Pushnotiser

Ni skickar flera gånger per dag pushar angående viktigt meddelande till allmänheten, men de rör inte området där jag befinner mig. Dessutom kommer det upp ett meddelande om att notisen inte längre är aktuell när jag försöker öppna den. Detta trots att pushen kommit bara någon sekund tidigare.

Kommentarer

  • Vad bra att vi får så snabb återkoppling!

    Jag tror att det slumpat sig så att vi har haft osedvanligt många viktiga meddelanden till allmänheten under de två senaste dygnen. När vi har diskuterat detta har nämligen utgångspunkten varit att det kommer att röra sig om några få VMA om året ... Men om det blir flera VMA om dygnet, eller i alla fall flera i veckan, är det absolut viktigt att sålla så att lyssnarna endast behöver få del av de meddelanden som är relevanta.

    Minns du vilken eller vilka av notiserna som inte var aktuell längre? Jag vill se om det kan ha funnits något fel som fördröjde den så att du inte fick ut den direkt. I så fall är det ett allvarligt fel som vi skyndsamt behöver åtgärda!

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre och trevlig helg!

    Annika Webbmaster
  • Jag lyckades inte öppna något av meddelandena, varje gång stod det att meddelandet inte var aktuellt längrer.

  • Ok.

    Fick du dessa notifieringar på telefonens låsskärm, eller såg du dem först när du gick in i Sveriges Radio Play?

    Annika Webbmaster
  • De kom upp med en notering på min mobils skärm.

    Bland annat var det notering om sop-branden, och den är inte alls i närheten av mig.

  • Hur får jag bort notifieringen av dessa "viktiga meddelanden" på en uppdaterad iPad? I inställningar är på/av-knappen inaktiverad.

  • Nu hände det igen.
    Fick meddelande om brand, men när jag skulle öppna det stod det att det inte var aktuellt längre.

  • Sarah, stort tack för att du hjälper oss med detta! Det är ju väldigt allvarligt att aktuella meddelanden är markerade som icke aktuella.

    Tills igår var du den enda som hade felanmält detta, men nu är det ytterligare fyra personer, varav en är en kollega (vilket underlättar felsökningen).

    Är det på den telefon du skrev hit med du fick detta fel? Stämmer det i så fall att det är en SonyXperia Z1 Compact med Android 5.1.1?

    Annika Webbmaster
  • Håkan:
    I menyn inne i appen finns Inställningar & Hjälp. Under den finns Pushnotiser. Är Tillåt pushnotiser avslaget? Slå i så fall på det, och slå sedan av alla "underliggande val", som Viktigt meddelande... Slå därefter av Tillåt pushnotiser igen.

    Tyvärr vet jag inte om detta fungerar förrän vi skickar nästa VMA, så återkom då om du fortfarande får våra notiser!

    Annika Webbmaster
  • Hej igen,
    Ja modellen på telefonen verkar stämma. Android versionen vet jag inte hur man kollar upp. Men den är helt uppdaterad.

  • Tack!

    Jag utgår från att även Androidversionen stämmer, men passar på att berätta hur du kan se vilken version du har av Android, eftersom det kan vara bra att veta en annan gång.

    1. Öppna appen Inställningar (kugghjul) på telefonen
    2. Rulla ned till slutet av sidan och tryck på Om telefonen
    3. Numret som visas under Android-version är enhetens versionsnummer

    Jag vet att utvecklarna håller på att felsöka detta, men vet inte hur pass långt de har kommit. Jag har nyss frågat och återkommer när jag fått ett svar!

    Annika Webbmaster
  • Problemet verkar inte vara löst. Jag fick ett till likadant idag.

  • Hej Sarah!

    Har du uppdaterat till den senaste versionen av appen? Just detta är en av de saker vi har försökt att åtgärda om felet är kvar hos dig, vill jag försäkra mig om att appen är uppdaterad!

    Se om du kan uppdatera den här:
    Sveriges Radio Play

    Annika Webbmaster
  • Jag skulle tro att jag hade senaste versionen.

    Kan tyvärr inte kolla det längre eftersom det gått några dagar och jag har återställt mobilen sedan dess.

  • Tack. Jag har återkopplat till app-utvecklarna att det verkar som om felet kvarstår hos dig.

    Har du ominstallerat vår app efter återställningen? Jag tror inte att vi har haft något VMA sedan din senaste felanmälan, men det vore intressant att se om felet återkommer efter denna återställning.

    Var det på grund av bekymmer med vår app som du återställde telefonen, eller var det några andra saker som fick dig att göra det? Kan du i så fall beskriva dessa i korthet? Det kanske kan ge oss en ledtråd om vad som skapar problemen med vår app.

    Själv har jag funderat på om det kan vara kopplat till om telefonens klocka/datum går fel, och den saken kan ju vara värd att kolla upp ifall detta fortsätter. Gå till Inställningar -> Datum och tid. Se till att Automatiskt datum och tid är valt (på de flesta enheter är detta det översta alternativet, med beskrivningen Använd nätverkets tid).

    Annika Webbmaster
  • Idag kom det ett nytt VMA (brand i Kävlinge, Skåne).

    Hur fungerade det denna gång?

    Annika Webbmaster
  • Jag fick ett meddelade som var inaktuellt både på min privata telefon och på min jobbtelefon. Jobbtelefonen är en samsung (tele2) och den privata är en sony. (halebop) Jag befinner mig i Stockholm.

    Att jag installerade om min sony var för att det hade börjat bli sämre samtalsljud. Detta har hänt förut och då fick jag som tips av sony att installera om mobilen. Det fungerade så därför gör jag detta med jämna mellanrum.

    Båda mina telefoner använder nätverkens tid.

  • Tack!

    Jag har nu förstått att gårdagens VMA-notis endast var aktiv i fem minuter, eftersom släckningsarbetet gick snabbt. Det är därför mycket möjligt att meddelandena faktiskt var inaktuella när du gick in...

    Om vi missar att återkomma vid nästa VMA får du gärna själv höra av dig och berätta hur det fungerar. Vi kommer inte att ge oss förrän detta verkligen fungerar så bra att alla kan lita på att ett meddelande verkligen är inaktuellt om det står så!

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Ny release för Android (4.2.2) går upp under eftermiddagen/kvällen.

    Förbättringar innefattar:
     - Förbättringar till funktionen "Viktigt Meddelande till Allmänheten”
    - Åtgärdat krascher på vissa tablets från Lenovo
     - Visar låtinfo vid direktsändning
     - Spelarnotisen ligger kvar i 30s efter att annan app tar ljudfokus
     - Storspelarens layout fungerar bättre på små enheter
     - Andra mindre fixar

    Jag hoppas och tror att VMA-funktionen från och med denna version av appen kommer att bli betydligt bättre!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Hur har detta gått? Har det varit fortsatta problem med våra VMA:n?

    Vi felsöker nämligen fortfarande, eftersom det är ett fåtal lyssnare som fortfarande har problem, och jag undrar om du är en av dessa.
     De senaste tidens VMA:n har varit
    • Signalen Viktigt meddelande testas, 6 mars
    • Viktigt meddelande till allmänheten i Hyllinge, 18 februari
    • Viktigt meddelande till allmänheten i Trollhättan, 18 januari
    Har dessa sett ut att vara inaktuella, eller har det varit något annat konstigt med dem?

    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.