Åter problem med Alexa/TuneIn och P3 sedan 18 juni

Sedan igår fungerar det inte längre för mig att ge röstkommando "Play Station P3" - Jag får åter DR P3. Detta har fungerat senaste månaderna och så sent som igår, men dessförinnan har det får tid till annan varit samma problem.

Min workaround är att säga "Play Station SR P3". Verkar också fungera med "Play Station <Frekvens på din sändare> P3".

"Play Station <Frekvens> MegaHerz" verkar inte fungera nu heller.

Tror inte problemet är varken hos SR eller TuneIn, utan misstänker starkt att Amazons agila utveckling gjort något idag/igår. Jag klagar för fullt via de kanaler dit jag har. Försöker uppdatera här om något förändras.

Kommentarer

  • Hej!

    Här kan vi friska upp minnet med hur problemen såg ut tidigare och vilka saker du då testade med varierande framgång:
    Kanalers namngivning i TuneIn - "Play Station P3" fungerar inte längre i Amazon Alexa

    Kan inte ett sätt att lösa problemet vara att skapa en rutin i Alexa?
    Create Alexa Routines for Smart Devices

    Alltså så att du har en rutin som går ut på att när du säger "Alexa Play P3" så ska Alexa spela "station SR P3" från Tunein. (Lars skrev hur han skapat en rutin för P4 Dalarna i denna tråd, den 27 maj.)
    Annika Webbmaster
  • Tusen tack för kompletteringstipsen Annika! Glömde bort dem i mitt upprörda tillstånd... Vansinnigt irriterande att det är så svårt att komma igenom med feedback till Amazon.

    Men att skapa en Routine enligt Lars tips är ett riktigt bra förslag - Då kan man ju använda samma kommando och i takt med att saker fungerar på olika sätt kan man ändra underliggande rutin och behålla kommandot.

    Till ritbordet och tar upp det på familjerådet ikväll - Blir säkert uppskattat!

    Glad midsommar på er alla!
  • Så bra!

    Jag kommer att tänka på ett ordspråk:
    Routine is the enemy of creativity
    Jag håller inte med. Rutiner förenklar tillvaron på samma vis som Alexa-routines gör det lättare att lyssna på radio! Med vettiga rutiner slipper man tänka ut hur enkla saker ska göras - och kan lägga krutet på roligare saker än att varje morgon försöka hitta nycklarna, räkna ut hur man borstar tänderna etc. Eller hur man startar P3 i Alexa, då ...

    (Sen kan det vara knepigt att skapa bra rutinerna, både i livet i stort och på Alexa, så att jag gillar rutiner innebär tyvärr inte att jag är speciellt bra på dem ...)

    Trevlig sommar!
    (Jag går på semester två veckor framöver, men mina kolleger håller ställningarna!)
    Annika Webbmaster
  • Så var det dags igen; Sedan ca lunch igår, 27 juli, fungerar det inte längre att köra "Play Station SR P3". Har klagat till Amazon, men räknar inte med någon vettig återkoppling. Har fått svar att de passar vidare till tillämpligt team.

    Får åter köra "Play Station <frekvens på min lokala P3-sändare> P3". Och överväga att skapa en rutin med en fras som kan bestå över tid så att hushållets övriga personer kan köra radion på konsekvent sätt...
  • Hej Anders!

    Är det DR du får nu igen?

    Hur var det nu igen - fanns det något skäl till att du föredrog Tunein framför att spela upp P3 via vår app?
    Annika Webbmaster
  • Vår SKILL heter det ju ...
    Annika Webbmaster
  • Japp. Ber jag bara om ”Play station p3” blir det DR P3. ”Play station SR P3” tar den inte alls utan säger ”I couldnt find channel 3”.

    Hopplöst med deras över-agila utveckling...

    Anledningen till att jag föredrar tunein är dels kortare kommando samt att jag kan be om uppspelning i annat rum (där jag har bättre ljudutrustning). Lägger då till ”in <namnet på rummet>”, där jag angett default ljudkälla som alexa device eller sonoshögtalare.

    Kanon om man går runt och inte vet vilket device som kommer ta emot kommandot eller då jag sitter på hemmakontoret och vill ha ljudet från hifihögtalarna i vardagsrummet.
  • Hej igen!

    Hur funkar detta idag?
    Annika Webbmaster
  • Hej

    har hittat min workaround, vilket är att ange ”P,ay <frekvens> P3 in/on <rummet Eller devicet jag vill spela upp i>”. Behöver alltså inte ange ”Play station...”

    ”Play SR P3” fungerar fortfarande inte.

    Så inget förändrat, men kommandot något rationaliserat.
  • Tack för återkoppling!
    Annika Webbmaster
  • Sedan fredags lunch är tjänsten från Amazon knackig - spelar ibland upp SR P3, ibland någon latino-kanal och ibland inget alls. Enligt Amazon något problem de räknar med skall vara löst under helgen. Får se hur det blir...

