nedan). Dock osäker på om den stängdes ner och jag öppnade på nytt. På något sätt var jag i alla fall i appen och tryckte bakåtknappen på mobilen och då dök röda ruta upp med "0 viktiga meddelanden till allmänheten" (som jag bifogat tidigare).
  • Då kallar jag den andre Tomas för Tomas 1.

    Tack för en väldigt tydlig beskrivning.

    En del av felet, att appen kraschade, kan förhoppningsvis täckas in av det vi håller på att releasa.

    Annika Webbmaster
  • "Har stoppats" är just en sådan krasch vi märker i felloggarna (fast först när appen startas nästa gång).
    Annika Webbmaster
  • Jag bryter ut Johans och Tomas 1:s beskrivningar till en egen tråd.

    Det är förmodligen ett helt annat fel.
    Annika Webbmaster
  • Vissa av Johans och Tomas inlägg kommer dock att bli kvar i denna tråd.
    Annika Webbmaster
  • Annika: Har du länk till den nya tråden jag tydligen precis startat? Både så jag hittar den men framförallt andra med samma fel som snubblar in i den här tråden?
  • Inom kort kommer alla länkar. Jag har printat ut 28 A4 med inlägg och ska redigera vilka som ska flyttas vart (vilket tyvärr är lite yxigigt), men när den tråden är skapad, så länkar jag dit!

    Annika Webbmaster
  • Jag använder Go Launcher. Jag har manuellt inaktiverat nedanstående appar som jag inte använder (för att slippa uppdateringar), om det kan påverka.

  • Det jag har avaktiverat som överlappar är:
    • Google play Musik
    • Google play Filmer
    Har även stängt av:
    • LG Friends Manager
    • Facebook
  • Felsökning när det gäller felet där appen inte visar "den röda VMA-sidan" (felet hos Johan och den Tomas som kallats Tomas 1) är nu flyttat till en egen tråd, här:
    VMA-push öppnar Play i vanligt läge (Android)

    Jag kommer att redigera denna tråd lite, så att sammanhanget framgår trots att flera inlägg har flyttats!

    Annika Webbmaster
  • Eftersom Tomas 1 (S4 mini) & 2 (S5) har olika fel och dessa olika fel från och med nyss även har olika trådar, kommer jag från och med nu att kalla er Tomas utan tillägg (om jag inte av någon anledning behöver referera till "den andre Tomas" i någon av dessa trådar)
    Annika Webbmaster
  • Clas:
    Fick du något meddelande om att Sveriges Radio Play har stoppats, som Tomas beskrev ovan?

    Annika Webbmaster
  • Nej, appen kraschade inte för mig.
  • Det stämmer ju fint med att ingen krasch-rapport hittats från andra enheter än Android 6:or.

    Tomas "noll VMA" hänger med största sannolikhet samman med kraschen, och där hyser jag rätt stort hopp om att buggfixen nu i veckan har löst problemet. Att du får samma märkliga fenomen förbryllar oss. Jag hoppas förstås att även ditt fel har någon sådan koppling, men först när nästa VMA-push kommer, går det att följa upp.

    Det positiva är att ju fler av konstigheterna vi åtgärdar, desto tydligare bild av de återstående "randfallen" kommer vi att kunna få, så även om felet kvarstår hos dig, kommer de åtgärder vi gjort för att minska problemen hos andra att förbättra vår möjlighet att förstå oss på ditt fel!
    Annika Webbmaster
  • Nu fick jag chans att testa VMA i samband med aviseringen att ljudsignal ska testas kl 1500.

    När jag trycker på aviseringen, kommer jag återigen till en tom sida och det står inget.

    En skillnad från förut var att jag denna gång såg att något meddelande blinkade till innan jag hamnade på bifogad sida.

