Kan jag arbeta som läkarassistent?

I praktiken brukar två huvudgrupper bli aktuella för anställning som läkarassistenter: läkarstudenter och läkare utbildade utanför EU/EES.

En anställning som läkarassistent är ett bra sätt för läkarstudenter att få bekanta sig med andra professioners uppgifter, få en inblick i sjukvårdens arbetssätt och skapa kontakter med framtida arbetsgivare.

Du kan läsa mer om arbetet som lärarassistent i vår broschyr: Rekommendationer vid arbete som läkarassistent

Är du utlandsutbildad och vill arbeta som läkarassistent i väntan på svensk legitimation? Läs mer här

Kommentarer

  • Hej SLF,

    Jag har nyss blivit intervjuade till en underläkartjänst men min nyblivande chef fick svaret från Socialstyrelse att hon inte kan anställa förran mitt kunskapsprov. Stämmer det? Jag har läst att någon som jag kan bli anställd som läkareassistet. Jag vore tacksam för er svar och förklaring i detta ämne.

    Hälsningar

    Pavle Pavlovich

  • Hej,

    Du kan anställas som läkarassistent eftersom denna tjänst är inte sk reglerad yrkestitel. Du kan läsa mer om vad man får göra i den infobroschyr som vi har på hemsidan.

    Mvh
    Hanna
    Läkarförbundet
    Medlemsrådgivningen