    Tror dessvärre en enkel lösning hade varit om SR haft unika kanalnamn. Får fortfarande DR P3 vid mer intuitiva kommandot "Play Station P3". SR P3 fungerar fortfarande inte alls.
  • SR P3 fungerar fortfarande inte alls.
    Hur går det med Play Station Sveriges Radio P3? Eller Play Station P3 from Sveriges Radio?
    Annika Webbmaster
  • Fungerar pecis lika illa som tidigare. Man får DR P3.

    Det verkar som ”Play Station” inte alls behövs. Default verkar kommandot gå mot TuneIn. Blur det ingen träff där tror jag det sker en sökning mot Spotify (eller vilken tjänst man nu kör).
  • Alexa/Echo/Echo Dot förstår ju inte svenska. Fick DR P3 vid ena förslaget och någon spotify-kanal vid det andra.
  • Hej igen!

    Jag vill dels berätta att vi arbetar för att våra egna ljudtjänster ska komma med i den "inre cirkel" som gör att det går att spela upp den i valfri högtalare.

    Dels är jag nyfiken på om du fått någon återkoppling från Tunein eller Amazon som kan vara intressant för oss att känna till, samt vilken metod du numera tycker fungerar bäst för att få Alexa att spela upp P3. Är det fortfarande genom att även ange frekvensen?
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Låter kanon! Jag envisas fortfarande med att vilja kunna starta radio i köket, vardagsrummet, badrummet eller kontoret från andra rum...

    Jo, jag måste fortfarande kommendera med frekvensen. Har sedan fredagen 27 november dessutom fått en ytterligare krydda med att slumpmässigt inte kunna få kontakt med TuneIn och ännu mer obegripligt få in en helt annan kanal (Radio Uno).

    Jag kommenterar flitigt i Alexa när kommandona går fel, men får dessvärre främst svar från agenter (verkar faktiskt vara människobesvarade, alternativt riktigt vassa robotar). Men tyvärr riktar de in sig på att något är fel med min setup/konfiguration/utrustning. Ber dem därför numera att endast föra vidare mina kommentarer till utvecklingsteamen. Jag är övertygad om att det är deras fiffigheter i bakomliggande algoritmer som ställer till det för mig.

    Har inte kontaktat TuneIn - Får se om jag finner tid och motivation att göra det. Är ganska tröstlöst att försöka få till någon förbättring - Erfarenheten är att et jag lyckas få fungera som jag vill är tillfälligt, tills de gör något über-fiffigt som kullkastar det.

    Det känns ju onekligen oerhört 2005 att behöva hålla på att gå in i Sonos-appen för att lyssna på radio...Men får tyvärr degenerera mig ner till det nu och då.
  • Ack, ja.

    Alexa-routines, testade du att införa någon sådan för P3? Med en sån, borde det inte bli DR, däremot hjälper de förstås inte om du inte alls får kontakt med Tunein ...
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Nej, har inte gått vidare med Routines - Tittade lite på det i somras, men minns inte varför jag inte tog det vidare... Troligen för att jag fann andra workarounds.

    Däremot verkar nu "Play Station SR P3" fungera - Har inte fungerat sedan i somras (tror jag - har dock bara testat lite nu och då).

    "Play Station P3" ger fortfarande DR P3.

    Workarounden med "Play Station <Frekvens på din sändare - ninety nine point three för Stockholm/Nacka> P3" fungerar för det mesta (ibland fungerar det inte med något felmeddelande om att servicen inte kan nås - tror det är TuneIn - och ibland får jag Radio Uno).

    Har nu också dialog med TuneIn-support. Dessvärre verkar det vara lite "goddag yxskaft"-svar, men hoppas bli positivt överraskad... Lite jobbigt att stå mellan tre olika tjänsteleverantörer och inte betala till någon - och därmed inte kunna kräva så mkt...

    Mvh
    Anders
  • Lite jobbigt att stå mellan tre olika tjänsteleverantörer och inte betala till någon - och därmed inte kunna kräva så mkt...
    Oss betalar du skatt till 😀 Tack för det.

    Även vi tycker att det är jobbigt att det är så många olika aktörer inblandade. I många fall kan det se ut som om ingen vill lösa ett problem och alltid skyller på någon annan.

    Att korta ned denna kedja och få vår tjänst att fungera fullt ut - utan att gå omvägen över Tunein - skulle bli åtminstone ge oss en kock mindre i sopp-koket.
    Annika Webbmaster
  • Jorå - Ser fram mot det. Bävar dock en aning för att baxa sambon till nya kommandon. Hon håller fast vid långa kommandot, som hon nu äntligen lärt sig...
  • TuneIn bekräftar att de känner till utmaningar med att få rätt kanaler spelade på olika tjänster och jobbar med det. Dock oklart hur och när något kan tänkas bli bättre.
  • Bra att det inte var rena goddag yxskaft-svar, men synd att de inte hade någon mer konkret tips.
    Annika Webbmaster