Prognos stämmer inte, lägre temperaturer under vintern

Hej
Vi bor i en by i Västerbotten. Under de senaste dygnen har vi haft mycket lägre temperatur än prognosen. Vi har just nu minus 13 grader (10:54 14 dec) och prognosen visar på minus 3 - en skillnad på 10 grader. Ser man på historiken för de senaste dygnen så ser man samma skillnad. Vi vill kunna lita på prognosen. Hur ska vi kunna det?

Kommentarer

  • Hej Herbert!

    Som du skriver är det inte alltid prognosen stämmer, och jag kan förstå att funderingar kring pålitlighet kan uppstå. Det hela hänger ihop med hur SMHI gör prognoser.

    Ortsprognosen uppdateras automatiskt från SMHIs prognosdatabas där det finns prognosvärden i ett rutnät av punkter. Det kan vara bra att känna till att data hämtas från EN punkt i prognosdatabasens rutnät.

    Lokala variationer i vädret förekommer mer eller mindre alltid, vilket ger en viss, ofrånkomlig, problematik med punktprognoser.

    Ett typiskt exempel på lokala vädervariationer är temperaturen under kalla vinterdygn. Det är då inte ovanligt med temperaturskillnader på 15-20 grader på väldigt små avstånd. Storbo, utanför Idre, och Idre Fjäll samt Nikkaluokta och Tarfala är två typexempel där man ofta på grund av topografin har väldigt stora temperaturskillnader.

  • -17 i Umeå.

    Prognos på -5 på SMHI som nyss uppdaterats. Kl. 15:30

    Alltså...prognos på -5 när man borde vet att det är -17

  • Hej Jvh, tack för att du kommenterat detta.
    I detta specifika fall tror modellen att det är molnigare i Umeå än vad det egentligen är.
    Molnen gör att varmluften stannar kvar vid marken, i detta fall sjunker temperaturen drastiskt när det är nästan molnfritt.
    På bifogad radarbild från 15:45 Svensk vintertid ser man att det ligger molnslöjor in över Umeå som ett rosa band.

    På Observationskartan (Lufttemperatur) är det ännu tydligare:

    Modellen har alltså missbedömt molnigheten (och därav lagt på en mildare temperatur), därav den stora skillnaden i temperatur. På Holmön några mil utanför Umeå är det mer än 12 graders skillnad på observationerna.
    Vi beklagar givetvis detta, önskar dig en fortsatt trevlig onsdag.

  • Men vad sjutton ni måste väl kunna uppdatera när ni mäter temperaturen. Jättedåligt och så har det varit hela vintern i Åredalen. Får söka väder nån annanstans. Skistars hemsida visar den nuvarande temperaturen.. ska man lita mer på dem än er. Har väldigt svårt att planera mitt jobb när det blir så här då jag jobbar utomhus med barn. Marcus
  • Hej Marcus,
    Jag håller med dig om att det borde gå att få den automatiska modellen att "förstå" sitt misstag, men om nu modellen tror på att det finns mer moln än vad det gör, så är det ett jättesvårt läge. Vi har inte heller resurser att sätta en meteorolog i "varenda buske".
    Om du söker efter observationer (nuläget), så har vi ett stationsnät som vi visar upp aktuella värden från. Du kan hitta Senaste observationerna här.
    Det finns även Fjällväder som är anpassade prognoser för dem med utevistelser.
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.