Appen kraschar (Toppnyheter + Android 5)

Hej!
Efter den senaste uppdateringen är det helt omöjligt att lyssna på radio genom appen. Den stängs ned.

Kommentarer

  • Gäller detta den Samsung Galaxy Note 3 du använde när du skrev hit? (Information jag kan se som administratör i forumet.)

    Berätta mer! Stängs appen ned innan du ens kommer åt att starta något ljud, eller stängs det medan du lyssnar?
    Annika Webbmaster
  • Den stängs när jag lyssnar. Det gäller Note 3
  • Ok!

    Förmodligen är det en inställning i din telefon som behöver ändras som gör att appen inte får köras i bakgrunden, utan för att spara batteri och mobildata ser till att Play-appen stängs ned. Telefonen tycker nämligen att appen inte används när du "bara lyssnar och inte tittar på den", och du ska ju inte behöva gå med skärman på för att lyssna på radio!

    Det finns en inställning, batterioptimering, som har med detta att göra. Avbrott just efter tio till femton minuter på grund av denna inställning har drabbat många Android-användare:
    Nya funktionen batterioptimering under batteriinställningar var det som ställde till det för min lyssning. Inställd på "optimeras alltid" så tystnade sparad pod efter ca 15 min.
    Ställde då om till att optimera var tredje dag. Nu lyssnar jag problemfritt igen.

    Galaxy S5: Nedladdat avsnitt tystnar efter ca 15 minuter

    Hör av dig och berätta om det var samma fel hos dig!
    Annika Webbmaster
  • OK. Jag vet bara inte var jag hittar inställningen. Under "Batteri" finns inget. Energisparläget har jag inte haft påslaget.
    Jag har Android 5.
    Jag är ändå lite tveksam till om detta är problemet. I så fall ska Google har uppdaterat sin "batterioptimering" nån gång under de senaste 2-3 veckorna. I september fungerade allt som det skulle med SR-appen.
  • Se om du kan hitta en Samsung app som heter Smart Manager. Där ska du i så fall kunna leta upp vår app och sedan välja mellan tre olika alternativ för optimering.

    Det hjälpte exempelvis Gunnar med liknande problem i denna tråd:
    Samsung: appen stänger ner sig efter 10 minuter
    Annika Webbmaster
  • Tack för förslagen. Jag hittade inställningen, men den var redan inställd på "optimera automatiskt". Jag stängde av optimeringen helt och då kunde jag lyssna på ett nyhetsinslag, men appen stängdes efteråt med felmeddelandet "Appen stoppades".
    Igår drabbades jag också av att appen stängdes direkt efter att jag startat den, alltså innan jag ens hade börjat lyssna.

    Jag är fortfarande tveksam till att problemet enbart skulle bero på inställningar i min mobil. Allt fungerade helt utan problem till för ett par veckor sedan. Problemen har uppstått under en period när ni har gjort ett par uppdateringar av appen. Det är faktiskt så att problemet är större de här senaste dagarna sen ni släppte senaste uppdateringen. Nu stoppar appen varje gång, förra veckan var det lite mer slumpartat.

    Samtidigt har det inte under samma tid skett (vad jag vet) några uppdateringar av Android i min mobil. Så vad är förändrat?

    Vad jag vill säga är att det är lite konstigt att SR-appen fungerat i min mobil med inställningen "optimera automatiskt" under flera år, för att nu i så fall helt plötsligt ställa till med så mycket problem att jag inte ens kan lyssna på radio längre. Kan det ändå inte vara så att de senaste uppdateringarna inte riktigt fungerar med äldre versioner av Android? Nåt måste ju ha förändrats under de senaste två veckorna. Men jag har alldeles för lite kunskap om Android för att kunna veta om det beror på appen eller systemet eller kanske t o m hur era servrar svarar.

    Hoppas det går att lösa. Hur som helst är det riktigt irriterande att inte längre kunna lyssna på radio på detta sätt.

