SR Alexa-skill borta?

Hej!
Alexa hävdar att ”Swedish radio” skillen är borta. Kanske bara hos mig men jag inte hitta den i Alexaappen heller. Bara flashbriefing skillen. Tycker att det funkat väldigt bra så jag hoppas att SR snart är tillbaka!

Kommentarer

  • Det hoppas vi med!

    Vi ser att Amazon har tagit ned den, men vet inte varför, så vi undersöker.

    Tack för att du larmade.
    Annika Webbmaster
  • Jag har samma problem.
  • Samma här!
  • Samma här!!!
  • Hej igen!

    Vi vet nu varför detta skett. Amazon har skrivit till oss i morse:
    Your skill does not meet the necessary requirements for Alexa skills. Responses, metadata, and/or home card content must be presented in a language that is supported by Alexa. Currently, Swedish is not a supported language.

    Så nu ser vi om vi på något vis kan jobba oss runt detta.

    Jag och en kollega har med blandade resultat försökt få Alexa att spela diverse kanaler från Sveriges Radio genom Tunein. P1 och en del andra "enklare kanalnamn" som P3 Star och P4 Plus fungerar, men lokala P4-kanaler och exempelvis P2 Världen är ... Ja, resultaten blir oväntade.

    Poddar fungerar tyvärr inte alls den vägen. Om någon av er andra hittar något sätt att lyssna på våra poddar via Alexa, så dela med er. Vi vet ju ännu inte hur lång tid det tar innan vi löst detta, och vi behöver hitta alternativa sätt att lyssna!

    Vi beklagar detta problem!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Tack för återkopplingen! Jag håller tummarna för att det löser sig.
  • Samma problem i UK.

  • Jättesynd - jag har inte förrän för en vecka sedan insett hur bra den är och blivit beroende och nu försvinner den...
  • Magnus: Tack!

    Steve o Marie: Jag tänkte på er och på att det äntligen hade börjat gå att lyssna på P4 Östergötland, så raserar allt.

    Vi får verkligen hoppas att detta är högst tillfälligt, för just P4 Östergötland var den första kanal jag försökte med i Tunein, och ... ja, Alexa och jag kan inte riktigt förstå varandra här! (Jag ska svara i den andra tråden också.)

    Mikael:
    Beroenden brukar vi ju inte gilla, för i de flesta fall är det inte något vidare, men just att vara radio-beroende ser jag som ett undantag. Vi gör vad vi kan ...

    För övrigt försökte Alexa få mig att delta i The Magic Door, an Alexa-powered interactive adventure game with original stories. Vilket säkert hade kunnat vara  kul, om jag inte egentligen hade försökt starta P2 Världen ...
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika att du tänkte på oss!
    Som tur så kan vi får igång Sveriges Radio (även P4 Östergötland) manuellt med Sonos appen. Dess värre kan jag inte får till det i Alexa appen för dom Amazon Alexa Echo osv vi har. Det gick att söka fram Tunein, Europa, Sweden, och sen P4 osv, men att klicka på kanalerna ger inget.
    Har ni något tips på det?

  • Jag kontaktade Amazon kundtjänst vi Twitter för att ha lite kul. Dom vet ingenting..
  • Hemskt trakigt detta. Vi har lyssnat pa SR via Alexa dagligen sedan 2017 da vi bodde i UK, och vi tog med Alexa tillbaka till Sverige och anvander den dagligen och oftast for att lyssna pa SR...
  • Mycket olyckligt för en så bra tjänst! Jag har också lagt ut en tweet på Amazon help
    https://twitter.com/sebastian_lind/status/1095737765885607937?s=21

    Vi får hoppas att Amazon hörsammar detta.
  • F-n! Hoppas ni får till en lösning eller workaround. Att SR fanns fällde avgörandet när jag valde mellan Alexa och Google Home för ett par veckor sen. Surt att er app försvann nu då.
  • Tack för hjälp, och för att ni som Amazons kunder tar problemet den vägen. Jag kikade lite på de svar deras twitter-support gett och det ser ut som om de försöker förstå lyssnares problem, och alltså inte "upprepar samma svar oavsett fråga". Sedan är det nog svårt för supporten på ett stort företag att ta den här sortens frågor vidare till rätt kolleger ...

    Patric, vi finns även på G. H, där det också går att prata svenska ... Vilket kanske är trist att få reda på nu. Ifall du varit nöjd med Alexa hittills, var det ju ändå ett bra val.

    Jag utgår från att vi löser detta, men tills vidare tipsar jag om Tuneins skill.
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Skickade frågan till Amazon och citerade meddelandet som Amazon skickat till SR tidigare (se ovan). Fick följande svar:

    Hello,

    I understand your concern about skill 'Swedish Radio.'

    From your email, I see the developer of the skill has already provided the information on why you were unable to access the skill.

    As the skill has been removed from our website, you were unable to access the skill. I'd like to inform you, once the developer of the skill has resolved the issues, it will be added to the Alexa skill store again.

    Once it is added, you will be able to access the skill from Alexa without any errors.

    Problemet verkar således ligga hos utvecklaren av ”skillen”.
  • Skickade också fråga till deras support.. Fast jag ifråga satte beslutet. Får se vad de svarar. "Skillen" vad jag vet är engelsk vilket stöds. Sedan råkar den levera svenska tillbaka. Om jag inte har helt fel så säljs den i Sverige.. Ska de dra in nyheterna också för att de är på svenska? Då byter jag till Google..
  • Bollen ligger hos oss, vilket jag ber om ursäkt över ifall jag varit oklar med. Det är Alexa som tagit bort vårt skill, men det är vi som har gjort fel då vi inte har anpassat tjänsten tillräckligt efter deras regelverk.

    Det som väcker frågor är att först ta bort vårt skill och sedan berätta varför. Ett sådant sätt att akut stänga ned tjänster är begriplig om felen kan leda till säkerhetsproblem eller systemkrascher, men att ni fått svar som inte varit på rätt språk låter ju inte som den typen av problem. Jag utgår från att Amazon hanterat detta så bra de kunnat. De kanske har behövt ta bort femhundra skills som inte följt reglerna, där 450 medfört akuta problem. Om då vårt skill och 49 andra fått stängas ned på köpet, kan det ha varit värt det.

    Om vi rättar felet, så får vi komma tillbaka
    Nåväl, om vi "bara" tar bort det svenska innehåll som vi inte får ha, så kommer Alexa att godkänna det. Fast om felet beror på att våra program- och kanalnamn är på svenska, så kan vi inte ta bort dem så lätt. Tyvärr vet inte jag vilket innehåll det är och jag har frågat kollegerna som utvecklar skillet om de vet, men de har inte hunnit svara.

    Ny skill?
    Men det är förhoppningsvis för att de har fullt upp med att försöka lösa problemet! Bakom kulisserna ser jag att Amazon tagit emot en ny version av vårt skill, och hoppas att de förändringar vi har gjort är nog för att vi snabbt ska bli godkända.

    Jag lovar inte att detta stämmer, jag har som sagt inte fått besked från rätt kolleger om hur det går, men jag hoppas!
    Annika Webbmaster
  • 🤞
  • Chris inlägg är möjligen en emoji som inte funkar (på alla plattformar?) i detta forum ...
    Annika Webbmaster
  • Nice.  Tolkade det som det var just svenska radio som de var emot.. Men vi får hoppas jag har fel 😉
  • De kanske har behövt ta bort femhundra skills som inte följt reglerna, där 450 medfört akuta problem. Om då vårt skill och 49 andra fått stängas ned på köpet, kan det ha varit värt det.

    Detta är alltså min välvilliga gissning, eftersom jag brukar utgå från att folk gör saker av bra anledningar. Jag vet dock inte alls hur det ligger till här.

    Nu vet jag däremot vad mina kolleger har gjort! De har inte lyckats ta reda på exakt vilket svenskt innehåll som måste bort, så de har chansat ... I den nya versionen av vårt skill, som väntar på okej eller bakläxa från Alexa Skills Team, så skickar vi inte längre någon information alls i de "kort" som syns bland annat på Amazon-enheter med skärm. Titeln och beskrivningen av program och kanal är nu alltså tom. Men om det räcker för att vi ska släppas in igen, vet vi inte.
    Annika Webbmaster
  • Förklaring :-) :
    A fingers crossed emoji which displays the index (first) finger crossed over the middle (second) finger. Commonly used as a gesture indicating luck, or to show desire of a favorable outcome.

