Resa till etapperna 2019

Bussning

Hej jag undrar hur man reser till de olika etappernas arenor. Kan man åka oringen-buss från c-orten? Och i så fall var? och pris?

mvh Kenneth

Kommentarer

  • Hej Kenneth!

    Det går etappbussar från O-Ringenstaden på Himmelstalund ut till alla 5 OL-etapper i sommar. Bussarna kommer att utgå i närheten av O-Ringentorget som ligger intill Himmelstalundshallen.

    Etappbussarna är gratis för alla och behöver inte bokas i förväg, det är bara att kliva på, på plats.

    Vill man ta bil till etapperna så erbjuder vi en stor bilparkering c:a 1,5km från arena Grosvad i Finspång de två första etapperna. Vid etapp 3-5 vid arena Yxbacken finns ingen parkering nära arenan utan då får man istället ta bilen till Bråvalla flygfält, parkera där och sedan ta en kort skyttelbusstur till arenan. Dessa bussar är också gratis för alla.

    Till de tre sistnämnda etapperna är det också möjligt att cykla. Det finns cykelväg hela vägen från Norrköpings centrum till Arenaområdet. Det är c:a 13 km cykelvägen från O-Ringenstaden till arena Yxbacken.

    Om ni deltar i MtbO-grenen så är 4 av 5 etapper på samma arena och samtidigt som OL. För de två första etapperna i Finspång finns som sagt parkering c:a 1,5 km från arenan. Etapp 3 för MtbO avgörs i Vrinneviskogen i Norrköping. Det är bara 4-5 km från O-Ringenstaden så det enklaste är att ta cykeln till den etappen om du bor på O-Ringenstaden. Vill man ta bilen så finns det ett begränsat antal parkeringar c:a 1 km från arenan.
    Till etapp 4 och 5 för MtbO vid arena Yxbacken kan man antingen cykla (c:a 13 km från O-Ringenstaden) eller ta bilen till en särskild parkering som är dedikerad för MtbO-deltagare. Den parkeringen är c:a 3 km från arena Yxbacken.

    Varmt välkommen till O-Ringen Kolmården 2019 som kommer att bjuda på härlig terräng och ett roligt semesteräventyr!

    Med vänliga hälsningar,
    Tomas Öberg
  • Hej! Vilken är den närmaste busshållplatsen till etappbussarna om man åker kommunalt från centrala Norrköping?
    Hälsningar
    Gunnel
  • Hej Gunnel!

    Etappbussarna går från O-Ringentorget vid Himmelstalundshallen. Du kan själv söka ut via Östgötatrafikens hemsida så hittar du den buss och den hållplats som passar bäst för dig för att ta dig ut till O-Ringentorget. https://www.ostgotatrafiken.se/norrkopings-resecentrum/?to=24&toType=poi&toName=Himmelstalundshallen Norrköping&toLl=58.587249,16.139523 På sidan kan du skriva in både vart du reser ifrån och när så får du passande förslag för dig. Linje 3 ser ut att vara ett bra alternativ. Sommartidtabell kommer framöver på Östgötatrafikens hemsida.

    Varmt välkommen till O-Ringen Kolmården!
  • Varför hittar jag inga kartor över centralort, tävlingsområden och sånt. Om de finns är de svåra att hitta från hemsidan...
  • Hej Hillevi!

    På den här sidan finns en bra översiktskarta; http://oringen.se/213/kolmarden-2019/resa--bo.html. Du kan klicka på den så får du den i större format. Hör av dig om det är något mer du undrar över eller saknar på hemsidan! Mer detaljerad information kommer framöver i Programtidningen som kommer publiceras online och finnas på plats på O-Ringenstaden.

    Varmt välkommen till O-Ringen Kolmården!
  • Fråga om Bussavgång Himmelstalund. Kommer det att finnas P-plats där för oss som hyr i Norrköping eller dess omgivning.?
  • Hej Bo!

    Ja, det går fint att ta bilen till busspåstigningen. Det finns ca 1000 parkeringsplatser på Himmelstalundsområdet. Ingen bokning i förväg är möjlig för de parkeringsplatserna utan det är först till kvarn som gäller.

    Varmt välkommen till O-Ringen Kolmården!
  • Hej,
    Kan man ta med en cykel (MTB) på bussens till etapp 1 & 2?

  • Hei,
    er det p-avgift ved Himmelstadlundshallen?
  • Hej Sanna!

