Halv ruta campingen? + incheckningsdatum...

Hej !
Vi försöker anmäla oss till Oringen 2019, men när vi vill boka halvruta på oringen-campingen så dyker det alternativet inte upp.....  Bara hel ruta?
Sen kan man inte heller byta inchecknings och utcheckningsdatum?  Möjligt endast 18 el 24/7??  Konstigt.....

Kommentarer

  • Hej Karin,

    Tack för dina frågor.
    Anledningen till att halvruta inte dyker upp är att campingen inte har några sådana i år. De senaste åren har systemet med halvrutor fungerat mindre bra eftersom våra tältgäster inte följt riktlinjer och placeringskrav från Räddningstjänsten. En majoritet av våra tältgäster har idag tält av en alltför stor modell för att också få plats med sin bil inom campingrutans gränser. Många söker då parkering på ytor i närheten som ej är avsedda för detta. Med oreda i placering och parkering tummar vi både på säkerhet och andra gästers trivsel, något vi inte är beredda att göra. Det är grunden till beslutet att enbart erbjuda helplatser på campingen från 2019.

    Vad gäller incheckningsdatum stämmer det att det finns två, antingen 18:e (helvecka) eller 24:e (halvvecka). Det som anges är det tidigast möjliga ankomstdatumet, det står dig således fritt att komma även senare, t.ex. boka helvecka från 18:e men anlända först 20:e. Det går bra att anlända till campingen mellan 7-22 alla dagar (övriga tider respekterar vi gästernas nattsömn). Systemet med enbart två val av startdatum för incheckning gör det enklare att administrera campingbokningar samtidigt som det inte blir någon prisskillnad för er som deltagare eftersom det i det tidigare systemet ändå var samma pris för 7-10 dagar= win-win.

    Välkommen till O-Ringen Kolmården 2019!

    Med vänlig hälsning,
    Sofia
  • Det är dyrt och känns ogästvänligt för oss som kommer ensamma med endast ett litet tält. Troligtvis har jag inte ens bil med mig utan liftar med någon i min klubb. Kan jag i så fall sätta upp mitt tält på deras rutor? En familj i min klubb har husbil, så där bör vara plats för mitt lilla tält.

  • Hej Lisbeth,

    Självklart ska det vara möjligt att komma till O-Ringen utan bil.
    Säkerheten är nummer 1 på vår camping och att svara upp till de krav Räddningstjänsten ställer kan ibland innebära att vi får anpassa vår utformning av området och rutorna. Vad gäller att kombinera husbil och ett litet tält i en ruta så är ju det i teorin möjligt. Standard för en 9x9m-ruta är nämligen en husvagn med förtält och bil, vilket kan motsvaras av husbil plus litet tält. Bra att känna till när ni planerar boendet är att Räddningstjänsten kommer att göra besök på campingen för att säkerställa att alla boende följer föreskrifterna. De har mandat att be folk att flytta på sig om säkerhetskraven inte efterlevs.
    Hoppas ni hittar en bra lösning tillsammans i klubben!

    Med vänlig hälsning,
    Sofia
  • Du skriver at "Räddningstjenesten kan be folk flytta på sig om säkerhetskraven inte efterlevs". Hvordan kan man vite hva disse kravene er?
    Om man t.eks har en 9x9 campingrute med 2 telt og ingen bil. Er det da innenfor sikkerhetskravene så lenge begge telt står innenfor ruten?
    Er reglene knyttet til antall boenheter, str på telt/husvagn, antall personer, bruk av areal utenfor ruten, eller ...?
  • Hej Christian,

    Tack för dina frågor. Information om säkerhetsavstånd mellan boendeobjekt på campingen hittar du här:
    http://oringen.se/213/kolmarden-2019/resa--bo/boende/o-ringenstadens-camping/sakerhet-pa-campingen.html
    Om du har ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig igen.
    Trevlig helg!

    Med vänlig hälsning,
    Sofia
  • Finns det möjlighet att ställa av husvagnen den 17/7för att komma tillbaka den 21/7.
  • Hej Maria,

    Campingen öppnar torsdag 18/7 kl 12.00, efter det kan man komma och ställa upp sin husvagn.

    Välkomna till o-ringen Kolmården 2019.