    Crossed Fingers was approved as part of Unicode 9.0 in 2016 under the name “Hand With Index and Middle Fingers Crossed” and added to Emoji 3.0 in 2016.

  • Er skill levererade precis exakt det jag behövde. Om den inte uppfyller reglerna borde de ändra reglerna istället för att ändra skillen.
    Hoppas de tar sitt förnuft till fånga så vi kan lyssna på radio igen.
  • Tack för att du håller oss underättad Annika.

    Hoppas ni fixar det snart. Att bara drag ut sladden utan förvarning verkar tokigt om det inte var akuta problem! Håller tummarna! Verkar en liten sak det med Card History och språk! Kanske ingår i deras plan att Amerikansk engelska tar över hela världen 😀

    Hoppas jag inte behöver lära om och om och om Alexa 'P4 Östergötland' igen 😉 Olydiga Alexa 😀

  • Kul att ni har uppskattat det vi har haft! Vi hoppas självfallet att vi kan få tillbaka en så bra tjänst som möjligt.

    Amazons regler får ni gärna diskutera med Amazon ... Vilket jag vet att ett par av er gör.
    Annika Webbmaster
  • Känns som även Amazon gör en Brexit...
    Kundvård utanför US/UK?
  • Hoppas jag inte behöver lära om och om och om Alexa 'P4 Östergötland' igen

    På Sveriges Radio tycker vi om repriser, men detta vill vi inte ha en repris på!

    (Steve o Marie och vi på Sveriges Radio har felsökt ett mysterium i drygt ett halvår, och det mesta hade nyligen löst sig, strax innan vårt skill drogs bort. Den korta versionen finns här.)
    Annika Webbmaster
  • Kundvård utanför US/UK?

    Kritik mot oss är välkommen hit, men kritiken mot våra samarbetspartners ser jag hellre att ni tar på annat håll. Denna anmärkning gäller för övrigt även mig själv. En del formuleringar jag har gjort är lite väl syrliga, inser jag.

    Vi känner inte till bakgrunden till varför de agerade så snabbt när de plockade bort oss, och de flesta av er gillar ju Amazon i grunden ... Jag har inte haft någon kontakt med dem direkt nu, men det jag sett i forum och från felanmälningar olika lyssnare haft till dem, ger ett intryck av ett seriöst företag som bryr sig om användarna (vilket förstås är ett måste med den konkurrens som finns).

    Och det är ju för att ni varit så nöjda med vår tjänst på deras plattform som den har blivit en del av er vardag (vilket gör er frustrerade när den varit borta i snart två dygn).

    Jag påminner om att våra kanaler även finns på Tunein, som inte tagits bort från Alexa.
    Annika Webbmaster
  • Tack för informationen.

    Det enda kanal som vi kan få med TuneIn är P4 Stockholm..
    Skill My Tuner Radio är inte bättre. Den vill spela upp vad som helst från hela världen istället..
    Vi bodde i Stockholm i 4 år så det är bättre än ingenting 😀

  • Tack för tipset. Förresten..  Hittade RIX FM där 😉
  • Tack för tips om TuneIn (även om Alexa hade vääääldigt svårt att förstå vad jag ville). Håller tummarna för att SR snart är tillbaka med sin egen skill. Som många andra redan sagt så är det en av anledningarna till varför Alexa har fått flytta in.
  • Jag förstår att SR inte kan ta ansvar för vad Amazon hittar på, och jag vill verkligen inte kritisera SR för att Amazon bestämde sig för att dra ur vår sladd. Som så många andra här har jag använt Alexa dagligen sedan jag köpte den i Florida för över ett år sedan, det var innan den kommit till Sverige. Jag har verkligen blivit beroende, och kan men vill inte gå tillbaka till mina radioapparater med tryckknapp.
    Men jag är gärna syrlig om Amazon, och mer än det: Det är ett kapitalistiskt företag, som inte har Public Service som sitt mål, utan att tjäna pengar. Bara.
    Därför ska vi inte bli förvånade när de ändrar sina regler, för det måste ju ha skett en ändring eftersom denna skill fungerade så pass länge.
    Jag får trösta mig med NPR så länge.
    Fråga: Kan en få en notis när det rullar igen, ifall det händer?
  • Vilket kommando ger ni Alexa för att få in P3 via Tunein?
  • Undrar hur det går att få engelska genom SR skillen?
    Kan ALLA andra språk som finns på jorden har drabbats av samma sak?
    Om det är så, så måste Amazon har många sådana fall?

  • Steve:
    Under helgen är det, förutom de viktiga lokala nyheterna (som kanske inte är fullt lika viktiga när man bor i södra England), samma utbud i P4 Stockholm som i P4 Östergötland. Du kan alltså lyssna på Ring så spelar vi, Melodikrysset och andra program även genom P4 Stockholm, så bara att få in en P4-kanal är ju bra!

    På din senaste fråga, så har jag inte funnit några supportärenden om andra skills som tagits bort. Fast å andra sidan så tror jag att vi var väldigt tidigt ute när vi lanserade vår skill. Det som senare blev detta skill byggdes redan hösten 2016:
    Det var väldigt roligt att jobba med Alexa och trenden med digitala assistenter är bara i startgroparna och vi kommer framöver antagligen få se en uppsjö av nya användningsområden.
    Utvecklingsbloggen: Are you talking to me? Ett hack på Amazon Echo

    Fredrik:
    Jag har hört att det ska finnas en sån kanal 😀 Och, ja, Tuneins databas är enorm, så du kan troligen hitta allt möjligt där.

    PF:
    Det är smickrande att möjligheten att enkelt lyssna på Sveriges Radio bidrog till att du valde den tekniska lösning du gjorde. Samtidigt är det lite knepigt, eftersom vi inte vill/får gynna kommersiella intressen ... Och ändå vill/bör finnas där lyssnarna vill nå oss!

    Med Alexa har vi dels bedömt att det är viktigt att vi finns med tidigt på röststyrda enheter, eftersom vi tror att det är ett sätt att lyssna som kommer att växa, och dels försökt vara "neutrala" och göra vårt innehåll tillgängligt även på Google Home, inte minst för att vi inte vill snedvrida konkurrensen:
    Utvecklingsbloggen: Första smarta högtalaren på svenska

    Anders:
    OK. Du har rätt. Syrliga kommentarer om Amazon är okej från er, men inte från mig, i alla fall inte förrän jag förstått bakgrunden till deras snabba agerande.

    Så snart vi vet att det fungerar (eller om vi får veta att det är helt kört tills Alexa stödjer svenska) så vill vi berätta det i forumet. Ni som får aviseringar från denna tråd, kommer alltså att snabbt få veta det.

    Dessutom är ni sexton Alexa-användare utanför Sveriges Radio som har skrivit bara i denna tråd, så troligen blir någon av er snabbare än jag med eventuella positiva nyhetert, i synnerhet om det börjar fungera utanför kontorstid ...

    Johan:
    Testa Alexa, play P3 on Tunein Radio

    Alla:
    Idag jobbar jag utan Alexa i min närhet och "torrsimmade" lite här, så om detta inte fungerar hoppas jag att någon av er andra kan hjälpa Johan med rätt kommando för P3 på Tunein!
    Annika Webbmaster
  • Johan: Jag sa "Alexa, open tune-in radio" Då frågar hon vad jag vill lyssna på och jag svarar "P4 Stockholm"

    Annika: Ett ytterligare argument till varför SR bör hänga på röststyrka enheter är att det är tillgängligt för många personer med funktionsnedsättning, ex. synskadade.
  • Tacksam om det går att skrivs ett Tunein-tips här. Jag försökte och Tunein funkade, men Alexa hittade inte Swedish Radio. Vi är oxå Alexaberoende. Hoppas att vi får en snar lösning.
  • ”ALEXA, play P4 on tunein”
  • PF och Chris:
    Tack för tips till Johan, Rolf och andra om hur de kan få Tunein att förstå dem ...

    PF:
    Du har helt rätt. Röststyrningens enorma fördelar vid många funktionsnedsättningar är ett argument jag ofta påminner om bland kolleger, och har bland annat spridit länken till denna tråd:
    Alexa är NÄSTAN toppen (bra för synskadade och äldre)

    Rolf:
    Tunein bryr sig inte om Swedish Radio, däremot våra kanalnamn, som P1, P2 Klassiskt etc. (Sedan är det svårt för Tunein att förstå vissa kanal-namn, men alla våra kanaler fanns i deras databas senast jag undersökte saken.)