    Tyvärr finns ingen möjlighet att ta med sin mtb på våra etappbussar. I och med att vår leverantör Nobina tar in sina underleverantörer från hela Sverige för detta uppdrag så får vi en stor spridning på olika typer av bussar som trafikerar våra etapper. De har tyvärr ingen unison lösning för transport av cyklar som håller måttet ur säkerhetssynpunkt. Hoppas det löser sig på annat sätt!

    Varmt välkommen till O-Ringen Kolmården!

    Hej Ted!

    Nej det är ingen p-avgift! vid Himmelstalund, dock är antalet platser begränsat till 1000 så kom i god tid!

    Varmt välkommen till O-Ringen Kolmården!
  • Hej!
    Hur fungerar bussningen när man har barnvagn och en 1,5-åring? Finns det särskilda bussar avsedda för barnvagn och hur löser man att barnet åker säkert?

  • Hej Carolina,

    Barnvagnar viks ihop och placeras i bussens sidoluckor. Precis som vid andra resor med länsbuss finns inga speciella barnstolar eller liknande ombord. Alla bussar som körs på O-Ringen har dock säkerhetsbälten och vi har en pågående dialog med vår leverantör Nobina om att förstärka med barnstolar inom de kommande åren (en stor logistisk utmaning att anpassa sätesutrymmena när man har 90 inhyrda bussar som går i 5-minuters trafik).

    Med vänlig hälsning,
    Sofia
  • Hej,
    Hur långt är det mellan avstigningsplats för bussen och arenan på de olika etapperna?
  • Hej Kristin,

    Vid arenan i Finspång är av- och påstigning i nära anslutning till arenan. I Yxbacken är det något längre, ca  400-500 meter.

    Vänliga hälsningar,
  • Hej
    Om man har små barn med sig och inte vill åka buss (med tanke på säkerheten), finns det möjlighet att släppa av familjen vid arena Yxbacken för att sedan åka och parkera vid Bråvalla.

  • Kan man ta med hund på bussen?
    ( storpudel)
  • Finns det fortfarande ingen karta över oringenstaden? och vart bussarna utgår ifrån som går till och från etapperna?
  • Får man ha med hund på etappbussarna? (Storpudel)
  • Hej,

    Robert: våra bussar kör alltid i kolonn (3-5 bussar i varje beroende på dag och utgångspunkt). Hundar är välkomna på den sista bussen i varje kolonn.

    Maria: bussarna till etapperna har på- och avstigning precis utanför Himmelstalundshallen där också O-Ringentorget är beläget. Detaljerad karta över området kommer ut under kommande vecka på oringen.se

    Ingemar: tyvärr finns ingen möjlighet att stanna och släppa av folk vid arena Yxbacken. Det finns bara en infart från RV55/56 och trafiksituationen där kommer att vara mycket ansträngd när våra 70 bussar ska komma in och ut. Därför är inga bilar alls tillåtna där.

    Mvh Sofia
  • Måste man köpa parkeringsbiljett till etapp 1 och 2? Var gör man det i så fall?
  • Du köper din biljett till etapp 1 och 2 under Anmäl & Boka på hemsidan:
    http://boka.oringen.se/sv/varukorg

    Mvh Sofia
  • Hur ofta går bussarna, när börjar de gå och ungefär hur lång tid tar det till de olika etapperna?
  • Hej Eva!

    Här är en bild som visar det mesta kring bussarna:
    Du hittar den i programtidningen på sid 35 om du vill kunna zooma mer eller läsa mer kring till och från arenorna. https://www.yumpu.com/sv/document/read/62735904/programtidningen-o-ringen-kolmarden-2019

    Varmt välkommen till O-Ringen Kolmården!

  • Det måste väl gå att köpa p-biljett direkt på parkeringen e1 o e2? Jättesvårt att veta hur klubbens samåkning kommer att se ut eftersom många bor hemma. (Katrineholm)
  • Er det mulig å kjøpe en uke-billett (7-dagers-billett) på lokalbussene i Norrkøping?
    Billigere, og mer praktisk for oss som ikke bor rett ved Oringenstaden :-)
  • Finns det ingen möjlighet att några bussar passerar Norrköping Resecenter på väg ut till tävlingsplatserna? Som det känns kommer det att ta längre tid att ta sig till Himmelstalundshallen än resan därifrån till arenorna ! Tror att ganska många har sitt boende på andra ställen än på O-Ringenstaden!
  • Hej Håkan!
    Förutsatt att parkeringsplatserna inte är på väg att ta slut så går det bra att när som helst boka de på egen hand i telefonen när du kommit till arenan. Sedan skriver du bara upp ditt bokningsnummer på en lapp och lägger i vindrutan, den fungerar som din parkeringsbiljett.

