Vem ska göra en bastjänstgöring (BT)?

Bastjänstgöringen, BT, kommer att införas den 1 juli 2020.

Du hittar svar på de vanligaste frågorna om bastjänstgöring (BT) på Läkarförbundets webbplats.

Kommentarer

  • Hej! Jag går ST  enl 2015 och är snart klar. Jag är utlandsutbildat. Jag fundera på att dubbelspecialisera mig längre fram.

    Behöver jag göra en BT i så fall?
    Jag börjar min andra ST efter juli 2021, men kommer vara Specialist då. Under er flick dubbelspecialisering står det att BT inte behöver göras två gånger, men vi som gjorde ST utan inledande BT, vad gäller oss?

    Tack på förhand! Mvh
  • Hej Lovisa,

    Du behöver inte göra BT om du väljer att dubbelspecialisera dig. Du kommer nämligen kunna tillgodoräkna maximalt 2,5 år av din nuvarande ST till din nya ST-utbildning och då anses denna tillgodoräknande som att du har påbörjat även din andra ST före den 1 juli 2021.

    Mvh
    Hanna
    Medlemsrådgivning
    Sveriges läkarförbund
    Medlemsrådgivningen