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Alexa, play P1 on Tunein funkade nu! Hurra hurra!

  • Hurra! Helgen är räddad.
    Annika Webbmaster
  • 😀 ja SR i varje rum!

    Vi måste säger det så här..

    "Alexa", "ask Tunein to play the station P4 Stockhome"

    Ordet "station" är ett måste för oss och Stockhome fungerar bättre en Svensk Stockholm, Grrrr 😀

    Östergötland är inte på tal! 😀

  • Tack för det tipset!

    Alla:
    På skill-fronten intet nytt, tyvärr.
    Annika Webbmaster
  • @Annika:
    Är funktionaliteten hos er app för Google Home motsvarande vad som fanns i Swedish Radio? Funderar ändå på att byta då tex Spotifystöd/talböcker mm är så krystat på Alexa.
  • Okidoki, ” ask Itune to play the station P4 Stockhome” fungerade på fjärde försöket. Jag är skåning och Stockhome tolkades fel 3 ggr av 4. Nu skall jag testa ”radio Malmöhus” 😂

    Glad att jag kommit så långt. Nu kan hag lyssna på VM i storslalom 👌
  • Ian:
    Här kan du läsa mer om Sveriges Radio på Google home (samt se en film där vi visar hur det fungerar):
    Utvecklingsbloggen: Första smarta högtalaren på svenska

    En skillnad är förstås att Google pratar svenska ...

    Rolf:
    Bra jobbat! Itunes och Tunein är vi många som förväxlar. Det är alltså Tune-IN som du ska be om hjälp. Kanske till och med "Tunein Radio" som jag tror att detta skill egentligen heter. Jag ska se om jag hittar någon supportsida för detta!
    Annika Webbmaster
  • Jag håller tummarna för att ni får Swedish Radio återpublicerad snarast då det är denna skill vi allra mest använder i vårt hushåll.
  • Tack för hållna tummar, och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej, hur hittar jag skillen tune in? När jag söker på Tune in i skills & games i appen får jag bara upp BBC tune in. Hoppas så klart dock att vi kan få tillbaks vår Swedish Radio snart.

    Jag köpte nyligen Alexa och är grymt besviken att SR skillen är borta.
  • Det korrekta namnet verkar vara Tunein Live:
    https://www.amazon.com/TuneIn-Live/dp/B075SMLSDS

    Så, säg "Alexa, open Tunein Live", så öppnar du detta skill.

    Hoppas att du kan nå våra kanaler den vägen. Vi tycker att det är väldigt trist att vi just nu är bortplockade ur utbudet!

    Tillägg:
    Ett dåligt råd. Det här är en betal-variant.

    Det ska räcka att säga:
    Alexa, ask Tunein to play P4 Plus (eller vilken kanal som nu önskas).

    Tack Joakim, som påpekade detta!
    Annika Webbmaster
  • Vi har inte Tunein live..
    Alexa says "sorry I don't know that" or "sorry I don't know that one".

    Finns inte som Skill att installera heller..
  • Tråkigt att SR skillen är borta, bor i Kina och har använt den flera gånger i veckan.

    Hoppas ni får upp den snart igen.

    Vad gäller TuneIn hade jag problem, aktiverade skillen via iOS appen. När jag säger ”open tunein” så svarar Alexa något med att det inte är möjligt att göra ”subscription purchases”....funderar på om den möjligen är geoblockerad... Nån som har koll?
  • Joakims kritik mot Sveriges Radios ointresse för Alexa (kort sammanfattning) är flyttad till en egen tråd, eftersom jag inte vill kunna svara ordentligt utan att tappa bort fokus från huvudfrågan, som är:
    När kan vi räkna med att detta fungerar igen? Och hur lyssnar vi tills dess?

    Vi som är intresserade av ämnet, hittar Joakims kritik (och med tiden mitt svar) här:
    Alexa-problem: Skyll inte på Amazon

    /Webbmaster-Annika
  • Tagga ner lite. Det är exakt så de hanterar det.. Mycket proffsigt tycker jag.. Det kan vara att de sänder på svenska.. Som du kanske såg längre upp i tråden " Responses, metadata, and/or home card content must be presented in a language that is supported by Alexa. Currently, Swedish is not a supported language."
  • Jag lyssnar ofta på P3 via Alexa och blev lite ledsen när den helt plötsligt inte funka. Så hoppas att det löser sig.

    Hursom så funka ju P3 via Tunein, men som sagt, de kan ju bli lite vad som när man säker till Alexa. Lättare att knappa fram dem i mobilen då
  • Jag vet.. Vilket är skit bra.. Så tagga ner och sitt still..
  • Nej jag har inte tune in som skill på min Alexa. Kanske för att kontot är engelskt. Surt tycker jag. Kanske värt att testa acast, finns sr poddar där?
  • Har du kollat under music Services? Hos mig är tune in en service inte skill.
  • Tunein Live fungerar ej för mig heller, finns ej på amazon.co.uk (jag har engelskt konto, bor i Sverige)
  • Funkar här nu via appen. Mycket nytt att lära. 👍

  • @Rolf
    Vilken app?
    Och, hur röststyr du den?
  • Joakims kritik i sin helhet (inklusive detta inlägg) är flyttat till en egen tråd:
    Alexa-problem: Skyll inte på Amazon

    Jag låter detta inlägg ligga kvar, eftersom det annars blir obegripligt varför andra lyssnare svarar som de gör.

    /Webbmaster-Annika

    -------

    Nej tänker inte tagga ner och hitta dåliga lösningar på andra skills som ej går att tex ställa in på min lokala kanal. SR appen tog hänsyn till vilken adrees du lagt in i alexaappen. Jag bor i Jönköping. Sa jag Alexa..open swedish radio..p4 (peefour) så kom p4 jönköping igång inom 5 sekunder. Hag är evigt tacksam att dessa tre forskare valde just detta av en slump..annars hade vi inte haft skilken alls. Nu är det så att SR inte har lagt detta som en naturlig del i sin verksamhet. Att glömma förnya avtalet varje år när man lagt en skill på amazon är endast på grund av att denna skill vara är en del av en forskarstudie/arbete..i en utbildning. Det är en skill utvecklad på 24 timmar av tre forskare på ett seminarium.
    Som SR sponsrar..alltså finns ingen Skill som SR ansvarar för egentligen. Ska man nu satsa på verkligheten så gör det fullt ut. Till och med i Finland fungerar finska radions skill utmärkt..finnarna säger sina kanale med finskengelsk brytni g så att appen förstår. Och ja det måste ni med tunein med. Säg de svenska orden med en engelskbrytning så går det..dock ej få in lokala radiostationer. Nä om det var så lätt att på 24 timmar få fram skillen. Så är set ju otroligt att allt bara beror på SRs lathet. Jag har skrivit till Amazon. Där beskrev jag hur vi uttalar tex Jönköping som Junkjoping och att skillen då fungerar. Jag fick positivt svar. Skillen behöver nytt avtal melkan SR och Amazon..inget avtal..som innan var bundet till 3 forskare..då blir det ingen skill..skriv på..och all ör tillbaka..SR!!!!!!

  • Jag har provat fram ett sätt att få lokala P4 kanaler på dom olika Echo och Sonos osv enheter vi har!
    Det kanske finns andra sätt men det är det här jag har fått fungera.

    TuneIn finns under Music, Video&Books i web interface (inte mobil appen som jag se det) där visas upp per Alexa enhet - vi har 14 i huset! Men eftersom vi har Stereo par av Sonos så är det rum (jag har nämt dom så) att man skall välja.
    (Obs! man måste sen göra det jag skrivit nedanpå för varje rum, annars se man stationen bara på det rummet man har sökt och spelat på!)
    Under Music så har man Spotify, TuneIn, Deezer osv.
    Ovanpå välja rummet du vill spela.
    Om man välja TuneIn så får man fram en sökfunktion, Browse med Local, Trending, Music osv. Söker man P4 Stockholm så hittar den kanalen. Klicka på den så spelar den P4 Stockholm i det rummet.
    Om man söket tex P4 Östergötland så hittas den inte..
    Söker man P4 så får man fram alla P4 kanaler och det går att välja P4 Östergötland eller andra lokaler kanaler..
    Sen kan man klicka på Now Playing och under dropdown vällja Favourite!
    Så med lite omständigheter går det faktiskt att spela upp all P4 kanaler även på Echo enheter (mycket lättare att använda Sonos appen för Sonos vi har dock).
    Stegen att välja enheter Echo eller Sonos eller rummets namn verkar fattas i mobil appen! Jag kan inte se den i alla fall! Så det är värderlös att lägga till Favoriter där..

