Prognosen stämmer inte, regnskurar på sommaren

När ni är så galet osäkra på hur vädret blir med regn eller inte, varför sätter ni inte bara 0mm tills ni är säkra? För hoppa från 26mm till 1mm på fem timmar är ju bara sorgligt..

Kommentarer

  • Hej!

    Kan förstå frustrationen, ortsprognoserna är automatiskt genererade från den modellkörning som används. Bäst är alltid att läsa meteorologens manuellt skrivna prognoser för den aktuella regionen.

    När det gäller regnskurar är det också bra att följa den senaste nederbördsutvecklingen genom att titta på radarsekvenser:

  • Hej,
    Jag instämmer med föregående skribent i detta ämne.
    Radarsekvensen ju viss prognos men den används tydligen inte av modellkörningen, eftersom man i radarsekvensen kan se att det inte skall bli något regn medan modellkörningen visar 6 mm regn.
    Så försök att samköra!

    Hälsningar
    per

  • Hej!

    De modellkörningar som används idag utnyttjar all tänkbar information, inklusive radar- och satellitbilder. Men det finns ett problem i att modellkörningarna är mycket stora, tar lång tid, och kan därför inte uppdateras så ofta som önskvärt vore i en ideal värld. Radarinformationen i körningarna är därför ibland åtskilliga timmar gammal, mycket hinner hända på den tiden.
  • Tack för svar
    Förstår att det är mycket info som skall processas.
    Hälsningar
    Per
  •  Igår 25 juni stod på er app att kl 1300-1500 solen skulle skina över Visby. Såblev inte fallet. Regn under flera timmar.
    Lars
  • Enligt SMHI idag 27/6 0 mm över Umeå, men regnet står som spön i backen.
    När man inte ens kan prognostisera samma dag, varför ger man sig ändå in på vågstycket att göra prognoser över 5 respektive 10 dagar? Dag till dag verkar ju uppenbart svårt nog.
  • ösregn i Luleå, på er karta mulet
  • Hej!

    Det viktigaste är att man läser den manuellt skrivna prognosen för det område man är intresserad av, i detta fall:

    "Prognos för Norra Norrlands kustland
    Svalare och något ostadigare väder
    Mulnande norrifrån och lokalt regn eller skurar, i Västerbotten även risk för åska. I natt mest uppehåll och 10-14 grader. I morgon växlande molnighet och 18-22 grader. Vind omkring nord.
    Senast uppdaterad: idag klockan 10:16"

    Ortsprognoserna är datorgenererade, och kan inte ge samma goda översikt som de manuellt skriva prognoserna.

  • Hej
    Följer regelbundet era 10 dygns prognoser. Uppenbart är att nederbörden har sämst säkerhet .Men det förefaller mig också ganska påtagligt  att mängden prognostiserad nederbörd hela tiden minskar ju närmare den kommer  aktuell dag, aldrig ökar. ..Så regelbundet att jag tycker att prognosprogrammen skulle kunna justeras.   Hälsningar
  • Lägg ner SMHI istället . Dom har totalt fallerat dom sista åren,
  • Hej.
    Jag har reagerat på samma sätt som tidigare skribenter. Varför finns SMHI överhuvud taget? Vi märker ju varje dag vilken typ av väder det blir, och så fungerar det ju oavsett vad SMHI har gissat på för väder. Idag, söndag, skulle det vara stor sol och ca 25-27 grader hela eftermiddagen, enligt lördagens prognos. Verkligheten visar helmulen himmel och ingen sol i närheten. Det är väldigt svårt att kunna planera utflykter med äldre, värmekänsliga personer när det inte går att lita på prognoserna. Inte ens lite. Era prognoser blir bara ett irritationsmoment. Skulle ta mamma med på utflykt i morgon, när det enligt prognosen skulle vara ngt svalare. Nu ska det helt plötsligt vara 29 grader varmt, men lite svalare på tisdag. Men det kan ju lika gärna vara 30 grader. SMHI vet ju inte alls vad det ska bli för väder. Vad fyller SMHI för funktion, egentligen?

  • Hej Christel,

    Det har bestämt av riksdag och regering att SMHI ska producera väderprognoser och offentliggöra dem. Men det är en fysikalisk omöjlighet (pga atmosfärens inte helt förutsägbara karaktär) att få alla prognoser att stämma överallt och hela tiden. Inte ens om 100 eller 500 år kommer vi att klara det.
    SMHI gör inte heller endast väderprognoser. Vi förvaltar också och utvecklar information om väder, vatten och klimat som ger samhällets funktioner, näringsliv och allmänhet kunskap och kvalificerade beslutsunderlag. SMHI samarbetar dagligen med myndigheter och organisationer både inom landet och utanför. Vi representerar Sverige i flera internationella organisationer.
    Det är faktiskt en liten del av SMHI som just är prognosmeteorologer.

    För att en väderprognos ska vara ”rätt”, så ska en rad olika parametrar, som vindhastighet, vindriktning, temperatur, molnighet och nederbörd, stämma inom vissa felmarginaler med det uppmätta för ett antal utpekade platser i Sverige. Varje liten avvikelse från det verkliga förhållandet får efter ganska kort tid så stor betydelse att prognosen inte längre stämmer.

    Vi har hög träffprocent i våra prognoser & de går att ta del av det materialet här om det är av intresse: https://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/prognosuppfoljning#ws=wpt-a,proxy=wpt-a

    En god förutsättning är att man lägger ner några extra sekunders jobb när man läser en väderprognos. Det räcker oftast inte med att bara titta på klockslagen och vädersymbolen utan man bör även läsa textprognosen för sitt område och även ta en titt på radarbilderna för att se om nederbördsområden finns i närheten och hur de rör sig.

    Vänliga hälsningar,
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.