    Hej Kirsti!
    Kika på tex den här sidan så hittar du mer om lokala bussar, ser ut att vara dyngsbiljett eller 30-dagars som erbjuds: https://www.ostgotatrafiken.se/biljetter/biljettertyper/

    Hej Sven!
    Jag förstår vad du menar och att det kan upplevas långt för de som bor mitt inne i stan. Busslogistik är alltid lite knepigt att få till. Vi försöker fylla bussarna i den utsträckning det är möjligt vilket troligen inte är möjligt med bussar vid resecentrum för både starttider och boenden inne i stan är utspridda. Därför har vi i år landat i att ha från Himmelstalund och för e3-5 också från Bråvalla. Men jag skickar in din synpunkt som utvecklingsförslag till kommande års O-Ringen! Hoppas att transport/promenad in till bussarna löser sig för er!

    Varmt  välkomna till O-Ringen Kolmården!
  • Hej!
    Buss 119 är väl ett bättre alternativ än 3:an för resa till Himmelstalundsområdet? Ser att man tipsat om att åka 3:ans spårvagn, det blir en bit att gå. 119 går ju vanligtvis ända fram till Himmelstalundsområdet, förutom hållplats Mässhallen som verkar avstängd under sommaren eller är det ytterligare någon ändring på den linjen som ni känner till, som inte står på Östgötatrafikens hemsida?
    Mvh Anna
  • Hej Anna!

    Tack för tipset! Vi känner inte till andra detaljer kring linjeändringar utan hänvisar oftast till Östgötatrafikens hemsida så det är väldigt bra att veta att den bussen också passar bra!

    Varmt välkommen till O-Ringen Kolmården!
  • Takk for lenke til busselskapet.
    Selvsagt burde vi spurt for lenge siden, men for senere arrangement er det et tips å forhandle fram og tilby (erbjuda) en lokalbusspakke for Oringen-uken til deltagerne når arrangementet går i en by som i år. Det vil jo også redusere parkeringsbehovet ved centralorten.
  • Hej Kirsti!
    Bra idé, det kan vi ta med oss som utvecklingsförslag! Har du andra idéer eller synpunkter så skicka gärna till utveckling@oringen.se, vi är tacksamma för alla som är med och tycker till och hjälper oss att utveckla arrangemanget!

    Varmt välkommen till O-Ringen Kolmården!
  • Hei,
    Er det avgift for å parkere på flyplassen i forbindelse med etappe 3-5 og kan man evt kjøpe dette på forhånd noe sted?
  • Hej Inger!

    Det är gratis att stå på Bråvalla parkeringen så det är bara att komma och ställa sig där och kliva på bussen som även den är gratis.

    Varmt välkommen till O-Ringen Kolmården!
  • Går det parkera husbil på etapp 1 och 2 är publik
  • Hej Bernt! Det går bra men du måste köpa parkeringsbiljett via bokningssidan, du hittar den här: http://boka.oringen.se/sv/varukorg

    Varmt välkommen till O-Ringen Kolmården!
  • Hej,
    Hur cyklar jag för att hitta ut till Arena Vrinnevi?

  • Hej Cissi,

    På sida 24 i programtidningen finns skiss över hur man ska cykla till Arena Vrinnevi. Det är 4 km och det kommer även vara skyltat.

    Lycka till i skogen

    Märta
    1. Hej
    Boende i Linköping utan bil.
    Hur åker jag buss till Himmelstalund och vilken är nämaste hållplats?
    Ingrid
  • Hej,

    Närmsta hållplats till O-ringentorget är Stadium Arena.

    På Östgötatrfaikens hemsida kan du söka från den hållplats du vill stiga på vid till den där du vill stiga av och få fram olika alternativ.

    Välkommen till O-ringen

    Märta
  • Hej Ingrid,
    Tåget Östgötapendeln från Linköping till Norrköping är ett snabbare alternativ än bussen. Spårvagnsnr 2 eller 3 från resecentrum vid stationentill Södertull vid Biblioteket där du byter till buss 119 mot mässhallen.