    Men sen i mobil appen så kan man se Under Play icon Recently Played och där se man P4 Östergötland osv, klicka på den och sen välja rum och dom rummen som man tidigare aktiverat finns där.

    Vilken strul som tidigare gick med "Alexa, Play Swedish Radio... Play P4 Östergötland" 😀
  • Just så. Innan kände Skillen av vad du lagt in din henadress på alexaappen. Då räcktr det säga. Alexa. Open swedish radio, p4. Och hejsansvejsan så kom lokala p4 upp. Men bäst är ändå P4plus.
    Nu verkar allt dock hänga på att SR ej förnyat avtalstexten med Amazon. Om alla skillsägare skulle gjort efter nya datalagen.
  • @Ian_S
    Jag testade med min app i IPhone och när jag öppnade Tunein så valde den GÖTEBORG, eftersom Bahnhof tydligen säger att mitt Lannfinns där, men sedan var det bara att leta på t ex P4 och välja lämplig lokalstation. Jag styr från telefonen än så länge. Glad att jag fick igång det igen, men skall testa på röststyrning sedan. Det är inte lätt då man pratar skånska på engelska 😂

  • SR jämte Spottify har varit den skill som använts allra mest här så hoppas verkligen det löser sig!
  • Hoppas verkligen att det fixar sig! Jag lyssnar på SVR via ALEXA varje dag....slutade funka 2 dagar sedan. Jag lyssnar från USA.
  • @Joakim P, Låt oss hålla en klok och konstruktiv ton i denna tråd. Oavsett vem eller vilka som gjort skillen så kan vi nog lugnt utgå ifrån att SR märker av att det finns ett stort engemang för Alexa-plattformen. Låt oss nu avvakta och se vad som händer nu.
  • @Rolf
    Hur öppnar du TuneIn i iOS appen?
    Jag har TuneIn under Settings / Music men när jag trycker på TuneIn händer ingenting..
  • @Niklas Prova att trycka på ”Play”-ikonen, nere strax till vänster i appen. Sen under alla nyligen spelade (”Recently Played”) står ”Browse Music”, tryck på den och välj sen Tunein. Då kommer du in så du kan bläddra runt eller söka efter kanaler.
  • Magnus: Såklart vi ska. Att SR inte aktivt medverkar i att ta fram en funktion som är permanent visar ju att de inte är vakna. Kan jag få fram fakta med Amazon support en lördag. Avtalet ej förnyat av SR, då SR ej är huvudman av skillen. En av utvecklarna är det. Inte ens det klarar SR, pga ointresse, sömnighet och kostnad. SR svara nu tack.
  • Tunein live 30 kr per månad. SRreklam...föreslår detta?
  • Hej alla!
    I detta forum svarar vi på kontorstid, och då lovar jag att berätta hur det ligger till.

    Men i korthet har Joakim tydligen fått fel uppgifter av Amazon. Som det står tidigt i denna tråd, är det fråga om certifierings-problem på grund av att svenska inte stöds.

    Vi har skickat in en ny version som vi hoppas att Amazon kan godkänna.

    Jag vill gärna att ni fortsätter att hjälpa varandra med tips om podcast-appar och hur ni enklast lyssnar på oss med Tuneins skill.

    Kritik mot oss är förstås välkommen, men den bemöts först under kontorstid.

    Ha en fortsatt trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Och, tack för påpekandet att den version av Tunein jag rekommenderade var dyr!

    Det var ett dåligt råd i så fall. Det ska finnas möjlighet att lyssna via Tunein utan extra kostnad.
    Annika Webbmaster
  • Ok. Amazon svar som de gör. Då ser vi fram mot skillen som vi alla saknar.

  • Jag betalar inget för Tunein. Det var ju bara att enabla skillen i Alexa-appen och sen säga ”play P4 from tunein”. Vips så startade min lokala P4 (Gävleborg, jag bor i Gävle) och Mellokrysset räddat.
    Vet inte om jag behöver SR:s skill längre. Iaf inte så länge det här funkar.
  • Jadå, nu klarar jag också Tunein via röst, dvs Alexa förstår min skånskengelska. Kostar inget och finns säkert mycket nytt att upptäcka ser jag då jag kollar in Tunein i min IOS App.

    Skönt att det nu går att lyssna igen utan att gå via appen. 👍
  • Intressant Patric.
    Eftersom att vi har P4 Östergötland i favoriter nu. Så att säga som du sa, "Alexa, Play P4 from Tunein" så jep vips spelade hon P4 Östergötland! Magiskt!
    Alexa säger Peee foour fraam Toonin på Amerikanska haha men hon spelar det 😀
  • Försöker med p4plus. Nope.

  • Ok, funkar nästan igen....
    1) Har nu "enabled" Ekot news flash, sportnytt så jag kan höra svenska nyheter när jag vill
    2) Jag kan få in både p4plus och p4 Stockholm via Tunein!
    Hurra!
  • P4 sjuhärad..hur säger man de på svengelska?
    P4plus ok nu.
  • @John
    Tack för tipset, där kunde jag bläddra bland TuneIn kanaler.
    Verkar dock som TuneIn geo-begränsar (jag bor i Kina) för jag får nästan uteslutande upp kinesiska kanaler. Söker jag t ex på P3 får jag inga träffar.

    Ska pröva vid ett senare tillfälle att sätta en svensk adress i min Echo och se om det förändrar något.
  • Hej alla!

    Jag har frågat Magnus Suneson, produktägare för "Play på Alexa" (vilket innebär att det är han som prioriterar vad som ska utvecklas och när) hur det går med den nya version av skillet som laddat upp till Amazon i torsdags:
    Vårt skill står fortfarande under "review", så vi har inga nyheter där. Däremot borde vi veta idag eller imorgon. De säger att det tar 4 - 6 dagar.

    För att inte ta fokus från frågan om vad som händer med vårt skill och hur man enklast använder alternativa sätt att lyssna, kommer jag att flytta Joakims kritik (som i korthet innebär att vi på Sveriges Radio skulle vara ointresserade av denna plattform) till en egen tråd, som jag länkar till för er som är intresserade av hur vi ser på saken!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag får in SR via ”my Tuner Radio”. Hä
  • En lite märklig sak... Swedish Radio Flash Briefing-skillen funkar ju fortfarande. Är den inte SR:s? Eller har Amazon missat att den pratar svenska?
  • Maria:
    Tack, ett bra tips! Jag är osäker på om alla våra kanaler finns med, men det är bra att det finns alternativ till Tunein, så jag ska absolut lägga MyTuner på minnet.

    (MyTuner stavas alltså som ett ord, för oss som söker med skrift och inte med rösten, och jag har inte någon överblick över hur stor del av vårt utbud som de har lagt in i sin databas.)

    Patric:
    Jag vet inte om den respons vi ger i en Flash Briefing är enklare på något vis, eller om det helt enkelt är en slump att de valde att släcka ned Swedish Radio-skillen.

    Deras mejl till oss inleddes så här:
    Dear Sveriges Radio,
    In order to ensure that our skills are meeting the high quality bar expected by our customers, we continuously monitor and test live skills in our catalog. Your skill ‘Swedish Radio’ was tested as part of this monitoring process and has failed certification.

    Det kan ha varit ett stickprov, eller en del av en mer systematisk test-process.

    Jag har skickat frågan vidare till Alexa-teamet. Om det finns "svensk respons" även i den, så kan vi ju försöka rensa bort det själva för att undvika att Alexa tar bort den.

    Alla:
    Jag har tyvärr inga nyheter om hur detta ärende fortskrider.

    Annika Webbmaster
  • Inga nyheter än ... Vår nya skill (som laddades upp i torsdags) står fortfarande som in review.

    Poddar:
    Jag missade att svara på Bex fråga:
    Kanske värt att testa acast, finns sr poddar där?

    De finns i "vanliga Acast", och borde därmed gå att hitta i Alexa-versionen.