  • Jag noterar samma beteende. En kort stund låg det kvar en blänkare i appen, ungefär "1 viktigt meddelande", men när man tryckte på den så var det bara tomt. Sen försvann blänkaren. På sr.se ligger meddelandet kvar. I notifieringen på låsskärmen stod en något utförligare text den här gången.Version 4.3.1.3509.
  • Samma fel för mig (0 VIKTIGA MEDDELANDEN TILL ALLMÄNHETEN). Kunde inte se något meddelande blinka till, men tror dock att jag sett det vid något tidigare tillfälle.  Appen kraschade inte denna gång. Öppnade via statusfältet genom  att dra ner och klicka på meddelandet.
  • Stort tack! Vi återkommer.
    Annika Webbmaster
  • Detta VMA handlade om test av signalen för VMA, om ni undrade vad ni missat.

    Att något som verkade vara ett korrekt meddelande flimrade förbi, är intressant. Och positivt att det inte kraschade, även om det förstås är väldigt tråkigt att vi fortfarande inte har löst problemet.
    Annika Webbmaster
  • Vi jobbar på men det går trögt.

    Ett del-problem med VMA, att rubrik + text syns när notisen dyker upp på skärmen medan endast rubrik utan text syns i appen verkar vara på gång att lösas. Det felet drabbar fler lyssnare men är mindre allvarligt.

    Problemet med att appen antingen inte visar något VMA-relaterat alls (se den andra tråden) eller visar röda VMA-sidan men med noll viktiga meddelanden (det fel ni har härinne) är däremot fortfarande inte inringat.

    Utvecklarna tror tyvärr inte att felet med saknade texten är kopplat till felet med noll viktiga meddelanden, men ingen blir gladare än jag ifall de har fel och det visar sig att era problem försvinner när appen inte längre försöker ladda in textfält som är tomma.

    Ungefär så ser det ut nu.
    Annika Webbmaster
  • Vid dagens VMA i Borås upplever jag ungefär samma som sist:
    Notifieringen på låsskärmen visade hela meddelandet.
    När jag trycker på den, kommer jag till appen och den röda bilden med text "0 viktiga meddelanden till allmänheten"
    När jag kryssar ner den, så visar appen inga spår av någon VMA.
    Version 5.0.3.5319.
  • Samma beteende hos mig som för Adam.
  • App-utvecklarna tackar.
    Annika Webbmaster
  • Och vi webbmastrar också, förstås!
    Annika Webbmaster
  • Vid dagens VMA i Avesta så såg det lite annorlunda ut för mig än det gjort förut.

    Notifieringen visade hela meddelandet. När jag tryckte på den så kom jag till den röda sidan som sa " 1 viktigt meddelande. -->Meddelandet är inte aktuellt längre." Så har det ju varit tidigare också.

    Det som var nytt för mig att när jag gick tillbaka till appen så låg det en röd rand högst upp i appen som sa  "Viktigt meddelande". Den har jag aldrig sett förut vid något VMA.

    När jag klickade på den så blev jag dock skickad till den röda rutan som nu istället sa
    "0 viktiga meddelanden".

  • Nästan samma beteende som för Claes. Fast för mig visades själva meddelandet i appen i mindre än 1 sekund innan sidan med "1 viktigt meddelande...".
  • Tack!

    Vid det senaste VMA:t hade app-utvecklarna möjlighet att testa en hel del, och de VMA-förbättringar som de gjort bakom kulisserna verkar (peppar peppar) vara rätt:
    Nu är vi rätt säkra på att det fungerar bättre, skriver en av utvecklarna.

    En sak som återstår är att man ibland inte får upp den röda skärmen utan bara den “vanliga” appen, fast med den röda balken som säger att det finns VMA, vilket är klart bättre än förut när balken inte fanns.

    Det är lite slumpmässigt när man får och inte får se den röda vyn, men vi kommer jobba på det också. Vi väntar dock inte på att lösa det, utan den fix vi gjort nu kommer följa med ut med nästa release.

    Men nu:
    Trevlig långhelg!
    Annika Webbmaster
  • Hej.
    Fortfarande samma problem med senaste VMA om brand.  Inget visas när jag trycker på aviseringen.

    Detta meddelandet var bra formulerat och budskapet gick att läsa i sin helhet i aviseringen, så informationen gick fram ändå 😉 En förbättring mot tidigare!