    Hälsningar
  • Komplettering: Det går nog att urskilja en situation som är speciellt utsatt för problem, när jag lyssnar på "Toppnyheter" stänger appen ner i stort sett alltid ned. "Normala" program kan jag lyssna på olika länge innan appen stängs ned. För tydlighetens skull: sen igår är optimeringen avstängd för SRplay.

    Hälsningar
  • Tack för detta förtydligande!

    Det är intressant. Toppnyheterna är lite speciella, för det är flera olika inslag som ska "limmas ihop". Dessutom är det en relativt ny tjänst, så det kanske finns saker vi själva behöver fila på för att det ska fungera bättre? Vet du om du har lyssnat på Toppnyheter (eller något som kallades Nyhetskollen) tidigare utan att få dessa problem? Om du alltså har kunnat höra ett inslag direkt efter ett annat utan att du har behövt klicka på någon Play-knapp?

    Lite liknande funktion är det med Min lista (där du kan lägga avsnitt i en kö) och med de samlingar du hittar under Redaktionen tipsar på appens startsida (just nu bland annat 56:ornas bragder och bakslag, Intervjuer som kommer nära och I huvudet på Saudiarabien).

    Om någon av dessa samlingar intresserar dig, vore det bra för vår felsökning att få veta ifall du får samma fel där. Det finns nämligen skillnader, inte minst att dessa redaktionella samlingar ochdet du själv lägger till i Min lista bygger på hela avsnitt, medan inslagen i Toppnyheter är just inslag, som rent tekniskt ser lite annorlunda ut.

    Jag ber Androidexperterna undersöka hur Toppnyheter beter sig på olika telefoner och plattor med Android 5. Om det inte fungerar alls, så bör vi sålla bort den funktionen för de app-användare som har telefoner där funktionen gerproblem!

    Jag delar din analys om att det troligen är någon förändring som vi har gjort som ger dig problem, men det utesluter ju inte att det problemet kan åtgärdas genom någon inställning hos dig.
    Annika Webbmaster
  • Jag kompletterade rubriken med att detta (framförallt) gäller Toppnyheter och att det är Android 5, så att andra med samma problem enklare ska kunna hitta just denna tråd i forumet!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jo, jag har t ex provat "upptäck Sveriges Radio" och lyssnat på en rad program i följd utan att appen slutat fungera. Och det innan jag felanmälde och med "optimera automatiskt" påslaget.
    Idag kunde jag lyssna igenom "toppnyheter" utan avbrott! Strax innan hade SR-appen uppdaterats. Sedan provade jag en P3-dokumentär som inte heller stängdes av under uppspelningen. Jag har inte gjort några ändringar i min mobil sen jag helt stängde av "optimera".
    Ibland funderar jag om det kan ha att göra med min mobils kontakt med er server, om det blir nån slags time-out.
    Men jag fick hopp idag när toppnyheterna rullade på. Jag vet inte om det är nån ändring i SR-appen som påverkat detta. Det är bara att fortsätta lyssna och hoppas att det löst sig.
    Hälsningar

  • Bra att veta! Tack för att du berättade det.

    Om felet visar sig igen, så vill vi veta det.

    Jag har för övrigt sett någon felanmälan som jag tycker påminner om din även på telefoner med nyare versioner av Android, så vad det än är som är (eller var) fel, så verkar det inte direkt kopplat till Android 5 ...
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Hur har det gått? Om felet kvarstår är det verkligen något vi behöver ta hand om!

    Annika Webbmaster
  • Jodå, det senaste dygnet har det faktiskt varit utan störningar. Var det något som fanns med i uppdateringen av SR-appen som kan ha påverkat?
    Hälsningar
  • Det verkar som om det fel du rapporterade var relaterat till ett annat fel, som vi hade rättat i nya versionen.

    Jag har ett möte med Androidutvecklarna nu på måndag, då jag ber dem förklara lite närmare vad det egentligen var som skapade "den andra buggen" (som verkligen rent spontant inte verkar relaterat till ditt fel).

    Det där andra felet finns bland annat beskrivet här, och rör ett felaktigt meddelande vid push-notisernas inställning.

    Oavsett hur det löstes, så är förstås det viktiga att det nu fungerar bra!
    Annika Webbmaster