    Två andra skills som hanterar poddar är Anypod och Stitcher, såg jag här:
    The Podcast Listener's Guide to Alexa | Alexa.bio

    Där tipsar de annars även om hur man lyssnar på poddar via Tunein.

    Hoppas att det hjälper någon!
    Annika Webbmaster
  • Har jag missat att svara på något annat, så påminn mig gärna!
    Annika Webbmaster
  • Tråden med Joakims kritik (som jag ännu inte svarat ordentligt på) finns här:
    Alexa-problem: Skyll inte på Amazon
    Annika Webbmaster
  • Herregud. Ska det verkligen vara ett stort problem för SR som är så stort att ordna en app till Alexa som fungerar.
    Satsa nu lite på en egen skill.
    Kan tre forksare detta på 24 timmar utan kostnad borde ju Sr fixa detta lätt som en plätt med en ny fin skill.
  • Jag inser att jag nog måste reda ut detta!

    Här kan ni läsa om det Hackathon där embryot till vår Alexa-skill togs fram:
    Are you talking to me? Ett hack på Amazon Echo

    De "tre forskare" som skapat skillet heter Magnus Suneson, Tobias Björnsson och Jonas Lindholm. Magnus och Tobias var, och är, anställda på Sveriges Radio, medan Jonas är konsult som då hade ett längre uppdrag hos oss. Jonas är inte kvar (vilket är trist, men naturligt med konsultverksamhet - en fördel är att vi får in ny kompetens som tillför "syre", och en nackdel är att kolleger vi gillar försvinner).

    Magnus och Tobias tackar för sitt nya epitet "forskare". De arbetar fortfarande med utveckling av tjänster, framförallt på plattformar som styrs med rösten, där Magnus är produktägare (prioriterar vad som ska utvecklas och i vilken ordning) och Tobias som en av utvecklarna i teamet. Och det är de som försöker få Amazon att åter godkänna vårt skill ... Vilket jag återkommer till senare idag.

    Närmare 30 lyssnare följer denna tråd och får e-post när någon skriver ett inlägg. De flesta av er är troligen mer intresserade av när det fungerar igen och hur vi kan lyssna tills dess. Frågan om Alexa-skillets historia och att bena ut Sveriges Radios respektive Amazons roll i detta vill jag därför att vi för i en separat tråd:
    Alexa-problem: Skyll inte på Amazon
    Annika Webbmaster
  • Bra där Annika. Tack för bakgrundsinformationen och lycka till med att hitta nya lösningar. Jag klarar mina behov/önskemål med Alexa appen och röst  med att använda ”Tunein + (godkänd svengelska)” eller att jag får frågan att lyssna på föregående Tunein. Men det enklare förr.

    Lycka till!
  • Tack!
    Vi verkar behöva lite extra tur ...

    Vi har nu fått ett svar från Amazon om hur det går för dem att se över vår nya version av detta skill, och det tar längre tid än befarat:
    Results should be available by 3/01/2019, 2:12 PM. It is taking more time than anticipated to review your skill. We are working diligently to review your skill by the newly updated date. Thank you for your understanding.

    Alltså, svar (avslag eller godkännande) från Amazon är utlovat till senast klockan 14:12 den 1 mars ... Jag hoppas att svaret kommer tidigare än så och att vi får godkänt.

    Men vi vet inte hur prognosen är. Problemet med vårt skill är, som jag tidigare har berättat, att Responses, metadata, and/or home card content must be presented in a language that is supported by Alexa. Men vad innebär "responses"? Vi hoppas att det räcker med att rensa bort programnamn etc. i textform, men om de talade svaren, alltså programmen, inte får vara på svenska, så är det omöjligt att få ut vårt skill förrän Alexa pratar svenska ...

    Det är bara att säga som Amazon:
    Thank you for your understanding...

    Och tack för att ni hjälper varandra att hitta alternativa sätt att lyssna på oss!
    Annika Webbmaster
  • Nu har jag bemött kritiken lite mer ingående, men om någon har följdfrågor, så hojta till.

    Fast i den andra tråden, då:
    Alexa-problem: Skyll inte på Amazon
    Annika Webbmaster
  • @Annika
    Borde inte Amazon kunna svara på frågan OM det är OK med kanalnamm/radio på Svenska eller om det är kört redan där?
    OM så är faller tror jag vi är många som vill veta det nu så att vi kan gå vidare (Tex Googles Home)
  • @Annika
    Kommer Appen osckså att fungera i Tyskland eller blir den bunden till det engelska språket. För min Alexa "förstår" tyska.
  • Kan nu kanalnamn finnas i andra länder på andra språk över världen så är det inte det som kan vara problemet.
  • I Alexas app lägger man in sin hemadress. Säger jag då Alexa play pifour (p4) så koppas den upp mot den lokalradiostation du bor närmast genom den adress du angivit. Allst Sjuhärad i Borås. Man säger inte Sjuhärad med engels brytning. Alltså inte..Alexa play pifour sjohearead..viilket inte fungerar. Ändrar man siin adress till den man bor på kommer man in på alla skills som spelar SRs kanaler..Tunein med mera och hamnar på rätt lokalkanal. Samma med när man säger news eller flashbriefing..då kommer senaste nyheterna upp från din lokala kanal. Dock blir det mest pifourplus..p4plus..vilken superkanal. heeeeej

  • Ian:
    Nu kommer vi ju att få ett tydligt besked senast den 1 mars har Alexa lovat. Hoppas att du kan ge dig till tåls tills dess, om du behöver fatta beslut kring val av teknik!

    Och, jo, vi hade gärna fått lite tydligare riktlinjer och rakare kommunikation.

    ras51:
    Vi försökte skapa en tyskspråkig flash briefing i fjol, men godkändes aldrig. Då var motiveringen All feed level metadata and content must be presented in a language currently supported by Alexa. The current supported languages are English and German.

    Våra utvecklare har pratat med utvecklare på andra radiobolag som har haft samma problem.

    Johanssons:
    Kan nu kanalnamn finnas i andra länder på andra språk över världen så är det inte det som kan vara problemet.
    Jag hoppas att du har rätt, och att det inte är en tidsfråga innan även dessa rensas bort.

    Tack för tips och för beröm för P4 Plus!

    Alla:
    Status på vårt skill är fortfarande ”in Review”
    Annika Webbmaster
  • Tack för att du håller oss uppdaterade Annika!!
  • Hej,

    4 mars nu, och 5:e imorgon,
    Några nya besked ?

  • Ja, ursäkta dröjsmålet! Igår fick vi veta att vårt nya skill inte blev godkänt.

    I fredags (efter kontorstid) kom ett mejl från Amazon:

    Thank you for the recent submission of your skill, Swedish Radio.

    Your skill submission has failed the certification process. We’ve included a description of the issue(s) and steps to reproduce below.

    Och sedan mynnar det ut i samma som innan:

    Your skill does not meet the necessary requirements for Alexa skills. Responses, metadata, and/or home card content must be presented in a language that is supported by Alexa. Currently, Swedish is not a supported language.

    Tråkigt.

    Vad händer nu? Jag vet inte riktigt. Men när jag vet, får ni också veta det!
    Annika Webbmaster
  • Det var tråkigt att höra.

    Hoppas det är inte allt för mycket jobb att fixa till - vi sakna röststyrningen!
  • Vad krävs för att göra ett skill som funkar? Handlar det om mycket tid? Mycket pengar? Tekniker som saknas färdigheter i? Vad behövs? Om man vet så kanske man kan bistå på något sätt.
  • Steve och Marie:
    Tack, vi saknar den själva!

    Sebastian:
    Tack för erbjudandet!

    Det vi saknar mest (enligt mig) är ett bra sätt att kommunicera med Amazon. Det är inte unikt för dem, utan liknande situation har vi varit i med andra internationella aktörer. Och jag har även sett hur "omöjliga problem" gått smidigt att lösa när vi väl kan föra en dialog.

    Vi försöker även hitta skills av radiobolag från språkområden som inte stödjs för att se hur de gör. Har ni tips på radio-skills som, till skillnad från Tunein och MyTuner, är nischade på språk som inte stödjs av Alexa, så tipsa oss. Vi vill gärna se hur de gjort!

    Nu känns det lite nyckfullt. Är det kört i och med att större delen av vårt innehåll är på ett språk som inte stödjs, eller kan det hjälpa att "bädda in" våra svenska sändningar i en helt engelskspråkig kontext?
    - Playing P4 Gotland, with Eftermiddag i P4 Gotland, a daily radioshow with local content in Swedish.