    Kör samma enhet Galaxy S6 med Android 6.0.1.

    Hälsningar Nils

  • Hej!
    En ny version av appen, Sveriges Radio Play 5.1.0 har idag nått 10% av Android-användarna (slumpmässigt). I den versionen ingår en buggfix för pushnotiser som ledde till ett tomt VMA  (Viktigt meddelande till allmänheten)

    En av dessa 10% som fått den nya versionen av appen är en kollega. Han berättar att det VMA som skickats idag (till allmänheten i Ronneby) fungerade utmärkt!

    Jag hoppas att det inte var ren tur, utan att detta äntligen kan vara löst (när version 5.1.0 nått ut på bredare front)!

    Att några av och till inte kommer till den röda vyn, är däremot inte löst, men det felet är mindre allvarligt eftersom ett aktuellt VMA ska gå att nå med hjälp av den "röda balken".

    Tack för att du berättade att själva push-notisen var begriplig, Nils! Det är förstås också glädjande.
    Annika Webbmaster
  • Hej!Jag har exakt samma problem. Appen är senaste version.
    Öppnar jag pushmeddelandet om "viktigt medd till allmänheten" får jag en tom röd skärm. Idag gällde det Jönköping, brand i en sorteringsanläggning stod det i aviseringen men ingen info när jag öppnar den.
    Vänligen Magnus Johansson
  • Och jag får upp SR plays förstasida, utan nåt speciellt.
    Sony Xperia Z5 med Android 7 senaste firmware.
    Dessvärre har min arbetsgivare bestämt att jag skall byta t iPhone, så jag kan inte fortsätta m test här...

  • Jag har samma beteende som tidigare. Hoppas få uppdatering tills nästa VMA.
  • Magnus, Sven och Adam:
    Jag hoppas och tror att ingen av er tillhör de tio procent som har fått version 5.1.0, utan att ni fortfarande har 5.0.3.

    Den versionen ser alltså ut att vara den senaste på Google Play för 90 procent av lyssnarna. I 5.0.1 är problemet med "noll aktuella meddelanden" åtgärdat. Dock återstår felet som Sven skriver om (och som vi har fler besökare som rapporterat här) att lösa, alltså att appen inte visar "röda VMA-sidan", utan startar i "vanligt läge" när man trycker på VWM-notisen.

    Sven:
    Såg du en röd balk högst upp i appen med texten Viktigt meddelande? Om den syns, så blir problemet med att appen startar i vanligt läge mindre allvarligt, eftersom den röda VMA-sidan går att nå den vägen.
    Annika Webbmaster
  • En lite O/T kommentar men jag tänkte på det när pushnotisens utseende fick beröm vid ett tidigare meddelande.
    Vid dagens meddelande om branden i Örebro så var notisen mycket mindre informerande och bestod bara av texten "Viktigt meddelande till allmänheten i Örebro" två gånger efter varandra. Även i framtiden när appen fungerar som den ska så föredrar jag att få hela meddelandet i pushen, istället för bara en rubrik. Det kanske behövs en guide till författarna av meddelandena?

    En annan tanke om den röda balken. Idag så försvinner den efter att man tryckt på den en gång. Är det by-design eller en konsekvens av problemet att det på följande sida rapporteras att det inte finns några aktuella meddelande?
    Jag skulle föredra att den låg kvar tills dess att VMA:t var överspelat, så jag hoppas att det är en konsekvens av det andra felet och inte hur ni tänkt att det ska fungera.
  • 2017-05-06 ca 7:50 hände nåt i Örebro. Nåt viktigt tror jag. Appen v. 5.0.3 aviserade på Android 5.0.1. Mer ville den inte informera om. Jag fick en röd skärm och inget mer när jag valde meddelandet. Det är kanske det som är meningen annars uppfattar jag beteende som en bugg. Hör av er när buggen är åtgärdad, tack.
  • För kännedom kan jag som fick samma fel som förut (0 meddelanden) bekräfta att jag har SR app version 5.0.3. Ser fram emot 5.1 då buggen förhoppningsvis är åtgärdad.

