Varför stämmer inte prognosen?

Det är många olika faktorer som kan spela in då en prognos skiljer sig från den verkliga väderutvecklingen. Här är några inlägg som beskriver svårigheterna med prognoser vid olika väderlägen.

SMHI Kundtjänst

Kommentarer

  • Hur kan vi veta vad det ska bli för väder imorgon?

    Svaret är att det kan vi inte.Vad vi kan göra är att beräkna den mest troliga utvecklingen av väderläget.

    SMHIs ortsprognoser ger en bra inblick i hur vädret ska bli för en viss plats. För att du ska få en rättvisande bild av väderprognosen för din ort, kan ortsprognosen med fördel kompletteras med annan information så som meteorologens kommentar och radarsekvenser. I vår artikel "Ortsprognoser - del i helheten" kan du läsa mer om hur du bäst läser prognoser.

    Läs tidigare inlägg om prognossvårigheter vid särskilda väderförhållanden:

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.