    Förhoppningsvis ska vi kunna få ut vårt skill igen. Det finns skills som talar klingon eller skäller som en hund, och vare sig klingon eller hundskall är språk de stödjerborde ljudströmmen på svenska inte vara ett problem...

    I de (autogenererade) mejl vi får, står det att vi ska rätta till problemet och ladda upp vårt skill på nytt:
    Please address these and resubmit the skill at your earliest convenience.

    Om problemet är att vårt innehåll inte kan fungera så borde de inte ha skrivit så. Väl? Som sagt, det vore skönt med en personlig kontakt som kunde bekräfta det!

    Så vi behöver en rakare kommunikation med Amazon. Och det är det nog svårt för er att hjälpa oss med.
    Annika Webbmaster
  • "hjälpa att "bädda in" våra svenska sändningar i en helt engelskspråkig kontext? "

    Lycka till med Östergötland och Gotland förväxling 😀

    Finns det Ryska, Flamländska, Czech, Grekiska osv Alex?
  • Joel:
    Tack, det är just den här typen av information vi behöver, exempel på radio-skills på andra språk som fortfarande fungerar!

    Du nämner NRK:s
    NRK News in Norwegian

    Tidigare skrev Joakim att finska skillet fungerar (och där gissar jag att han refererade till YLE):
    Yle Uutiset

    Båda dessa exempel är dock "Flash Briefings", och motsvarande tjänst kvar även hos oss (peppar peppar):
    Swedish Radio Flash Briefing

    Jag vet inte om Flash Briefings är mindre problematiskt, men det ger ändå visst hopp om att ljuden visst kan vara på ett annat språk, och att det vi behöver göra är något annat.

    Steve
    och Marie:
    Finns det Ryska, Flamländska, Czech, Grekiska osv Alex?

    Vi har börjat med att skicka en fråga till våra "kompisar" i Europeiska radio- och TV-unionen, EBU, så hoppas jag att någon av dem har tips (men förra året var det vi som fick visa dem hur vårt skill fungerar, om jag minns rätt, så jag vet inte om någon av dem har hunnit utveckla något själva).
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    jag vet inte om det hjälper, men jag har hittat en skill som heter radio.de.
    När man säger " starte radio.de und suche sender aus Stockholm", räknar den upp alla sändare i Stockholmsområdet. Om man inte vill ha sändaren, säger man "weiter". Den säger "Pett" och inte "Peins". Så nu kan jag lyssna på P1.

  • ras51:
    Tack för tips!

    Har du tyska inställt som språk?
    Annika Webbmaster
  • Ja.
  • Bumpar tråden, då de varit tyst några dagar.

    Tänkte också utveckla mig en aning kring funktionerna att spela SR;

    Swedish Radio har en stor fördel; Den väljer endast kanaler och program som Sveriges Radio levererar. Tune-in gör urvalet från alla tusentals kanaler som finns där. Funkar dock ganska bra med "Play Station Px". Viktigt dock att betona tydligt och skilja mellan "Play" och "Station", om man nu inte är intresserad av att höra om Sonys dataspel PlayStation.

    Nu verkar Alexa lära sig vilka kanaler jag lyssnar på via Tune-in, så jag får färre och färre konstiga arabiska kanaler och andra kanaler som heter något med 3 (spelar mest P3). Däremot gav hon "Doctor P3" (danska DR P3) när jag försökte spela P3 hos min mor som främst spelar P1, P2 och P4. Intressant... Jag antar att SR därmed kanske inte skall presentera sina kanaler som SR Px, då SR antagligen kommer tolkas som "Senior".

    Att beakta för SR är nog också att Alexa troligen lär sig användarmönster baserat på tidigare val. Dvs det som fungerar hos mig kan bete sig på ett annat sätt hos en annan användare. Jag har såklart rapporterat in ovanstående felbeteende till Amazon, men vet inte hur de hantera återkopplingen.

    Finns det någon "User Guide"-tråd/-site för era appar (mer specifikt Alexa, när nu den kommer igång igen). Såg en ganska utförlig beskrivning över Google Home-funktionerna någonstans. Finns måhända ett insteg till användarguider för alla era interaktiva kanaler?

    Hoppas att ni snart får igenom ert skill igen - Ser den och Alexa som extremt bra hjälpmedel för personer med någon form av synnedsättning. Och det till ett extremt rimligt pris, även om man inte skall glömma bort att delar av finansieringen är att Amazon samlar in data om användarna!
  • Intressant Anders,
    Vi har också provat en massa olika sätt.
    "Viktigt dock att betona tydligt och skilja mellan "Play" och "Station",".

    Vi kan rapportera att det funkar bra med P4 Stockholm, och ibland Gotland.
    Det fungerar aldrig med P4 Östergötland, Sörmland, Uppland osv, osv.
    Spelar ingen roll om vi talar Svenska, Engelska, Amerikanska..
    Det är som om dom 'svårare' att uttala stationerna aldrig var  kopplade till en röst i Tunein / Alexa världen.

    Har du provat dom olika lokala stationerna?
    Hur går det med P4 Östergötland tex?
    Mvh
    Steve o Marie

  • Hej,
    FYI, jag tröttnade på att vänta och köpte en Google Home.
    Vad gäller radiolyssnande så är den faktiskt bättre än vad Alexa med Swedish radio var. Radio funkar för det mesta perfekt på Google Home. Som bonus så funkar Spotify, väder mm utan att behöva fuska med adresser...

    F.ö. så pratade jag med en som arbetar som utvecklare på ett av de stora spelbolagen och han sa att Amazon knappast kommer tillåta "Svensk" radio på Alexa då Amazon i praktiken inte "säljer" en smart högtalare. Vad de gör är att sponsra dig att sätta en mikrofon i ditt hem för att kunna analyserar din konsumtion för att senare kunna sälja andra produkter till dig. Sker då konsumtionen på Svenska så kan inte Amazon analysera dig och därför hindrar de denna "störning".

    P.S Google gör samma sak men eftersom de kan hantera Svenska så kan de fortfarande analysera dig och anpassa annonser efter din konsumtion.
  • Jag behöver inte specificera att det är en station jag vill ha. Säger bara ”play P4 from tunein” för att lyssna på P4 Gävleborg eller ”play P1 feom tunein” för P1.
    Funkar kanon.
  • Patric, tack för bekräftelse - det är kanske för att du bara har denna station i dina 'favoriter'. Vi har 2, Sörmland och Östergötland. Det verkar som pga att Sörmland är alfabetiskt före Östergötland, så spelas Sörmland alltid upp. Det går inte att ta bort en 'favorit' i Alexa - va bra!
    Vi har ocskå provat med olika adresser / länder, vår gamla adress i Linköping med postnr osv - det hjälper inte - vi befinner oss i UK just nu!

    För övrigt,
    Sonos håller på med att inkludera Google röststyrning i deras system - vi hoppas på det!

  • Hej allesamman!

    Vi laddade tidigare i veckan upp en ny version av vårt skill Swedish Radio som nu är godkänd!

    En lyssnare har hunnet berätta att det fungerar hos honom, och jag hoppas att ni andra inte stöter på några svårigheter.

    Det är skönt att vara på banan igen ...
    Annika Webbmaster
  • Yes! Funkar utmärkt. Lyssnar just nu på P1 på min Echo.

    Snyggt jobbat!
  • Härligt, bra jobbat!!!
  • fungerar också i Tyskland. Super
  • Bra att höra Swedish Radio Skill är tillbaka!

    Fungerar inte för oss på någon av dom lokala P4 stationerna.
    Om man frågar efter P4 Östergötland, Sörmland, Uppland osv, så säger Alexa bara "OK" och spelar upp P4 Stockholm.
    Ibland får vi P3..
    Ibland såger hon Ok och ingenting spelas upp.
    Fick tom P4 båtlivet 😀
    När vi tittade på Card History så stämmer det att Alexa inte spelar upp vad vi frågade efter.

    Har ni tips på hur vi kan få P4 Östergötland, Sörmland osv?

  • Jaaa!!! Kan konstatera att appen aven fungerar i Goteborg 😃
  • Tack!
  • Tack Annika för all info och support de senaste veckorna!!! Jag hoppad att SR verkligen uppskattar vilken stjärna dom har i dig!
  • Super-duper!
  • Stort tack!
  • Tack för att ni varit så bra på att hjälpa varandra under vår ofrivilliga paus från Alexa.