    Ang det redaktionella...
    Håller med Clas ovan om att formuleringarna i meddelandena bör vara mer informativa och konsekventa oavsett var i Sverige något hänt. Kanske kan det tas fram en mall, som alla som publicerar kan använda? Ta fram den i samråd med oss som ska läsa dem.
  • Teo, det du beskrev är just den bugg vi hoppas att ha löst i senaste versionen av appen, Play för Android version 5.1.0. Den är nu (klockan 11 idag, måndag) släppt till 100% av användarna, och bör därmed gå att ladda hem hos er alla.

    Nils, tack för att du bekräftade att det var 5.0.3.

    Clas och Nils, det redaktionella skickar jag vidare till rätt kolleger. Tack!

    Alla: Håll tummarna för att nya 5.1.0 gör den här tråden överflödig!
    Annika Webbmaster
  • Kvällens VMA (Slite) fungerade bra att läsa i appen, så det problemet verkar vara löst i den senaste versionen.
    Dock så fick jag ingen pushnotis om den trots att jag har det ikryssat i inställningarna. Är det en ny bugg?
  • För mig fungerade det perfekt nu. Inklusive pushnotis!
    Tack!
  • Jag fick ingen push notis heller.

    Förra veckan fick min Samsung S6 Android 7 (nougat), så det kanske har nått med saken att göra?

    När jag öppnar SR appen ser jag direkt att det finns ett VMA som sändes "igår kl 1924" och jag kan också trycka på det och läsa det i efterhand. Det ligger också kvar om jag backar utan att kryssa ner det. Mycket bra!

    När jag granskar inställningarna har inget ändrats och push notis är fortfarande aktiverat.

    Hade inte startat appen efter OS uppgradering, så det kanske har nått med saken att göra varför jag inte fick någon push? Ska hålla utkik vid nästa VMA nu.

    /Nils
  • Adam:
    Det var det trevligaste jag har läst i den här tråden 😉

    Clas och Nils:
    En klar förbättring - men ännu inte i mål.

    Gör för säkerhets skull en förändring i inställningarna för notiser, så att er app och våra system utbyter information om vilka pushar ni ska ha. (Slå av och på VMA, t ex.) Om något är fel i vad våra system har uppfattat att ni ska få, så är det enklaste sättet att åtgärda detta att skicka ny data, och det görs endast när ni ändrar en inställning.

    Jag hör med app-utvecklarna om de har fler tankar kring detta!
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Noterar idag att VMAt (banner i appen) ligger kvar från den 24. Men bara rubriken visas om man trycker på den. Kryssade ner bannern så försvann den. Bug eller feature att gammal VMA ligger kvar tills man aktivt trycker bort den? Såg att det var likadant på en iPhone.
  • Adam, meddelandet gäller fortfarande.

    "Rekommendationerna att håll sig inne, stänga fönster och dörrar  i Slite, kommer att gälla till måndag. Det meddelar räddningstjänsten."
  • Jag slog av och på notifieringarn igår, och vid dagens VMA (Västerås) så fungerade allt perfekt inklusive notifieringen.
  • Jag kan också bekräfta att jag slagit av/på notifieringar och dagens VMA om Västerås dök upp som push-notis, jag kunde trycka på notisen, appen öppnades och jag kunde läsa meddelandet i sin helhet. Allt enligt förväntat resultat.

    Mycket bra!!

    Kanske ska avvakta andras erfarenheter också, men jag kan i alla fall inte återskapa problemet som jag anmälde i första inlägget.
  • Så bra att det fungerar efter "mixtrande med inställning".

    App-utvecklarna hade ett ärende i backloggen som handlar om "rätt inställning i lyssnarens telefon - men utan att systemet känner av det". Förhoppningsvis kan utvecklarna på sikt få det rätt även för de lyssnare som inte ser tipset om att slå av och på notifieringen.

    Så otroligt skönt om detta verkligen fungerar nu! Tack för all hjälp under den långa och frustrerande tid som buggen funnits (i lite skiftande skepnad).
    Annika Webbmaster