    Trevlig helg och fortsatt trevlig lyssning!
    Annika Webbmaster
  • PS:
    Magnus:
    Jag hoppas att SR verkligen uppskattar vilken stjärna dom har i dig!

    Det hoppas jag med! (Jag såg för säkerhets skull till att läsa upp ditt inlägg för mina närmaste chefer, som lägligt nog var i mitt rum när jag läste inlägget.)
    Annika Webbmaster
  • Hejsan!

    Idag verkar den har försvunnit igen, världens bästa skill. Finns det någon hopp att den kan återkomma?

  • Vi har tillfälligt behövt ta ned vårt Alexa-skill, eftersom vi gör några förändringar i den där det inte fungerar med en vanlig uppdatering.

    Vi hoppas och tror dock att Amazon snart godkänner vårt nya skill, men om det skulle dröja, så påminner jag om att ni kan lyssna på våra kanaler med Tunein och MyTuner.

    Annika Webbmaster
  • Hej

    hoppas det löser sig snabbt, hela ens liv kommer falla ihop annars.

  • Åh nej!!! Inte igen. Snälla fixa detta, använder SR på Alexa dagligen.
  • Tack för återkopplingen Annika!

    Försöka få Alexa/MyTune att förstå "svveerjies radio" är helt omöjligt.;-)
  • Noterat 😱 Hoppas att det löser sig snabbt och att vi kan få tillbaka lokalradion efter fysisk plats, inte Jämtland där tydligen Bahnhof har en nod, som ger oss Skåningar deras fina lokalradio. Men, vi vill gärna ha tillbaka P4 Malmöhus. Funkade ibland efter några försök.
  • Janne skapa en rutin i Alexa t.e.x. "Play P4 on Tuneln"

  • @Rolf: Workaround för att få de lokala kanalerna via TuneIn (som då skall vara vald som default radio-källa i Alexa) är att ge kommando enligt nedan:

    Play Station <lokala frekvensen på kanalen du vill lyssna på> MegaHerz.

    Frekvenserna finner du på https://www.teracom.se/privat/kundservice/frekvenstabeller-radio/

    Happy listening!
    Anders
  • Varför krångla till det. ”Play P4 plus on TuneIn” funkar perfekt.

  • @Anders: Tack för länken till frekvenserna. Funkade för mitt behov idag.

    Rolf
  • @Anders, var finner jag default radiokälla, hittar för video och musik men inte radio.
  • Jag hade hoppats att den skulle vara ute idag, men tydligen var jag för optimistisk.

    En ny version är inskickad och nu håller vi tummarna för att Amazon inte sätter sig på tvären och helst är snabba ...

    Ni som inte har fått det att fungera med Tunein - vilka kanaler är det ni vill nå?

    Rolf, bra att det fungerade.

    Till skillnad från förra vändan, när Amazon utan förvarning tog ned vårt skill, är det nu vi själva som plockat ned den för att kunna genomföra förändringar som inte fungerar med en vanlig uppdatering.

    Något som är sig likt sedan förra vändan, är att jag blir väldigt glad över att ni lyssnare är så generösa med att hjälpa varandra!
    Annika Webbmaster
  • @Eva: Funkar det, så kör som tidigare!
    Jag missade säga att denna workaround är om du av någon anledning inte får din lokala kanal, vilket jag inte fick tidigare. Funktionen för att automatiskt välja rätt kanal baserat på både namn och frekvens baserat på den registrerade hemadressen verkar har förbättras i flera steg senaste året.

    @Olle: Kanhända går det inte att välja alls, utan TuneIn är nog standard som radiokälla. Amazon hade problem med den förra våren, då den inte fungerade alls utan man fick iHeartRadio istället, där jag aldrig lyckades finna SR.

    Tror att det också går krydda på röstkommandot med "from TuneIn" i slutet, om man nu hamnar på annan radiokälla.

    Vänligen
    Anders
  • Om du skapar en rutin kan du t.e.x. bara säga Alexa P4.
    Så här kan rutinen se ut,

    Enter routine name
    WHEN:

    Alexa, P4
    Edit

    ALEXA,
    Add action

    Say "Playing P4 Dalarna"

    Play "P4 Dalarna" on Tuneln

    FROM
    The device you speak to

  • Påminner även om att ni som inte får till det med Tunein, trots goda råd från andra Alexa-användare, kan testa MyTuner.

    I förra vändan var det några lyssnare som tyckte att den tjänsten fungerade bättre, men sådan kunskap är ju färskvara. (Det kan finnas fler alternativ.)
    Annika Webbmaster
  • Hej annika

    medan vi väntar på godkännande. Har du info om den nya skill ni skickat in, nya funktioner?

  • Det här är mest är en mycket oglamorös, men viktig, hygien-åtgärd.

    Manövern görs för att avlägsna kopplingar till externa företag, kopplingar som inte längre används av vårt skill. I och med att det handlar om att göra en förändring i skillets rättigheter, går det inte att uppdatera på vanligt vis, utan det behöver bytas ut. Att städa bort den typen av överflödiga kopplingar är viktigt både ur ren "kod-förvaltning", och för att vi inte vill ha onödiga kopplingar till andra av skäl som har med säkerhet och oberoende att göra.

    Den förändring jag känner till är alltså inget ni märker av rent praktiskt, tror jag. Att städa i kod är ungefär lika trist som att städa hemma.

    Jag tror (men kollar med utvecklarna) att vi vid ett sådant läge inte väljer att införa en massa nya funktioner, just för att inte försena godkännande-processen i onödan, men det kanske finns någon annan förbättring som kommer med.

    Jag återkommer när jag stämt av detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Som Annika skriver handlar det tyvärr inte om någon ny spännande funktion utan om städning och förvaltning. En surdeg som nu alltså blev en rejäl propp när vi försökte åtgärda den.

    Vi ligger på Amazon om hjälp med att lösa detta men tyvärr går det inte alltid så snabbt och vi försöker samtidigt själva undersöka alternativa lösningar.

    Hoppas ni håller ut!

    Vänligen
    Maksim
  • Hej igen!

    Här kommer en uppdatering om läget som Maksim postade i en annan tråd:

    En ny version av skillen är uppe, med samma namn. Tyvärr startar den inte när du ber om Swedish Radio, om du tidigare har haft en den gamla aktiverad, antagligen då de har fått olika "id-nummer".

    För att komma åt den nya versionen behöver du därför först aktivera den, vilket du gör i Amazon Alexa-appen eller via Amazons sajt (klicka på knappen Enable).

    Av någon anledning blockerar den gamla versionen även möjligheten att använda specifika kommandon när skillen startas/invokeras. Exempelvis om du ber ”Swedish radio to play P1” så kommer den återigen hänvisa till att den gamla versionen inte längre är tillgänglig. Vi inser att detta är ett stort problem och har kontaktat Amazon för att se hur det kan åtgärdas.

    Vi är ledsna över situationen som uppstått och fortsätter ihärdigt att jobba med att lösa den.
    Annika Webbmaster
  • Jag kommer att prova.
    Hälften av vår Sonos Ones är Alexa, hälften Ok Google.
    Alexa är bättre på BBC Sounds podcast hantering.
    Ok Google macro "good morning / afternoon / evening, med specifika text "play Swedish radio P4 Östergötland" fungerar alltid!
    Alexa är "hit and miss" med P4 Östergötland 😉
  • Om man ber Alexa ”Open Swedish Radio” får man sedan frågan vad man vill lyssna på. Det funkar.
  • Tack för återkoppling!

    Steve:
    Jag tar reda på om du kan använda "postnummer-metoden" för att ställa in vilken P4-kanal du vill höra, eller om den metoden kräver att du bor i Östergötland:
    Alexa och lokal P4-kanal - postnummer fungerar!

    Eva:
    Bra att det inte känns som en järre-omväg, men vi vill förstås att det ska fungera även att be om en kanal eller ett program från "Swedish Radio" direkt, utan att först öppna "Swedish Radio" och sedan berätta vad du vill lyssna på.

    Annika Webbmaster
  • Steve:
    Utvecklarna hälsar att du kan lägga till vilket postnummer som helst, utan att du behöver befinna dig där, så testa med ett postnummer från exempelvis Linköping.

    Se här:
    Uppdaterad tjänst med nyheter i fokus
    Säg "set local channel" för att ställa in en P4-kanal. För att komma runt språkförbistringen går det även att ange ett postnummer, såväl som kanalnamn, för att göra ditt val.
    (Eftersom jag vet hur stora problem du har haft med P4 Östergötland, borde jag ha tipsat dig direkt när jag fick reda på att postnummer funkar. Men bättre sent än aldrig!)
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Att fråga efter P4 Östergötland fungerade inte alls, fick Stockholm jämt.
    Bättre än ingenting 😂

    Att sätta Postnummer till Linköping med röst kommandot fungerade utmärkt!

    Vi fråga efter P4 och det är P4 Östergötland som spelas då!🤸

    Tack Annika.
  • Hej Annika,
    när komer Schwedens Radiotillbaka till Alexa i Tyskland?
  • Steve:
    Bra att metoden fungerar som det är tänkt!

    Ralph:
    Jag försöker ta reda på vad som gäller för denna skill, och svarar i ditt inlägg här:
    Schweden Radio​​​
    Annika Webbmaster
  • Sweden Radio fungerar fortfarandi inte i Tyskland.
    Vet du närman kan använda skillem igen?

  • @Ralph: Lite beroende på vad du vill lyssna på, så kanske standardfunktion för att spela ordinarie radio via Alexas standardradio TuneIn (behövs inga extra Skills) kan hjälpa dig.

    Jag gissar att "Alexa, Play Station P1/P2/P3/P4" fungerar om du vill ha ordinarie live-radio utan lokalradio.

    P3 har varit problematiskt, men nu verkar det fungera med "SR P3" (om man får DR P3 istället). Vet ej hur det fungerar i Tyskland eller andra länder, men det borde ligga i SR's intresse att säkerställa unik namngivning av kanaler i TuneIn, så att andra tjänster som använder TuneIn kan utnyttja det. Jag vet att viss dialog förts mellan TuneIn och SR, och sedan någon månad fungerar SR P3.

    Vänlig hälsning,
    anders
  • Tack för tippset Anders. Det fungerar här i Tyskland när man säger:
    " Alexa spiele Sender SRP1". Inget annat fungerar.
    Vet du när "Schweden Radio" kommer till Tykland?

    Hälsning
    Ralph
  • Alexa fungera bra.
    Ok Google har vägrat att spela BBC program på TuneIn i över en vecka nu!
    Det är inte bara Alexa som har problem🙂
  • Hej Ralph,

    Vi åtgärdade det problem som Amazon gjorde nedslag på i den tyska versionen av tjänsten och skickade in den på nytt. Då högg de på ytterligare en sak som vi inte har någon lösning på för tillfället. Så tyvärr har vi kört fast där.

    Ledsen att jag inte kan komma med mer upplyftande besked.

    EDIT: Nu ska den tyska versionen vara uppe igen! (Amazon förtydligade vad problemet var så vi kunde åtgärda det)

    /Maksim

  • @Ralph: Ingen aning om det - Jag är blott en simpel radiolyssnare, som bara grävt runt mina egna problem.

    Tror det kan finnas en del andra fiffiga lösningar kring att ange postnummer (från Annika på SR/utvecklingsteamet ovan) och att skapa Routines (från Lars 27 maj ovan). Jag har dock löst det jag behöver för nu med röstkommando med "SR" före kanalerna.
  • @Anders. Tack för hjälpen. Då jag framför allt lyssnar på P1 och det fungerar tack vare  din hjälp, är jag mycket tacksam.

  • Tack från oss med, Anders!

    Ralph, tyvärr ser det ju ut att dröja innan vi har en fungerande tysk skill uppe, men det vi kan göra är att hitta alternativa sätt att lyssna! Om det är någon annan kanal eller något program du vill nå, så säg till, så kanske vi eller någon av våra hjälpsamma lyssnare kan fundera ut ett sätt.

    Steve (lite off topic):
    BBC försöker ju skära ned sin närvaro på Tunein, så om det inte längre fungerar via Tunein, kanske det beror på att de har en egen Google-tjänst nu?

    What BBC content is available on Google Home?
    BBC Sounds
    You can listen to all your favourite BBC radio stations. Say: "Ok Google, play BBC [radio station]". View a list of BBC radio stations

    News
    You can get BBC News, World Service News, and BBC Minute. Say: “OK, Google, play the news”. Read how to set up news sources in the Google Home app

    At the moment, you can access BBC content on Google Home without signing in.
    The BBC on voice devices

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Den tyska versionen av vår skill ska vara uppe igen!
    Amazon förtydligade vad problemet var så vi kunde åtgärda det.
  • Hej,

    stämmer, men något är konstigt med den. Efter 20 30min lägger den av. Man starta om den.
    Så var det inte tdtigare. Jag trot inte det är min Alexa.
  • Här i England har vi att det fungera, men lägger av på random interval.
    Måste fråga igen för att få P4 tillbaks.

    För övrigt så har BBC lagt av helt med Google/TuneIn. Man måste 'Cast' från BBC appen till Google home (vilket man kan inte gör med Sonos), eller använder AirPlay (vi är inte Ifolk!).
    Smart BBC 🙄! Inte.

    Så vi är helt Alexa igen..
  • Jag får inte Sveriges Radio att fungera i Sverige. Finns det någon uppdatering kring detta?
  • @Ralph
    Det låter inte bra. Kan du beskriva lite mer? Är det alltså när du startar en kanal via Sveriges Radio-skillen?

    @Fredrik
    Hej Fredrik! Har du testat att på nytt aktivera skillen (i Amazon Alexa-appen eller via Amazons sajt – klicka på knappen Enable), alternativt att säga "Enable Swedish radio" till din device?

    Då ska du komma åt skillen. Tyvärr blockeras fortfarande möjligheten att ge direktkommandon som "Ask Swedish Radio to play P1". Du kommer därför behöva säga "Start Swedish Radio" och sen svara vad du vill lyssna på.

    /Maksim

  • @Maksim
    jag lyssnar på P1 och efter ca 20 min så upphör Alexa att sända. Det blir tyst.
    Jag ber igen Alexa att starta Sveriges Radio med kanal P1, då går det vidare. Sen lägger Alexa av efter kanske 30 min igen.
    Jag hade ett liknande problem när jag hörde på P1 över inernetradio, Palmemordet. Då slutade plötsligt P1 att sända. Kan det vara att Sveriges Radio ibland får problem med att streama?
  • @Ralph
    Tack för förtydligande!
    Det har varit vissa problem med strömmarna senaste tiden, t.ex. vid presskonferensen för Palme-mordet. Jag tar med mig det till teamet för att försöka avgöra om det är det som orsakar ditt problem.

  • Palme-sändningen hade vi också problem med. Då när Alexa slutade spela så funkade den sändningen inte heller i android-appen, så vi gissade att det blev överbelastat när hela Sverige lyssnade samtidigt.
  • Patric:
    Förlåt sent svar. Det är en rimlig gissning att det vid hög last finns risk för att någon del i kedjan inte fungerar korrekt. Ibland kan det ligga hos oss, andra gånger (i synnerhet vid nyhetslägen där andra medier direktsänder video, som ju kräver mer bandbredd) kan det vara utanför vad vi kan påverka.

    Eftersom det är så viktigt att radion fortsätter att fungera vid större nyhetshändelser trimmar vi ständigt systemen och ser över vilka typer av "extra-anrop" som vi ska stryka om lyssningen blir enormt mycket högre än normalt.

    Och på tal om det, påminner jag om att det, vid allvarliga kriser som skogsbränder, orkaner etc är viktigt att ha en fungerande FM-radio. Om nätet går ned eller det blir långa elavbrott, kan vi inte ta del av viktig information via mobil-appar eller Alexa-skill:
    Teracom: Guide titt bästa radion som håller dig uppdaterad i krisläge

    Hanjos inlägg har jag flyttat hit:
    Tunein - ljudet stängs ned efter 10-20 minuter​​​
    Annika Webbmaster
  • Ralph, eftersom du också har problem med avbrott efter en viss tid, hoppas jag att du hänger med och felsöker det i den nya tråden om det problemet!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen efter sommaren!

    På mina enheter har "single interaction" kickat igång igen sedan en tid (hände någon gång under juli).

    Dvs. nu kan jag säga "Ask Swedish Radio to play P1" och dylikt utan att Alexa invänder att Swedish Radio är borttagen.

    Håller tummarna att det hänt för fler än mig!

    /Maksim